Gå til innhold



Foto

Endring av totalvekt henger?


This topic has been archived. This means that you cannot reply to this topic.
14 replies to this topic

#1 aerialis

aerialis

    Offroad-wannabe

  • Medlem
  • PipPip
  • 51 Innlegg:

Posted 13 February 2009 - 22:38

Satser på at dette er det rette underforumet....

Har et spm ang henger og totalvekt.

La oss si at jeg har lyst på en henger med tillatt totalvekt på 2500kg. Bilen min trekker lovlig 2300kg. Kan jeg 'nedjustere' hengeren til tillatt totalvekt på 2300 (inn i vognkortet selvsagt) slik at jeg lovlig kan trekke den med bilen min?

#2 Des

Des

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 192 Innlegg:

Posted 13 February 2009 - 22:44

Dersom du vil ha en henger på 2500 kg og bilen din trekker 2300 kg ender du uansett opp i såpass høye vekter at må du ha førerkort kl. BE. Og med førerkort kl. BE kan du lovlig kjøre med en henger med 2500kg tillatt totalvekt, selv om bilen "bare" er godkjent for 2300 kg hengervekt, så lenge du ikke laster hengeren til over 2300 kg. Altså, det er ikke nødvendig med nedregistrering.

Edited by Des, 13 February 2009 - 22:48.


#3 aerialis

aerialis

    Offroad-wannabe

  • Medlem
  • PipPip
  • 51 Innlegg:

Posted 13 February 2009 - 22:54

QUOTE(Des @ 13 Feb 2009, 23:44) <{POST_SNAPBACK}>
...med førerkort kl. BE kan du lovlig kjøre med en henger med 2500kg tillatt totalvekt, selv om bilen "bare" er godkjent for 2300 kg hengervekt, så lenge du ikke laster hengeren til over 2300 kg.


Høres nesten for godt ut til å være sant! wink.gif Er du helt sikker?


#4 Des

Des

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 192 Innlegg:

Posted 13 February 2009 - 22:57

Ja wink.gif For å sette det litt på spissen; dersom det er snakk om en f.eks biltransporthenger med egenvekt på tja, 5-600 kg - så kan du også henge den bakpå Saxo'en og kjøre like lovlig så lenge det ikke er last på hengeren.

#5 aerialis

aerialis

    Offroad-wannabe

  • Medlem
  • PipPip
  • 51 Innlegg:

Posted 13 February 2009 - 22:59

QUOTE(Des @ 13 Feb 2009, 23:57) <{POST_SNAPBACK}>
Ja wink.gif For å sette det litt på spissen; dersom det er snakk om en f.eks biltransporthenger med egenvekt på tja, 5-600 kg - så kan du også henge den bakpå Saxo'en og kjøre like lovlig så lenge det ikke er last på hengeren.
Tror nok ikke jeg skal utsette Saxo'n for den påkjenningen wink.gif men skjønner hva du mener.

Takk for info!

#6 Jeeps

Jeeps

    4x4-Høvding

  • Medlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 5440 Innlegg:

Posted 13 February 2009 - 23:00

Har du BE, kan du hekte på den største hengeren med påløpsbrems du finner (i norge er maks tillattotalvekt 3500kg) og likevel kjøre lovlig, forutsatt at totalvekta (ikkje tillat totalvekt) ikkje overstiger 2300kg som bile har lov til å dra. Så Des har heilt rett meddet han sier:)

Men, visst du uansett skal nedregistrere en henger, så må du sansynligvis bytte kulekoplinga/draget til et med mindre vekt:)

Har du ikkje E lappen kan du ikkje dra denne hengeren uansett:)
Er lykkelig eigar av en bensinslukande Tahoe!

#7 Eivind U

Eivind U

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 315 Innlegg:

Posted 13 February 2009 - 23:04

QUOTE(Des @ 13 Feb 2009, 22:57) <{POST_SNAPBACK}>
Ja wink.gif For å sette det litt på spissen; dersom det er snakk om en f.eks biltransporthenger med egenvekt på tja, 5-600 kg - så kan du også henge den bakpå Saxo'en og kjøre like lovlig så lenge det ikke er last på hengeren.


