Jump to content



Photo

MOTORPROBLEMER? 6,2/6,5 mulige løsninger


This topic has been archived. This means that you cannot reply to this topic.
167 replies to this topic

#1 KapteinMike

KapteinMike

    her er je

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 5929 posts

Posted 03 January 2009 - 18:53

Ettersom det popper opp flere tråder her inne for mer eller mindre samme problem så dytter jeg inn en ny en
med hovedpunkter

Prøv å unngå alt for mye Off-topic gutter å jenter


+ nøkking ved pådrag, stopper med ujevne mellomrom men startes igjen
- ofte løsning på problem er ny FSD. husk å flytt over motstanden som sitter inni kontakten på fsd

+ Starter men stopper igjen
- FSD
- OPS (oil pressure switch) som bryter strømmen til fødepumpen når følern mister oljetrykket eller er defekt Gjelder tom 95modeller
- Rusthull på Rør/tankarmatur. får luft i diesel og stopper. (ta ut Dieselfilteret å kikk nedi etter rustslam)
- potte tett dieselfilter

+ Motor går fint på starter men starter ikke
- FSD husk å flytt over motstanden fra den gamle FSD
- Defekte glødeplugger / Gløderele
- Defekt Lift Pump (Fødepumpe)
- Defekt Injecton Pump (Dieselpumpen)

+ Kjøres lang tid på Starter før start
- Slitte Dyser
- Defekte glødeplugger / gløderele

Edited by KapteinMike, 02 September 2011 - 20:32.

Svein
LA3CLA
-------------------------------------------------------------------------------------------

98mod 6,5TD Chevrolet Suburban K1500LS 4wd 8bolter. m/detroit true track diffrensial
DS4-5521 IP m/#9 motstand pluss cooler, operation dieselflow, fleetguard spin-on dieselfilter, Icom Ic-7000 HF/VHF/UHF radio, Icom ic-AH4 Antennetuner og 1,65m kort Springer antenne hvor antenne foten er modifisert til Longwire type, 5/8 ECO antenne på VHF
 


#2 blackfeet

blackfeet

    Skogens Konge

  • Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1205 posts

Posted 03 January 2009 - 20:17

QUOTE(Biringen @ 3 Jan 2009, 18:53) <{POST_SNAPBACK}>
Ettersom det popper opp flere tråder her inne for mer eller mindre samme problem så dytter jeg inn en ny en
med hovedpunkter

Prøv å unngå alt for mye Off-topic gutter å jenter


+ nøkking ved pådrag, stopper med ujevne mellomrom men startes igjen
- ofte løsning på problem er ny FSD. husk å flytt over motstanden som sitter inni kontakten på fsd

+ Starter men stopper igjen
- FSD
- OPS (oil pressure switch) som bryter strømmen til fødepumpen når følern mister oljetrykket eller er defekt
- Rusthull på Rør/tankarmatur. får luft i diesel og stopper. (ta ut Dieselfilteret å kikk nedi etter rustslam)
- potte tett dieselfilter

+ Motor går fint på starter men starter ikke
- FSD husk å flytt over motstanden fra den gamle FSD
- Defekte glødeplugger / Gløderele
- Defekt Lift Pump (Fødepumpe)
- Defekt Injecton Pump (Dieselpumpen)

+ Kjøres lang tid på Starter før start
- Slitte Dyser
- Defekte glødeplugger / gløderele
Kjøres lang tid på starter før start.....Gjelder det kald og varm motor?


#3 KapteinMike

KapteinMike

    her er je

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 5929 posts

Posted 03 January 2009 - 20:50

QUOTE(blackfeet @ 3 Jan 2009, 20:17) <{POST_SNAPBACK}>
Kjøres lang tid på starter før start.....Gjelder det kald og varm motor?

Tenkte nå på begge deler jeg da uavhenging om kald eller varm..
mulig GMC2500 kunne sagt noe bedre om det enn jeg har gjort (helt sikkert)

Svein
LA3CLA
-------------------------------------------------------------------------------------------

98mod 6,5TD Chevrolet Suburban K1500LS 4wd 8bolter. m/detroit true track diffrensial
DS4-5521 IP m/#9 motstand pluss cooler, operation dieselflow, fleetguard spin-on dieselfilter, Icom Ic-7000 HF/VHF/UHF radio, Icom ic-AH4 Antennetuner og 1,65m kort Springer antenne hvor antenne foten er modifisert til Longwire type, 5/8 ECO antenne på VHF
 


#4 blackfeet

blackfeet

    Skogens Konge

  • Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1205 posts

Posted 03 January 2009 - 21:04

QUOTE(Biringen @ 3 Jan 2009, 20:50) <{POST_SNAPBACK}>
Tenkte nå på begge deler jeg da uavhenging om kald eller varm..
mulig GMC2500 kunne sagt noe bedre om det enn jeg har gjort (helt sikkert)
Takker for det.Den enne Subben min må jeg dra litt på starteren et par ganger om morran,nå i kulda-Det er kansje normalt?


