Jump to content



Photo

160`n lader ikke


This topic has been archived. This means that you cannot reply to this topic.
19 replies to this topic

#1 Nismo

Nismo

    Offroader

  • Supermedlem
  • PipPipPip
  • 169 posts

Posted 21 October 2007 - 21:33

Jeg skulle bare flytte patrolen i dag og når jeg starta bilen lyser ladelampa og den gule lampa vedsiden av glødinga. Den gule lampa med bilde av en dieselpumpe med en strek igjennom hveit jeg ikke hva er unsure.gif , men trudde heller d var noe med diesel tilførsel (tett filter?) å gjøre. Jeg kjørte bilen til og fra jakt i går ca 10 mil, men ikke noe iveien da.

Noen som har erfart d samme, eller er dette enkelt å greit en gåen dynamo?
I så tilfelle, har noen en dynamo tilsalgs?

Edited by Nismo, 27 October 2007 - 18:26.

Toyota Landcruiser 120,
Militær G.vogn m. 300td og 38"
Arctic cat 650 v twin

#2 JER

JER

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 194 posts

Posted 21 October 2007 - 22:28

Hva viser voltmeteret i bilen?
Hvis det viser lavere enn 25-26V ved ca 2000 rpm, har du sansynlig gåen dynamo. Kontrollmål på batteriene for å være sikker. Normal ladespenning er mellom 27 og 29V.

Hadde samme problem i fjor. Bytta diodebru i dynamoen.

#3 Nismo

Nismo

    Offroader

  • Supermedlem
  • PipPipPip
  • 169 posts

Posted 21 October 2007 - 23:02

Jeg har sjekka nå, den lader ikke. Og voltmeteret i bilen viser alt for lite. Hvor kjøpte du d? Dyrt? Mye jobb å bytte? Haster litt da d er jakt bilen min.

Men hvorfor lyser den gule lampa, og hva varsler den?
Toyota Landcruiser 120,
Militær G.vogn m. 300td og 38"
Arctic cat 650 v twin

#4 JER

JER

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 194 posts

Posted 21 October 2007 - 23:42

Tror jeg betalte en 4-500 kr for diodebrua. Kjøpe den på verksted her i Oslo som reparerer dynamoer. Husker ikke navnet.
Var litt køddent å bytte, med det gikk greit. Tror jeg brukte en 3-4t på testing og rep.
Det trenger jo ikke være diodebrua. Jeg skrudde opp dynamoen og testa diodene. Kjipt å bytte brua å finne ut at det var noe anna.

Hvis du får tak i en brukt dynamo til en billig penge, tror jeg det er det enkleste.



Hva den gule lampa varsler, aner jeg ikke. Står bare merka med filter i skjema. Sikkert noen her som vet.

#5 arnsteinovich

arnsteinovich

    Offroad-wannabe

  • Supermedlem
  • PipPip
  • 83 posts

Posted 22 October 2007 - 09:05

Jeg betalte ca. 3000,- for en byttedynamo,og leverte da den defekte i pant.
Den gule lampa lyste en gang hos meg,og da var det nesten tomt for drivstoff.
Sluknet da jeg fylte på. ? ? cool.gif

#6 pat

pat

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 193 posts

Posted 22 October 2007 - 15:58

QUOTE(arnsteinovich @ 22 Oct 2007, 09:05) <{POST_SNAPBACK}>
Jeg betalte ca. 3000,- for en byttedynamo,og leverte da den defekte i pant.
Den gule lampa lyste en gang hos meg,og da var det nesten tomt for drivstoff.
Sluknet da jeg fylte på. ? ? cool.gif

Den gule lampa (filterlampa,Varsler vann i dieselen) lyser samtidig med den røde ladelampa hvis dynamoen ikke lader. Dynamokrøll hadde jeg nok av i vinter ( Se: utegarasje,minus 10 " +snøfokk. )Måtte bytte dynamo to ganger før jeg fikk det iorden. (byttedynamo ca. kr.3000)Husk at mellom 85 og 87mod. engang ble det endret amp.styrke fra 25 til 35 amp. Videre har du 2 pinner på hovedkontakten på den seneste mod.mot 3 på den gamle. Sjekk at du ikke har noen oljelekkasje i bakkant av dynamoen.Hvis det kommer olje inn i dynamoen så drar innmaten på ferie ganske fort. Lad batteriene dine hver for seg og bytt plass på de et par ganger i året. Ta ikke ut 12 volt fra et av batteriene(til radio f.eks) men bruk omformer.
(Fikk visst skrivediare) TVI,TVI
werner nilsen

