Jump to content



Photo

Montering av G16 16V motorblokk mot 8V topp mot SJ 413 girkasse


This topic has been archived. This means that you cannot reply to this topic.
14 replies to this topic

#1 sven

sven

    4x4-Høvding

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 4833 posts

Posted 23 May 2007 - 22:28

Tenkte jeg skulle legge opp dette som et emne nå som det er så i vinden med adapterplater..

Skal selv til med denne jobben og tenkte jeg kunne legge ut mine spørsmål, tanker og meninger her..

Det kommer neppe til å gå så fort framover da jeg bare har hver onsdag pluss litt innimellom å skru på, men legger da inn her etterhvert som arbeidet skrider fram.. Forhåpentelig blir da dette en informativ tråd med hjelp av brukere som Shuduck og Tåffår som har gjort denne monteringen før.

Mitt utgangspunkt er visstnok det beste av to alternativ, en G16 B fra 16 ventilers Vitara denne har visstnok kraftigere veiv og råder enn G16 A som er den eldre 8ventilers motoren.

Denne skal klones sammen med en G13 A topp fra en SJ413. Ulempen med dette er at dersom registerreima ryker så klapper G16 B motoren sammen stempler og ventiler.




Det første vi oppdaget etter å ha fått motoren opp i motorbukken var at det nedre registerreimhjulet på vitaramotoren ikke var likt som på G13 motoren, det med at vitarahjulet har 5 bolthull var jeg forsåvidt klar over, men ikke at det er helt andre tenner på det..

plukket det av og sammenliknet med G13 hjulet, og det ser ut som om tanningen og diameteren er lik på de hjulene, og det ser så langt ut til at G13 reimhjulet kan brukes med de fordelene det medfølger. Tenker da på hjulene til kileremmene nede.

Noe av problemet er jo hvilken reim man kan bruke, men det skal jeg prøve å finne ut av senere.

Bunnpanna fra Vitara'n passer ikke i SJ, da den har oljetroa i framkant av motoren istedet for i bakkant, det vil dagå i konflikt med akslingen, her må man modifisere bunnpanna fra SJ'en til å pass, i første omgang med hammeren for å få den til å gå klar det bakre veivlageroferfallet og boltene til denne.

Bilder kommer når jeg får tatt dem.

Edited by sven, 23 May 2007 - 22:36.



#2 yakuza

yakuza

    Yakuza

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 4058 posts

Posted 24 May 2007 - 11:14


prototype til adapterplate. mangler forsenking for bolter til girkassa.


modifisert oilpickup med nytt rør innsveist i rett dim. har tilgang på rørbøyer på jobb som eg aldri hadde brukt før så det gikk med nesten 2 meter rør.smile.gif
Mellom Bakkar og Berg Aaffroad - terrengbil.com
Medlem nr.63 Suzuki 4x4 Klubb Norge

Har deaktivert PM, men send gjerne en epost :)

#3 ShuDuck

ShuDuck

    x-mod og pirat...

  • Medlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 4142 posts

Posted 24 May 2007 - 16:00

QUOTE(sven @ 24 May 2007, 00:22) <{POST_SNAPBACK}>
forskjellen er forresten bredden på reima og at G16 motorene har buede tenner og G13 har firkantede:)

og så lengden da smile.gif


bredden på 1.6 8v er samme som 1300. 1.6 16v er bredere. Skal du bruke nedre reimhjul fra 16v så må du dreie det ned. lengda på 16v er også lenger enn 8v btw. lengda på 8v er 1300 + høydeforskjell i blokk ( ca en tomme)
Shu`s Suzuki

zuks or nothing!


Medlem nr:3 Suzuki 4x4 Club Norway

#4 sven

sven

    4x4-Høvding

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 4833 posts

Posted 24 May 2007 - 16:15

Forresten... G13 topp mot G16.. hvilken toppakning.. regner med at det er 1600 toppakningen jeg må ha, men er ikke sikker.. selv om borringen ser helt identisk ut skiller det ca 1-2 mm.

og hva er det man må modde på 413starteren?


#5 yakuza

yakuza

    Yakuza

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 4058 posts

Posted 25 May 2007 - 07:14

slipeblokkstart.jpg
Eg slipte kun på 1600 blokka. her må en såklart ikkje slipe høl, men sopass som eg har forsiktig slipt av går fint. Kjem til med fingeren på baksida å kjenne kor mykje gods en kan ta av.

Edit: Syns dette er ei bedre løysing sidan en slepp å modde igjen dersom starteren må byttast.

