Gå til innhold



Foto

Heis i garasjen


This topic has been archived. This means that you cannot reply to this topic.
18 replies to this topic

#1 Lille Turbo

Lille Turbo

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 331 Innlegg:

Posted 08 February 2009 - 20:04

Endelig er huset oppe og jeg skal snart begynne å lage bilheisen min. Den går fra garasjen og ned til verkstedet i kjelleren.
Så det jeg ønsker er å få innspill på hva dere mener om hva som kan være den beste løsningen. Jeg har selvsagt en plan men setter stor pris på innspill. Her er et bilde som viser fra verkstedet og opp til garasjegulvet:

Heishull.jpg

Så jeg trenger deres allvitende innspill om hvordan jeg kan lage denne heisen best mulig. Jeg har selvsagt en egen mening om hvordan jeg kan lage den og dermed også en del ting jeg ønsker:

1. Den skal stå parkert som en del av garasjegulvet/verkstedtaket når den ikke er i bruk.
2. Den skal gå helt ned i kjellergulvet når den er i nedre stilling.
3. Når den ikke er i bruk så er hullet i kjellergulvet samme nivå som resten av gulvet og brukes som gulv.

Dette er hva som er fastsatt til å begynne med, så er det bare for deg å komme med allverdens fancy patenter og idèer slik at heisen blir et fantastisk produkt.

-----


Slik kan det også gjøres:

http://www.break.com...mbo-garage.html

-----

Kanskje denne er noe å se mere på?

Belastning 1500 kg, Løftehøyde 3000 mm, Byggehøyde 450 mm, Lengde 2200 mm, Bredde 1300 mm, Løftetid 60 sek, Effekt 2,2 kW, Vekt 900 kg

heis.jpg

Edited by Lille Turbo, 10 February 2009 - 22:43.

Autodidakt Elektromekaniker.

#2 Nöcke Gunnar

Nöcke Gunnar

    Forskrudd i skuffelse over myndighetene.

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 3691 Innlegg:

Posted 08 February 2009 - 23:52

Fantastisk garsje, det overgår det meste av ideer jeg har sett noen gang i privatboliger.

Jeg vil tro det er en god del regelverk som stiller krav til hvordan dette skal sikres.

Tenker du mekanisk eller hydraulisk hevemekanisme?


#3 Snømannen

Snømannen

    Hitech redneck

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 644 Innlegg:

Posted 09 February 2009 - 00:14

Om heisplatten skal brukes som gulv så vil jeg ikke anbefale hydraulikk, da kan du komme ut i garasjen en morgen og finne bilen i etasjen under. Lekkasjer vil nok bli ett problem. Den beste løftemekanismen for din del er nok en kraftig gjengestang, siden den ikke siger.

En løsning hadde vært en slags sakseheis, men da må du nok ha et dypere hull i kjellergulvet.

Det jeg ville ha gjort er å bruke 2 eller 4 løftesøyler, av samme typen som løftebukkene i bilverksteder. Eller kanskje en skikkelig kraftig ensøyler langs veggen til venstre, det hadde stjålet minst gulvareal i kjelleren. Og montert på en stålplatt av firkantprofil og dekksplater.

Men herrefred for ett prosjekt da, hvor mye koster dette?! En kjempeartig løsning på plassproblemet!


_____________________



Heisann, enda en ulyd!

Fine linker: imageshack - howstuffworks - Grunleggende om turboladere

#4 Peders

Peders

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 243 Innlegg:

Posted 09 February 2009 - 00:21

Ein firsøyler som du legger dørk i mellom vangene på må vel være det enkleste og billigeste du kan velge her.

#5 Kinge`n

Kinge`n

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 245 Innlegg:

Posted 09 February 2009 - 00:54

Hvorfor ikke lage luker i øvre del som opner seg når løfte/senke utstyret er i øvre stilling da kan jo løfte bukken stå i nedre stilling uten risiko for ras evnt. extra sikring. Bare en tanke!
Går det, så går det!!

#6 Nöcke Gunnar

Nöcke Gunnar

    Forskrudd i skuffelse over myndighetene.

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 3691 Innlegg:

Posted 09 February 2009 - 13:42

QUOTE(Kinge`n @ 9 Feb 2009, 00:54) <{POST_SNAPBACK}>
Hvorfor ikke lage luker i øvre del som opner seg når løfte/senke utstyret er i øvre stilling da kan jo løfte bukken stå i nedre stilling uten risiko for ras evnt. extra sikring. Bare en tanke!


