Mens andre skal til Rena å leike i snøen så koser jeg meg hjemme i garasjen med rubeltralla som skal bygges om fra 1.6 forgasser og til dieseldyr
Foruten å ha byttet hele forstillinga og motoren så står hele interiøret og alt ledningsnett for tur, og desverre så er det ikke alle kabler som er like (noen bytter farge, stikkerene er ikke like, noen kabler er ekstra eller mangler) fra 1.6 85 mod og til 96mod diesel ledningsnettet jeg har.
Er det noen som har et reint EL-koblingsskjema for dieselbilene liggende?
Har bare greid å finne koblingskjema til 1.7i på tips/linker tråden, med et par tilleggs-skjemaer til dieselversjonen inkludert, men ikke et fullverdig koblingsskjema for diesel`n
Noen som har sånnt liggende?
kristian
Projekt: Diesel
Started by
vladimir
, Mar 14 2008 11:47
8 replies to this topic
#1
Posted 14 March 2008 - 11:47
#2
Posted 14 March 2008 - 12:58
Dieselen ska jo i utgangspunkte vær lik. Eineste forskjellen sku vær ledninga som går tell ventile på pumpa å styrestrømmen tell glødereleet.
Å så kan det såklart vær nåkka på bensinern som ikke e i bruk.
Men ka å kordan veit æ ikke. aldri byggd om, min va orginal diesel. Der e en par lause kontakta i motorrommet på denne som øyensynelig ikke e tell nån teng.
Bi det turbo i samme slengen??
Å så kan det såklart vær nåkka på bensinern som ikke e i bruk.
Men ka å kordan veit æ ikke. aldri byggd om, min va orginal diesel. Der e en par lause kontakta i motorrommet på denne som øyensynelig ikke e tell nån teng.
Bi det turbo i samme slengen??
Niva '97 "Fred Flintstones engine" 31" Steel Front Diff, "The French Mod" T-Case,BTR60/UAZ Autolocker, OME 50mm, Rancho RS5000, ZF Servo, More to come!
Grizzly 700EPs '08
It's a Jeep thing, that's why I drive a Niva!
Grizzly 700EPs '08
It's a Jeep thing, that's why I drive a Niva!
#3
Posted 14 March 2008 - 13:10
Synd du ikke rekker rena.... hadde vært morro å sett andres løsninger.
men vi sees vel på senere treff.
Jeg ble ferdig
men vi sees vel på senere treff.
Jeg ble ferdig
vil ut å leke... si ifra da når noe skjer
#4
Posted 14 March 2008 - 13:48
Kommer nok til rena neste gang ja! ;-)
1.7 el-skjemaet virker ganske likt dieselen sitt ja. har kontroll på det meste av ledninger nå, men det skal bli spennende å se hvor mange sikkringer som ryker når jeg kobler på batteriet... hehe
Men er diesel niva et nord-europeisk fenomen? ikke greid å finne så mye av de i utlandet...
Regner med at det blir turbo og intercooler ja.
setter inn orginalmotoren nå som sugediesel, men regner å bytte den ut med en PSA XUD11 motor.
1.7 el-skjemaet virker ganske likt dieselen sitt ja. har kontroll på det meste av ledninger nå, men det skal bli spennende å se hvor mange sikkringer som ryker når jeg kobler på batteriet... hehe
Men er diesel niva et nord-europeisk fenomen? ikke greid å finne så mye av de i utlandet...
Regner med at det blir turbo og intercooler ja.
setter inn orginalmotoren nå som sugediesel, men regner å bytte den ut med en PSA XUD11 motor.
#5
Posted 14 March 2008 - 14:25
QUOTE(vladimir @ 14 Mar 2008, 13:48) <{POST_SNAPBACK}>
Kommer nok til rena neste gang ja! ;-)
1.7 el-skjemaet virker ganske likt dieselen sitt ja. har kontroll på det meste av ledninger nå, men det skal bli spennende å se hvor mange sikkringer som ryker når jeg kobler på batteriet... hehe
Men er diesel niva et nord-europeisk fenomen? ikke greid å finne så mye av de i utlandet...
Regner med at det blir turbo og intercooler ja.
setter inn orginalmotoren nå som sugediesel, men regner å bytte den ut med en PSA XUD11 motor.
1.7 el-skjemaet virker ganske likt dieselen sitt ja. har kontroll på det meste av ledninger nå, men det skal bli spennende å se hvor mange sikkringer som ryker når jeg kobler på batteriet... hehe
Men er diesel niva et nord-europeisk fenomen? ikke greid å finne så mye av de i utlandet...
