Gå til innhold



Foto

SJ med plog


This topic has been archived. This means that you cannot reply to this topic.
49 replies to this topic

#1 Annnte

Annnte

    Grand offroader

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 671 Innlegg:

Posted 25 October 2008 - 17:02

Holder på med forberedelse til vinteren. Har en lang inkjørsel som jeg er lei av å mokke rein.
Lurer bare på om noen av dere har plog til bilen? Jeg holder på å skal konstruere en, men sliter litt med festeanordning på bilen....
Noen som har an idé? Kunne jo selvfølgelig gjort som folk flest å kjøpt snøfres....men hvor gøy er nå det - når man først har Suzuki whistle.gif

Sti@n
Fis en bris...

#2 4Xjalo

4Xjalo

    Nytt medlem

  • Medlem
  • Pip
  • 28 Innlegg:

Posted 25 October 2008 - 17:17

QUOTE(Annnte @ 25 Oct 2008, 17:02) <{POST_SNAPBACK}>
Holder på med forberedelse til vinteren. Har en lang inkjørsel som jeg er lei av å mokke rein.
Lurer bare på om noen av dere har plog til bilen? Jeg holder på å skal konstruere en, men sliter litt med festeanordning på bilen....
Noen som har an idé? Kunne jo selvfølgelig gjort som folk flest å kjøpt snøfres....men hvor gøy er nå det - når man først har Suzuki whistle.gif

Sti@n


Ikke at jeg har noen erfaring, men jeg ville festet plogen eller skjæret på framakslingen, og heve/senkemekanisme ville jeg brukt en vinsj, festet i fronten/støtfangeren. Det har vært brukt plog på disse bilene samt flere andre biler med samme fjæringssystem, så du får håpe noen av de som har prøv dette kommer med et mer "detaljert svar"

#3 Annnte

Annnte

    Grand offroader

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 671 Innlegg:

Posted 25 October 2008 - 18:06

QUOTE(4Xjalo @ 25 Oct 2008, 18:17) <{POST_SNAPBACK}>
Ikke at jeg har noen erfaring, men jeg ville festet plogen eller skjæret på framakslingen, og heve/senkemekanisme ville jeg brukt en vinsj, festet i fronten/støtfangeren. Det har vært brukt plog på disse bilene samt flere andre biler med samme fjæringssystem, så du får håpe noen av de som har prøv dette kommer med et mer "detaljert svar"


Tenkte også kanskje vinsj kunne brukes til heving og senking. Smart å feste plogen til akslingen smile.gif
Skal se hva jeg får til.... mellow.gif

Sti@n
Fis en bris...

#4 Aiolos

Aiolos

    Olivenbonde

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 539 Innlegg:

Posted 25 October 2008 - 18:58

Det ligger et par bilder av en zuki med plog her.


http://cgi.ebay.de/S...id=p3286.c0.m14
Ελευθερία ή θάνατος,

DON'T GIVE OUT DUFF ADVICE. IF YOU DON'T KNOW THE ANSWER THEN DON'T ANSWER - SIMPLE!!!,

#5 Nöcke Gunnar

Nöcke Gunnar

    Forskrudd i skuffelse over myndighetene.

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 3691 Innlegg:

Posted 25 October 2008 - 20:37

Sett et langt stag som går under bilen, under brøyting spiller ikke bakkeklaringn så mye rolle.

Fest staget i tilhengerfestet så går alle krefter mot hengerfestet og ikke mot akslingen foran. Så stabiliserer du den sideveis med innfestinger mot ramma foran og kjører den opp og ned med vinsjen.

Jeg har sett tilsvarende konstruksjon på firehjulng og det fungerte helt ypperlig og var lett å hukaav og på. vanlig tilhengerfeste bak på kula. huk på vinsjen og putt i to pinner med låsering for sideveis stabilisering. ingen skruing. av og på på 30 sekunder.

Kan lages et system slik at du kan skifte mellom skrå høyre/ eller skrå venstre uten å gå ut avbilen. bare rygge litt vri på rattet og kjøre frem så har den skiftet over til annen posisjon.

Og hengerfestet tåler nok til at du kan bruke det til innfesting av plog, det er helt sikkert.


#6 sven

sven

    4x4-Høvding

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 4833 Innlegg:

Posted 25 October 2008 - 22:00

ville iallefall ligget langt unna framakslingen... hverken den eller fjærene ville jeg satt stag til plogen imot...

har sett bilen som Oslo vaktmesterservice brukte, og her er innfestingen gjort mor hullene i framkant av ramma...

kommer nok til å gi han som har den nå en telefon tenker jeg og se om jeg ikke kan få tatt noen bilder av det etterhvert...

skal lage slikt på min og med årene... men det blir sammen med 2" multipunktfeste forran


#7 Kenneth32

Kenneth32

    Høvding Glade Vanvidd

  • Medlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 2342 Innlegg:

Posted 25 October 2008 - 22:16

På min gamle Pajero la jeg rør til hengerfestet, så det tar opp alle støtene. Zuki har jo i tillegg bladfjærer på foraksel, så jeg ville aldri i livet ha festa noe dit. Til å stabilisere skjæret sidelengs, satte jeg bare kjetting fra skjæret og til slepekrok. Og brukte en ATV vinsj til heving og senking. Funka gull.

