Gå til innhold



Foto

MOTORHAVARI


This topic has been archived. This means that you cannot reply to this topic.
18 replies to this topic

#1 ballder

ballder

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 363 Innlegg:

Posted 12 February 2009 - 23:17

Har hørt rykter om at motoren i disse ikke er helt som dem burde være.
En litt fjernt bekjent har en som hadde gått ca 140 000 da den fant ut at den ikke ville ha med alle rådene, og slang til med hull i blokk.
Enkelt tilfelle tenkte jeg, da det ble sagt at denne bilen ble litt misholdt med tanke på service intervaller.

Men... For to dager siden så skjedde dette.
Pen kjøring i fjerde gir på driftsvarm motor i ca 70km på e18. Plutselig så hører jeg en tikkende lyd som raskt blir kraftigere, samtidig som jeg kjenner en vibrasjon i girstangen.
Skrur hurtig av tenningen, og håper jeg har fart nok til og rulle inn på buss lommen litt lenger bort.
På med nødblink, og tenker raskt at dette må da være vannpumpen som plutselig fikk lagerhavari av dimmensjoner siden jeg kjente vibrasjon i girstangen.
Er jo tross alt krefter i sving dersom viskose og vifte begynner og slingre kraftig rundt der fremme. Nok om det.
Bilen mister fort fart, og nærmer seg hastig en stopp midt i svingen, og der vil man helst ikke stå klokka 07:30 om morgenen.
Tenker som så at det er bedre og risikere en radiator enn å la en hel bil med den faren det vil kunne skape for andre traffikanter bli stående midt i svingen, så motor startes for og gi litt skyv ut av svingen og mot den trygge buss lomma rett der borte.

Det banker og rasler godt, og jeg får gitt litt skyv på lavt turtall(1000-1500 rpm) før det hele munner ut i en jævlig stygg metallisk rasle/knase lyd som brått gjør bråstopp på motoren og gir en flott dampende effekt opp av intercooler inntaket og inn i kupeen samtidig som jeg såvidt ruller trygt inn på lomma.

Åpner panser og får bekreftet at alt i front av motor er godt som nytt, men en ser fort at det er noe søl på venstre side under turbo og ut på rammevangen.
Inn i bilen etter lykta, og ja... Stort flott hull som gir meg et klart innsyn til ett stykk veiv som mangler råde.
Det positive i dette er at det ikke er min bil, så koster ikke meg ei krone (firmabil), men nyter ikke situasjonen av den grunn.
Bilen er OME hevet hos Fjallasport og godkjent med 31" hjul og frontmontert vinsj, så dette er en bil som gir meg mange fordeler kontra andre biler i firmaet.
Kjører mye på skogsveier og lett terreng, og ting har skjedd i firmaet som tilsier at heving og annet stæsj er bare og se laaangt etter i fremtiden.

Bilen er jo en 2004/2005 mod. Så den ville nok normalt blitt kassert med slike defekter, men siden den var rigget slik den er, så ble min bønn hørt, og ny motor kjøpes og monteres hos Gravdal Auto i Tønsberg.

Denne bilen har uten unntak kun blitt kjørt av meg, og alltid blitt pent kjørt til den er driftsvarm og litt til, slik at oljen skal oppnå rett temp.
Aldri hatt problemer med bilen med unntak av en gasspedal sensor som tok kvelden.
Har også fulgt service inntervaller slavisk.
Denne bilen har en god del kilo på planet permanent, og har mange mil med tunge hengere bak seg.


Bilen blir brukt godt for og si det slik.

Så kommer gleden her da. Den har kun gått 84 000 km. Så her er det garantert en del D22 eiere som har noe og se frem til vil jeg tro.

Noen her inne som har hørt om flere av disse med havari av dette slaget?
Blir bare litt nyskjerrig, siden dette ikke er den eneste hittil.

Edited by ballder, 18 February 2009 - 17:10.

CBR 600F 95.

Dodge (TRI-STAR) Durango 4,7 magnum. 2002 LPG.

#2 tatatas

tatatas

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 284 Innlegg:

Posted 13 February 2009 - 15:41

QUOTE(ballder @ 13 Feb 2009, 00:17) <{POST_SNAPBACK}>
Har hørt rykter om at motoren i disse ikke er helt som dem burde være.
En litt fjernt bekjent har en som hadde gått ca 140 000 da den fant ut at den ikke ville ha med alle rådene, og slang til med hull i blokk.
Enkelt tilfelle tenkte jeg, da det ble sagt at denne bilen ble litt misholdt med tanke på service intervaller.

