Gå til innhold



Foto

Klakke lyd fra motor


This topic has been archived. This means that you cannot reply to this topic.
7 replies to this topic

#1 Fuglfisken

Fuglfisken

    Nytt medlem

  • Medlem
  • Pip
  • 8 Innlegg:

Posted 07 February 2009 - 22:52

Hei !! smile.gif

jeg sliter med en "klakke" lyd fra motor, som jeg ikke finner ut av. Ventilene på bilen er justerte, så det er ikke dem lyden kommer fra.
jeg lurte på om noen har oppledv dette før ??? og om noen vet om en løsning for å få bort denne lyden.

hadde vært fint med tilbake melding wink.gif

#2 Snømannen

Snømannen

    Hitech redneck

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 644 Innlegg:

Posted 08 February 2009 - 01:03

Hei og velkommen til forumet.

Hvis det er for stor klaring i de store lagrene i motoren; rammelager, veivlager, kryssboltlager eller kamaksellager, kan det høres som en bankelyd. Av disse er veivlager og kryssboltlager de mest utsatte og gjerne de som lager høyest ulyd, det høres gjerne ut som om noen slår på blokka med en liten hammer. Når du beskriver lyden som en klakke-lyd så høres det for meg ut som det som kalles for skjørtbank, altså at stemplet har for god plass i sylinderen og slår inn i sylinderveggene. Det går an å lytte seg fram til ca hvor lyden kommer fra ved hjelp av et stetoskop eller en jernstang holdt mot øret.

Er det lagerbanking eller skjørtbank som er problemet så er nok eneste medisin en overhaling. En motor kan gå overraskende lenge med banking, men den dagen havariet kommer så vil det bli atskillig dyrere enn å bare bytte lagerskåler.
_____________________



Heisann, enda en ulyd!

Fine linker: imageshack - howstuffworks - Grunleggende om turboladere

#3 -=Vollan=-

-=Vollan=-

    Submarine'r

  • Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1499 Innlegg:

Posted 08 February 2009 - 01:48

Stempel nr 4 har kansje gått heden. Hvis du skifter olje kan du sjekke om det er rester av stempelet i sumpen. Hvis ikke stempelet har sprukket, er det på tur til å sprekke.

#4 Fuglfisken

Fuglfisken

    Nytt medlem

  • Medlem
  • Pip
  • 8 Innlegg:

Posted 14 February 2009 - 19:25

QUOTE(Snømannen @ 8 Feb 2009, 01:03) <{POST_SNAPBACK}>
Hei og velkommen til forumet.

Hvis det er for stor klaring i de store lagrene i motoren; rammelager, veivlager, kryssboltlager eller kamaksellager, kan det høres som en bankelyd. Av disse er veivlager og kryssboltlager de mest utsatte og gjerne de som lager høyest ulyd, det høres gjerne ut som om noen slår på blokka med en liten hammer. Når du beskriver lyden som en klakke-lyd så høres det for meg ut som det som kalles for skjørtbank, altså at stemplet har for god plass i sylinderen og slår inn i sylinderveggene. Det går an å lytte seg fram til ca hvor lyden kommer fra ved hjelp av et stetoskop eller en jernstang holdt mot øret.

Er det lagerbanking eller skjørtbank som er problemet så er nok eneste medisin en overhaling. En motor kan gå overraskende lenge med banking, men den dagen havariet kommer så vil det bli atskillig dyrere enn å bare bytte lagerskåler.



takk for svaret smile.gif har du en anelse om hvor mye dette vil koste å få fikset på verksted ???? biggrin.gif

#5 Snømannen

Snømannen

    Hitech redneck

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 644 Innlegg:

Posted 14 February 2009 - 23:40

Vanskelig å si, det kommer an på hva som er galt. Full overhaling kan komme på 20-30.000+ alt etter hvor mye som må gjøres, men en så omfattende reparasjon er neppe aktuelt. Du kan godt ta deg en tur innom et verksted med dyktige folk å spørre de om råd, de kan gjerne lytte seg fram til ca hva som er galt og er mer orienterte om pris og forsikring o.l.
_____________________



Heisann, enda en ulyd!

Fine linker: imageshack - howstuffworks - Grunleggende om turboladere

#6 Nöcke Gunnar

Nöcke Gunnar

    Forskrudd i skuffelse over myndighetene.

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 3691 Innlegg:

Posted 17 February 2009 - 16:50

QUOTE(Snømannen @ 14 Feb 2009, 23:40) <{POST_SNAPBACK}>
Vanskelig å si, det kommer an på hva som er galt. Full overhaling kan komme på 20-30.000+ alt etter hvor mye som må gjøres, men en så omfattende reparasjon er neppe aktuelt. Du kan godt ta deg en tur innom et verksted med dyktige folk å spørre de om råd, de kan gjerne lytte seg fram til ca hva som er galt og er mer orienterte om pris og forsikring o.l.


Om det kommer til ful overhaling så kjøp alle deler fra USA, det koster en fjerdedel av hva det koster hjemme her og så får du heller en mekaniker til å ta jobben på fyrabend, (kveldstid).

Da kan du få helaoverhalt motoren med ny innmat og arbeid for garantert under ti tusen. Kanskje ned mot seks til syv tusen. Uten at du trenger kunne noe om motoroverhaling selv.

#7 terje takras

terje takras

    Skogens Konge

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1954 Innlegg:

Posted 16 March 2009 - 23:32

Prøv å ta av reima til dynamoen....jeg har hatt bankelyder i motoren min på høyre side...hørtes ut som eg mangla et stempel.
Overhalte motoren og lyden fortsatt der....til jeg bytta dynamoen i helga.
Heilt utrulig hvor den lyden kan forplante seg.
Dynamoen var totalt ramponert,men ladet gjorde den.
Bare sån enkel test for å slippe overhaling hvist det ikke er nødvendig wink.gif

#8 MOE413

MOE413

    Grand offroader

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 603 Innlegg:

Posted 16 March 2009 - 23:58

varierer klakke lyden etter turtall?
jeg hadde en motor med rådebank, men det hørte ma ikke på tomgang, men når jeg begynte å få litt turtall banka det forferdelig:(

mats
4x '85 suzuki sj 413.
1x '86 suzuki sj 413.
2x '85 suzuki sj410 pickup
1x '84 suzuki sj410 pickup
1x '92 suzuki Samurai
1x '88 suzuki samurai
2x '82 suzuki LJ 80

Mats Moe