Men nå har vinsjen min ryki, så det blir heva og senka manuelt i vinter. Det blir så gøy så.....

Lykke til biggrin.gif
'88 lang Paj. 2.5 TD 31x10,5-15 Brøytebil.
'91 lang Patrol 2.8 TD 265/70-16 Min bil.
'93 Subaru Legacy 2 liter. Konebil.


Murphys lov: alt som kan gå galt, går garantert galt.

www.bruktbildeler.com
www.autodb.com
www.finn.no

#8 Annnte

Annnte

    Grand offroader

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 671 Innlegg:

Posted 26 October 2008 - 09:59

Da er det bare å sette i gang smile.gif
Dette kan bli spennende.

Sti@n
Fis en bris...

#9 yakuza

yakuza

    Yakuza

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 4058 Innlegg:

Posted 26 October 2008 - 18:38

Det er mange som driver å bygger ut småkraftverk rundt her og da blir det ofte brukt plastrør i rundt 50-80cm som eg tenkte at en kunne dele opp i tre segmenter som kvar kunne brukast til skjær. Det må såklart avstives og puttes på slitestål nederst, men temmelig sikker på at en kan spare endel vekt på den måten.
Har ikkje makka meg til å spore opp en kraftprodusent med etpar meter rør til overs enda..

Til mitt skjær hadde eg tenkt å brukehøla foran på ramma, og deler frå ei rullestolheis til heving/senking osv.

Men med snømengdene som vi har hatt siste åra er det jammen ikkje sikkert at en skal bry seg. Kjem kanskje lenger med å sette sin lit til golfstraumen smile.gif

Mellom Bakkar og Berg Aaffroad - terrengbil.com
Medlem nr.63 Suzuki 4x4 Klubb Norge

Har deaktivert PM, men send gjerne en epost :)

#10 Annnte

Annnte

    Grand offroader

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 671 Innlegg:

Posted 26 October 2008 - 19:36

QUOTE(yakuza @ 26 Oct 2008, 18:38) <{POST_SNAPBACK}>
Men med snømengdene som vi har hatt siste åra er det jammen ikkje sikkert at en skal bry seg. Kjem kanskje lenger med å sette sin lit til golfstraumen smile.gif


Hahaha...ja, noe godt kommer det av global oppvarming smile.gif

Fant dette bilde. Denne konstruksjonen må jo være mye enklere å få festa på bilen enn et skjær...

Attached Images

  • carplow.jpg

Fis en bris...

#11 TEL

TEL

    Offroad-wannabe

  • Medlem
  • PipPip
  • 97 Innlegg:

Posted 26 October 2008 - 22:04


Jeg har kjørt med skjær på SJ'en i to sesonger og det fungerer utmerket. Vinteren 2007 kom det ca 3m snø på et par tre dager og E-18 var som kjent stengt i 15 timer (bor i Arendal). Bilen min var en av de få som klarte å ta seg fram, kjempegøy!!
Jeg har laget et skråstilt skjær i tre med et skrapejern nederst. To 2"4" går bakover under bilen med en festeanordning opp på kula.
Heves og senkes med en lite vinsj. To støttestag er festet til kufangerfeste for å hindre sideveis bevegelse. Meget enkel å montere da jeg bare kjører innpå og hekter på foran og bak.
Jeg har ca. 150 meter vei pluss gårdsplass, og det går fint å rydde det. Hvis det er litt tung snø har jeg brukt kjettinger på bakhjula.
Kan prøve ta bilder i morgen når det lysner av dag.

#12 Snømannen

Snømannen

    Hitech redneck

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 644 Innlegg:

Posted 27 October 2008 - 00:34

En annen stor fordel med å ha stag bak til hengerkula vs framakslingen eller forkant av ramma er at bilen vil ikke ha samme tendens til å "klatre over" skjæret når du treffer noe hardt. biggrin.gif
_____________________



Heisann, enda en ulyd!

Fine linker: imageshack - howstuffworks - Grunleggende om turboladere

#13 Annnte

Annnte

    Grand offroader

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 671 Innlegg:

Posted 27 October 2008 - 11:21

QUOTE(TEL @ 26 Oct 2008, 22:04) <{POST_SNAPBACK}>
Kan prøve ta bilder i morgen når det lysner av dag.