Men... For to dager siden så skjedde dette.
Pen kjøring i fjerde gir på driftsvarm motor i ca 70km på e18. Plutselig så hører jeg en tikkende lyd som raskt blir kraftigere, samtidig som jeg kjenner en vibrasjon i girstangen.
Skrur hurtig av tenningen, og håper jeg har fart nok til og rulle inn på buss lommen litt lenger bort.
På med nødblink, og tenker raskt at dette må da være vannpumpen som plutselig fikk lagerhavari av dimmensjoner siden jeg kjente vibrasjon i girstangen.
Er jo tross alt krefter i sving dersom viskose og vifte begynner og slingre kraftig rundt der fremme. Nok om det.
Bilen mister fort fart, og nærmer seg hastig en stopp midt i svingen, og der vil man helst ikke stå klokka 07:30 om morgenen.
Tenker som så at det er bedre og risikere en radiator enn å la en hel bil med den faren det vil kunne skape for andre traffikanter bli stående midt i svingen, så motor startes for og gi litt skyv ut av svingen og mot den trygge buss lomma rett der borte.

Det banker og rasler godt, og jeg får gitt litt skyv på lavt turtall(1000-1500 rpm) før det hele munner ut i en jævlig stygg metallisk rasle/knase lyd som brått gjør bråstopp på motoren og gir en flott dampende effekt opp av intercooler inntaket og inn i kupeen samtidig som jeg såvidt ruller trygt inn på lomma.

Åpner panser og får bekreftet at alt i front av motor er godt som nytt, men en ser fort at det er noe søl på venstre side under turbo og ut på rammevangen.
Inn i bilen etter lykta, og ja... Stort flott hull som gir meg et klart innsyn til ett stykk veiv som mangler råde.
Det positive i dette er at det ikke er min bil, så koster ikke meg ei krone (firmabil), men nyter ikke situasjonen av den grunn.
Bilen er OME hevet hos Fjallasport og godkjent med 31" hjul og frontmontert vinsj, så dette er en bil som gir meg mange fordeler kontra andre biler i firmaet.
Kjører mye på skogsveier og lett terreng, og ting har skjedd i firmaet som tilsier at heving og annet stæsj er bare og se laaangt etter i fremtiden.

Bilen er jo en 2004/2005 mod. Så den ville nok normalt blitt kassert med slike defekter, men siden den var rigget slik den er, så ble min bønn hørt, og ny motor kjøpes og monteres hos Gravdal Auto i Tønsberg.

Denne bilen har uten unntak kun blitt kjørt av meg, og alltid blitt pent kjørt til den er driftsvarm og litt til, slik at oljen skal oppnå rett temp.
Aldri hatt problemer med bilen med unntak av en gasspedal sensor som tok kvelden.
Har også fulgt service inntervaller slavisk.
Denne bilen har en god del kilo på planet permanent, og har mange mil med tunge hengere bak seg.

Bilen blir brukt godt for og si det slik.

Så kommer gleden her da. Den har kun gått 84 000 km. Så her er det garantert en del D22 eiere som har noe og se frem til vil jeg tro.

Noen her inne som har hørt om flere av disse med havari av dette slaget?
Blir bare litt nyskjerrig, siden dette ikke er den eneste hittil.



Det er mange...........knackerednavara.co.uk

#3 tatatas

tatatas

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 284 Innlegg:

Posted 13 February 2009 - 15:51

Hvorfor betale for ny motor når det er utvidet garanti på motoren, 150000km eller 5 år.

#4 Dieseldahl

Dieseldahl

    Nytt medlem

  • Medlem
  • Pip
  • 31 Innlegg:

Posted 14 February 2009 - 00:06

QUOTE(ballder @ 12 Feb 2009, 23:17) <{POST_SNAPBACK}>
Har hørt rykter om at motoren i disse ikke er helt som dem burde være.
En litt fjernt bekjent har en som hadde gått ca 140 000 da den fant ut at den ikke ville ha med alle rådene, og slang til med hull i blokk.
Enkelt tilfelle tenkte jeg, da det ble sagt at denne bilen ble litt misholdt med tanke på service intervaller.

