Gå til innhold



Foto

For oss i Nord


This topic has been archived. This means that you cannot reply to this topic.
9 replies to this topic

#1 1911

1911

    Portalvognfører

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 4559 Innlegg:

Posted 14 August 2007 - 21:54

For oss i Finnmark vil lovforslaget være bortimot en katastrofe om det går gjennom sånn som det er beskrevet. Mange av oss her i Finnmark setter stor pris på mulighetene vi har i dag. Vi har en del barmarksløyper vi kan benytte oss av når vi ønsker å dra på fisketur, jakt eller bærsanking. Problemet er all kjøring som fåregår på alle andre steder en løypene. Dette burde det vært satt inn flere resusser på å stoppe. Di løypene som alerede er der blir nok liggenede som veier i naturen her oppe i mange generasjoner.

På vinteren kjører vi scooter i merkede løyper. Det er veldig ofte ren rekreasjonskjøring, noe som vil bli forbudt om den nye loven skulle gå gjennom. Om miljøvern er argumentet for å forby denne typen kjøring holder det lite mål. All scooter trafikken her oppe i løpet av vinteren forurenser ikke mere en et par avganger på flyplassen med en 737. Scooteren ødelegger heller ingen ting. Når snøen er borte er sporene borte også. Mange av oss bor her pga muligheten med scooter, det er en av di fine tingene med å bo her.

Vi har pr dags dato ingen kjørefelt vi kan bruke til offroad kjøring. I vår kommune (Alta) er det liten politisk vilje eller interesse for annet en tradisjonell idrett. Hele Finnmark fylke er større en Danmark. Så det burde være muligheter for alle.

Edited by 1911, 14 August 2007 - 21:55.


#2 1911

1911

    Portalvognfører

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 4559 Innlegg:

Posted 17 August 2007 - 20:40

Jeg var på et Folkemøte som AP holdt her i Alta ang den nye motorfertsel loven. På dette møtet var det representanter fra Direktoratet for naturvern.For vår del ser det ikke så problematisk ut di første årene om låven blir innført, men på sikt er det bare elendigheten. Det ligger nok et motoiv bak det hele med at all motorisert ferdsel på barmarksløyper og scooterløyper skal stanses.

#3 Zuki

Zuki

    Skogens Konge

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1858 Innlegg:

Posted 23 August 2007 - 21:16

Tar man en tur på finnmarksvidda (eller rett og slett bare kjører indre riksvei) ser man at naturen er rasert!
Problemet med naturvern i nordlige områder er ikke slapt regelverk for hvermannsen, det er faktisk de permanente "dispensasjonene" som blant annet samer har. Det er enkelte av de (skal ikke dra hele den samiske befolkningen over en kam nei) som kjører hvor de vil, og i praksis med hvilket formål de vil, og raserer det de kommer over. Og selv om det er visse regelverk der også, i praksis gjelder det overhodet ikke.

Så det hjelper lite å stramme inn regelverk for den rekreasjonskjøringen som foregår langs merkede løyper mm, det er dispensasjonene og samenes rettigheter til å kjøre nærmest hvor de vil som på en eller annen måte må begrenses. Men da starter vi vel 3.verdenskrig, eller i alle fall blir beskyldt for trakassering av minoriteter.

Edited by Zuki, 23 August 2007 - 21:17.


#4 Bergum

Bergum

    4x4-Høvding

  • Medlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 2838 Innlegg:

Posted 24 August 2007 - 08:06

Det beste er jo å få merket og registrert barmarksløyper, og vinterløyper.
Få kjøringen inn under kontrolerte former, der klubber kan organisere turkjøring i disse trasene.
Du vil da kunne få handikapede og eldre ut på tur, blandt annet....

Lange traseer, gjerne slike du bruker en dag eller tre, hadde vært ypperlige.

Edited by Bergum, 24 August 2007 - 08:07.