JAAA....ser gjerne bilder smile.gif


Fis en bris...

#14 Nöcke Gunnar

Nöcke Gunnar

    Forskrudd i skuffelse over myndighetene.

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 3691 Innlegg:

Posted 27 October 2008 - 17:16

QUOTE(Annnte @ 27 Oct 2008, 11:21) <{POST_SNAPBACK}>
JAAA....ser gjerne bilder smile.gif

Eller så er den løsningen som ble benyttet hjemme av noen late personer i stedet for å fyre opp snøfresen kjørte de frem og tilbake på gårdsplassen med 4x4 inne.

Og la til min irritasjon grunnlaget for 20 cm isholke på vårparten.

#15 Krølle

Krølle

    4 over krøn

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 694 Innlegg:

Posted 27 October 2008 - 17:51

Sjekk ut linken.Den er til Hyper sin suki med brøyteskjær.Den funker som fy!




http://www.offroad.n...20-DSC02059.JPG
Skogens bitte lille koksgrå
BÅNNGASS

#16 Annnte

Annnte

    Grand offroader

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 671 Innlegg:

Posted 27 October 2008 - 17:56

QUOTE(Nöcke Gunnar @ 27 Oct 2008, 17:16) <{POST_SNAPBACK}>
Eller så er den løsningen som ble benyttet hjemme av noen late personer i stedet for å fyre opp snøfresen kjørte de frem og tilbake på gårdsplassen med 4x4 inne.

Og la til min irritasjon grunnlaget for 20 cm isholke på vårparten.


Det måtte jeg gjøre i fjor vinter da det snødde 50cm på en natt. Jeg lå inne med lungebetennelse, og kona stod fast med Galanten. Naboen over oss moker aldri....så da måtte jeg bruke Suzukien for å tråkke vei til Galanten. Vi fikk jo det jo igjen når våren kom, men hjalp meg da jeg var syk. Blir vell som å tiss i buksa for å holde varmen whistle.gif
Suzukien gjorde i allefall det mulig for min kjære å kjøpe medisiner...

Sti@n
Fis en bris...

#17 Nöcke Gunnar

Nöcke Gunnar

    Forskrudd i skuffelse over myndighetene.

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 3691 Innlegg:

Posted 27 October 2008 - 19:35

QUOTE(Annnte @ 27 Oct 2008, 17:56) <{POST_SNAPBACK}>
Det måtte jeg gjøre i fjor vinter da det snødde 50cm på en natt. Jeg lå inne med lungebetennelse, og kona stod fast med Galanten. Naboen over oss moker aldri....så da måtte jeg bruke Suzukien for å tråkke vei til Galanten. Vi fikk jo det jo igjen når våren kom, men hjalp meg da jeg var syk. Blir vell som å tiss i buksa for å holde varmen whistle.gif
Suzukien gjorde i allefall det mulig for min kjære å kjøpe medisiner...

Sti@n


Suzuki saves lifes. whistle.gif whistle.gif whistle.gif

#18 Annnte

Annnte

    Grand offroader

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 671 Innlegg:

Posted 27 October 2008 - 20:42

Har leka meg litt med dak-programmet å konstruert en plog.
Noen som ser svakheter eller andre ting med denne konstruksjonen??? Hvis ikke tror jeg jeg skal lage denne....
Kom gjerne med andre komentarer biggrin.gif

Plogen er konstruert i målestokk. Så proporsjonene er korrekte. Når plogen hviler på bakken er avstanden fra bakken til støtfanger korrekt.
Mistenker også at jeg muligens må ha mer suport nede på skjæret...


Sti@n




Edited by Annnte, 27 October 2008 - 21:06.

Fis en bris...

#19 Roar Hovet

Roar Hovet

    Bygdetulling

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 5180 Innlegg:

Posted 27 October 2008 - 21:26

Vil du at vinsjen skal løfte plogen opp, eller skal den bare vippes bakover? Ville tro vinsjen fikk problemer med å løfte den opp hvis både vinsj og kroken (der vaieren skal på) på plogen står like høyt, da vil den jo bare dra plogen bakover.
Tlf: 98883546

#20 Snømannen

Snømannen

    Hitech redneck

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 644 Innlegg:

Posted 27 October 2008 - 22:04

QUOTE
Vil du at vinsjen skal løfte plogen opp, eller skal den bare vippes bakover? Ville tro vinsjen fikk problemer med å løfte den opp hvis både vinsj og kroken (der vaieren skal på) på plogen står like høyt, da vil den jo bare dra plogen bakover.

Det er jo bare å hekte vaieren lavere på skjærbladet wink.gif
_____________________



Heisann, enda en ulyd!

Fine linker: imageshack - howstuffworks - Grunleggende om turboladere