Regner med at det blir turbo og intercooler ja.
setter inn orginalmotoren nå som sugediesel, men regner å bytte den ut med en PSA XUD11 motor.
Niva diesel va solgt av lada Italia også, æ har prøvd å få tak i pappira i fra italia på turbomaskina, (hær va de faktisk solgt med turbo, men uten intercooler. Tok da ut 78 hesta)
ska du gå før 2.1/2 litern me turbo så må du jo bytt, men det e fort gjort å veldig rett fram å bare ta topp innsug å utblås samt turbo i fra en XUD9TE/L (90 hester turbo intercooler) å sett på blokka som står orginalt i Nivaen, som e en XUD9A.
Det e dette som e gjort på min. Å alt passa overens. Eineste forskjelle e at innsugsportan på de 2 toppan e litt førskjellig.
Ut i fra det æ har sedd i motorrommet på bila som har XUD11 motor, så e det beire plass tell et sånn innsug i en ladan.
Niva '97 "Fred Flintstones engine" 31" Steel Front Diff, "The French Mod" T-Case,BTR60/UAZ Autolocker, OME 50mm, Rancho RS5000, ZF Servo, More to come!
Grizzly 700EPs '08
It's a Jeep thing, that's why I drive a Niva!
Grizzly 700EPs '08
It's a Jeep thing, that's why I drive a Niva!
#6
Posted 16 March 2008 - 18:34
QUOTE(AMan @ 14 Mar 2008, 14:25) <{POST_SNAPBACK}>
Niva diesel va solgt av lada Italia også, æ har prøvd å få tak i pappira i fra italia på turbomaskina, (hær va de faktisk solgt med turbo, men uten intercooler. Tok da ut 78 hesta)
ska du gå før 2.1/2 litern me turbo så må du jo bytt, men det e fort gjort å veldig rett fram å bare ta topp innsug å utblås samt turbo i fra en XUD9TE/L (90 hester turbo intercooler) å sett på blokka som står orginalt i Nivaen, som e en XUD9A.
Det e dette som e gjort på min. Å alt passa overens. Eineste forskjelle e at innsugsportan på de 2 toppan e litt førskjellig.
Ut i fra det æ har sedd i motorrommet på bila som har XUD11 motor, så e det beire plass tell et sånn innsug i en ladan.
ska du gå før 2.1/2 litern me turbo så må du jo bytt, men det e fort gjort å veldig rett fram å bare ta topp innsug å utblås samt turbo i fra en XUD9TE/L (90 hester turbo intercooler) å sett på blokka som står orginalt i Nivaen, som e en XUD9A.
Det e dette som e gjort på min. Å alt passa overens. Eineste forskjelle e at innsugsportan på de 2 toppan e litt førskjellig.
Ut i fra det æ har sedd i motorrommet på bila som har XUD11 motor, så e det beire plass tell et sånn innsug i en ladan.
Ja skal bli spennende og se om det vil gå.
blir 2.1 ja. har hørt mange skryte om xud11, mens xud9 sliter mye med topper eller toppakninger som ryker
men har du brukt orginalintercooleren på xud9te motoren som er montert rett på blokka eller har du en annen en som er løs? og hvor har du evt montert den hen?
#7
Posted 18 March 2008 - 07:57
QUOTE(vladimir @ 16 Mar 2008, 18:34) <{POST_SNAPBACK}>
Ja skal bli spennende og se om det vil gå.
blir 2.1 ja. har hørt mange skryte om xud11, mens xud9 sliter mye med topper eller toppakninger som ryker
men har du brukt orginalintercooleren på xud9te motoren som er montert rett på blokka eller har du en annen en som er løs? og hvor har du evt montert den hen?
blir 2.1 ja. har hørt mange skryte om xud11, mens xud9 sliter mye med topper eller toppakninger som ryker
men har du brukt orginalintercooleren på xud9te motoren som er montert rett på blokka eller har du en annen en som er løs? og hvor har du evt montert den hen?
Nu e det kanskje en eller anna me meire PSA erfaring en mæ, som kanskje veit beire. Men i utgangspunkte så e jo XUD11 å XUD9 blokkan identisk, den eine e litt meire borra, å toppan har kanskje litt større ventila osv. Ellers ska det vel vær likt?? EIneste havarian æ har hørt om e knekkt Kam.
Det e i alle fall en soldig motorkonstruksjon, min har fådd kjørt sæ å det funka!! Dersom æ bi å bytt motorn nån gang, så bi det vel sekkert en XUD11, men så lenge det bare e å hiv en ny topp på blokka som allerede står i motorn, orka æ ikke å bytt.
