Gå til innhold



Foto

Får bensin men vill ikke gå på 2cyl.


This topic has been archived. This means that you cannot reply to this topic.
11 replies to this topic

#1 Subbus

Subbus

    Nytt medlem

  • Medlem
  • Pip
  • 34 Innlegg:

Posted 13 February 2009 - 22:15

En ski-doo formla ca 96 mod. Den starter tregt (Start gass) har skiftet plugg på den ene cylindern, den vill bare gå på den enne cyl. får bensin på den som ikke vil gå. Skiftet plugg og gikk på begge cyl en liten stund. Spiser plugger? huh.gif Lurer på om det er ett el.problem? noen som har forslag/ kjennskap til det? kom med teorier og løsningger biggrin.gif alt motas med stor takk biggrin.gif

Edited by Subbus, 13 February 2009 - 23:19.


#2 Pretender

Pretender

    Offroad-wannabe

  • Medlem
  • PipPip
  • 66 Innlegg:

Posted 14 February 2009 - 14:56

Har du sjekka att han har skikkeleg gnist? Rett type pluggar?

#3 Subbus

Subbus

    Nytt medlem

  • Medlem
  • Pip
  • 34 Innlegg:

Posted 14 February 2009 - 19:50

QUOTE(Pretender @ 14 Feb 2009, 14:56) <{POST_SNAPBACK}>
Har du sjekka att han har skikkeleg gnist? Rett type pluggar?

Den virker ca 2min etter plugg skifte og noen ganger litt lenger. Observerte i motor rommet i dag og så gnist nedi der. Spørs om det er feil på El. anlegget. Byttet plugg hettene med verandre, men det ble ingen endring fordi.

#4 Pretender

Pretender

    Offroad-wannabe

  • Medlem
  • PipPip
  • 66 Innlegg:

Posted 15 February 2009 - 16:07

Korleis ser pluggane ut når du tek dei ut igjen?

#5 Subbus

Subbus

    Nytt medlem

  • Medlem
  • Pip
  • 34 Innlegg:

Posted 16 February 2009 - 12:28

QUOTE(Pretender @ 15 Feb 2009, 16:07) <{POST_SNAPBACK}>
Korleis ser pluggane ut når du tek dei ut igjen?

Fuktige så de får bensin, har fått forslag på at det kan være falsk luft på simmringene i veiva, skal prøve ut dette og funnet en lekasje på primer'n, kankjse den bidrar på falsk luft smile.gif

#6 Pretender

Pretender

    Offroad-wannabe

  • Medlem
  • PipPip
  • 66 Innlegg:

Posted 16 February 2009 - 15:12

Om dei er fuktige vil eg no nesten tru da er for dårleg gnist eller att han får alt for mykje bensin. Ta ut pluggane og dra til da ikkje er bensin igjen i sylindrane,du må og kobla frå/stenga bensintilførselen når du gjer dette. Når du har pluggane ute kan du jo sjekka att han får skikkeleg gnist ved å halda pluggen(i plugghetta sjølvsagt) mot jord. Skal væra ein godt synleg kraftig gnist.

Trur ikkje da skal ha noko å sei att han får falsk luft når da gjeld startproblema, da har vel heller noko å sei på tomgangen vil eg tru. Han vil "gi gass" på tomgang om han får falsk luft. Ein måte å finna ut detta på er å spraye startgass rundt på luftslangar mototrommet, når du høyrer han begynnar å gå opp på turtall er lekkasjen i da området.

#7 Subbus

Subbus

    Nytt medlem

  • Medlem
  • Pip
  • 34 Innlegg:

Posted 16 February 2009 - 18:09

QUOTE(Pretender @ 16 Feb 2009, 15:12) <{POST_SNAPBACK}>
Om dei er fuktige vil eg no nesten tru da er for dårleg gnist eller att han får alt for mykje bensin. Ta ut pluggane og dra til da ikkje er bensin igjen i sylindrane,du må og kobla frå/stenga bensintilførselen når du gjer dette. Når du har pluggane ute kan du jo sjekka att han får skikkeleg gnist ved å halda pluggen(i plugghetta sjølvsagt) mot jord. Skal væra ein godt synleg kraftig gnist.

Trur ikkje da skal ha noko å sei att han får falsk luft når da gjeld startproblema, da har vel heller noko å sei på tomgangen vil eg tru. Han vil "gi gass" på tomgang om han får falsk luft. Ein måte å finna ut detta på er å spraye startgass rundt på luftslangar mototrommet, når du høyrer han begynnar å gå opp på turtall er lekkasjen i da området.


