Jump to content



Photo

Offroadkurs


This topic has been archived. This means that you cannot reply to this topic.
11 replies to this topic

#1 Nebelwandler

Nebelwandler

    Nytt medlem

  • Medlem
  • Pip
  • 37 posts

Posted 10 January 2008 - 14:55

Lurer på hvem\hva og hvor det er mest kompetanse å hente på offroadkjøring?
Ønsker å heve kompetansen i forsvaret, dvs at utdanningsavdelingene får mer kursing rundt offroadkjøring. Trenger imidlertidig å få dette i litt ordnede former hvor en erfaringsutveksling, teori og praksis blir balansert.
Har flere områder som det ønskes kursing på, bl.a snø-/vinterføre, sommer med varierende nordisk topografi samt ørken\steppe-kjøring.

Om noen har forslag rundt dette, så ta gjerne kontakt! ohmy.gif)
-bankraner..

#2 Gi Gass

Gi Gass

    Potet, kan brukes til det meste..

  • Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1353 posts

Posted 10 January 2008 - 15:34

Er vel ikke mange muligheter tror jeg. Men det var vel i hovedsak innen diverse Hæravdelinger kompetansen lå. Men kursene jeg holdt før jeg sluttet, var av en annen standard enn det Marinen var vant til..
Husker spesiellt godt noen kadetter fra Sjøkrigsskolen...:
"Løyntnant, Det virker som du prøver og framprovosere oss til og kjøre oss fast, hvorfor det?" huh.gif
"For nå kan jeg lære dere og komme dere løs, og jeg er der nok ikke neste gang når dere trenger det..." cool.gif
"det var det eg sa, du skulle gitt mer gass.., no kan du se.."

"I UNDERSTAND THE JEEP THING, THATS WHY I DRIVE A TOYOTA"

#3 jtilley

jtilley

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 172 posts

Posted 10 January 2008 - 16:44

Anytime Jostein.. smile.gif Det skal ikke mye til for å få kompetansen på et høyere nivå enn det er i dag...

Det har vel du erfart som har kjørt en del i skogen fra før... wink.gif

Det er praktisk og logisk sans, og praktisk trening og ikke minst litt KSR opplæring som skal til.
Men uansett det hjelper ikke hvor mye man sier hvordan man gjør noe, hvis man ikke vet hvorfor man gjør det.. Det er ihvertfall ett viktig poeng når man har med "de operative" å gjøre..

Og selvsagt så er det "teskjeprinsippet" som gjelder her.. smile.gif
Toyota Landcruiser LJ-70 85mod. 2,4d

#4 Nebelwandler

Nebelwandler

    Nytt medlem

  • Medlem
  • Pip
  • 37 posts

Posted 11 January 2008 - 09:20

Heisann!

Ja, det er ikke så mye kompetanse ute i avdelingene lenger.
Vi (min avd), ønsker kurs, litt motivasjon og faglig påfyll som vi kan bruke i kursene våre, men jeg vet ikke om noen i Norge som kan gi oss noe slik.
Er mange som har kick-off type offroad, men vi skal lære noe nytt også, ikke bare ha det gøy.

Vet Land Rover har noen som bare driver med offroad, men det er ei stor mølle om vi skulle dratt dit i første omgang. Ikke er det Land Rover vi ønsker å kjøre med heller, bilene har vi jo allerede... wink.gif
-bankraner..

#5 jtilley

jtilley

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 172 posts

Posted 11 January 2008 - 15:01

Har sendt deg PM
Toyota Landcruiser LJ-70 85mod. 2,4d

#6 Gi Gass

Gi Gass

    Potet, kan brukes til det meste..

  • Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1353 posts

Posted 11 January 2008 - 20:12

Har tidligere vært innom Elverum selv (-98), og lurte på hvilken avdeling du er ved
"det var det eg sa, du skulle gitt mer gass.., no kan du se.."

