Gå til innhold



Foto

turbotrykk trooper


This topic has been archived. This means that you cannot reply to this topic.
10 replies to this topic

#1 trooper85

trooper85

    Nytt medlem

  • Medlem
  • Pip
  • 17 Innlegg:

Posted 21 April 2007 - 18:31

Er det noen som har peiling på nøyakti hvordan man stiller opp turbotrykket på en 85 mod diesel?
Går det i det hele tatt?
Håper det er noen som kan gi meg et hint...

Edited by trooper85, 25 April 2007 - 17:09.


#2 Malibu

Malibu

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 151 Innlegg:

Posted 04 May 2007 - 07:56

har en kort egentlig bensin 88 mod med 2.3 td.eneste mulighet på den er å stille på pumpen og sette på bedre filter.den har "traktorturbo" uten wastwgate.nå lader troopern 0,9 bar.går ikke så verst...........

#3 trooper85

trooper85

    Nytt medlem

  • Medlem
  • Pip
  • 17 Innlegg:

Posted 04 May 2007 - 22:28

QUOTE(Malibu @ 4 May 2007, 08:56) <{POST_SNAPBACK}>
har en kort egentlig bensin 88 mod med 2.3 td.eneste mulighet på den er å stille på pumpen og sette på bedre filter.den har "traktorturbo" uten wastwgate.nå lader troopern 0,9 bar.går ikke så verst...........


vet du hvordan man går frem når man stiller på pumpen? Du mener diesel eller luftfilter?, syntes turben "kommer" seint, må over 2000 o/min.......? normalt kanskje...skulle gjerne hatt et par tre hundre omdr tidligere..

Du snakker om wastegate,traktorturbo..kan du fortelle litt mer om det?
er 0,9 bar originalt ladetrykk?

#4 Ricardo

Ricardo

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 117 Innlegg:

Posted 06 May 2007 - 18:43

En wastegate en en trinnløs ventil som slipper eksos forbi turboladeren. Denne ventilen blir åpnet og lukket avhengig av turbotrykket i innsugsmanifolden. Uten denne vil turbotrykket være på maks, noe som gjør at bilen går utrolig bra, enn så lenge det går.

Jeg er litt inne på dette med oppjustering av turbotrykk selv. Kjøpte nettopp en suzi trooper delebil.
Der var det montert turbotrykksmåler. På hjemturen hadde jeg maks 0.8bar i turbotrykk. Jeg synest denne gikk mye bedre enn den andre jeg har.

Er 0,8Bar i ladetrykk orginalt på en 90mod Trooper med 2,8td?

Hvor mye tåler motoren uten videre utbedring av div. deler
------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------


Hvor mange offroadere må til får å skifte en lyspære?

#5 trooper85

trooper85

    Nytt medlem

  • Medlem
  • Pip
  • 17 Innlegg:

Posted 07 May 2007 - 15:58

QUOTE(Ricardo @ 6 May 2007, 19:43) <{POST_SNAPBACK}>
En wastegate en en trinnløs ventil som slipper eksos forbi turboladeren. Denne ventilen blir åpnet og lukket avhengig av turbotrykket i innsugsmanifolden. Uten denne vil turbotrykket være på maks, noe som gjør at bilen går utrolig bra, enn så lenge det går.

Jeg er litt inne på dette med oppjustering av turbotrykk selv. Kjøpte nettopp en suzi trooper delebil.
Der var det montert turbotrykksmåler. På hjemturen hadde jeg maks 0.8bar i turbotrykk. Jeg synest denne gikk mye bedre enn den andre jeg har.

Er 0,8Bar i ladetrykk orginalt på en 90mod Trooper med 2,8td?

Hvor mye tåler motoren uten videre utbedring av div. deler



Har ikke turbotrykksmåler(enda) .
Har heller ikke noen justeringsmuligheter på wastegaten (ingen skrue eller noe slikt, har sett på en annen turbo at det var justering på det lille staget som går fra wastegaten til spjellet. Er dette en mulighet??