Unskyld huh.gif den starte og går biggrin.gif men den vill ikke gå på den ene cylinderen sjø dry.gif gnist er det biggrin.gif det som er rart er at den ikke vill tenne på den ene cylinderen, likevell om jeg bytter pluggledninger mellom de cylinderne mad.gif den er litt tung starta biggrin.gif bruke litt start gass så kommer den med en gang biggrin.gif det som jeg ikke skjønner helt er at viss jeg primer den litt så blir det mere fart i den, men så "dør" den litt men går som ett fjell på den cylinderen som er ok biggrin.gif Mulig kombinasjon falsk luft med dårlige stempel ringer? skal prøve teorien din med start gass biggrin.gif

#8 Pretender

Pretender

    Offroad-wannabe

  • Medlem
  • PipPip
  • 66 Innlegg:

Posted 16 February 2009 - 20:10

Åja, forstod da sånn att du ikkje fekk start eg. Internett er ein fin ting sånn tongue.gif

Har du enkel eller dobbel forgassar? Kan ikkje væra att du har ein blokkasje ein plass slik att du ikkje får nok luft til den sylindaren som ikkje går, eller att bensintilførselen er stilt alt for høgt på den sylinderen? Får han for mykje bensin/for lite luft vil han jo drukna, og skjer da berre på ein sylindar vil han sikkert gå på den andre mens han sprutar bensinen ut eksosen på den sylindere som ikkje tenner.

Står litt om totaktsmotor her:
http://no.wikipedia....ki/Totaktsmotor

#9 Subbus

Subbus

    Nytt medlem

  • Medlem
  • Pip
  • 34 Innlegg:

Posted 17 February 2009 - 21:54

QUOTE(Pretender @ 16 Feb 2009, 20:10) <{POST_SNAPBACK}>
Åja, forstod da sånn att du ikkje fekk start eg. Internett er ein fin ting sånn tongue.gif

Har du enkel eller dobbel forgassar? Kan ikkje væra att du har ein blokkasje ein plass slik att du ikkje får nok luft til den sylindaren som ikkje går, eller att bensintilførselen er stilt alt for høgt på den sylinderen? Får han for mykje bensin/for lite luft vil han jo drukna, og skjer da berre på ein sylindar vil han sikkert gå på den andre mens han sprutar bensinen ut eksosen på den sylindere som ikkje tenner.

Står litt om totaktsmotor her:
http://no.wikipedia....ki/Totaktsmotor



He he ja det kan bli lett misforståelser ja biggrin.gif Dobbel forgasser og det sies at den ene forgasseren på denne typen er "større" dyse på, men slik skal det være sier de på folkemunnet biggrin.gif har ikke skjekket med mekanikker med dette men sikkert sant rolleyes.gif skal se litt nermere på denne scooteren snart cool.gif men det er litt kaldt å skru på denne tiden av året biggrin.gif får begynne å luske llitt med den biggrin.gif

#10 slednecks2

slednecks2

    Nytt medlem

  • Medlem
  • Pip
  • 2 Innlegg:

Posted 19 February 2009 - 17:35

QUOTE(Subbus @ 13 Feb 2009, 22:15) <{POST_SNAPBACK}>
En ski-doo formla ca 96 mod. Den starter tregt (Start gass) har skiftet plugg på den ene cylindern, den vill bare gå på den enne cyl. får bensin på den som ikke vil gå. Skiftet plugg og gikk på begge cyl en liten stund. Spiser plugger? huh.gif Lurer på om det er ett el.problem? noen som har forslag/ kjennskap til det? kom med teorier og løsningger biggrin.gif alt motas med stor takk biggrin.gif


har samme problem, trur det er pågrunn av at den eine cylinderen ikke på kompremsjon, da må du børe den, å få nye stemplar.tongue.gif

#11 Finn Erik

Finn Erik

    Offroad-wannabe

  • Medlem
  • PipPip
  • 93 Innlegg:

Posted 24 February 2009 - 22:10

QUOTE(slednecks2 @ 19 Feb 2009, 18:35) <{POST_SNAPBACK}>
har samme problem, trur det er pågrunn av at den eine cylinderen ikke på kompremsjon, da må du børe den, å få nye stemplar.tongue.gif

Mål kompresjon og skift flottørventiler i forgasserne. de flottørventilene er en svakhet på de gamle mikuniene.
Du kan også sjekke om den drar falsk luft rundt innsugsgummi og simringer på veiva med startgass mens den går. Øker turtallet når du sprayer drar den falsk luft.

Finn Erik

#12 pat42

pat42

    pat42int

  • Supermedlem
  • PipPipPipPip
  • 790 Innlegg:

Posted 03 March 2009 - 18:10

Enig med finn erik her. Enten får den for lite, om det er simring sjekker du det ved å spraye startgass nede mellom variator og blokka på motoren mens den går på tomgang.
Kontroller nøye gummien mellom forgasser og sylinder.
Prøv å løfte choken manuelt på den sylinderen som den ikke vil gå på. Går den da er det for lit grunnet enten tull med forgasser eller falskluft, gjernest ve simringen i enden på veiva.

Får den for mye er det gjerne choken som sitter på den forgasseren eller en hoveddyse som har løsnet.

At den starter og går et par minutter etter skifte av plugg er litt rart, men er det sånn at den går helt greit helt til den plutselig går kun på en, eller er den andre sylinderen bare sånn passe med en stund får så å dette gradvis ut igjen.

tipper simring eller innsugsgummi.
http://www.4x4norway.no

Patrol Y61 SE
4.2TDI