Jump to content



Photo

Hvordan bøyer jeg rør?


This topic has been archived. This means that you cannot reply to this topic.
11 replies to this topic

#1 Suzuki_KevvE

Suzuki_KevvE

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 175 posts

Posted 13 October 2007 - 23:51

Vet seff at du skal bruke rørbøyer å sånn.
Men det jeg lurer på er hvordan/hvor jeg skal bøye for å få rette målene så ting passer?

Hvis høyden på bøylen skal f.eks være 120cm og bredden 150cm, hvordan og hvor skal jeg bøye for at det skal bli rett da?

Er det en formel du skal regne ut etter hvor, eller noen som har en guide ellerno?

Takker for alle svar.
>>> Min garasje <<<

#2 Jeeps

Jeeps

    4x4-Høvding

  • Medlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 5440 posts

Posted 14 October 2007 - 00:09

Det beste er vel å prøve seg fram, og finne ut kor mykje "svinn" det blir i bøyen:)

Har ikkje bøyet rør, men kobberskinner til større elektrotavler biggrin.gif Med prøve og feile metoden hehe
Er lykkelig eigar av en bensinslukande Tahoe!

#3 terje takras

terje takras

    Skogens Konge

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1954 posts

Posted 14 October 2007 - 00:15

Det ligger på forumet her en plass hvordan man gjør det med mål og greier.
Husker ikke hvor!
Prøv å søk litt

#4 Tommy

Tommy

    Pirate....

  • Medlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 6300 posts

Posted 14 October 2007 - 07:52

Sjekk denne
http://pirate4x4.no/..._tube/index.php
Tommy Olsen

#5 sven

sven

    4x4-Høvding

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 4833 posts

Posted 14 October 2007 - 10:03

Bare vær obs på at de rørbøyerne de fleste av oss bruker fort kan knekke røret om det er litt tynnvegget.... også om man bruker sand i...


#6 yakuza

yakuza

    Yakuza

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 4058 posts

Posted 14 October 2007 - 11:22

Nokon som veit om det fins tegninger på bur til SJ?

Eg skal lage bur på jobben, men får ikkje ta inn bensinbiler i lokalet pga forsikringa. Trenger derfor tegning som eg kan prefabrikere røra etter..

Kan evnt lage tegning sjøl i 3D..
Mellom Bakkar og Berg Aaffroad - terrengbil.com
Medlem nr.63 Suzuki 4x4 Klubb Norge

Har deaktivert PM, men send gjerne en epost :)

#7 ZukiJack

ZukiJack

    Huffroader

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 3756 posts

Posted 14 October 2007 - 11:37

QUOTE(yakuza @ 14 Oct 2007, 12:22) <{POST_SNAPBACK}>
Nokon som veit om det fins tegninger på bur til SJ?

Eg skal lage bur på jobben, men får ikkje ta inn bensinbiler i lokalet pga forsikringa. Trenger derfor tegning som eg kan prefabrikere røra etter..

Kan evnt lage tegning sjøl i 3D..

Tipper de fleste bøyer sine bur nærmest på frihånd, så det er nok ikke lett å finne noen mål på de som er bygget...

Jeg for min del laget en skisse på en plast-duk.
La plastduken over frontruteramma (om man skal kalle den det på min) tegnet av ytterkanten på ramma og tegnet inn gummilista til glasset og kanten rundt på glasset.
Så la jeg plastduken på garasjegulvet og målte litt på den og la røret over og simulerte meg frem til noen mål. Målene skrev jeg aldri opp...bare brukte de der og da.

Så laget jeg en tilsvarende tegningsmal av bakveggen på hytta mi og målte og simulerte meg frem med røret og fikk en god oversikt på hvor jeg fikk bøyene.

Jeg laget også en 90graders benn på en kort rørbit som jeg hjalp til med.
Før jeg begynte hadde jeg ikke sett den siden som Tommy viste til her, men jeg ser at jeg har brukt noe alla samme måte som de viser der.

Skal se om jeg får vist noen hint-bilder av måten jeg gjorde.


Om dere ikke har gjort det...så kan dere se i garasjetråden min hvordan det ser ut det jag er ferdig med til nå.

Edited by ZukiJack, 14 October 2007 - 11:40.


#8 Suzuki_KevvE

Suzuki_KevvE

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 175 posts

Posted 16 October 2007 - 20:08

QUOTE(Tommy @ 14 Oct 2007, 08:52) <{POST_SNAPBACK}>


Den sier jo veldig lite om åssen jeg veit hvor på røret jeg må bøye for å få riktig høyde og bredde på bøylen da sad.gif
>>> Min garasje <<<

#9 yeyeye

yeyeye

    londonbusseier

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 804 posts

Posted 16 October 2007 - 20:48

Hei!
kan kansje forklare deg litt, men først må vi vite hvilken rørbøyertype du skal bruke. Eller egentlig, er det bare å begynne!!!!Om høyden på bøylen din skal bli f.eks 120cm, så merker du røret 120 fra enden og bøyer 90grader, om du nå måler totalhøyden som ble, ja da vet du også hvor mye du skal trekke fra neste gang. Eksepelvis blir totalhøyden fra enden til toppen av bøylen 123,5cm(målt midt i røret,på toppen), ja da kan du trekke fra 3,5cm neste gang du skal ha et eksakt mål, den første lengden din du prøver er jo bare å kappe!