"I UNDERSTAND THE JEEP THING, THATS WHY I DRIVE A TOYOTA"

#7 hjallis

hjallis

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 219 posts

Posted 22 January 2008 - 15:33

ta kontakt med en klubb som driver med biltrial vi i naf offroaders har kjørefelt ved gardemoen.

Attached Thumbnails

  • IMG_1685.jpg


#8 Shortlux

Shortlux

    Bygger rc biler,,

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1446 posts

Posted 22 January 2008 - 16:16

Pm sendt

#9 Nebelwandler

Nebelwandler

    Nytt medlem

  • Medlem
  • Pip
  • 37 posts

Posted 01 February 2008 - 09:25

Hei og takk for tilbakemelding!

For å starte med avdeling, har jeg vært på stridsvogn i Esk1 og Esk2/Pbn og jobber nå på Panserkjøreskolen/HTTS.
Har selv god erfaring med offroadkjøring, men dette er som kjent noe man aldri blir utlært på, samt at resten av min avdeling har mye å lære på dette feltet.

Har nå fått en del tips til hvem og hvordan et slik kurs kan gjennomføres, men ser ikke bort i fra at dersom det finnes mulighet kan nøkkelpersoner stikke hodene sammen og bedrive litt erfaringsutveksling som vil kunne gi alle nye perspektiver og momenter for eget bruk.

Ønsker å få til en samling for interesserte, der noen kan presentere noe om klubben, generell offroadkjøring og at vi går spesifikt inn på det tekniske rundt terrengkjøring.
Håper det kan være av interesse for flere.

Har fått mange henvendelser i denne saken, men felles for alle er de anbefaler seg selv som kursholdere, hehe!
Midler til gjennomføring har vi ennå ikke fått, og om\hva slags støtte vi får er usikkert. Derfor er det ikke mye jeg kan lokke med, bortsett fra kjøretøyene jeg disponerer, (som antakelig ikke er helt uinteressant for motorinteresserte offroadere wink.gif. Dette vil jeg komme tilbake til.

Jeg disponerer også et forholdsvis stort, variert øvingsfelt på Rena som er ganske bra egnet for offroadkjøring.

Jobber med mange baller i luften om dagen, men det er bare å komme med innspill, så kommer jeg med mer info så fort jeg har det.

Attached Thumbnails

  • Iveco_Kurs025.JPG

-bankraner..

#10 Frode

Frode

    Jeep-bygger

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 3881 posts

Posted 06 February 2008 - 15:29

Dersom du mangler midler til et slikt kurs har jeg et tips.. smile.gif

Hva med å leie ut kjøreområdet du disponerer til oss sivile noen helger i året?

Med 200 biler x foreks 100,- har du fort 20.000,-

Finnes nok flere gode kandidater til å holde kurset.
Noen som har deltatt på foreksempel artic trophy burde være midt i blinken.
IPB Image

www.terrengbil.com

#11 Stein-K

Stein-K

    Skogens Konge

  • Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1164 posts

Posted 09 February 2008 - 21:48

Knut ( Nick = 88YJ ) i Jeep Club Norway holder jevnlige kurs for militæret i offroadkjøring. Han har full teorikurs perm og skikkelig oppsett på dette. Han har drevet med dette i noen år.
Kjør hardt, kjør stil. Karosseriet er en slitedel....!

Min garasje hos JCN

#12 Nebelwandler

Nebelwandler

    Nytt medlem

  • Medlem
  • Pip
  • 37 posts

Posted 12 February 2008 - 11:19

Takk for gode forslag! Tenker de sivile tørster etter et område å bruke. Skal undersøke litt, men vet det har vært press på dette før uten resultat. Ikke at det er noen grunn til å gi seg. wink.gif
Har kommet i kontakt med flere aktuelle kursholdere for oss nå, håper vi kommer fram til noe som også kan være nyttig for alle her inne. :-)

st_vvinsj.JPG
-bankraner..