Da må det sikres slik at de ikke stenger med en gang plattingen er på veg ned, for da kan de treffe siden/taket på den bilen som er på veg ned med heisen. Samtidig må de åpne tidlig nok til at en bil ikke moses opp i taket.

Lukene må være stengt kun når løfteplattingen er i nedre stilling og det bør være en lysstråle som sikrer slik at de ikke stenger om noe fremdeles stikker så langt opp at det kan skades om lukene legges på.



Men hva sier byggeforskriften om slike heisinnretninger i private hjem? Har du sjekket det slik at du ikke får en smell der?

Jeg tenker bare på hvor mye regler det er i forhold til en motorisert garasjeport med klemsikring, maks trykk, retur/stopp ved motstand etc.

#7 Lille Turbo

Lille Turbo

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 331 Innlegg:

Posted 09 February 2009 - 22:26

Dere er alle inne på relevante spørsmål som må stilles og gjøres rede for. Dette med forskrifter er jo veldig viktig. Men det er viktigere for de som skal produsere for videresalg, her er det kun en stk heis og en operatør; meg. Dette tillater vel meg til å ta hennsyn til det jeg vil? Siden det hovedsaklig er mine bil som skal opp og ned.

Jeg har sjekket litt med pris på en spesialbygget bilheis fra Norheis i Oslo og de stipulerte da med 3500 kg løftekapasitet og 3 meter løftehøyde en pris på 800.000,- kroner, så det kan koste litt .

Men de to prinsippene jeg tenker på er:

1. En løftemast fra en truck montert på kortsiden. Den må da kunne løfte ca 5 tonn for ikke å ha for mye bevegelse på tuppen av gaflene. Siden jeg jobber med gaffeltrucker så er dette relativt enkelt å skaffe. Men da har du dette med at løfteplaten vil bøyes ned mer eller mindre ettersom lasten på platen forandres. En fordel er at en slik løfteinnretning er utstyrt med slangebruddsventil, noe som gjør at dersom uhellet er ute så smeller ikke lasten i bakken men synker relativt rolig og kontrollert ned til bakken.

2. Eller bygge en heis fra grunn etter prinsippet til en firesøylet løftebukk. Den har da et stempel liggende horisontalt i den ene vangen og stempelet trekker i fire wiere som går via diverse trinser til hvert sitt løftetårn, eller hjørner om du vil. Et slikt stempel kan også utstyres med slangebruddsventil og kan ha demping i endeposisjon slik at siste 5 cm eller så går enda senere enn normal senkehastighet.


Begge disse løsningene må utstyres med boltelåser for å hindre siging. Se for deg slike som låser baugporten på ferjer f.eks. bare litt mindre dimensjon biggrin.gif


Men så er det hullet i gulvet. Der kan en enkel saksejekkprinsipp monteres. Der låses gulvet i øvre stilling av at saksen står i loddrett linje ovenfor hverandre. F.eks fire små sakser som løfter da kanskje ca 50 cm slik at verkstedgulvet og denne heisegulvet ligger i samme høyde og gulvet blir "flush".

Eller hva mener dere?

Ellers takker for flotte innspill, ikke vær redd for å komme med flere.


Heishull2.jpg Heishull3.jpg

Edited by Lille Turbo, 09 February 2009 - 22:31.

Autodidakt Elektromekaniker.

#8 Jeeps

Jeeps

    4x4-Høvding

  • Medlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 5440 Innlegg:

Posted 09 February 2009 - 23:06

Har du noko ventilasjon nedi der? Er ganske strenge regler for smøregrav:)

Synst det hørtes litt jalla ut berre med ei truckmast da, men no veit ikkje eg kor stort det hullet er:)
Er lykkelig eigar av en bensinslukande Tahoe!

#9 Nöcke Gunnar

Nöcke Gunnar

    Forskrudd i skuffelse over myndighetene.