Men... For to dager siden så skjedde dette.
Pen kjøring i fjerde gir på driftsvarm motor i ca 70km på e18. Plutselig så hører jeg en tikkende lyd som raskt blir kraftigere, samtidig som jeg kjenner en vibrasjon i girstangen.
Skrur hurtig av tenningen, og håper jeg har fart nok til og rulle inn på buss lommen litt lenger bort.
På med nødblink, og tenker raskt at dette må da være vannpumpen som plutselig fikk lagerhavari av dimmensjoner siden jeg kjente vibrasjon i girstangen.
Er jo tross alt krefter i sving dersom viskose og vifte begynner og slingre kraftig rundt der fremme. Nok om det.
Bilen mister fort fart, og nærmer seg hastig en stopp midt i svingen, og der vil man helst ikke stå klokka 07:30 om morgenen.
Tenker som så at det er bedre og risikere en radiator enn å la en hel bil med den faren det vil kunne skape for andre traffikanter bli stående midt i svingen, så motor startes for og gi litt skyv ut av svingen og mot den trygge buss lomma rett der borte.

Det banker og rasler godt, og jeg får gitt litt skyv på lavt turtall(1000-1500 rpm) før det hele munner ut i en jævlig stygg metallisk rasle/knase lyd som brått gjør bråstopp på motoren og gir en flott dampende effekt opp av intercooler inntaket og inn i kupeen samtidig som jeg såvidt ruller trygt inn på lomma.

Åpner panser og får bekreftet at alt i front av motor er godt som nytt, men en ser fort at det er noe søl på venstre side under turbo og ut på rammevangen.
Inn i bilen etter lykta, og ja... Stort flott hull som gir meg et klart innsyn til ett stykk veiv som mangler råde.
Det positive i dette er at det ikke er min bil, så koster ikke meg ei krone (firmabil), men nyter ikke situasjonen av den grunn.
Bilen er OME hevet hos Fjallasport og godkjent med 31" hjul og frontmontert vinsj, så dette er en bil som gir meg mange fordeler kontra andre biler i firmaet.
Kjører mye på skogsveier og lett terreng, og ting har skjedd i firmaet som tilsier at heving og annet stæsj er bare og se laaangt etter i fremtiden.

Bilen er jo en 2004/2005 mod. Så den ville nok normalt blitt kassert med slike defekter, men siden den var rigget slik den er, så ble min bønn hørt, og ny motor kjøpes og monteres hos Gravdal Auto i Tønsberg.

Denne bilen har uten unntak kun blitt kjørt av meg, og alltid blitt pent kjørt til den er driftsvarm og litt til, slik at oljen skal oppnå rett temp.
Aldri hatt problemer med bilen med unntak av en gasspedal sensor som tok kvelden.
Har også fulgt service inntervaller slavisk.
Denne bilen har en god del kilo på planet permanent, og har mange mil med tunge hengere bak seg.

Bilen blir brukt godt for og si det slik.

Så kommer gleden her da. Den har kun gått 84 000 km. Så her er det garantert en del D22 eiere som har noe og se frem til vil jeg tro.

Noen her inne som har hørt om flere av disse med havari av dette slaget?
Blir bare litt nyskjerrig, siden dette ikke er den eneste hittil.

har tilfeldigvis en 04 mod D22 selv, powerbox, kon filter og 2,5" eksos (ingen innmat i katalysator).
Jeg skifter olje og filter hver 7500 km, olje er av typen helsyntetisk fra castrol, altså, laaaangt fra billig.

lar den gå et par min på tomgang etter kaldstart før jeg kjører meget rolig til tempen er fin, bruker også gasspedalen aktivt til tider, men aldri før motor er god og varm

har ikke hatt noe som helst problem med bilen,
Den har rundet 150000 nå og går som ei klokke, de fleste som får motorhavari har ikke komplett servicehefte.
ingen motorer overlever med samme gamle olja over lang tid, selfølgelig er motoren i D22 langt fra like driftsikker som CA20S som står i C32, men er man snill med den holder den langt og lenge...

jeg har egentlig ingen logisk forklaring på det som skjedde med "ballder" men går ut ifa at det har vært en feil med motor siden den var ny (produksjonsfeil?)
Uansett, hvis bilen er under 5 år og servicehefte er kompett, bøyer nissan seg i støvet og gir deg en ny motor...
Power is nothing without Quattro

#5 ballder

ballder

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 363 Innlegg:

Posted 14 February 2009 - 02:07

QUOTE(tatatas @ 13 Feb 2009, 15:51) <{POST_SNAPBACK}>
Hvorfor betale for ny motor når det er utvidet garanti på motoren, 150000km eller 5 år.


