Hei, ser ut som om jeg blir niva eier!
Bilen har meget lite rust og jeg er derfor interresert i hvordan jeg kan besytte bilen mot rust.
Har hørt at tectyl ikke er bra med mindre det er helt rustfritt, har hørt om div. oljer, og noe som heter rustbullet, mange mener mye on temaet!
Kan også være aktuelt å levere inn bilen dersom jeg finner noen som er flinke.
Håper på mange tips fra dere!
Mvh Ketil
Antirust
Started by
FM^Ketil
, Sep 17 2008 20:23
9 replies to this topic
#1
Posted 17 September 2008 - 20:23
#2
Posted 17 September 2008 - 21:14
QUOTE(FM^Ketil @ 17 Sep 2008, 20:23) <{POST_SNAPBACK}>
Hei, ser ut som om jeg blir niva eier!
Bilen har meget lite rust og jeg er derfor interresert i hvordan jeg kan besytte bilen mot rust.
Har hørt at tectyl ikke er bra med mindre det er helt rustfritt, har hørt om div. oljer, og noe som heter rustbullet, mange mener mye on temaet!
Kan også være aktuelt å levere inn bilen dersom jeg finner noen som er flinke.
Håper på mange tips fra dere!
Mvh Ketil
Bilen har meget lite rust og jeg er derfor interresert i hvordan jeg kan besytte bilen mot rust.
Har hørt at tectyl ikke er bra med mindre det er helt rustfritt, har hørt om div. oljer, og noe som heter rustbullet, mange mener mye on temaet!
Kan også være aktuelt å levere inn bilen dersom jeg finner noen som er flinke.
Håper på mange tips fra dere!
Mvh Ketil
Her er løsningen:
http://www.mb-garasje.no/mike-sander/
Edited by Lada2103, 17 September 2008 - 21:19.
#3
Posted 17 September 2008 - 21:43
QUOTE(Lada2103 @ 17 Sep 2008, 22:14) <{POST_SNAPBACK}>
Takk skal du ha, vurderer også dette http://www.vestfoldantirust.no/, meget billig, virker som det er noe ordentlig griseri å gjøre det selv..........
Mvh Ketil
#4
Posted 17 September 2008 - 22:25
Æ har bruka tektyl, aldri vært no problem om det e litt rust fra før.
SÅ klart den fjærna ikke rusta, men det bi ikke værre heller.
SÅ klart den fjærna ikke rusta, men det bi ikke værre heller.
Niva '97 "Fred Flintstones engine" 31" Steel Front Diff, "The French Mod" T-Case,BTR60/UAZ Autolocker, OME 50mm, Rancho RS5000, ZF Servo, More to come!
Grizzly 700EPs '08
It's a Jeep thing, that's why I drive a Niva!
Grizzly 700EPs '08
It's a Jeep thing, that's why I drive a Niva!
#5
Posted 18 September 2008 - 21:03
QUOTE(AMan @ 17 Sep 2008, 23:25) <{POST_SNAPBACK}>
Æ har bruka tektyl, aldri vært no problem om det e litt rust fra før.
SÅ klart den fjærna ikke rusta, men det bi ikke værre heller.
SÅ klart den fjærna ikke rusta, men det bi ikke værre heller.
Liker ikke tectyl lenger, den er voksbasert og stivner/tørker når de flyktige løsemidlene fordunster. Kapsler inne fuktighet, har selv hatt ubehagelige overraskelser med min egen bil. Fettbasert hulromsbeskyttelse fornyer seg selv hver gang det blir varmt og fettet blir mykt og medgjørlig. Jeg har selv ikke prøvd fettet, men en venn i Tyskland (som er leder i Lada-klubben) foretar rustbeskyttelse med Mike Sanders og lovpriser det.
#6
Posted 18 September 2008 - 22:06
QUOTE(AMan @ 17 Sep 2008, 23:25) <{POST_SNAPBACK}>
Æ har bruka tektyl, aldri vært no problem om det e litt rust fra før.
SÅ klart den fjærna ikke rusta, men det bi ikke værre heller.
SÅ klart den fjærna ikke rusta, men det bi ikke værre heller.
En tectylbehandling kan vel bli dyr? Jeg må si det frister å prøve http://www.vestfoldantirust.no/ (samme firma i østfold http://antirust.no/page/17573/ ) kun 1090,- og et par timers vent å reise hjem etterpå.