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 3691 Innlegg:

Posted 10 February 2009 - 17:05

Jeg tror uansett ikke at du skal ta for lett på det regelverket som regulerer løfteinnretninger i private hjem. Om det skjer en ulykke vil du komme i en fryktelig situasjon både moralsk og juridisk. Jeg nevnte dette for en byggingeniør jeg kjenner som har en lang yrkeskarriere og han ble meget skeptisk og lurte bla annet på hvem som hadde dimensjonert og beregnet dekket i taket siden en slik åpning svekker gulvet betraktelig og å benytte et løftetårn fra en gaffeltruck trodde han kom i konflikt med de fleste regelverk han kunne komme på.

Som verksted syntes han det så helt utrolig fint ut og skulle gjerne hatt noe tilsvarende selv, men han minnte om stort behov for ventilasjon samt at dersom du løfter en bil med full drivstofftank ned i en kjeller så er det også et problem. Hva med rømningsveier etc. Jeg vet ikke hvordan det ser ut i den kjelleren. men lufting/avsug er viktig. Dersom et punkt ligger lavere enn det øvrige gulvet og kan komme inn under betegnelsen smøregrav er det krav om oljeutskiller også i private hjem vistnok.

Han syntes et system med fire løftetårn hørtes mye mer vettugt ut enn løftetårnet fra en gaffeltruck og det er jeg enig i.


#10 Lille Turbo

Lille Turbo

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 331 Innlegg:

Posted 10 February 2009 - 18:48

QUOTE(Jeeps @ 10 Feb 2009, 00:06) <{POST_SNAPBACK}>
Har du noko ventilasjon nedi der? Er ganske strenge regler for smøregrav:)

Synst det hørtes litt jalla ut berre med ei truckmast da, men no veit ikkje eg kor stort det hullet er:)


Nå ja... smøregrav på 130 kvadratmeter...? Tror vi kaller det et verksted jeg. Men jeg har både dør og ventilasjon.

Ang den gropen, eller nedsenkingen i gulvet om du vil, så er ikke den mere enn ca 50 cm dyp. Og du har rett at den må ha oljeutskiller. Men det er kun dersom den har sluk og er tilknyttet det offentlige kloakknettet. Det jeg har gjort der, i sammråd med rørlegger og komunen er at eventuelle vesker blir pumpet opp fra en liten brønn i gropen og opp via en nedstøpt slange og samlet opp i en tønne. Denne er da et reservoar for "spillvann" som må fraktes til godkjent mottak.

Elementene i taket/gulvet i garasjen er beregnet og levert av Spenncon as i stavanger og jeg tror de har kontroll på hva som skal til av dimensjoner.

Edited by Lille Turbo, 10 February 2009 - 22:24.

Autodidakt Elektromekaniker.

#11 Snømannen

Snømannen

    Hitech redneck

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 644 Innlegg:

Posted 10 February 2009 - 19:12

Det som er vanskelig med din situasjon er at når heisen ikke er i bruk vil du bruke både gulvet oppe og gulvet nede som om det ikke eksisterte noen heis. En firesøyler eller tosøyler vil stjele mye gulvareal nede, og søylene kan komme til å stikke opp over gulvet i garasjen. En ensøyler vil måtte være bunnsolid, og det kan være at du rett og slett ikke får plass. Jeg tenker da på dybden i hullet og hvor mye av arealet på heisplatten som røves.

Slik som jeg ser det så er det bare en løsning som oppfyller alle kravene dine og det er å ha platten hengende i taket. Hvis plattingen henger i fire vaiere, dratt av fire synkroniserte vinsjer eller noe a lá vaiersystemet på gamle løftebukker, så har du hele arealet under platten fritt. Når platten er i øvre stilling kan den låses fast med boltelåser eller noe annet smart slik at platten trygt kan brukes som gulv, i nedre stilling kan platten hvile på gulvet i bunnen av fordypningen. Kanskje kan du ha skinner og styrehjul langs den ene veggen, slik at platten ikke svaier under løft og senk.

Sikkerheten skal ikke være noe problem så lenge det konstrueres kraftig nok. Det skal ikke store vaierne til for å holde en bil, men taket og trinsene må være solide. Med en slik løsning kan det bli aktuelt med stålbjelker som forsterker taket, for som Nøcke sier så svekkes taket når det er hull i det. Derimot så er ikke jo vekten større enn om bilen stod parkert på gulvet i garasjen.

Hva forskriftene sier om en slik løsning vet jeg ikke, men i et offentlig bygg ville nok dette hatt samme krav som en heis, med nødbremser og hele pakka.

Endring:
Løfting av bil

Edited by Snømannen, 10 February 2009 - 19:51.