Er firmaet jeg jobber i som har tatt avgjørelsen om at det skal handles ny motor dersom garantien ikke dekker dette.

Takker for innformasjonen.

QUOTE(Dieseldahl @ 14 Feb 2009, 00:06) <{POST_SNAPBACK}>
har tilfeldigvis en 04 mod D22 selv, powerbox, kon filter og 2,5" eksos (ingen innmat i katalysator).
Jeg skifter olje og filter hver 7500 km, olje er av typen helsyntetisk fra castrol, altså, laaaangt fra billig.

lar den gå et par min på tomgang etter kaldstart før jeg kjører meget rolig til tempen er fin, bruker også gasspedalen aktivt til tider, men aldri før motor er god og varm

har ikke hatt noe som helst problem med bilen,
Den har rundet 150000 nå og går som ei klokke, de fleste som får motorhavari har ikke komplett servicehefte.
ingen motorer overlever med samme gamle olja over lang tid, selfølgelig er motoren i D22 langt fra like driftsikker som CA20S som står i C32, men er man snill med den holder den langt og lenge...

jeg har egentlig ingen logisk forklaring på det som skjedde med "ballder" men går ut ifa at det har vært en feil med motor siden den var ny (produksjonsfeil?)
Uansett, hvis bilen er under 5 år og servicehefte er kompett, bøyer nissan seg i støvet og gir deg en ny motor...


Denne bilen jeg disponerer har med få unntak kun blitt kjørt av meg, og alle servicer er fulgt til pungt og prikke, så mangler ikke på noe der.
Alltid god og varm før "bruk" så det kniper ikke der heller.
Men blir brukt til det fulle ellers, da det trekkes mye utstyr etter denne, men det burde den tåle.
Hva er ellers ett hengerfeste til.

Nei.. Sørgelig motor dette her.

Edited by ballder, 18 February 2009 - 12:14.

CBR 600F 95.

Dodge (TRI-STAR) Durango 4,7 magnum. 2002 LPG.

#6 Driving

Driving

    Skogens Konge

  • Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1626 Innlegg:

Posted 14 February 2009 - 13:27

Kun 1 år garanti for firmabil, dvs når bilen kjøpes av et firma..... så er det bare 1 års garanti...

#7 ballder

ballder

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 363 Innlegg:

Posted 14 February 2009 - 14:16

QUOTE(Driving @ 14 Feb 2009, 14:27) <{POST_SNAPBACK}>
Kun 1 år garanti for firmabil, dvs når bilen kjøpes av et firma..... så er det bare 1 års garanti...


Det forklarer nok en del også ja.

Har lest en del om problemet, og i korte trekk så vil en oppgradering til kobberlegerte råde lager og kraftigere bolter gjøre at disse motorene vil gå noen hundre tusen til.

Gidder ikke og engasjere meg så alt for mye i dette problemet, da jeg mest sannsynlig aldri kommer til og skaffe meg navara selv, men skjønner det slik at det er innen ett visst produksjons opplag dette problemet ligger visstnok.
Er også en del svakheter på oljepumper og registerkjede/drev ute og går på disse har jeg forstått.

Lykke til for alle dere navara eiere.
Det ser ut til at dere trenger det. mad.gif

CBR 600F 95.

Dodge (TRI-STAR) Durango 4,7 magnum. 2002 LPG.

#8 Snømannen

Snømannen

    Hitech redneck

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 644 Innlegg:

Posted 15 February 2009 - 00:03

Kjekt å vite, da skal jeg ihvertfall ikke kjøpe en slik selv.

Men hva er det egentlig som har skjedd? Har råden knekt eller har den revet av boltene på ett lager? Og hva er årsaken, tretthet, oljetrykk, temperatur? Det hadde vært interresant å vite.
_____________________



Heisann, enda en ulyd!