#5 KapteinMike

KapteinMike

    her er je

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 5929 posts

Posted 03 January 2009 - 22:49

QUOTE(blackfeet @ 3 Jan 2009, 21:04) <{POST_SNAPBACK}>
Takker for det.Den enne Subben min må jeg dra litt på starteren et par ganger om morran,nå i kulda-Det er kansje normalt?

Det jeg ville gjort er å sette i nye glødeplugger. er nok noen plugger som har tatt kvelden der tenker jeg
I fjor bytta jeg til Direct Heat plugger fra SSD. tok ikke lange tiden å bytte.

Svein
LA3CLA
-------------------------------------------------------------------------------------------

98mod 6,5TD Chevrolet Suburban K1500LS 4wd 8bolter. m/detroit true track diffrensial
DS4-5521 IP m/#9 motstand pluss cooler, operation dieselflow, fleetguard spin-on dieselfilter, Icom Ic-7000 HF/VHF/UHF radio, Icom ic-AH4 Antennetuner og 1,65m kort Springer antenne hvor antenne foten er modifisert til Longwire type, 5/8 ECO antenne på VHF
 


#6 blackfeet

blackfeet

    Skogens Konge

  • Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1205 posts

Posted 04 January 2009 - 00:49

QUOTE(Biringen @ 3 Jan 2009, 22:49) <{POST_SNAPBACK}>
Det jeg ville gjort er å sette i nye glødeplugger. er nok noen plugger som har tatt kvelden der tenker jeg
I fjor bytta jeg til Direct Heat plugger fra SSD. tok ikke lange tiden å bytte.
takker igjen,nå skal jeg bytte dem til uka.Hadde planner om det i romjula,men neida. rolleyes.gif


#7 RedWolf

RedWolf

    Grand offroader

  • Supermedlem
  • PipPipPipPip
  • 551 posts

Posted 04 January 2009 - 03:07

QUOTE(Biringen @ 3 Jan 2009, 19:53) <{POST_SNAPBACK}>
- OPS (oil pressure switch) som bryter strømmen til fødepumpen når følern mister oljetrykket eller er defekt



Dette gjelder kun tom 95 mod. Fom 96 var det forandret slik at fødepumpa får strøm fra releet uansett om OPS er åpen eller lukket

RedWolf

 


#8 ChevyHoe

ChevyHoe

    4x4-Høvding

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 3938 posts

Posted 04 January 2009 - 13:11

QUOTE(Biringen @ 3 Jan 2009, 19:53) <{POST_SNAPBACK}>
+ Starter men stopper igjen
- FSD
- OPS (oil pressure switch) som bryter strømmen til fødepumpen når følern mister oljetrykket eller er defekt
- Rusthull på Rør/tankarmatur. får luft i diesel og stopper. (ta ut Dieselfilteret å kikk nedi etter rustslam)
- potte tett dieselfilter

+ Motor går fint på starter men starter ikke
- FSD husk å flytt over motstanden fra den gamle FSD
- Defekte glødeplugger / Gløderele
- Defekt Lift Pump (Fødepumpe)
- Defekt Injecton Pump (Dieselpumpen)


Bra tråd!

Et par justeringer bare..
Rusthullet i tankarmaturet merkes ved å lyse med lommelykt oppå tanken (lys i bakre hjulbuer, mellom ramme og karosseri).
Fant ingen tegn til rustslam da jeg hadde problemet, siden detta går over såpass lang tid.

Hvis motoren går fint, men ikke starter, kan det også være rust i røra.
Min stoppa en gang innimellom, og brydde meg ikke så mye om det. Plutselig en dag ville den ikke starte.
Da var rusta blitt såpass grov, at den ikke fikk diesel i det hele tatt.
Detta merka jeg ved å kikke i koppen til dieselfilteret. Den var kun halvfull - LP leverte ikke diesel nok.
Fylte opp koppen, og bilen starta...helt til LP sakka akterut pga hull på sugeledning.

