12 volt på volvo felt.
#1
Posted 30 December 2006 - 00:00
#2
Posted 18 January 2007 - 00:00
På ville veier
#3
Posted 31 December 2006 - 00:00
Eneste problemet er at ladelampa ikke virker når du har 12v anlegg, men du kan sette inn et voltmeter isteden.
Lettere å bygge om til 12v en å rote det til med omformere og masse greier.
TG
#4
Posted 31 December 2006 - 00:00
Kopi av melding:
Bytt dynamo til 12v. Finn en dynamo fra en Volvo med B20 eller B18. Ta med braketten. Bytt alle lyspærene og blinklys releèt. Varmeapparat motorene er egentlig 12v motorer som er bygget om til 24v. Skru opp motoren og fjern ett stk motstand som er loddet på. Lodd på en ledning der motstanden sto, og motoren går på 12v.
Eneste problemet er at ladelampa ikke virker når du har 12v anlegg, men du kan sette inn et voltmeter isteden.
Lettere å bygge om til 12v en å rote det til med omformere og masse greier.
TGOpprinnelig postet av 57sugge
hvordan er det med starteren og vinduspussermotorer
http://www.terrangbil.net/
http://database.laplander.nu
[IMG][IMG]http://img233.imageshack.us/img233/6287/jeep15etkk3.gif[/IMG][IMG]http://img20.imageshack.us/img20/5407/newusaflag7mtjc8.gif]
#5
Posted 31 December 2006 - 00:00
vil ikke da mange av kablene bli for tynne??
#6
Posted 31 December 2006 - 00:00
Hva slags lysbjelke på tak er det snakk om? Er det bare ekstralys, så sett inn 24V pærer. Vinsj finnes jo også i 24V utgave. Stereo bør du en omformer til. Stereo i en slik bil?? Bør vel kanskje heller satse på å kjøpe et hørselvern, med innebygget radio.
Torfinn
#7
Posted 31 December 2006 - 00:00
Er lykkelig eigar av en bensinslukande Tahoe! På grønne skilt
Faen, her e det noke gale som ikkje e heilt rett :D
#8
Posted 31 December 2006 - 00:00
det er jo bare en 12V dynamo som man lager braketter til, da med innebygget spenningsregulator, eks en ny biltemadynamo(bosh)
en greitt dimensjonert kabel til et eget batteri og for sikkerhets skyld, en fusible link, så kan man jo bare legge opp egene 12V annlegg derfra...
#9
Posted 01 January 2007 - 00:00
Kopi av melding:
Bytt dynamo til 12v. Finn en dynamo fra en Volvo med B20 eller B18. Ta med braketten. Bytt alle lyspærene og blinklys releèt. Varmeapparat motorene er egentlig 12v motorer som er bygget om til 24v. Skru opp motoren og fjern ett stk motstand som er loddet på. Lodd på en ledning der motstanden sto, og motoren går på 12v.
Eneste problemet er at ladelampa ikke virker når du har 12v anlegg, men du kan sette inn et voltmeter isteden.
Lettere å bygge om til 12v en å rote det til med omformere og masse greier.
TGOpprinnelig postet av 57sugge
hummm..........er det bare en motstand inni motorene, eller er det flere (slik at jeg havarerer hele dritten:D om jeg tar vekk feil
http://www.terrangbil.net/
http://database.laplander.nu
[IMG][IMG]http://img233.imageshack.us/img233/6287/jeep15etkk3.gif[/IMG][IMG]http://img20.imageshack.us/img20/5407/newusaflag7mtjc8.gif]
#10
Posted 01 January 2007 - 00:00
TG
#11
Posted 01 January 2007 - 00:00
Kopi av melding:
Det er bare en motstand inne i motoren. Det er umulig å ta feil. Ledningene i felten tåler fint 12v, så lenge du ikke skal ha lyspærer på 200w eller derover. Starter tar du fra en personbil med B18,B20 eller en B23. Passer rett på. Vindusvisker motor kjøper du på biltema. De gamle er sikkert slitne likevel. Tankmåleren har aldri virka i bilen vi bygde om, så det er jeg ikke sikker på. Er sikkert en lur måte å få den til å virke på også.
TGOpprinnelig postet av 57sugge
kjøpte en visker motor på biltema:fish: passet ikke noe særlig godt,
da må man borre nytt hull i ramma.hele dritten ente i søpla:fish: :)bruker de orginale jeg de funker på 12v også
er det problemer med tank måleren er det to ting det kan være, selve instumentet eller jordingsldningen ved tanken............har jeg hørt
http://www.terrangbil.net/
http://database.laplander.nu
[IMG][IMG]http://img233.imageshack.us/img233/6287/jeep15etkk3.gif[/IMG][IMG]http://img20.imageshack.us/img20/5407/newusaflag7mtjc8.gif]
#12
Posted 12 January 2007 - 00:00
Jeg har hørt fra en kar at det bare er å ta 12 v rett i fra det ene batteriet. Skjevfordeling er vist ikke noe stort problem.
På ville veier
#13
Posted 12 January 2007 - 00:00
Kopi av melding:
Mitt første inlegg. Hallo alle sammen:-)
Jeg har hørt fra en kar at det bare er å ta 12 v rett i fra det ene batteriet. Skjevfordeling er vist ikke noe stort problem.
På ville veierOpprinnelig postet av cusTOM
velkommen skal du være cusTOM.... fyll gjerne ut profilen din..slik som en del av oss 'brukere' her på offroad.no..:Ddet spøres vel sikkert hvor mye du skal ta ut det
http://www.terrangbil.net/
http://database.laplander.nu
[IMG][IMG]http://img233.imageshack.us/img233/6287/jeep15etkk3.gif[/IMG][IMG]http://img20.imageshack.us/img20/5407/newusaflag7mtjc8.gif]
#14
Posted 12 January 2007 - 00:00
På ville veier
#15
Posted 13 January 2007 - 00:00
Kopi av melding:
men om man vræker ett batteri så er det billligere enn å bygge om hele stasen .. Opprinnelig postet av cusTOM
Hvor ofte hadde du tenkt å bytte batteri?
Du må ikke hente ut 12V mellom batteri i et 24V anlegg, det blir garantert skjevbelastning, selv om det kun er minne til stereoen. Hvis du vraker et batteri, så bør du bytte begge. Det er nok på sikt billigere å kjøpe en konverter eller å bygge om med en 12V dynamo (dersom det er plass).
Frank
Det er ikke farten som dreper, det er smellen.
Eller som vi cowboys sier; It's not the fart that kills, it's the smell.
#16
Posted 13 January 2007 - 00:00
Da tror jeg alle problemer er løst og jeg har både 12 v og 24 v på bilen.
Nå er det bare å lakkere bilen i ørken farge, monter ekstra lys, arbeidslys og takbjelke med varsellys så er det tut og kjør.:D
#17
Posted 14 January 2007 - 00:00
På ville veier
#18
Posted 14 January 2007 - 00:00
_____________________
Det gikk jo shukt fort a'
#19
Posted 14 January 2007 - 00:00
Kopi av melding:
Jeg tror ikke litt skjevbelastning gjør så mye.Om man tenker batterier i en transistor radio så er vel ikke all dønn like,men det spiller for det.MEN dersom systemet til Klype funker så hadde det vært fint å høre om.Venter i SPENNING.
På ville veier
Opprinnelig postet av cusTOM
http://www.network54...ead/1140369867/
http://www.offroad.n...
http://www.offroad.n...
Frank
Det er ikke farten som dreper, det er smellen.
Eller som vi cowboys sier; It's not the fart that kills, it's the smell.