Fine linker: imageshack - howstuffworks - Grunleggende om turboladere

#9 ballder

ballder

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 363 Innlegg:

Posted 15 February 2009 - 01:23

Det lille jeg kunne se gjennom blokka der og da fortalte meg at det må være boltene til lagerbukken på råden som har sviktet.
Hvordan/hvorfor vet jeg ikke, men å jo være en grunn til dette.
Dårlig legering som jobber mye ved temperatur forskjellene dem utsettes for over tid, også løsner dem til slutt er nå min teori.
Skal ikke mye til før det snapper rett av der nede da, men det skjedde utrolig fort.
Under 10 sek fra lyden kom, og det hele var over.

Les litt i linken som ligger lenger opp i tråden, så kjøper du garantert IKKE en navara for og si det sånn.

CBR 600F 95.

Dodge (TRI-STAR) Durango 4,7 magnum. 2002 LPG.

#10 ballder

ballder

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 363 Innlegg:

Posted 15 February 2009 - 01:59

Litt mer lesing om problemet i Norge her. http://www.nissan4x4....php?f=2&t=1250
CBR 600F 95.

Dodge (TRI-STAR) Durango 4,7 magnum. 2002 LPG.

#11 svk

svk

    offroad-wannabe

  • Medlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 3980 Innlegg:

Posted 15 February 2009 - 19:10

QUOTE(ballder @ 15 Feb 2009, 01:59) <{POST_SNAPBACK}>
Litt mer lesing om problemet i Norge her. http://www.nissan4x4....php?f=2&t=1250



godt jeg solgte min navara etter 3 måneder.. rolleyes.gif
HAR LYSTPÅ SKIKKELIG 4X4 IGJEN....

#12 ballder

ballder

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 363 Innlegg:

Posted 15 February 2009 - 19:54

QUOTE(svk @ 15 Feb 2009, 20:10) <{POST_SNAPBACK}>
godt jeg solgte min navara etter 3 måneder.. rolleyes.gif


Det hadde garantert blitt heving av kjøp etter kort tid for min del.
Makan til drittbil og kjøre langs veien.
Drikke kaffe av kopp uten lokk i denne bilen under fart, er jo sjangseløst, da særlig med en lang, og merk! TOM henger hengende etter!!
Men ble mye bedre etter OME heving inkl. nye dempere.

Genial bil og bruke opp, men der stopper det for meg.
CBR 600F 95.

Dodge (TRI-STAR) Durango 4,7 magnum. 2002 LPG.

#13 tatatas

tatatas

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 284 Innlegg:

Posted 15 February 2009 - 21:54

Rådelagrene mangler kobber og tæres opp. Det kan faktisk se ut som om det har vært en larve der og spist seg vei i metallet. Når råden blir oppspist nok blir det stor slitasje og slag i veiva og denne knekker, dette skjer tydeligvis ila sekunder.
Det finnes forsterkede rådelager å få kjøpt for å eliminere problemet, i England koster det 5-6 tusen for å bytte disse inkl arbeid så jeg regner med at det er en enkel affære?

Det er etter det jeg har lest tvil om boltene til rådeskålene blir løse og dermed forårsaker bank. Det kan være pga oppspist råde. Enkelte har byttet bolter for å være sikker.

På de tidligere D22 modellene er det også en svakhet på kjedestrammeren, men det er recall på dette.

O-ringen til oljepumpa har også hatt en tendens til å lekke og dermed miste trykk, det finnes en oppskrift på dette problemet. Jeg har lest om at det blir lagt inn en ekstra O-ring.

Ser for meg å bytte rådene litt før garantien utløper, noen som har erfaring eller tips om noen som utfører dette?

#14 ballder

ballder

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 363 Innlegg:

Posted 15 February 2009 - 23:48

Det er det jeg har lest meg til også.
Tror garantert at boltene på "min" bil tok kvelden, da jeg så helt klart kunne se en veiv helt uten råde på sylinder nr. 2 bakfra.
Det tok som tidligere nevnt under 10 sek. fra ulyd til totalt havari på denne motoren.

Personlig ville jeg bare kontakten min lokale nissan forhandler med tanke på problemet du står overfor nå, også ta det derifra.
Ville ikke ventet mer enn overhodet nødvendig, da jeg ser for meg en mulig motvilje hos disse dersom det ikke kan påvises ulyder.
Litt risky og måtte vente til garantiens utløpsdato før man hiver seg på dette selv også ville jeg si, da det fort kan bli skader på veiv før det raser også.
Tenker da på merkostnader dersom du må gjøre dette selv for og unngå et havari etter at garantien har løpt ut.