#7 Nismo

Nismo

    Offroader

  • Supermedlem
  • PipPipPip
  • 169 posts

Posted 22 October 2007 - 20:45

QUOTE(pat @ 22 Oct 2007, 15:58) <{POST_SNAPBACK}>
Den gule lampa (filterlampa,Varsler vann i dieselen) lyser samtidig med den røde ladelampa hvis dynamoen ikke lader. Dynamokrøll hadde jeg nok av i vinter ( Se: utegarasje,minus 10 " +snøfokk. )Måtte bytte dynamo to ganger før jeg fikk det iorden. (byttedynamo ca. kr.3000)Husk at mellom 85 og 87mod. engang ble det endret amp.styrke fra 25 til 35 amp. Videre har du 2 pinner på hovedkontakten på den seneste mod.mot 3 på den gamle. Sjekk at du ikke har noen oljelekkasje i bakkant av dynamoen.Hvis det kommer olje inn i dynamoen så drar innmaten på ferie ganske fort. Lad batteriene dine hver for seg og bytt plass på de et par ganger i året. Ta ikke ut 12 volt fra et av batteriene(til radio f.eks) men bruk omformer.
(Fikk visst skrivediare) TVI,TVI


Takker for alle svar smile.gif

Hente ut 12V fra ett batteri er å be om trøbbel. Jeg har ikke hatt tid til å ta ut dynamo`n enda. Men skal prøve til helga så da får jeg vel svar på om d bare er diodebrua eller ikke. Bilen er registrert 30.12.86 så hvem av dynamoane jeg har hveit jeg ikke.

Bilen har bare så vidt runda 300 000km, trudde sånt holdt lenger. D eneste som er ettermontert er 2 xenon ekstra lykter og dem er bare på 35W hver. Har ikke fått inn stereo enda en gang.
Toyota Landcruiser 120,
Militær G.vogn m. 300td og 38"
Arctic cat 650 v twin

#8 pat

pat

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 193 posts

Posted 22 October 2007 - 22:52

Du har etter all sannsynlighet en dynamo på 35 amp. Med 2 stifter i hovedkontakten. Jeg vil si at det er en fordel å få skiftet hele dynamoen. Da får du en som er overhalt og med garanti. Min hadde gått 225000.km. ved bytte og det mente de på Nissan var mer enn nok rolleyes2.gif Litt plundrete å bytte,men det går bra hvis du er litt skruekyndig. 2 oljeledninger i bakkant må skrues løs + hovedkontakten som er i bakelitt og kan sitte litt. Da er det bare en enkel ledning for ladelampa igjen + bolter og muttere. smile.gif smile.gif
werner nilsen

#9 Stian-77

Stian-77

    Offroad-wannabe

  • Medlem
  • PipPip
  • 78 posts

Posted 27 October 2007 - 13:52

Hva slags olje er det som går i bakkant på dynamoen egentlig? er det ting som må luftes etter et dynamo bytte?

#10 Kenneth32

Kenneth32

    Høvding Glade Vanvidd

  • Medlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 2342 posts

Posted 27 October 2007 - 13:58

QUOTE(Stian-77 @ 27 Oct 2007, 13:52) <{POST_SNAPBACK}>
Hva slags olje er det som går i bakkant på dynamoen egentlig? er det ting som må luftes etter et dynamo bytte?



Hvis det er som på Pajero, så er det motorolje som går der. Den suger ut fra oljefilterholder, og returen går inn i bånnpanna. Trenger ikke å lufte etter skift.

Men dette er med forbehold om samme patent som på Pajero. Jeg kjenner ikke Patrol.
'88 lang Paj. 2.5 TD 31x10,5-15 Brøytebil.
'91 lang Patrol 2.8 TD 265/70-16 Min bil.
'93 Subaru Legacy 2 liter. Konebil.


Murphys lov: alt som kan gå galt, går garantert galt.

www.bruktbildeler.com
www.autodb.com
www.finn.no

#11 Stian-77

Stian-77

    Offroad-wannabe

  • Medlem
  • PipPip
  • 78 posts

Posted 27 October 2007 - 14:04

QUOTE(Kenneth32 @ 27 Oct 2007, 14:58) <{POST_SNAPBACK}>
Hvis det er som på Pajero, så er det motorolje som går der. Den suger ut fra oljefilterholder, og returen går inn i bånnpanna. Trenger ikke å lufte etter skift.

Men dette er med forbehold om samme patent som på Pajero. Jeg kjenner ikke Patrol.

ser slangen går tilbake til bremseveske beholderen og videre til bremsekraftforsterkeren :S

#12 Kenneth32

Kenneth32

    Høvding Glade Vanvidd

  • Medlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 2342 posts

Posted 27 October 2007 - 14:47

QUOTE(Stian-77 @ 27 Oct 2007, 14:04) <{POST_SNAPBACK}>
ser slangen går tilbake til bremseveske beholderen og videre til bremsekraftforsterkeren :S


På Pajero skal den pumpa levere vacuum til bremsekraftforsterkeren. Funker ikke den, så sliter du med hard pedal. Men det blir ikke påvirka av oljelekkasje.
'88 lang Paj. 2.5 TD 31x10,5-15 Brøytebil.
'91 lang Patrol 2.8 TD 265/70-16 Min bil.
'93 Subaru Legacy 2 liter. Konebil.