#6 Kenneth32

Kenneth32

    Høvding Glade Vanvidd

  • Medlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 2342 Innlegg:

Posted 07 May 2007 - 16:57

Stagget skal bli lengre. Hold det igjen, så du ikke vrir filler av membraen inni WG.
'88 lang Paj. 2.5 TD 31x10,5-15 Brøytebil.
'91 lang Patrol 2.8 TD 265/70-16 Min bil.
'93 Subaru Legacy 2 liter. Konebil.


Murphys lov: alt som kan gå galt, går garantert galt.

www.bruktbildeler.com
www.autodb.com
www.finn.no

#7 trooper85

trooper85

    Nytt medlem

  • Medlem
  • Pip
  • 17 Innlegg:

Posted 09 May 2007 - 09:21

QUOTE(Kenneth32 @ 7 May 2007, 17:57) <{POST_SNAPBACK}>
Stagget skal bli lengre. Hold det igjen, så du ikke vrir filler av membraen inni WG.


Er det noen som vet hvor mye lengre staget "skal" være... jeg må evt kappe det og sveise det isammen igjen da i og med at det ikke er justering på den...?? Tenkte ikke å ha et vannvett trykk men ett trykk som motoren tåler 0,9-1 bar?

Edited by trooper85, 09 May 2007 - 09:23.


#8 Kenneth32

Kenneth32

    Høvding Glade Vanvidd

  • Medlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 2342 Innlegg:

Posted 09 May 2007 - 23:46

Jeg kjenner ikke så godt til Trooper, men på min Pajero la jeg 3 mm skiver mellom innsuget og WG. Det økte trykket 0,3 kg. Jeg prøvde først med 6 mm, men det tok helt av, så det ga jeg f**n i. Er jo fint om motoren overlever.
'88 lang Paj. 2.5 TD 31x10,5-15 Brøytebil.
'91 lang Patrol 2.8 TD 265/70-16 Min bil.
'93 Subaru Legacy 2 liter. Konebil.


Murphys lov: alt som kan gå galt, går garantert galt.

www.bruktbildeler.com
www.autodb.com
www.finn.no

#9 trooper85

trooper85

    Nytt medlem

  • Medlem
  • Pip
  • 17 Innlegg:

Posted 30 May 2007 - 18:37

Nå har jeg montert turbotrykksmåler og turboen ladder 0,75-0,8 bar . Er dette orginalt? 2,3 td 85 mod.
uansett, nå ska jeg prøve å øke litt opp til 1 kanskje, har en ekstra motor hvist det skulle skjære seg totalt:)
Men det er jo så sinnsykt trangt nedi der runt turboen....må vel av med hele greia da. Da må jeg vel også skifte pakning rolleyes2.gif Tips??

#10 rabb

rabb

    Nytt medlem

  • Medlem
  • Pip
  • 31 Innlegg:

Posted 16 June 2007 - 23:18

QUOTE(trooper85 @ 30 May 2007, 18:37) <{POST_SNAPBACK}>
Nå har jeg montert turbotrykksmåler og turboen ladder 0,75-0,8 bar . Er dette orginalt? 2,3 td 85 mod.
uansett, nå ska jeg prøve å øke litt opp til 1 kanskje, har en ekstra motor hvist det skulle skjære seg totalt:)
Men det er jo så sinnsykt trangt nedi der runt turboen....må vel av med hele greia da. Da må jeg vel også skifte pakning rolleyes2.gif Tips??

orginalt ladetrykk på 2.3 td er 0.7kg men du kan trygt øke trykket til 0.9 til 1 kg så lenge du ikke belaster motoren med turtall før den har gått et par min oppå innsuget sitter det en ventil som slepper trykket når det overstiger 0.7kgså start med å stenge/plugge den så kan du montere bedre luftfilter så turbo'n puster litt lettere videre så kan du justere opp dieselpumpa

mvh rabb biggrin.gif
Jeep cheeroke duger greit men ønsker meg lux

#11 tutti

tutti

    Grand offroader

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 645 Innlegg:

Posted 03 December 2007 - 04:24

1,3 bar går bra.
En kamerat av meg hadde en Pajero 2,3 turbo og der var trykket på 1,4/1,5 bar og den dro

GF
Hvorfor går da, når man kan kjøre Skoda.