¨
Ketil
#7
Posted 19 September 2008 - 09:09
Det kan være lurt å fått sandblåst litt under også, så smører du ikke olje oppå rust. Jeg leverte min inn og de sandblåste ganske mye og sprøytet mercasol antirust under og i hulrom. da er den godt preservert. Det har holdt veldig bra. kostet 3500.
thor
thor
Lada niva 1,7 1996
#8
Posted 19 September 2008 - 17:58
Jeg har brukt ny 10w/40 olje i alle år. Både til hulrom og under bilen. Da jeg begynte på scratch med en flunkende ny bil, så var olja råbra. Var ikke antydning til rustflekker da jeg solgte bilen etter 4 år. Etter dette, så har jeg bare hatt biler som allerede har vært rustne, så jeg har fortsatt med olje på dem, for den kryper inn alle steder, og kapsler ikke inn fuktigheta.
Min framgangsmåte er som følger:
Spyl bilen helt rein under. La dette tørke helt opp. Sprøyt så helt ny olje under hele bilen, og kjør på en tørr og støvete grusvei. Dra hjem og sprøyt på mer olje, og kjør igjen. Gjenta dette 3-4 ganger etter hverandre.
Gjør dette hvert eneste år, gjerne 2 ganger. 1 på vårparten og 1 på seinsommern, og husk å spyle bilen under innimellom om vintern også, så du får av den værste saltlaken. Da får du et godt utgangspunkt for å holde bilen fin. Rusta kommer uansett, men det er mulig å kunne bremse det ned litt.
Men på opprettingsverkstedet jeg jobba ei stund, så fikk vi inn biler som var 0-2 år gamle, som allerede var godt rustne i hulrom osv.
Så jeg vil påstå at en bil er rusten allerede når den kommer fra fabrikk.
Min framgangsmåte er som følger:
Spyl bilen helt rein under. La dette tørke helt opp. Sprøyt så helt ny olje under hele bilen, og kjør på en tørr og støvete grusvei. Dra hjem og sprøyt på mer olje, og kjør igjen. Gjenta dette 3-4 ganger etter hverandre.
Gjør dette hvert eneste år, gjerne 2 ganger. 1 på vårparten og 1 på seinsommern, og husk å spyle bilen under innimellom om vintern også, så du får av den værste saltlaken. Da får du et godt utgangspunkt for å holde bilen fin. Rusta kommer uansett, men det er mulig å kunne bremse det ned litt.
Men på opprettingsverkstedet jeg jobba ei stund, så fikk vi inn biler som var 0-2 år gamle, som allerede var godt rustne i hulrom osv.
Så jeg vil påstå at en bil er rusten allerede når den kommer fra fabrikk.
'88 lang Paj. 2.5 TD 31x10,5-15 Brøytebil.
'91 lang Patrol 2.8 TD 265/70-16 Min bil.
'93 Subaru Legacy 2 liter. Konebil.
Murphys lov: alt som kan gå galt, går garantert galt.
www.bruktbildeler.com
www.autodb.com
www.finn.no
'91 lang Patrol 2.8 TD 265/70-16 Min bil.
'93 Subaru Legacy 2 liter. Konebil.
Murphys lov: alt som kan gå galt, går garantert galt.
www.bruktbildeler.com
www.autodb.com
www.finn.no
#9
Posted 19 September 2008 - 20:03
Enig med siste utsagn. Det finnes ikke rustfrie biler, det bare ser sånn ut...
En fin olje som er laget for å smøres på rust, er Owatrol. Den er tyntflytende og trenger inn i rusta slik at spredningen stoppes/ forsinkes.
Har hatt gode erfaringer med owatrolen. Bakdelen er at behandlingen må gjentas for å holde beskyttelsen ved like.
En fin olje som er laget for å smøres på rust, er Owatrol. Den er tyntflytende og trenger inn i rusta slik at spredningen stoppes/ forsinkes.
Har hatt gode erfaringer med owatrolen. Bakdelen er at behandlingen må gjentas for å holde beskyttelsen ved like.
#10
Posted 25 September 2008 - 06:03
Jeg brukte denne teksten; Så å si rust fri:-) Rust finner man alltid på en bil.
Billøs, men ikke hjelpeløs!