tillatt tilhengervekt
#41
Posted 12 March 2004 - 00:00
NAVARA
#42
Posted 12 March 2004 - 00:00
Bilen har lov til å trekke 4100 kg, og jeg har førerkort C1, dvs opp til 7.5 tonn
Bilens egenvekt(tørrvekt) er 2701, og totalvekt er 3901. Mye tall og skjønner ikke en dritt. Drar det jeg vil, har aldri blitt stoppa med henger alikavæl
#43
Posted 12 March 2004 - 00:00
Altså man kan på B-lappen kjøre med max vogntogvekt 3750 kg hvis tilhengerens tillatte totalvekt er under 750 kg.....eller???
Jarl Martinussen
-93 Hilux
-74 Volvo 142 "Landeveistraktor"
<i><div align="right">Opprinnelig postet av Jama</div id="right"></i>
</td id="quote"></tr id="quote"></table id="quote"></blockquote id="quote"><font size="2" id="quote"></font id="quote">
Bil med max tot.vekt 3500 kg + tilhenger 750 kg = 4250 kg.
Dette er den absolutte max vogntog vekt på kl B.
Jeg har førerkort kl. A.BE.C1E.C.D1E.
Hvis jeg har forstått regelverket riktig, så hvis du har kl. C (og ikke E) så har du alikavel ikke lov å ha tyngre slep enn 750 kg.
#44
Posted 12 March 2004 - 00:00
Æ e rimelig rystet over min egen hoderegneferdighet, eller kanskje mangel på!!!
Jarl Martinussen
-93 Hilux
-74 Volvo 142 "Landeveistraktor"
#45
Posted 13 March 2004 - 00:00
1998 Patrol 2,8tdi
"Livet er for kort til å kjøre kjedelige biler"
#46
Posted 13 March 2004 - 00:00
#47
Posted 13 March 2004 - 00:00
#48
Posted 13 March 2004 - 00:00
Herman: C1E = Bil 7500 kg + henger 4500 kg = 12000 Kg max tot vekt.
Chevysub: Om bilen er registrert som kombi (over 3500 kg) eller lett lastebil, er ett fett. Du må ha C1E for henger over 750 kg.
Når det gjelder oppgradering av slepevekt, så kom det nye regler for en god del år siden. Min -86 mod Patrol kunne oppgraderes, mens min tiltenkte svigerfars Toyota Carina E ( -94 mod?) ikke kunne oppgraderes. Dette fordi da den ble registrert første gang, var den "ferdig oppgradert".
#49
Posted 13 March 2004 - 00:00
#50
Posted 17 March 2004 - 00:00
74 mod. Land Rover 109 LWB 2,25 l bensin- 2000kg
81 mod. Datsun Cherry 1,4l- 600kg
#51
Posted 19 March 2004 - 00:00
#52
Posted 19 March 2004 - 00:00
<i><div align="right">Opprinnelig postet av ktveide</div id="right"></i>
</td id="quote"></tr id="quote"></table id="quote"></blockquote id="quote"><font size="2" id="quote"></font id="quote">
Jeg tok kontakt med merkeforhandler, hadde med vognkortet, de sjekka i noen tabeller. Derfra fikk med meg et skriv som jeg viste Biltilsynet. Der fikk jeg utstedt nytt vognkort, slepevekt oppgradert fra 2075kg til 2650kg. Dette kostet meg 400 kr for ca 2 år siden. Det var kun papirarbeid og ingen inngrep/endringer i bilen.
#53
Posted 19 March 2004 - 00:00
Så enkelt var det for min Toyota her i Bodø.
Jarl Martinussen
-93 Hilux
-74 Volvo 142 "Landeveistraktor"
”Neitakk, æ kjør…”
#54
Posted 20 March 2004 - 00:00
Her ligger gjeldende lovverk på tilhengere under "forskrifter"-linken...
Harald Hermundsplass
-------------------------
Slærk i rabalderfjøra, kast i coilen, må fylle luft i svinghjulet, så er det bare å kjøre!
#55
Posted 23 March 2004 - 00:00
Herman: C1E = Bil 7500 kg + henger 4500 kg = 12000 Kg max tot vekt. Beklager det blev 500Kg formye:blush: Got det ikke var vektkontrol:blink:
Chevysub: Om bilen er registrert som kombi (over 3500 kg) eller lett lastebil, er ett fett. Du må ha C1E for henger over 750 kg.
Når det gjelder oppgradering av slepevekt, så kom det nye regler for en god del år siden. Min -86 mod Patrol kunne oppgraderes, mens min tiltenkte svigerfars Toyota Carina E ( -94 mod?) ikke kunne oppgraderes. Dette fordi da den ble registrert første gang, var den "ferdig oppgradert".
<i><div align="right">Opprinnelig postet av FrankWS</div id="right"></i>
</td id="quote"></tr id="quote"></table id="quote"></blockquote id="quote"><font size="2" id="quote"></font id="quote">
#56
Posted 23 March 2004 - 00:00
if it don`t runs crome it
<i><div align="right">Opprinnelig postet av zj 93 ltd</div id="right"></i>
</td id="quote"></tr id="quote"></table id="quote"></blockquote id="quote"><font size="2" id="quote"></font id="quote">
Stilig, det fikk jeg også fra importør. BT trodde det ikke og ringte tek.avd. hos Møller og da var det 3300 som var rett, så det har jeg skrevet inn i mitt vognkort.
OME + ALU-BB (3" tot), 31" GY AT/R, JKS QD, SKIDS, RUSTY'S TOWHOOKS
#57
Posted 24 March 2004 - 00:00
if it don`t runs crome it
<i><div align="right">Opprinnelig postet av zj 93 ltd</div id="right"></i>
</td id="quote"></tr id="quote"></table id="quote"></blockquote id="quote"><font size="2" id="quote"></font id="quote">
Stilig, det fikk jeg også fra importør. BT trodde det ikke og ringte tek.avd. hos Møller og da var det 3300 som var rett, så det har jeg skrevet inn i mitt vognkort.
OME + ALU-BB (3" tot), 31" GY AT/R, JKS QD, SKIDS, RUSTY'S TOWHOOKS
<i><div align="right">Opprinnelig postet av 93ZJ</div id="right"></i>
</td id="quote"></tr id="quote"></table id="quote"></blockquote id="quote"><font size="2" id="quote"></font id="quote">
Han likte ikke at jeg kunne ha så mye last bak, han på BT her i Haugesund heller. Men han var for ærekjær til å ringe importøren for å sjekke, så han sa bare skitt au og signerte
Han mumlet noe om at terrengbiler kunne ha opptil 3500 kg, og at det sikkert var derfor.
#58
Posted 28 March 2004 - 00:00
Vognkortet mitt er NOE mangelfullt:D
Ingenting om: Motor effekt
Tilatt hengervekt
Maks sporvidde:D:D:D(større dekk:wtf:)
Har sagt det før:BT er noen artige skruer:D
93 ZJ 5.2 V8 Laredo