Gå til innhold



Foto

Ulike dekk på samme aksel!


This topic has been archived. This means that you cannot reply to this topic.
3 replies to this topic

#1 SuZuKi_ToV

SuZuKi_ToV

    Nytt medlem

  • Medlem
  • Pip
  • 32 Innlegg:

Posted 18 July 2007 - 17:38

Sto å slo av en prat med en gammel kollega av meg på verkstedet like ved meg. Jeg nevnte selvfølgelig de Suzuki'ane jeg holder på med om dagen.
MERK: Han påsto at du måtte passe godt på om du kjørte med like dekk og cirka like mye slitt på samme aksel(hver side), el så kunne drivverket inne i klokka ta kvelden, for viss det var mer slitt på den ene sida så går navet raskere og da knekker de i hverandre! Syns det var litt rart at du ikke kunne/burde kjøre med ulike dekk osv pga driv verket. Det var visst så følsomt! Men det er vel det eneste som er følsomt også ¨på Suzuki'n.
Er det noen som har erfaring med dette??
Medlemms nr 217 i Suzuki 4x4 Club Norway.

#2 Bergum

Bergum

    4x4-Høvding

  • Medlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 2838 Innlegg:

Posted 18 July 2007 - 18:53

Hørtes merkelig ut.
Det eneste er at du har forskjellig tak på bakken, men når du svinger, så har jo dekkene ulik fart uansett......
________________________________________________________________________________
_______
Bjarne Bergum - Tlf 9012 3748 - Samurai 1,9td - Dieseldyret's hjemmeside
Medlem 135 i Suzuki 4x4 Club Norway

#3 Bernt S

Bernt S

    Direktør

  • Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1619 Innlegg:

Posted 18 July 2007 - 19:09

Du kan fint kjøre med forskjellige dekk i 2wd hvis du har standard diff.
Problemet oppstår hvis du har sveist aksling eller kjører i 4wd på asfalt da blir det bindinger i drivverket på grunn av forskjellig rulleomkrets på hjulene..
Derfor du ikke skal kjøre med innkoblet 4wd på bar asfalt heller.

Men driverket på sukiene er vel noe av det som tåler mye, kjører selv med locker i begge akslingene og 30" hjul og har ikke ødelagt noe enda biggrin.gif

KNA Offroaders Hordaland
 


#4 sven

sven

    4x4-Høvding

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 4833 Innlegg:

Posted 18 July 2007 - 22:19

har du åpne differ (ikke diffbrems, automatisk sperre eller sveist) skal det ikke i prinsippet være noe i veien for å kjøre med ulik størrelse dekk på samme aksel, dette skal jo differensialen ta seg av.... blir litt samme prinsippet som å kjøre i sving, det ene hjulet får høyere hastighet enn det andre..


Men det er viktig at hjulene foran/bak har samme rullediameter da fram og bakaksel ikke har noen differensial mellom seg.., som Bernt sier, ikke bruk 4WD på asfalt, da vil man få brytninger uansett da framhjulene må kjøre lengere enn bakhjulene i sving.

Uansett, skal du kjøre langs vei er det ikke lov å ha forskjellige dekkmønster på samme aksel

Edited by sven, 18 July 2007 - 22:21.