Håper detta kan være til hjelp

Kai

 

08 Tahoe

14 Tesla Model S

73 Camaro Z28 LT/RS ZZ383/700R4

 

"Livet er for kort til å kjøre kjedelige biler"

Sjekk ut garasjen min! Mye info om 6,5TD.
Nyttige forkortelser på motorpraten
V8 Dieseltech Forum


#9 KapteinMike

KapteinMike

    her er je

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 5929 posts

Posted 04 January 2009 - 19:20

QUOTE(ChevyHoe @ 4 Jan 2009, 13:11) <{POST_SNAPBACK}>
Bra tråd!
smile.gif takker Kai

Alle tips mottas med takk.. denne tråden er for å lette søkefunksjonen, og gjøre ting lettere å få hjelp
istedet for alle andre trådene som hvor nesten alle spør om det samme, sånn samle tråd dette

Svein
LA3CLA
-------------------------------------------------------------------------------------------

98mod 6,5TD Chevrolet Suburban K1500LS 4wd 8bolter. m/detroit true track diffrensial
DS4-5521 IP m/#9 motstand pluss cooler, operation dieselflow, fleetguard spin-on dieselfilter, Icom Ic-7000 HF/VHF/UHF radio, Icom ic-AH4 Antennetuner og 1,65m kort Springer antenne hvor antenne foten er modifisert til Longwire type, 5/8 ECO antenne på VHF
 


#10 Dools

Dools

    Swamp Angel

  • Medlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 2784 posts

Posted 04 January 2009 - 20:47

Jada, Jada, Jada, Jada.

Jeg kunne ikke dy meg da jeg fant denne.
Og siden den ikke er helt offtopic og tråden handler startproblemer o.l. så passet den fint inn her laugh.gif laugh.gif laugh.gif laugh.gif



Ha litt humor a gutta. tongue.gif
Variety is the spice of life. One day ignore people, next day annoy them

Alle mennesker er født som orginaler. De fleste dør desverre som kopier

I DON`T FALL FOR PICK UP LINES, I FALL FOR PICK UP TRUCKS !!

You can set my truck on fire and roll it down a hill, and I still would`nt trade it for a Coupe DeVille.

#11 Gurba

Gurba

    4x4-Høvding

  • Medlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 3428 posts

Posted 04 January 2009 - 20:56

Hehehe Glad jeg ikke har en truck. wink.gif

#12 aeomholt

aeomholt

    4x4-Høvding

  • Medlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 2490 posts

Posted 05 January 2009 - 13:53

QUOTE(RedWolf @ 4 Jan 2009, 03:07) <{POST_SNAPBACK}>
Dette gjelder kun tom 95 mod. Fom 96 var det forandret slik at fødepumpa får strøm fra releet uansett om OPS er åpen eller lukket


ditto på 350 bensin
Jo mer man lærer, jo mer skjønner man at man ikke kan.

#13 KapteinMike

KapteinMike

    her er je

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 5929 posts

Posted 05 January 2009 - 15:13

Jeg kom på at Tenningslåsen kan kødde litt hvis den er sliten

de tåler ikke å ha noe tungt henge i seg i lengden...


Svein
LA3CLA
-------------------------------------------------------------------------------------------

98mod 6,5TD Chevrolet Suburban K1500LS 4wd 8bolter. m/detroit true track diffrensial
DS4-5521 IP m/#9 motstand pluss cooler, operation dieselflow, fleetguard spin-on dieselfilter, Icom Ic-7000 HF/VHF/UHF radio, Icom ic-AH4 Antennetuner og 1,65m kort Springer antenne hvor antenne foten er modifisert til Longwire type, 5/8 ECO antenne på VHF
 


#14 KapteinMike

KapteinMike

    her er je

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 5929 posts

Posted 07 January 2009 - 14:06

Nye typen FSD fra Dtech heter DT76301
og anbefales nå i fra GM

Svein
LA3CLA
-------------------------------------------------------------------------------------------

98mod 6,5TD Chevrolet Suburban K1500LS 4wd 8bolter. m/detroit true track diffrensial
DS4-5521 IP m/#9 motstand pluss cooler, operation dieselflow, fleetguard spin-on dieselfilter, Icom Ic-7000 HF/VHF/UHF radio, Icom ic-AH4 Antennetuner og 1,65m kort Springer antenne hvor antenne foten er modifisert til Longwire type, 5/8 ECO antenne på VHF
 


#15 KapteinMike

KapteinMike

    her er je

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 5929 posts

Posted 18 January 2009 - 15:45

.

Svein
LA3CLA
-------------------------------------------------------------------------------------------

98mod 6,5TD Chevrolet Suburban K1500LS 4wd 8bolter. m/detroit true track diffrensial
DS4-5521 IP m/#9 motstand pluss cooler, operation dieselflow, fleetguard spin-on dieselfilter, Icom Ic-7000 HF/VHF/UHF radio, Icom ic-AH4 Antennetuner og 1,65m kort Springer antenne hvor antenne foten er modifisert til Longwire type, 5/8 ECO antenne på VHF
 


#16 KapteinMike

KapteinMike

    her er je

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 5929 posts

Posted 12 February 2009 - 04:44

.