Jeg har ikke hvert i kontakt med verkstedet som har bilen min, men skal prøve og få en vennlig dialog med dem slik at jeg kan få litt info rundt hva som har skjedd, og hvordan eventuelt andre skal/kan kunne forholde seg til dette.
CBR 600F 95.

Dodge (TRI-STAR) Durango 4,7 magnum. 2002 LPG.

#15 ballder

ballder

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 363 Innlegg:

Posted 20 June 2009 - 22:27

En siste oppdatering..

Motor byttet på garanti.
Husker ikke motor kode på ny motor, men det ble montert motor med annen motorkode.


CBR 600F 95.

Dodge (TRI-STAR) Durango 4,7 magnum. 2002 LPG.

#16 Yam

Yam

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 128 Innlegg:

Posted 16 November 2009 - 23:26

Nå har jeg fått kjøpt meg 04 mod navara som har gått 120tusen..
Starter med overhalinga med engang sad.gif

Hvor får man kjøpt forsterket rådelager og bolter??
Noe mere som burde skiftes med d samme??

#17 Newton

Newton

    Grand offroader

  • Supermedlem
  • PipPipPipPip
  • 846 Innlegg:

Posted 27 January 2010 - 11:18

QUOTE(Yam @ 17 Nov 2009, 00:26) <{POST_SNAPBACK}>
Nå har jeg fått kjøpt meg 04 mod navara som har gått 120tusen..
Starter med overhalinga med engang sad.gif

Hvor får man kjøpt forsterket rådelager og bolter??
Noe mere som burde skiftes med d samme??



Litt sent å melde ? men etter 2006 modellen er de uten dette problemet.
Det er kun D22 (YD 25) motoren som har sliterne.
Garantitiden ble utvidet til 5 år /150000km, men 2004 mod er jo da også utenfor den perioden.
Som det står over så utmagres lagerskålene, de bankes da raskt tynnere og ujevne og kalssisk løsner den ene og legger seg oppå den andre. Dette enten kiler fast råden og tvinger den til brudd eller den sprenger enden av råden.
Typisk er da hull i blokka.
Ved sliping av veiv er det nødvendig med nye og tykkere lagre og problemet er løst.
Ved slik overhaling er kjedestrammeren verd å se på og da er heller ikke den noe problem.
Altså er bil med overhalt motor "bedre enn ny"

Edited by Newton, 27 January 2010 - 15:42.


#18 awerg

awerg

    Nytt medlem

  • Medlem
  • Pip
  • 10 Innlegg:

Posted 26 February 2010 - 22:40

Noken so veit ka modellar dette gjeld?
Eller helst frå eit visst chassinr

Min 04 mod har snart gått 130tusen uten problem, men dette skjer vel brått og uventa.


#19 Newton

Newton

    Grand offroader

  • Supermedlem
  • PipPipPipPip
  • 846 Innlegg:

Posted 05 March 2010 - 21:36

Jeg har satt opp ny motor på min bil nå, og Navara er i alle fall flott å sku på sammenlignet med mange andre.
Du må selvfølgelig ha det temperert og rent rundt deg når man skal skru innvedige komponenter på en motor,
men har du det og kompetanse til å gjøre jobben så er denne ryddig sammensatt og
den elektroniske verkstedmanualen er detaljert og oversiktlig.

Med en normal sliping på veiva på 0.5mm får man tilsvarende tykkere lagerskåler
og er minst like bra som nytt. De orginale var utrolig tynne.(og "markspist")
YD25DDTi0035.JPG
Pass også på å benytte rett tykkelse på toppakning og test dysebildet/trykk samt ventildiagram.
Få fabrikktallene på veiva og foreta måling på rådene.
På min motor var det fortsatt tydelige honemerker og stempelringer etc. var som fabrikknye,
så det kan "gå galt" uten at at råder, ventiler eller veiva bøyes- MEN det kan skje !

Har kjørt 2000km og er trygg på at jobben er "well done".
YD25DDTi0044.JPG
YD25DDTi0021.JPG
På grunn av en påført skade på min andre Pick up, har jeg fått denne totalrenovert for en svært overkommelig sum- så Navaraen selges.
Se annonse her :
http://www.offroad.n...90#entry1567090

Navara_Sale0012.JPG