Edited by yakuza, 25 May 2007 - 07:15.

Mellom Bakkar og Berg Aaffroad - terrengbil.com
Medlem nr.63 Suzuki 4x4 Klubb Norge

Har deaktivert PM, men send gjerne en epost :)

#6 sven

sven

    4x4-Høvding

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 4833 posts

Posted 31 May 2007 - 22:17

QUOTE(yakuza @ 24 May 2007, 11:14) <{POST_SNAPBACK}>

modifisert oilpickup med nytt rør innsveist i rett dim. har tilgang på rørbøyer på jobb som eg aldri hadde brukt før så det gikk med nesten 2 meter rør.smile.gif



Hvorfor kapper man det hullet i skvalpeplata? Vil jo tro at det vil gjøre det litt lettere for olja å kome ut f.eks ved ekstreme sidehellinger og evt velt..


Selv har både tåffår og jeg gjort det på følgende måte:

vi kappa av pickup'en fra vitaramotoren slik at det står igjen ca en en cm der pickupen går opp i oljepumpa, o kappa av den originale G13 pickupen helt inntil flensen, tredde dem sammen og sveiste dem sammen.. rett og slett brukte den øvre delen av Vitarapickupen som adapter, så kappet jeg av festet som holder vitarapickupen til lageroverfall nummer 2 og laget et nytt feste til lageroverfall 3 der det og er gjenget hull..


bunnpanne og pickup klar til montering¨
070531_114941.jpg

flens til vitarapickup montert og klar til at G13 pickupen tres nedi, på dette bilde synes også godt hvordan gjengehullene på lageroverfallene sitter
070530_195929.jpg

litt dårlig bilde av pickupen montert på plass nå passer bunnpanna uten modifikasjon av skvalpeskott
070531_114930.jpg

Attached Thumbnails

  • 070531_114930.jpg



#7 yakuza

yakuza

    Yakuza

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 4058 posts

Posted 06 June 2007 - 06:18

Som du ser av min og din pickup er det en vesentlig forskjell i diameter. større diameter er lik meir olje. 1600 motoren og oljepumpa er nok beregna for å ha slik diameter på pickupen. den har også en liten svanehals som kan gjere at olja ikkje renner (så langt) tilbake slik at pumpa får opp oljen og oljetrykket raskare ved oppstart.
Klart det med kapping i skvalpeplatene i bunnpanna er kanskje ikkje så lurt, skal sjå på dette seinare, men trur ikkje det vil ha vesentlig betydning då det fortsatt er mykje skvalpeskott igjen, og det eg skar vekk hadde mange hol.
Å slå på bunnpanna syns eg ikkje er så lurt med tanke på seinare lekasjer og dei skeivheiter som oppstår når en denger den..

Veit mange har gjort dette på denne siste måten som du sven beskriver, men eg ville no prøve.

QUOTE(sven @ 23 May 2007, 23:28) <{POST_SNAPBACK}>
Bunnpanna fra Vitara'n passer ikke i SJ, da den har oljetroa i framkant av motoren istedet for i bakkant,


hmm.. stemmer dette? Trudde Vitara hadde i samme ende, men større klump som hang ned på bunnpanna som kunne komme i konflikt med diffen på foraksel på 413. Du som har SPOA trenger vel strengt tatt ikkje bytte bunnpanne vel?

Edited by yakuza, 06 June 2007 - 06:12.

Mellom Bakkar og Berg Aaffroad - terrengbil.com
Medlem nr.63 Suzuki 4x4 Klubb Norge

Har deaktivert PM, men send gjerne en epost :)

#8 yakuza

yakuza

    Yakuza

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 4058 posts

Posted 06 June 2007 - 06:50

QUOTE(sven @ 24 May 2007, 17:15) <{POST_SNAPBACK}>
Forresten... G13 topp mot G16.. hvilken toppakning.. regner med at det er 1600 toppakningen jeg må ha, men er ikke sikker.. selv om borringen ser helt identisk ut skiller det ca 1-2 mm.

Såg denne ikkje var svart på. Eg kjøpte 1300 toppakning(sett). Har teke den ut av lageret og putta den på 1300motoren min som nødrep, må kjøpe ny.
Trur det skal være et hol mindre i 1600 pakninga.
Mellom Bakkar og Berg Aaffroad - terrengbil.com
Medlem nr.63 Suzuki 4x4 Klubb Norge

Har deaktivert PM, men send gjerne en epost :)

#9 ShuDuck

ShuDuck

    x-mod og pirat...

  • Medlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 4142 posts

Posted 06 June 2007 - 12:15

QUOTE(yakuza @ 6 Jun 2007, 06:18) <{POST_SNAPBACK}>
hmm.. stemmer dette? Trudde Vitara hadde i samme ende, men større klump som hang ned på bunnpanna som kunne komme i konflikt med diffen på foraksel på 413. Du som har SPOA trenger vel strengt tatt ikkje bytte bunnpanne vel?


vitara har i samme ende ja, men er større sump som går i akslingen om den settes i SJ


har gjort min bunnpanne slik som Yakuza. Det skal ganske så mye til at man klarer å skvette olja rundt såpass at oljetrykket forsvinner, hvis det i det hele tatt går. Aldri skjedd på min hvertfall, mister ikke oljetrykk i noen vinkler heller

ed: Forresten 1300 og 1600 toppakning er like, det er en oljeretur som er forskjellig og ikke passer helt overens. Men det er bare å stampe den ut. har brukt 1600 0g 1300 toppakninger på min motor. har 1300 nå da naboen hadde en liggende

Edited by ShuDuck, 06 June 2007 - 12:20.

Shu`s Suzuki

zuks or nothing!


Medlem nr:3 Suzuki 4x4 Club Norway

#10 yakuza

yakuza

    Yakuza

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 4058 posts

Posted 06 June 2007 - 16:29

liten glitsch i planlegginga mi.. må borre opp 1300 girkassa også i dei øvre to høla dersom en ikkje får tak i pinbolter med to forskjellige gjenger i kvar ende. eg velger å borre opp til ø12 då dette ikkje utelukker tilbakemontering av 1300.

holder no på med testmontering av adapterplate protoype. har gjenga opp nedre hol i girkassa til M12 og bolta adapterplata fast i girkassa. her bør en være litt meir nøyaktig med borring og gjenging enn eg var. boltane går litt skeivt inn i kassa noko som dreg adapteret bittelitt ut av stilling.. Usikker på om dette egentlig har så stor betydning.
Mellom Bakkar og Berg Aaffroad - terrengbil.com
Medlem nr.63 Suzuki 4x4 Klubb Norge

Har deaktivert PM, men send gjerne en epost :)

#11 sven

sven

    4x4-Høvding

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 4833 posts

Posted 08 August 2007 - 22:38

Da var prosjekt registerreim i boks takket være krisscross her på forumet.

Han fant ut utifra mine kriterier at register reim fra Nissan Bluebird 1,6 1986-89 (motorkode ca16s) passer rett på med G13 Reimhjul på veivakselen..

Dette har som jeg har sagt før flere fordeler, for det første slipper man å lete opp 1600 hjul til kammen.

for det andre så har SJ 413 kilereimer til vannpumpe og dynamo, mens Vitaraens G16 motor har flatreimer..Det betyr gangke enkelt at man slipper å borre om kilereimhjulet på veiva til 5 bolt mønster

Komplett sett med reimhjul til 413(har modda det nedre reimhjulet litt med tanke på servo seinere)
070808_173852.jpg


Reima på plass på med G13 topp lagt løst opp på G16 motorblokk
070808_220905.jpg



Kommer litt tilbake til dette med motorfester osv: blir litt sammensurium av at jeg har funnet ut noe selv, og sittet på telefonen med Shu innimellom som har montert settet til trailtough.


#12 sven

sven

    4x4-Høvding

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 4833 posts

Posted 29 August 2007 - 22:08

Da var motoren på plass og startet opp...

litt knot med det ene motorfestet, ellers så boltet dette ganske greitt opp....

kommer tilbake med mer.


#13 Bergum

Bergum

    4x4-Høvding

  • Medlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 2838 posts

Posted 04 September 2007 - 19:46

Kan vi få en fåreløbig oppsumering?
Har kjøpt plata (den er på vei)

Hvaslags motor er jeg nå på jakt etter?
Og hvilke deler ekstra?

Hva er forskjellen i vekt på org motor og den nye?
________________________________________________________________________________
_______
Bjarne Bergum - Tlf 9012 3748 - Samurai 1,9td - Dieseldyret's hjemmeside
Medlem 135 i Suzuki 4x4 Club Norway

#14 sven

sven

    4x4-Høvding

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 4833 posts

Posted 04 September 2007 - 22:39

en forløpig oppsummering står vel over her, men litt hulter til bulter, har prøvd å få bilen klar til Rena, men det ser ikke ut som om et blir noe likevel, pga andre grunner...