Svein
LA3CLA
-------------------------------------------------------------------------------------------

98mod 6,5TD Chevrolet Suburban K1500LS 4wd 8bolter. m/detroit true track diffrensial
DS4-5521 IP m/#9 motstand pluss cooler, operation dieselflow, fleetguard spin-on dieselfilter, Icom Ic-7000 HF/VHF/UHF radio, Icom ic-AH4 Antennetuner og 1,65m kort Springer antenne hvor antenne foten er modifisert til Longwire type, 5/8 ECO antenne på VHF
 


#17 KapteinMike

KapteinMike

    her er je

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 5929 posts

Posted 22 March 2009 - 00:57

Når det gjelder fødepumpa:
Skjekk gjerne Releet og kontakta på fødepumpa
Dårlig elektrisk kontakt i kontakten på fødepumpa under bilen kan også forårsake periodisk motorstopp (var borti et tilfelle hos en kompis i går hehe)

Svein
LA3CLA
-------------------------------------------------------------------------------------------

98mod 6,5TD Chevrolet Suburban K1500LS 4wd 8bolter. m/detroit true track diffrensial
DS4-5521 IP m/#9 motstand pluss cooler, operation dieselflow, fleetguard spin-on dieselfilter, Icom Ic-7000 HF/VHF/UHF radio, Icom ic-AH4 Antennetuner og 1,65m kort Springer antenne hvor antenne foten er modifisert til Longwire type, 5/8 ECO antenne på VHF
 


#18 KapteinMike

KapteinMike

    her er je

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 5929 posts

Posted 09 May 2009 - 17:53

Hvis motoren ikke går på rett turtall etter en såkalt TDC learn eller bare står å rister
kan løsningen være den motstanden inni FSD
ta den ut å ohm den med et multimeter, du klarer å få tatt den ut av med 2 skrutrekkere som er veldig tynne

her er verdiene de bør ligge rundt med Stor takk til RedWolf
#1 4,300-4,500 KOhm
#2 7,200-7,400 KOhm
#3 9,800-10,100 KOhm
#4 13,100-13,500 KOhm
#5 17,500-18,000 KOhm
#6 27,700-28,300 KOhm
#7 43,700-44,700 KOhm
#8 58,400-59,600 KOhm
#9 79,800-81,400 KOhm (her målte jeg min til 80,5 KOhm)

Svein
LA3CLA
-------------------------------------------------------------------------------------------

98mod 6,5TD Chevrolet Suburban K1500LS 4wd 8bolter. m/detroit true track diffrensial
DS4-5521 IP m/#9 motstand pluss cooler, operation dieselflow, fleetguard spin-on dieselfilter, Icom Ic-7000 HF/VHF/UHF radio, Icom ic-AH4 Antennetuner og 1,65m kort Springer antenne hvor antenne foten er modifisert til Longwire type, 5/8 ECO antenne på VHF
 


#19 Raddis

Raddis

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 215 posts

Posted 16 May 2009 - 21:38

QUOTE(Biringen @ 5 Jan 2009, 16:13) <{POST_SNAPBACK}>
Jeg kom på at Tenningslåsen kan kødde litt hvis den er sliten

de tåler ikke å ha noe tungt henge i seg i lengden...


Av og til vil ikke tenningslåsen min fungere.(Par ganger i uka) Eneste som hjelper da, er å dra i rattet slik at rattlåsen går på. Når jeg da nøkker litt i rattet løsner tenningslåsen også.
Er det noe jeg kan gjøre for å utbedre problemet?? (Har bare fjernstyringa til sentrallåsen hengende sammen med nøkkel, så noe vekt er det ikke snakk om.)

#20 KapteinMike

KapteinMike

    her er je

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 5929 posts

Posted 05 June 2009 - 12:08

QUOTE(Raddis @ 16 May 2009, 22:38) <{POST_SNAPBACK}>
Av og til vil ikke tenningslåsen min fungere.(Par ganger i uka) Eneste som hjelper da, er å dra i rattet slik at rattlåsen går på. Når jeg da nøkker litt i rattet løsner tenningslåsen også.
Er det noe jeg kan gjøre for å utbedre problemet??

Få bytta tenningslåsen

Svein
LA3CLA
-------------------------------------------------------------------------------------------

98mod 6,5TD Chevrolet Suburban K1500LS 4wd 8bolter. m/detroit true track diffrensial
DS4-5521 IP m/#9 motstand pluss cooler, operation dieselflow, fleetguard spin-on dieselfilter, Icom Ic-7000 HF/VHF/UHF radio, Icom ic-AH4 Antennetuner og 1,65m kort Springer antenne hvor antenne foten er modifisert til Longwire type, 5/8 ECO antenne på VHF