Jump to content



Photo

Stramming, eventuelt bytte av hjullager


This topic has been archived. This means that you cannot reply to this topic.
3 replies to this topic

#1 fourweel

fourweel

    Nytt medlem

  • Medlem
  • Pip
  • 12 posts

Posted 15 July 2008 - 13:15

Var på Eu-kontroll i dag med min Suzuki Samurai 1988 , og fikk merknad om slakk i hjullagerene. I How to har jeg funnet ut hvordan man kan skifte og/eller stramme hjullagerene foran. Men hvordan går man fram hvis man skal skifte, eventuelt stramme etter hjullagerene på bakhjulene. Finnes det noen How to... som bekriver framgangsmåten???? Håper at noen kan hjelpe meg.

Med vennlig hilsen

Fourweel

#2 sven

sven

    4x4-Høvding

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 4833 posts

Posted 15 July 2008 - 20:20

Hjullager bak er ikke til å atramme, er disse slakke må de byttes.

Det er litt mer avansert enn å skifte foran siden man må demontere stikkakslene bak, slipe av en krympering, og trekke av lageret, evt slipe av det og om det sitter for godt, så må nytt lager monteres, og nu krympering varmes opp til den blir blå, og settes på plass...


Ikke noen ren amatørjobb dette, men heller ikke noen umulig oppgave om man er litt teknisk anlagt, eller har en kamerat som har gjort samme før:)


#3 terje takras

terje takras

    Skogens Konge

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1954 posts

Posted 16 July 2008 - 23:07

Vil si at det er vanskelig å bytte lager på bak stikkaksling...spesielt nå man monterer feile lager dry.gif
Vær hundre % sikker på at du får riktige lager warning.gif

#4 Bergum

Bergum

    4x4-Høvding

  • Medlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 2838 posts

Posted 17 July 2008 - 08:10

Forstår ikke hva som er så vanskelig å med å bytte bakjulslagre....

Du demonterer"alt" så du kommer til med vinkelsliper på hjullageret og krymperingen.
Slip av begge så mye du trø, uten å slipåe helt neddi akselen. bruk meisel til å slå av den siste mm av lageret og krymperingen.
Varm opp lageret med en varmluftspistol. Men ikke var for mye. Du skal kunne ta på det.
Bruk kjølespray på akselen til det blir is på denne.
Ha klart et røyr med innvendig diameter litt større en lagerets innerdiameter, men ikke bredere en inneringen på lageret.
Slipp på lageret, og dunk det med røyret forsiktig på plass.
Kjøl akselen, og varm krymperingen, men bruk mye mere varme på krymperingen, MEN IKKE VARM DEN BLÅ!
Slipp på krympringen og hjelp den helt inntill lageret med røyret, og eventuellt en stor hammer.
Er det åpent lager, pakk det godt med fett av god kvalitet.
Monter alt du har plukket av, og skift ev bremserør samtidig.
________________________________________________________________________________
_______
Bjarne Bergum - Tlf 9012 3748 - Samurai 1,9td - Dieseldyret's hjemmeside
Medlem 135 i Suzuki 4x4 Club Norway