Hva slags motor du er på jakt etter er avhengig av hva du vil ende opp med, en vitaramotor er vel egentelig det enkleste, her er både 8 og 16V helt greitt, men som sagt tidligere, 16V har sterkere bunndel, men til gjengjeld søår den sammen ventiler og stempler ved et registerreimsbrudd DERSOM du setter 8V topp på.

Men igjen, dersom du velger å bruke en hel 16V motor får du en del elektronikk å styre med....

Du kan og bruke fra andre suzuki, som fels baleno eller swift, men da må du enten bygge om med fordeler fra vitara, eller bytte til 8V topp. noe som igjen krever mer arbeid, og ei registerreim som beskrevet ovenfor, da skal alt bolte rett sammen med reimhul fra 413 motoren.

angående motorfester må det modifiseres litt, man må space ut to av boltene på festet på den ene siden, og borre nytt hull i den delen man skrur i ramma, på andre siden må man slipe opp det ene skruehullet...

Starteren må tilpasses, dersom man ikke har en vitarastarter, dette gjøres enklest ved å slipe vekk litt gods på blokka bak starteren.

selce adapteren er meget bra, mne det er et par hensyn og ta, hullene på toppen av girkassa må borres opp til 12mm

M10 hullene nede må borres opp med 10.2 og gjenges med M12.

over starteren blir det et hull rett inn i clutchhuset, dette dekket jeg til med en bit jeg skar av den plata som ligger mellom girkassa og 413motoren originalt.

og skruene som holder adapteren fast i motoren må modifiseres litt, det innebærer å slipe av litt av hodet på den ene siden...

Mener dette var alt, Bilder kommer etterhvert.


Forskjellen i vekt er MINIMAL da G13 og G16motoren nærmest er identiske, sett bort i fra at G16 blokka bugger ca 25mm over girkassa, noe G13 ikke gjør

OBS... kan hende at du må gjøre omlitt i forbindelse med panseret siden motoren er høyere. Jeg har BL så det var aldri noen tema

Edited by sven, 04 September 2007 - 22:42.



#15 martinj

martinj

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 270 posts

Posted 03 September 2010 - 08:06

QUOTE(sven @ 4 Sep 2007, 23:39) <{POST_SNAPBACK}>
en forløpig oppsummering står vel over her, men litt hulter til bulter, har prøvd å få bilen klar til Rena, men det ser ikke ut som om et blir noe likevel, pga andre grunner...



Hva slags motor du er på jakt etter er avhengig av hva du vil ende opp med, en vitaramotor er vel egentelig det enkleste, her er både 8 og 16V helt greitt, men som sagt tidligere, 16V har sterkere bunndel, men til gjengjeld søår den sammen ventiler og stempler ved et registerreimsbrudd DERSOM du setter 8V topp på.

Men igjen, dersom du velger å bruke en hel 16V motor får du en del elektronikk å styre med....

Du kan og bruke fra andre suzuki, som fels baleno eller swift, men da må du enten bygge om med fordeler fra vitara, eller bytte til 8V topp. noe som igjen krever mer arbeid, og ei registerreim som beskrevet ovenfor, da skal alt bolte rett sammen med reimhul fra 413 motoren.

angående motorfester må det modifiseres litt, man må space ut to av boltene på festet på den ene siden, og borre nytt hull i den delen man skrur i ramma, på andre siden må man slipe opp det ene skruehullet...

Starteren må tilpasses, dersom man ikke har en vitarastarter, dette gjøres enklest ved å slipe vekk litt gods på blokka bak starteren.

selce adapteren er meget bra, mne det er et par hensyn og ta, hullene på toppen av girkassa må borres opp til 12mm

M10 hullene nede må borres opp med 10.2 og gjenges med M12.

over starteren blir det et hull rett inn i clutchhuset, dette dekket jeg til med en bit jeg skar av den plata som ligger mellom girkassa og 413motoren originalt.

og skruene som holder adapteren fast i motoren må modifiseres litt, det innebærer å slipe av litt av hodet på den ene siden...

Mener dette var alt, Bilder kommer etterhvert.


Forskjellen i vekt er MINIMAL da G13 og G16motoren nærmest er identiske, sett bort i fra at G16 blokka bugger ca 25mm over girkassa, noe G13 ikke gjør

OBS... kan hende at du må gjøre omlitt i forbindelse med panseret siden motoren er høyere. Jeg har BL så det var aldri noen tema



betyr det at jeg kan beholdeden orginale vitara strteren å ikke gjøre noe med den??
Martin tlf. 90721759
prototyp 2010
pirate 4x4