Æ brukte orginalcooler, å den står på orginal plass. Du må space innfestinga på den litt, eller overbevis overe del av torpedoveggen me ei slegge. Så bi det plass.
Niva '97 "Fred Flintstones engine" 31" Steel Front Diff, "The French Mod" T-Case,BTR60/UAZ Autolocker, OME 50mm, Rancho RS5000, ZF Servo, More to come!
Grizzly 700EPs '08
It's a Jeep thing, that's why I drive a Niva!
Grizzly 700EPs '08
It's a Jeep thing, that's why I drive a Niva!
#8
Posted 18 March 2008 - 23:31
QUOTE(AMan @ 18 Mar 2008, 07:57) <{POST_SNAPBACK}>
Nu e det kanskje en eller anna me meire PSA erfaring en mæ, som kanskje veit beire. Men i utgangspunkte så e jo XUD11 å XUD9 blokkan identisk, den eine e litt meire borra, å toppan har kanskje litt større ventila osv. Ellers ska det vel vær likt?? EIneste havarian æ har hørt om e knekkt Kam.
Det e i alle fall en soldig motorkonstruksjon, min har fådd kjørt sæ å det funka!! Dersom æ bi å bytt motorn nån gang, så bi det vel sekkert en XUD11, men så lenge det bare e å hiv en ny topp på blokka som allerede står i motorn, orka æ ikke å bytt.
Æ brukte orginalcooler, å den står på orginal plass. Du må space innfestinga på den litt, eller overbevis overe del av torpedoveggen me ei slegge. Så bi det plass.
Det e i alle fall en soldig motorkonstruksjon, min har fådd kjørt sæ å det funka!! Dersom æ bi å bytt motorn nån gang, så bi det vel sekkert en XUD11, men så lenge det bare e å hiv en ny topp på blokka som allerede står i motorn, orka æ ikke å bytt.
Æ brukte orginalcooler, å den står på orginal plass. Du må space innfestinga på den litt, eller overbevis overe del av torpedoveggen me ei slegge. Så bi det plass.
De ser overraskende like ut ja. men det ene motorfestet må bygges om da et oljerør er i veien for skruehull i blokka.
Prøvde først å få tak i en ZX,BX eller 306 med TDI med hel motor som jeg kunne ha som delemotor, men fant da bare veldig menge med planslipt topp, defekt topp, eller nylig byttet topp. så da fristet det mere med en xud11
Har fått tak i en intercooler av ukjent merke som har ok størrelse, så tenkte kansje å montere den over torpedoveggen, foran vindusviskermotoren. (fjerne plastikk kappa til varmeapparat inntaket og montere den over spjeldet til varmeapparatet) men får nesten se når jeg kommer så langt.
Men trenger jeg å montere vifter som trekekr kaldluft imellom eller vil den bli tilstrekkelig nedkjølt uten?
#9
Posted 19 March 2008 - 10:59
Som sagt det ska vær samme blokka. Kan skjell litt på oljerør å sånner teng. Før sjøl XUD9A blokka å XUD9TE\L e ikke identisk utvendig, me tanke på oljetur retur osv osv. Mene fortsatt samme blokka om du skjønna.
Toppan ska og vær lik. Men æ veit ikke. Mitt neste prosjekt bivel en turbo fra en seinar 306 me GT15 turbo.
Går nokk å sett den under dær, men ska du ha uroginal turbo, ville æ ha fløtta den dit kor reservehjulet ska ligg, å tadd høl i panseret. Kaldere dær, en rett over motorn.
Æ har ikke vefte, men e neppe dumt å monter, bi sekert å¨gjør det.
Va plaga me varmgang ei stund, men etter en vask av radiatoren innvendig å utvendig gikk det bra!
Toppan ska og vær lik. Men æ veit ikke. Mitt neste prosjekt bivel en turbo fra en seinar 306 me GT15 turbo.
Går nokk å sett den under dær, men ska du ha uroginal turbo, ville æ ha fløtta den dit kor reservehjulet ska ligg, å tadd høl i panseret. Kaldere dær, en rett over motorn.
Æ har ikke vefte, men e neppe dumt å monter, bi sekert å¨gjør det.
Va plaga me varmgang ei stund, men etter en vask av radiatoren innvendig å utvendig gikk det bra!
Niva '97 "Fred Flintstones engine" 31" Steel Front Diff, "The French Mod" T-Case,BTR60/UAZ Autolocker, OME 50mm, Rancho RS5000, ZF Servo, More to come!
Grizzly 700EPs '08
It's a Jeep thing, that's why I drive a Niva!
Grizzly 700EPs '08
It's a Jeep thing, that's why I drive a Niva!