_____________________



Heisann, enda en ulyd!

Fine linker: imageshack - howstuffworks - Grunleggende om turboladere

#12 Kinge`n

Kinge`n

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 245 Innlegg:

Posted 10 February 2009 - 21:29

Hva med fire tippsylindere samkjørt vet ikke hvilke høyder du kan få tak i, men de er jo teleskopiske og da kan jo platten være gulvet i nedre del!
Da må du ha forsterket luke på toppen!

Edited by Kinge`n, 10 February 2009 - 21:31.

Går det, så går det!!

#13 torfinn

torfinn

    4x4-Høvding

  • Medlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 2061 Innlegg:

Posted 21 February 2009 - 08:17

Vil det si at du ikke kan kjøre ut fra underetasjen? Ved en brann vil man ikke kunne få ut bilen? Tror også at du må regne med kontroller fra heiskontrollen, evt arbeidstilsynet.

torfinn

#14 epa b loco

epa b loco

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 219 Innlegg:

Posted 22 February 2009 - 14:04

Fint tiltak biggrin.gif Sjekk ut plan og bygningsloven, teknisk forskrift §9-61 og utover. Er rimelig strengt dette her. Å få til noe som funker er vel ikke problemet, men dokumentasjon. Må ihvertfall være litt kreativ for at dette ikke skal koste skjorta tongue.gif

#15 Nöcke Gunnar

Nöcke Gunnar

    Forskrudd i skuffelse over myndighetene.

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 3691 Innlegg:

Posted 23 February 2009 - 16:39

QUOTE(epa b loco @ 22 Feb 2009, 14:04) <{POST_SNAPBACK}>
Fint tiltak biggrin.gif Sjekk ut plan og bygningsloven, teknisk forskrift §9-61 og utover. Er rimelig strengt dette her. Å få til noe som funker er vel ikke problemet, men dokumentasjon. Må ihvertfall være litt kreativ for at dette ikke skal koste skjorta tongue.gif

Problemet er at så snart en beveger seg litt utenfor den vanlige opptrådde stien så kommer regelverket. Ikke engang i sin egen stue er man trygg.

Jeg fikk besøk av en el-kontrollør for en tid tilbake og han var sur for at jeg hadde løsnet noen ledninger fra veggen for å pusse opp og ta bort litt av veggen. Forlangte at jeg skulle ha elektriker til å sjekke og måle at koblingene ikke var blitt skadd. Hadde ingenting å stille opp.

Slik er jeg redd for at det blir her også. Bensin, krav til utlufting, heising, masse regler og slike anordninger også i private hjem.

Håper du finner en god løsning som blir godtatt for ideen er knall den. Og legg inn bilder når det blir ferdig slik at vi andre også lærer litt av det.

#16 El Duce

El Duce

    Grand offroader

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 806 Innlegg:

Posted 03 March 2009 - 23:29

http://www.dinside.n...fineste-garasje

Unektelig rått! cool.gif
01' Dodge Ram2500 Truckmaster med 4" Magnaflow og aFe stage 2. Edge Juice w/Attitude og Fass HPFP 150gph. Kore Recon hevesett og trackbar + DSS. RATS oppgradert girkasse med shift-kit og converter fra Precision Industries

#17 Ford4fun

Ford4fun

    Nytt medlem

  • Medlem
  • Pip
  • 33 Innlegg:

Posted 13 April 2009 - 19:25

sjekk ut http://www.garagejournal.com/forum/ , der tenker jeg du får både innspill og tips!!

Mye syke garasjer der borte!!

#18 EvoMan

EvoMan

    PajeroTeam

  • Moderator
  • PipPipPipPipPipPip
  • 6501 Innlegg:

Posted 13 April 2009 - 21:20

sykt rå garasje smile.gif
_RalliArt_

#19 Lille Turbo

Lille Turbo

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 331 Innlegg:

Posted 07 May 2009 - 18:46

Etter en del sjekking på det Wide Werdens Webben så fant jeg disse karene i Canada. De har dette med spesialparkering under kontroll. Sjekk denne linken og se videoen:

Link til heisevideo

Det eneste problemer er at i dette tilfelle så får jeg ikke fritt areal i kjelleren. Det vil være søyler som står i veien, men et fint produkt, Hjelpe meg!! laugh.gif
Autodidakt Elektromekaniker.