Murphys lov: alt som kan gå galt, går garantert galt.

www.bruktbildeler.com
www.autodb.com
www.finn.no

#13 Stian-77

Stian-77

    Offroad-wannabe

  • Medlem
  • PipPip
  • 78 posts

Posted 27 October 2007 - 19:11

QUOTE(Kenneth32 @ 27 Oct 2007, 15:47) <{POST_SNAPBACK}>
På Pajero skal den pumpa levere vacuum til bremsekraftforsterkeren. Funker ikke den, så sliter du med hard pedal. Men det blir ikke påvirka av oljelekkasje.

Jepp stemte det smile.gif da er brukt dynamo innkjøpt for hele 200 spenn wink.gif
Takk for hjelpa.

#14 Stian-77

Stian-77

    Offroad-wannabe

  • Medlem
  • PipPip
  • 78 posts

Posted 28 October 2007 - 17:47

QUOTE(Stian-77 @ 27 Oct 2007, 19:11) <{POST_SNAPBACK}>
Jepp stemte det smile.gif da er brukt dynamo innkjøpt for hele 200 spenn wink.gif
Takk for hjelpa.


da er dynamoen skiftet og ladelampe samt diesel lampa sluknet, var forøvrig en stor møkkajobb å få skiftet dynamoen mad.gif

først gikk 500 wattern til hellsika, så kortslutta plussen på dynamoen i gods og ledninga brant opp. Skru for all del av plusspolen på batteriet før du skrur av dynamo!!! det har jeg lært idag vaffal tongue.gif

håper det blir lenge til neste dynamoskifte..hehe

Stian-77

#15 Nismo

Nismo

    Offroader

  • Supermedlem
  • PipPipPip
  • 169 posts

Posted 10 November 2007 - 21:52

Da er dunamoen bytta. Og alt funker igjen. biggrin.gif

Kjøpte en brukt 35A som virka da den blei dmontert fikk jeg beskjed om.
Før montering skrudde jeg den frahverandre og vaska alle delane og sjekka diode brua. Børster så veldig bra ut.

Litt klønete å skru oljeslangen av og på, men ellers en grei jobb.
Toyota Landcruiser 120,
Militær G.vogn m. 300td og 38"
Arctic cat 650 v twin

#16 little rascal

little rascal

    Nytt medlem

  • Medlem
  • Pip
  • 1 posts

Posted 08 October 2008 - 21:22

Hei, jeg ser at dere har hatt trøbbel med dynamo'n.. Jeg byttet min til ny for 2 år siden/ 40'Km, sammen med nye batterier. Nå har det begynt å lyse i lade lampen + gul vann i diesel mad.gif spenningen på voltmeteret viser ca.12V på tomgang. Men når jeg begynner å kjøre (>2500rpm) så stiger volt'n opp til ca 14V og lampene slutter å lyse (naturlig nok).. trodde kanskje at det er regulator problemer, men har ikke noe data på hvordan dette er koblet på -92 Patrol.
Er det noen av dere som kan hjelpe med koblingsskjema eller noen gode råd?

#17 Fenne

Fenne

    Nytt medlem

  • Medlem
  • Pip
  • 31 posts

Posted 13 October 2008 - 21:33

hvordan er`tomgangs spenninga etter du ga gass?

1984 Ford Granada 2,3L (PROSJEKT)
1991 Chevrolet Suburban 2500 6.2L
1989 Ford Sierra 2,9EFi (SOLGT)
1987 Nissan King Cab 2,5 D (SOLGT)
1975 Ford Taunus 1600 XL 2.0L (SOLGT)

#18 rub1

rub1

    Nytt medlem

  • Medlem
  • Pip
  • 9 posts

Posted 12 December 2010 - 15:42

Hei. jeg her lignede problem på min patrol nu.. battrilampa og den gule diesel lampa lyser. dette kom fram da jeg tok en grundig motorvask. men forsvant igjen etter at bilen var helt tørr.
så va vi i skogen og kjørte i rundt meteren med snø- så kom den tilbake. sammtidig som disse lampene lyser forsvinner automatiske kjørelys og instrument belysnings samt sigtenner. kan ikke ha noe og gjøre med vann i noen kontakter eller releèr? dorlig jordine ellens?

#19 rub1

rub1

    Nytt medlem

  • Medlem
  • Pip
  • 9 posts

Posted 12 December 2010 - 15:44

har og problemer med turteller. den håpper opp og ned som den selv vil og viser ikke noe riktig i det heletatt.

#20 rub1

rub1

    Nytt medlem

  • Medlem
  • Pip
  • 9 posts

Posted 21 December 2010 - 21:31

ny børster er jo lett. bare ta ut spenningsregulator. varme konraktene og børstene spretter ut. så er det bare stikke inn noen andre og lodde fast igjen. bare dem er lange nok er det bare smi vekk litt fra om du skulle ha noen liggende som er tykk. f.eks noen fra en drill som det følger med ekstra.