Jump to content



Photo

får ikke start....


This topic has been archived. This means that you cannot reply to this topic.
10 replies to this topic

#1 RiceCooker

RiceCooker

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 114 posts

Posted 21 November 2006 - 00:00

Har store problemer med å få start for tiden. Har byttet glødepluggene, og tjuvkoblet releet slik at jeg nå har manuell gløding. Likevel er det klin umulig å få start. Er det noe hokuspokus som jeg har glemt å sjekke mht. glødingen? Å ja, jeg har testet pluggene, og det kommer spenning til skinna.

#2 peri_lund

peri_lund

    Grand offroader

  • Supermedlem
  • PipPipPipPip
  • 597 posts

Posted 22 November 2006 - 00:00

vi gjorde det på pajero en gang:-( samme problemet... Saken fikk en annen side da vi oppdaget at glødepluggene skal ha bare 6 volt. vi brente i stykker 4 nye plugger fordi vi tok bare en ledning direkte fra batteri via egen bryter til pluggene. Sikker på at dine skal ha 12 volt?

Vil ha mæ 4x4... Max 20000. DIESEL

#3 sinkMe

sinkMe

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 301 posts

Posted 22 November 2006 - 00:00

dieselfilter? suger den falskluft? (vanlig på trooper)

#4 RiceCooker

RiceCooker

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 114 posts

Posted 22 November 2006 - 00:00

Dieselfilteret er nettopp byttet, men dette med falsk luft har jeg ikke tenkt på. Er det falsk luft i forbindelse med dieselsystemet du tenker på? Slangene rundt omkring turboen mener jeg er ok. Den fungerer helt greit når den først har startet.

#5 Allpro

Allpro

    Team Hilux

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 2141 posts

Posted 22 November 2006 - 00:00

Ta og skru opp ei dyseog sjekk om den får diesel med ei gang du begynnerog filerpå starteren!! visst det er ok, så ta å bann å steik litt, de henndje de hjelpe:D:D:D;)

- - - - Frode Flottorp - - - -
- Bytter kjøretøy fortere en folk fyller diesel -

#6 sinkMe

sinkMe

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 301 posts

Posted 22 November 2006 - 00:00

Pleier å være problem med falskluft ved filterholderenhåndpumpa. Hadde selv lekasje der og skiftet hele greia. Sjekk og slangene til og fra holderen og ned på pumpa. Kanskje ligger det luft igjen i systemet etter at du skiftet filter?

#7 RiceCooker

RiceCooker

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 114 posts

Posted 22 November 2006 - 00:00

Har funnet feilen...det var glødepluggene-igjen.. Jeg byttet ut de som sto i med 4 andre,som var iorden, og så sluttet de å virke. Byttet tilbake til de som sto i, de virket også, nå er de også kaputt... Tåler de virkelig ikke 6-7 sekunders gløding?

#8 RiceCooker

RiceCooker

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 114 posts

Posted 22 November 2006 - 00:00

Er ikke sikker på noe lenger, men jeg har ikke tuklet med spenningen såvidt jeg vet, har bare jukset med den styringsboksen som ligger under dashbordet, og koblet en trykknapp istedet for det lille releet som styrer glødereleet i motorrommet. Det det hele begynte med var nemlig at glødingen varte i ca 0,3 sekunder, hovedreleet rakk så vidt å slå inn før det slo ut igjen. Regnet da med at det var styringen som hadde tatt kveld, har vært borti noe lignende på en laurel diesel jeg hadde en gang, men å ta livet av 4 glødeplugger samtidig+ at det har skjedd to ganger har jeg aldri vært borti før. Trodde ærlig talt de tålte mer enn som så, den gamle laurelen måtte gjerne ha en 15-20 sek gløding når det var rundt 20 minus, gikk bra med pluggene der.

#9 isuki

isuki

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 114 posts

Posted 22 November 2006 - 00:00

de skal IKKE ha 12 V tror det er 6-7 volt de skal ha...

Sikkert bra det og!
Bil? Isuki selvsagt!

#10 RiceCooker

RiceCooker

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 114 posts

Posted 22 November 2006 - 00:00

Ikke vet jeg, men så vidt jeg skjønner er det nødt til å bli 12 volt på pluggene, da det er 12v fra batteriet inn på releet, og da blir det nødvendigvis 12 v på pluggene også, dette er jo orginalopplegget. Har ikke tuklet med noe der, bare koblet inn en trykknapp i tillegg.

#11 RiceCooker

RiceCooker

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 114 posts

Posted 23 November 2006 - 00:00

Ja, nå er det bekreftet, glødepluggene de selger på økonomideler er 5 volt. Betyr dette at de ikke tåler særlig lang gløding?
http://www.offroad.n...
Koster forøvrig 103 kr stk +moms.