En 2meterstokk er unik å bruke til slikt arbeid, da alle leddene går opp i 20cm og den låser seg fint i 90grader, slik at du ikke trenger vinkel. Dette værre seg med en ikke altfor sliten hultafors tommestokk da! Fin å legge til i nittigrader slik at det er lett å måle nøyaktig selv alene, husk for all del å legge til 20/40 eller de ledene du legger i 90gradern.
Huff lettere å vise en å skrive, men håper du forstår litt.

AR
oohh! silly me, again...

#10 ZukiJack

ZukiJack

    Huffroader

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 3756 posts

Posted 16 October 2007 - 21:22

QUOTE(fillefranz @ 16 Oct 2007, 21:48) <{POST_SNAPBACK}>
Hei!
kan kansje forklare deg litt, men først må vi vite hvilken rørbøyertype du skal bruke. Eller egentlig, er det bare å begynne!!!!Om høyden på bøylen din skal bli f.eks 120cm, så merker du røret 120 fra enden og bøyer 90grader, om du nå måler totalhøyden som ble, ja da vet du også hvor mye du skal trekke fra neste gang. Eksepelvis blir totalhøyden fra enden til toppen av bøylen 123,5cm(målt midt i røret,på toppen), ja da kan du trekke fra 3,5cm neste gang du skal ha et eksakt mål, den første lengden din du prøver er jo bare å kappe!

En 2meterstokk er unik å bruke til slikt arbeid, da alle leddene går opp i 20cm og den låser seg fint i 90grader, slik at du ikke trenger vinkel. Dette værre seg med en ikke altfor sliten hultafors tommestokk da! Fin å legge til i nittigrader slik at det er lett å måle nøyaktig selv alene, husk for all del å legge til 20/40 eller de ledene du legger i 90gradern.
Huff lettere å vise en å skrive, men håper du forstår litt.

AR


Hva da når du skal bøye en hovedbøyle som ser slik ut?
Ikke SÅ lett lenger da å bruke slike lettvinte måle-løsninger...hehe
Når jeg får tid, skal jeg ta noen bilder av hvordan jeg målte meg frem.

Attached Thumbnails

  • Div_pic_018.jpg


#11 yeyeye

yeyeye

    londonbusseier

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 804 posts

Posted 16 October 2007 - 21:39

Hehe, skal en bøye slikt blir det klart værre med den enkle løsningen!
På en slik bøyle er det greit å vite bøyeradien,vinkel, ogsåvidere, men ikkeno hokuspokus det heller, synd jeg ikke har tatt vare på noen av de gamle skolebøkene nå, var noen gode eksempler dær. Men for en rørlegger blir dette for mye regning vet dere, og vi tar mye på skjønn og feeling når vi bøyer. malstreng brukte vi mye når jeg jobbet på verft, ombord i båtene var det ofte så mye forskjellige vinkler at det ble uråd å bøye helt etter mål!

AR
oohh! silly me, again...

#12 Suzuki_KevvE

Suzuki_KevvE

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 175 posts

Posted 17 October 2007 - 19:50

QUOTE(fillefranz @ 16 Oct 2007, 21:48) <{POST_SNAPBACK}>
Hei!
kan kansje forklare deg litt, men først må vi vite hvilken rørbøyertype du skal bruke. Eller egentlig, er det bare å begynne!!!!Om høyden på bøylen din skal bli f.eks 120cm, så merker du røret 120 fra enden og bøyer 90grader, om du nå måler totalhøyden som ble, ja da vet du også hvor mye du skal trekke fra neste gang. Eksepelvis blir totalhøyden fra enden til toppen av bøylen 123,5cm(målt midt i røret,på toppen), ja da kan du trekke fra 3,5cm neste gang du skal ha et eksakt mål, den første lengden din du prøver er jo bare å kappe!

En 2meterstokk er unik å bruke til slikt arbeid, da alle leddene går opp i 20cm og den låser seg fint i 90grader, slik at du ikke trenger vinkel. Dette værre seg med en ikke altfor sliten hultafors tommestokk da! Fin å legge til i nittigrader slik at det er lett å måle nøyaktig selv alene, husk for all del å legge til 20/40 eller de ledene du legger i 90gradern.
Huff lettere å vise en å skrive, men håper du forstår litt.

AR


Denne hjalp fælt, var ikke værre en dette smile.gif

Skal bøye en rett bøyle, og ikke en slik som den ZukiJack viser til, så det skal ikke bli noe problem med å bruke metoden din smile.gif
>>> Min garasje <<<