Gjelder ikke dette kun for campingvogn ?

#8 Des

Des

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 192 Innlegg:

Posted 13 February 2009 - 23:18

Neida, forskriften differensierer ikke mellom campingvogner eller andre tilhengere. En tilhenger er en tilhenger uansett hvilket "påbygg" den har. Problemet med campingvogner blir heller ofte at de har høy egenvekt og liten lastekapasitet (100-150kg kanskje?). Da ender man ofte opp med en vekt på vognen som er over tillatt totalvekt iflg. campingvognens vognkort, noe som selvfølgelig ikke er lov - uansett hvilket førerkort man har.

#9 AMan

AMan

    Ikke spesiellt tungbedd

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 5729 Innlegg:

Posted 13 February 2009 - 23:45

QUOTE(Jeeps @ 14 Feb 2009, 00:00) <{POST_SNAPBACK}>
Har du BE, kan du hekte på den største hengeren med påløpsbrems du finner (i norge er maks tillattotalvekt 3500kg) og likevel kjøre lovlig, forutsatt at totalvekta (ikkje tillat totalvekt) ikkje overstiger 2300kg som bile har lov til å dra. Så Des har heilt rett meddet han sier:)

Men, visst du uansett skal nedregistrere en henger, så må du sansynligvis bytte kulekoplinga/draget til et med mindre vekt:)

Har du ikkje E lappen kan du ikkje dra denne hengeren uansett:)



Jo i teorien har du faktisk det. Dersom du finn en bil som har tillat vogntogvekt under 3500 kilo, samt at bilen vei max 1200 kilo, samt at den har lov å dra 2300 kilo. Da har du lov uten BE, sir sæ sjøl at det aldri bi mulig me denne kombinasjonen.

Men det belys i alle fall et irriteranes tema. Æ bruka tell tider å lån en henger, som har tillatt totalvekt på 1200 kilo, ladaen min vei 1200 kilo å kan dra 1250 kilo. den har max vogntog vekt på 3200kg mein æ. Altså æ har lov å dra denne hengern fullasta etter ladaen.

Heng æ derimot samme henger bak Hiacen min, så kan æ ikke dra den, da bilen har tillat totalvekt på 5900 kilo....


LATTERLIG!!!

På tide man får baka inn BE i vanlig føreropplæring, det e mye anna tull som e påbudt allerede, så like grett å få me nåkka man har nøtte av. Eller bare fjærn hele dritten å la alle dra henger på 3.5 tonn, ser verkelig ikke problemet.

I samme selngen kan personbila reg som C1 bi klassa som personbila. å ikke det lastebiltullet som snart ingen i norge har lov å kjør. Personbil (les: bil for transport av persona) e å bi en personbil, sjøl om den heite suburban, dodge ram, eller Excurison å kanskje vei 3900kilo fullasta!!!

Sånn det va dagens uttømming!!! skål å go natt smile.gif
Niva '97 "Fred Flintstones engine" 31" Steel Front Diff, "The French Mod" T-Case,BTR60/UAZ Autolocker, OME 50mm, Rancho RS5000, ZF Servo, More to come!
Grizzly 700EPs '08
It's a Jeep thing, that's why I drive a Niva!

#10 Des

Des

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 192 Innlegg:

Posted 13 February 2009 - 23:58

QUOTE(AMan @ 14 Feb 2009, 00:45) <{POST_SNAPBACK}>
Jo i teorien har du faktisk det. Dersom du finn en bil som har tillat vogntogvekt under 3500 kilo, samt at bilen vei max 1200 kilo, samt at den har lov å dra 2300 kilo. Da har du lov uten BE, sir sæ sjøl at det aldri bi mulig me denne kombinasjonen.

...skål å go natt smile.gif


Uhm... Nei, faktisk ikke engang i teorien. En slik kombinasjon av bil og henger vil da komme innunder at tilhengerns tillatte totalvekt ikke må overstige bilens egenvekt, som man må forholde seg til dersom man ikke har kl. BE.

