Hei!
Noen av dere som vet hva f.eks 100HK Diesel utgjør i Bensin HK?
Diesel HK vs Bensin HK?
Started by
Spyderco
, Jan 29 2007 21:01
7 replies to this topic
#1
Posted 29 January 2007 - 21:01
#2
Posted 29 January 2007 - 21:28
100hk er 100hk uansett om det er en bensinmotor eller det er en dieselmotor. Det som er forskjellen er at en dieselmotor har en annen effekt og dreiemomentkurve
Bare en haug med deler igjen.....
#3
Posted 29 January 2007 - 22:54
hhmm... "annen effekt og dreiemomentkurve"?... jeg er rimelig blank fremdeles..... hva er forskjellen på kraften?
#4
Posted 30 January 2007 - 00:05
QUOTE(Spyderco @ 29 Jan 2007, 22:54) <{POST_SNAPBACK}>
hhmm... "annen effekt og dreiemomentkurve"?... jeg er rimelig blank fremdeles..... hva er forskjellen på kraften?
Jeg prøver meg : Noe forenklet: Mest HK - raskest akselerasjon, Høyest dreiemoment - jamn fart lengst i motbakke med økende stigning. En bensinmotor har typisk et maks. dreiemoment på et relativt høyt turtall, og over et kort område. Kurven er et "spisst fjell". Dieselen har typisk et "maks" dreiemoment på et lavere turtall og over et lengre område. Kurven er et "flatt" og relativt til effekt, høyere "fjell". Med ideell girveksling hver seg og identisk friksjon ville to like tunge biler biler med 100hk i hver, en diesel og en bensin være like raske i aks. I virkeligheten ville sannsynligvis dieselen i eksperimentet dratt fra, da den har maks drag over et lengre område per gir. Ser bort fra variomatic (!)
- Om jeg har oppfattet det hele noenlunde korrekt - bare skyt (søker dekning)
Edited by wizz, 30 January 2007 - 10:15.
-01 Exc. Ltd. V10 TechnoCarb LPG, Arctic Trucks mod.
#5
Posted 09 February 2007 - 16:49
QUOTE(wizz @ 30 Jan 2007, 00:05) <{POST_SNAPBACK}>
Jeg prøver meg : Noe forenklet: Mest HK - raskest akselerasjon, Høyest dreiemoment - jamn fart lengst i motbakke med økende stigning. En bensinmotor har typisk et maks. dreiemoment på et relativt høyt turtall, og over et kort område. Kurven er et "spisst fjell". Dieselen har typisk et "maks" dreiemoment på et lavere turtall og over et lengre område. Kurven er et "flatt" og relativt til effekt, høyere "fjell". Med ideell girveksling hver seg og identisk friksjon ville to like tunge biler biler med 100hk i hver, en diesel og en bensin være like raske i aks. I virkeligheten ville sannsynligvis dieselen i eksperimentet dratt fra, da den har maks drag over et lengre område per gir. Ser bort fra variomatic (!)
- Om jeg har oppfattet det hele noenlunde korrekt - bare skyt (søker dekning)
- Om jeg har oppfattet det hele noenlunde korrekt - bare skyt (søker dekning)
Får vel prøve et lite skremmeskudd, ihvertfall . Dreiemoment er spinn (eller massefart ved rettlinjet bevegelse) pr. sekund. Jo større dreiemoment, jo større masse kan en sette i rotasjon pr tidsenhet. Mener derfor at det alltid er den med høyest dreimoment som har den raskeste akselerasjonen, uansett effekt (hestekrefter). Dette gjelder ved samme vekt på kjøretøyet, samme girutveksling, og så lenge en ikke girer.
Fra 0-100 vil likevel ofte bensinbilene vinne, fordi de har et lengre turtallsområde på hvert gir og slipper vel gjerne med ett girskift, mens dieselbilene må ha to eller tre. Men fra f.eks 70-120 på fjerdegir er det dieselen med høyest dreiemoment som er raskest. Pajero gen1 burde være et bra eksempel, sammenlign 2,6 B mot 2,5 tdi. Begge har omtrent 100 hk, og er omtrent like tunge (dieselen litt tyngre). Dieselen har høyest dreiemoment (husker ikke i farten hvor mye). Hvem er raskest?
#6
Posted 09 February 2007 - 18:51
Barndomslæren min er HK= toppfart og Nm= akselerasjon.
#7
Posted 18 February 2007 - 04:29
Hk er bare en teoretisk betegnelse. Derfor snakker man alltid dremoment. Dreimoment X turtall = hk
Dermed har en dieselmotor mye mindre hester enn en bensinmotor men er like sterk pga. at selv om den har høyere dreimoment enn bensin x lavt turtall '= lite hester. Alltså vil en 100 hk diesel sdkillig sterkere enn en bensinmotor
Dermed har en dieselmotor mye mindre hester enn en bensinmotor men er like sterk pga. at selv om den har høyere dreimoment enn bensin x lavt turtall '= lite hester. Alltså vil en 100 hk diesel sdkillig sterkere enn en bensinmotor
Kjør stort, kjør trygt, kjør Amerikansk