Gå til innhold



Foto

lakk til feltvogn


This topic has been archived. This means that you cannot reply to this topic.
9 replies to this topic

#1 GD240

GD240

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 137 Innlegg:

Posted 11 March 2008 - 20:23

noen som vet hvor jeg kan få tak i standarmaling, grønn/svart til feltvogna? (gd240) noen nettsider som selger evt?
Skogs-man

#2 torfinn

torfinn

    4x4-Høvding

  • Medlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 2061 Innlegg:

Posted 11 March 2008 - 21:17

Hvis det er kamuflasjemaling du skal ha kan du bare kjøpe fenom i vanlig fargehandel. Det har jeg brukt.


fargekoder:
http://www.olav-teig...undeservice.htm
Mønster ligger på www.hmkf.no

Torfinn

Edited by torfinn, 11 March 2008 - 21:20.


#3 Hilmar 2

Hilmar 2

    Offroad-wannabe

  • Medlem
  • PipPip
  • 87 Innlegg:

Posted 11 October 2008 - 19:11

Etter som jeg har fårstått er Fenom innendørsmaling og egner seg dårlig på bil?
Jeg har tenk. Når jeg får en felt på bruket og bruke Jotun Pilot, den har Jotun Multicolor system og er utendørs stål/tre maling.
Hilmar. 17 år fra Drøbak med Slepebåt og Volvo Felt, det er vel ikke dårlig det vel? synes ikke det er så ille jeg......

#4 Rocker

Rocker

    Grand offroader

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 605 Innlegg:

Posted 11 October 2008 - 20:30

Hvis du googler litt, og klarer å finne Valp-klubben her i landet, så får du tak i "the real stuff" gjennom de.
Mener det ligger link eller lignende på "militærhistoriske kjøretøyer" eller noe slik.
Så på det selv for et par år siden, da jeg vurderte en valp.

Bare å leite det biggrin.gif

#5 josda

josda

    Nytt medlem

  • Medlem
  • Pip
  • 18 Innlegg:

Posted 12 October 2008 - 16:12

QUOTE(Rocker @ 11 Oct 2008, 21:30) <{POST_SNAPBACK}>
Hvis du googler litt, og klarer å finne Valp-klubben her i landet, så får du tak i "the real stuff" gjennom de.
Mener det ligger link eller lignende på "militærhistoriske kjøretøyer" eller noe slik.
Så på det selv for et par år siden, da jeg vurderte en valp.

Bare å leite det biggrin.gif

Jeg kjøpte grønnmaling hos Trollstein feltvogndeler. cool.gif

#6 Sportsfisker

Sportsfisker

    Offroad-wannabe

  • Medlem
  • PipPip
  • 87 Innlegg:

Posted 13 November 2008 - 02:09

Mener Øystein på www.vtp.no har orginal camo maling. Jeg har planer om å male preseningen på min GD 240 svart.
Var hos Billakspesalisten på St.Hanshaugen i Oslo og de anbefalte : Lady Interiør. Den kan man få i svart matt og den vil ikke flasse av når det blafrer. Er vist flere med valp som har kjøpt hos de.
Alt som bråker er morsomt.

#7 torejohh

torejohh

    Nytt medlem

  • Medlem
  • Pip
  • 4 Innlegg:

Posted 11 May 2010 - 20:38

QUOTE(GD240 @ 11 Mar 2008, 21:23) <{POST_SNAPBACK}>
noen som vet hvor jeg kan få tak i standarmaling, grønn/svart til feltvogna? (gd240) noen nettsider som selger evt?



www.tollstein.no

#8 torejohh

torejohh

    Nytt medlem

  • Medlem
  • Pip
  • 4 Innlegg:

Posted 11 May 2010 - 20:41

QUOTE(GD240 @ 11 Mar 2008, 21:23) <{POST_SNAPBACK}>
noen som vet hvor jeg kan få tak i standarmaling, grønn/svart til feltvogna? (gd240) noen nettsider som selger evt?



tollstein.no

#9 JoE

JoE

    Nytt medlem

  • Medlem
  • Pip
  • 3 Innlegg:

Posted 11 May 2010 - 23:05

QUOTE(GD240 @ 11 Mar 2008, 21:23) <{POST_SNAPBACK}>
noen som vet hvor jeg kan få tak i standarmaling, grønn/svart til feltvogna? (gd240) noen nettsider som selger evt?


VTP- Har lakken du trenger. Har selv kjøpt Khaki derfra, god slitesterk maling.

MEN hva du en gjør ikke bruk Fenom!!
Mattet ned GD240'en sist sommer med tanke om å få på en lysere farge. Da jeg skulle velge lakk snakket jeg med "spessialisten"
ST.hans haugen fargehandel i Oslo, han sa at vanlig billlakk var dyrt og at på en feltvogn ville han heller bruke Fenom.

Til 1/5 del av prisen var jeg ikke vond å be.

Vel i vinter da gradestokken paserte -30 nedover erfarte jeg hvor god Fenom var.

Startet opp motoren en morgen, og da jeg gikk ut og lukket igjen døra, hørte jeg en rar lyd.

Snudde meg og der var det store flak av lakken som hadde falt av døra. Stedvis hadde den faktisk tatt med seg all lakk under helt in til metallet.

Det var med andre ord ikke forarbeidet som var dårlig.

Hadde mattet ned og vasket over med Aceton.

Siden har det bare flasset, flasset og flasset... sad.gif

Kjøp billakk!

#10 torfinn

torfinn

    4x4-Høvding

  • Medlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 2061 Innlegg:

Posted 12 May 2010 - 05:37

QUOTE(JoE @ 12 May 2010, 00:05) <{POST_SNAPBACK}>
VTP- Har lakken du trenger. Har selv kjøpt Khaki derfra, god slitesterk maling.

MEN hva du en gjør ikke bruk Fenom!!
Mattet ned GD240'en sist sommer med tanke om å få på en lysere farge. Da jeg skulle velge lakk snakket jeg med "spessialisten"
ST.hans haugen fargehandel i Oslo, han sa at vanlig billlakk var dyrt og at på en feltvogn ville han heller bruke Fenom.

Til 1/5 del av prisen var jeg ikke vond å be.

Vel i vinter da gradestokken paserte -30 nedover erfarte jeg hvor god Fenom var.

Startet opp motoren en morgen, og da jeg gikk ut og lukket igjen døra, hørte jeg en rar lyd.

Snudde meg og der var det store flak av lakken som hadde falt av døra. Stedvis hadde den faktisk tatt med seg all lakk under helt in til metallet.

Det var med andre ord ikke forarbeidet som var dårlig.

Hadde mattet ned og vasket over med Aceton.

Siden har det bare flasset, flasset og flasset... sad.gif

Kjøp billakk!

Fjernet du den gamle lakken?   Man må ha billakk under først. Denne billakken er tett. Så kan man male med annen maling utenpå f.eks fenom. Det har jeg brukt på mb240gd og den flasser ikke.  Forsvaret maler kamuflasjemønsteret med kost eller rull, og de bruker ikke billakk til det. Aceton vil ikke det løse opp den gamle underliggende lakken?