... go natt smile.gif


#11 sven

sven

    4x4-Høvding

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 4833 Innlegg:

Posted 16 February 2009 - 22:01

QUOTE(aerialis @ 13 Feb 2009, 23:38) <{POST_SNAPBACK}>
Satser på at dette er det rette underforumet....

Har et spm ang henger og totalvekt.

La oss si at jeg har lyst på en henger med tillatt totalvekt på 2500kg. Bilen min trekker lovlig 2300kg. Kan jeg 'nedjustere' hengeren til tillatt totalvekt på 2300 (inn i vognkortet selvsagt) slik at jeg lovlig kan trekke den med bilen min?


Jeg har en bil som trekker 1250 kg, og en bilhenger som har tillatt totalvekt 1500 Kg, Jeg var hos BT i mysen og forklarte problemet og spurte en av kontrollantene der om nedregging av totalvekt.

Det var ikke noen stort problem, men jeg måtte ha en bekreftelse fra produsenten på at hengeren tålte 250 kg VEKTREDUKSJON...

så langt jeg kan tolke biltilsynsmannens tolkning av regelverket har jeg da ikke lov til å kjøre med noe annet en maks totalvekt på den hengeren til en hver tid...


#12 FrankWS

FrankWS

    Skogens Konge

  • Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1234 Innlegg:

Posted 17 February 2009 - 15:24

QUOTE(aerialis @ 13 Feb 2009, 22:38) <{POST_SNAPBACK}>
Satser på at dette er det rette underforumet....

Har et spm ang henger og totalvekt.

La oss si at jeg har lyst på en henger med tillatt totalvekt på 2500kg. Bilen min trekker lovlig 2300kg. Kan jeg 'nedjustere' hengeren til tillatt totalvekt på 2300 (inn i vognkortet selvsagt) slik at jeg lovlig kan trekke den med bilen min?


I slike tilfeller er det "AKTUELL TOTALVEKT" som gjelder, den totale vekten der og da.
Det er da DITT ansvar og passe på at aktuell totalvekt overstiger 2 300 kg i dette tilfellet.

På en tidligere arbeidsplass, ble det kjøpt inn NYE Tysse tilhengere som ble nedregistrert. Dette fordi at ferievikarer med kun kl. B kunne kjøre bil (VW Transporter) med tilhenger, lastet med gressklippere og likevel komme under en samlet totalvekt på bil og henger på 3 500 kg.

Om det er mulig å nedregistrere "brukte" tilhengere vet jeg ikke.
Frank
LA5MSA

Det er ikke farten som dreper, det er smellen.
Eller som vi cowboys sier; It's not the fart that kills, it's the smell.

#13 Tome

Tome

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 377 Innlegg:

Posted 24 March 2009 - 12:06

[quote name='AMan' post='1501005' date='13 Feb 2009, 23:45']Jo i teorien har du faktisk det. Dersom du finn en bil som har tillat vogntogvekt under 3500 kilo, samt at bilen vei max 1200 kilo, samt at den har lov å dra 2300 kilo. Da har du lov uten BE, sir sæ sjøl at det aldri bi mulig me denne kombinasjonen.

Ikke riktig! Om du har bare B-førerkort, så har du uansett ikke lov til å ha med deg en henger som har totalvekt som er høyere enn bilens egenvekt. Så hvis bilen din har en egenvekt på 1200kg, så har du ikke lov til å ha med deg en henger med mer enn 1200kg totalvekt

Edited by Tome, 24 March 2009 - 12:07.

[font=Comic Sans Ms]

#14 palm

palm

    Offroad-wannabe

  • Medlem
  • PipPip
  • 57 Innlegg:

Posted 24 March 2009 - 12:32

caravanklubben har en grei kalkylator der du legger inn vekter på bil og henger så ser du om du kan kjøre med B eller om du må ha BE

http://www.norskcara...ognbilvekt3.xls
smile.gif

#15 Kvæfjordsub'en

Kvæfjordsub'en

    Nytt medlem

  • Medlem
  • Pip
  • 21 Innlegg:

Posted 04 October 2009 - 23:39

http://www.vegvesen....k... (klasse B)

Her står reglene svart på hvitt smile.gif