________________________________________________________________________________
_______
Bjarne Bergum - Tlf 9012 3748 - Samurai 1,9td - Dieseldyret's hjemmeside
Medlem 135 i Suzuki 4x4 Club Norway

#5 sven

sven

    4x4-Høvding

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 4833 Innlegg:

Posted 25 August 2007 - 21:06

Det du sier der Bergum, er nok veldig viktig, og bør nok og belyses i et brev vi evt sender...

også poenget zuki kommer med bør jo definitivt og nevnes...


#6 1911

1911

    Portalvognfører

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 4559 Innlegg:

Posted 27 August 2007 - 21:10

Det ble også nevnt noe på møtet om kamhøyde på beltene til snøscooterne, en maxgrense på 32 m.m. Etter mine mål er 32 et minimum. Ære være når det blir overvann i løypene mot slutten av sesongen.

Legger ved et bilde her som illustrerer det jeg snakker om, det er tatt mot slutten av sessongen på lovlig scooterløype. Jeg byttet belte på min etter den opplevelsen.

DSC00067.JPG

#7 HardKåre

HardKåre

    Skogens kongle

  • Medlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 7424 Innlegg:

Posted 25 September 2007 - 22:06

QUOTE(1911 @ 17 Aug 2007, 21:40) <{POST_SNAPBACK}>
Jeg var på et Folkemøte som AP holdt her i Alta ang den nye motorfertsel loven. På dette møtet var det representanter fra Direktoratet for naturvern.For vår del ser det ikke så problematisk ut di første årene om låven blir innført, men på sikt er det bare elendigheten. Det ligger nok et motoiv bak det hele med at all motorisert ferdsel på barmarksløyper og scooterløyper skal stanses.
Kan du utdype litt? blink.gif iiam.gif
If it ain't broken, you haven't been looking good enough!
HardKåres Pajeroer
HardKåres Amerikanere

#8 Bergum

Bergum

    4x4-Høvding

  • Medlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 2838 Innlegg:

Posted 26 September 2007 - 10:27

Hva er det du vil ha utdypet?
Det med at det blir verre med årene, eller at det er en baktanke bak det?
________________________________________________________________________________
_______
Bjarne Bergum - Tlf 9012 3748 - Samurai 1,9td - Dieseldyret's hjemmeside
Medlem 135 i Suzuki 4x4 Club Norway

#9 HardKåre

HardKåre

    Skogens kongle

  • Medlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 7424 Innlegg:

Posted 26 September 2007 - 11:35

Hehe ja det var det med at det virker greit i første omgang, men blir værre med tiden jeg tenkte på... Jeg regner uansett ikke med at det blir ENKLERE å få åpnet et område for terrengkjøring med det nye regelverket, SELV OM de har lagt ved en klausul på 500DA.
If it ain't broken, you haven't been looking good enough!
HardKåres Pajeroer
HardKåres Amerikanere

#10 Bergum

Bergum

    4x4-Høvding

  • Medlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 2838 Innlegg:

Posted 26 September 2007 - 13:09

QUOTE(HardKåre @ 26 Sep 2007, 12:35) <{POST_SNAPBACK}>
Hehe ja det var det med at det virker greit i første omgang, men blir værre med tiden jeg tenkte på... Jeg regner uansett ikke med at det blir ENKLERE å få åpnet et område for terrengkjøring med det nye regelverket, SELV OM de har lagt ved en klausul på 500DA.


Det er så enkelt at det er satt opp ei liste over hvor det vil bli forbudt å kjøre etter så og så mange år.
Her nede i sør er det slutt med en gang, mens dere i Nord skal få kjøre i 5 år til, men da er det også slutt der og.
Dette er for at dere skal lettere svelge søppla, og glemme å protestere på dette.
Om 5 år er det for sent å klage......
________________________________________________________________________________
_______
Bjarne Bergum - Tlf 9012 3748 - Samurai 1,9td - Dieseldyret's hjemmeside
Medlem 135 i Suzuki 4x4 Club Norway