Gå til innhold



Foto

FAQ Godkjenninger.


This topic has been archived. This means that you cannot reply to this topic.
5 replies to this topic

#1 Nöcke Gunnar

Nöcke Gunnar

    Forskrudd i skuffelse over myndighetene.

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 3691 Innlegg:

Posted 24 March 2008 - 09:46

Innledning:

Blandt offroad-folket er det nesten en mani med å endre på kjøretøyet. Kanskje vi skal kompensere for at vi ikke fikk leke med mekano som små, ikke vet jeg.

Problemet er at i den ene enden sitter en endringskåt offroader og i den andre enden sitter myndigheter og forsikringsselskapene. Myndighetene sine lover, regler og forordninger som håndheves av BT, Biltilsynet, og forsikringsselskapene som forvalter utbetaling og regresser ved ulykker. Ja, desverre involveres offroadere også i ulykker selv om enkelte ser ut til å være blottet for den tanken når de bygger om.


Jeg skal derfor forsøke å oppsummere litt hva som godtas og hva som ikke godtas av ombygging. For at denne lista skal ha noen mening må alle som har gjort godkjente ombygginger melde inn hva de har fått til.

1. Endring av dekkdimensjon.
2. Fjærheving.
3. SPOA
4. Sjakkelheving.
5. Bremser.
6. Akslinger/ Sporvidde.
7. Bodylift.
8. Styring/ Servostyring.
9. Ekstra lys.
10. Støtfanger.
11. Vinsj.
12. Seterekke bak.
13. Veltebur.
14. Motorbytte.

Edited by Nöcke Gunnar, 14 April 2008 - 23:51.


#2 Nöcke Gunnar

Nöcke Gunnar

    Forskrudd i skuffelse over myndighetene.

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 3691 Innlegg:

Posted 24 March 2008 - 10:14

1. Endring av dekkdimensjon.



Når det gjelder endring av dekkdimensjonen er det to muligheter. Endre høyde/omkrets og endre bredde.

Dekkbredde:
I forhold til bredden er det ingen andre begrensninger enn hva det er plass til. Så må dekk og felger stå i forhold når det gjelder bredde. En får ikke godkjent et 195/80-15 på 10" felg. Dekkene må ikke ta i ramme/støtfangere eller andre deler i konstruksjonen ved full fleks og sving eller stikke utenfor skjermutbyggerne. For å få plass til bredere dekk kan en benytte felger med negativ innpress. Da kommer senter av dekket lenger ut og det blir mer plass til et bredere dekk. Etter de generelle reglene må ikke endringen av innpresset være over 15 mm totalt på begge sider tilsammen.
En løsning er å kjøpe felger med Tüv-papirer. Mangell har felger med inntil 42 mm negativ innpress som er godkjent for 413. En annen løsning er å benytte godkjente spacere. For 413 leverer H&R spacere på 28 mm.

Dekkets høyde/ Rulleomkrets:
Når det gjelder høyden/ rulleomkretsen på dekket er det helt klare begrensninger. Pluss/ minus 5% av originaldekket som på 413 er 195/80-15. Det gjør at 235/70-15 er innenfor mens 235/75-15 ikke er godkjent.
For å få godkjent større dekkdimensjon må en ha papirer fra bilimportøren på at de godkjenner det. Fra Suzuki RSA kan du bare glemme det. Da er løsningen å betale et godkjent uavhengig institutt for å teste bilen og skrive en anbefaling.
i lovverket finnes det dog en liten utveg og det er at det lokale BT kan prøvekjøre bilen og godkjenne dekkene. Det har skjedd, men muligheten er liten. Dog skal nevnes at det finnes 413 i Norge som er godkjent med 31".

Edited by Nöcke Gunnar, 24 March 2008 - 10:21.


#3 Nöcke Gunnar

Nöcke Gunnar

    Forskrudd i skuffelse over myndighetene.

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 3691 Innlegg:

Posted 24 March 2008 - 10:41


2. Fjærheving.


Når det gjelder fjærheving er det flere muligheter. Men de fjærene en setter på må ha godkjenningspapirer fra Tüv.
OME, Old Man Emu, og Trailmaster leverer ulike sett med heving fra 1", 25 mm til 80 mm. Disse settene har Tüv og det er derfor ikke noe problem å få det godkjent. Det er kun 50 mm settet fra Trailmaster som er godkjent å kombinere med andre hevesett og da er det Trailmaster sitt 50 mm BL, Bodylift, som er nevnt i papirene.

De godkjente fjærene fra Trailmaster er nummererte slik at det er vanskelig å gjøre noen triks med papirer eller andre fjærer. Nummeret er malt i hvitt på oversiden av fjærpakken.

Utover dette er det å la et godkjent uavhengig institutt ta seg av godkjenningen.

Å bytte til fjærer fra YJ etc er ikke godkjent.

Edited by Nöcke Gunnar, 14 April 2008 - 23:47.


#4 Nöcke Gunnar

Nöcke Gunnar

    Forskrudd i skuffelse over myndighetene.

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 3691 Innlegg:

Posted 14 April 2008 - 23:50


3. SPOA


Når det kommer til Spring Pack Over the Axle, SPOA er det små muligheter til å få dette godkjent på 410/413. Kjøretøyforskriftene sier ikke noe om hvor fjærene skal plasseres. Flere kjøretøy har fra fabrikken fjærene liggende ovenpå akslingen.
Det finnes 413 som er godkjent ombygget med SPOA. Dette krever at det er et godkjent institutt som står bak alle beregninger og endringer.
Det fantes tidligere to sett med SPOA som det var TÜV-godkjenning på. Et tyskt og et finsk. Ingen av disse er mulig å skaffe i dag.
Den beste sannsynligheten for å få dette til som privatperson vil jeg tro er å bygge om en Samurai med hilux-akslinger. Der finnes det en mulighet, men den vil kreve mye arbeid med søknader for å få det gjennom.

Edited by Nöcke Gunnar, 14 April 2008 - 23:51.


#5 Nöcke Gunnar

Nöcke Gunnar

    Forskrudd i skuffelse over myndighetene.

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 3691 Innlegg:

Posted 12 August 2008 - 09:16

4. Sjakkelheving.


Dette er vanskelig å få godkjent. Kjenner ikke til noen som har fått dette gjennom hos BT. Heller ikke sett lengre sjakler med Tüv godkjenning.

#6 Nöcke Gunnar

Nöcke Gunnar

    Forskrudd i skuffelse over myndighetene.

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 3691 Innlegg:

Posted 25 August 2008 - 21:11


14. Motorbytte.



Hva som er realistisk å anta en får godkjent uten Tüv/ hva andre har fått godkjent.
:

410:
1300 motor med inj.


413:
Den originale kufangeren uten gitter foran lyktene.
Servostyring.
Samuraiakslinger.
Støtfanger med vinsj foran.

SPOA med 31" dekk.
1600 motor med inj.

Edited by Nöcke Gunnar, 25 August 2008 - 21:11.