Gå til innhold



Foto

Råd om bytting av dieselfilter.


This topic has been archived. This means that you cannot reply to this topic.
4 replies to this topic

#1 tutti

tutti

    Grand offroader

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 645 Innlegg:

Posted 14 February 2009 - 16:42

Finnes det noe luretriks med å bytte dieselfilter på en 3,3 pat.
Ser at en del har problemer med å få bilen til å fungere skikkelig etter på.

For jeg gruer meg noe så inn åt hampen med å få byttet den filtret.
Det var en som anbefalt å bruke en filter i fra en king cab 2,5 og den vil vel passe rett på den filterholderen som sitter i bilen fra får.

GF
Hvorfor går da, når man kan kjøre Skoda.

 


#2 Kenneth32

Kenneth32

    Høvding Glade Vanvidd

  • Medlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 2342 Innlegg:

Posted 14 February 2009 - 17:51

Hm, kan ikke helt forstå at filter fra en annen bilmodell skal funke bedre enn den som er til 3.3 litern, men jeg kjenner ikke til Patrol 3.3 TD

Jeg har hatt helt angst for å skifte dieselfilter i mange år jeg også, men etterhvert så har det jo oppstått situasjoner der jeg ikke har hatt noe annet valg enn å gjøre det sjøl, og jeg har finni ut at denne metoden funker for meg...... Du bør skifte filter hvert år, og da gjerne på seinsommern eller tidlig høst. Også lønner det seg å drenere filteret innimellom. Det er som oftest ei varsellampe som indikerer når du har vann i filteret, men det skal ikke så mye til, før ledningene ryker, hvis man er litt uforskiktig ved demonteringa av filteret. Jeg ødela den på Pajero'n min. Har du vann i filteret i løpet av vintern, og ikke får drenert ut det, så fryser det. Og hvis det har blitt for mye vann som har fryst, så stopper motoren. Har du ikke en varm garasje å stå i, så kan du jo bruke ekstern varmekilde til å tine isen. Jeg har sett folk har brukt blåselamper med åpen ild, men jeg liker ikke tanken på mye varme, og drivstoff. Spesielt ikke åpen ild. Så hvis dette først har fryst, og jeg ikke klarer å få det såpass varmt rundt motorrommet at isen tiner, så bytter jeg hele filteret.

Her er min framgang måte. Jeg fukter O-ringen på filteret med diesel, og fyller filteret så fullt av diesel som mulig, også monterer jeg det. Jeg skrur til alt jeg kan for hånd, og trekker til litt ekstra med oljefilterverktøyet som jeg bruker til å demontere dieselfilteret med. Så åpner jeg lufteskruen på filteret, og pumper på håndpumpa til det spruter diesel ut av lufteskruen. Også starter jeg opp motoren, og gir litt gass så den sluker resten av lufta som evt. måtte finne på å være igjen.

Er en stor fordel å skifte filteret på driftsvarm motor har jeg erfart. Den starter da mye lettere, og sluker det lille som er igjen av luft, og henter seg fort inn igjen.

På min '91 mod. Y60 har jeg ingen lufteskrue, så jeg løsner først skruen til den øverste slangen(retur fra dieselpumpa, tilbake til filteret), og pumper med håndpumpa til det har kommet en del diesel ut. Så skrur jeg til skruen igjen, og åpner den nederste slangen(tilførselslangen fra filteret, til dieselpumpa), og pumper igjen til det har kommet en del diesel. Så skrur jeg til den igjen. Også starter jeg opp motoren, og gir gass. Legger turtallet på ca. 2500 rpm. og holder den der litt. Da sluker den siste rest av lufta som er igjen.

Jeg bruker samme framgangsmåte på Pajero'n min. Der har jeg lufteskrue på holderen til filteret, så der pumper jeg til det har kommet en del diesel. Så stenger jeg skruen, og starter motoren, og ruser opp motoren.

Dette har funka fint så langt ihvertfall, og hvis det ikke har gått bra på første forsøk, så gjenta lufteregimet. Jeg har av og til trengt 2 forsøk på å få det 100%.

Til mitt forsvar kjenner jeg ikke til 3.3 litern til Nissan, så det er mulig det jeg skriver her ikke funker, men jeg synes det ville være rart, så lenge dette funker både på '88 Pajero 2.3 TD og 2.5 TD motor, '97 mod. L300 2.5 TD motor, VW Caravelle, og på min 2.8 TD Y60.

Uansett ønsker jeg deg lykke til biggrin.gif
'88 lang Paj. 2.5 TD 31x10,5-15 Brøytebil.
'91 lang Patrol 2.8 TD 265/70-16 Min bil.
'93 Subaru Legacy 2 liter. Konebil.


Murphys lov: alt som kan gå galt, går garantert galt.

www.bruktbildeler.com
www.autodb.com
www.finn.no

#3 wazzza

wazzza

    oljearbeider/bilberger

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 3657 Innlegg:

Posted 14 February 2009 - 18:57

Problemet med "alle" dieseler med Bosch fødepumpe (patten inkl) er at tetteringene på handprimeren tørker ut, så når du endelig skal bruke pumpa, så fungere den ikke.. Bare pumper luft.. Jeg opplevde det slik på min. Det endte med at jeg brukte ei elektrisk fødepumpe for å fylle opp filteret før jeg startet bilen. Under feilsøkingen tok jeg av slangen fra filterhuset til injeksjonspumpen. Det resulterte selfølgelig med at jeg fikk luft inn i systemet, så jeg måtte lufte dysene etterpå..
Øystein Grønås
2001 Dodge Ram 2500 QCSB, HO Cummins, NV5600, Dana 80 FF, Smarty stacked w/Edge juice w/attitude CTS, BHAF, BD FlowMaX, BD SBS, Kenwood D710E, 5" MBRP, Carli/Bilstein, 3.rd gen trackbar, Borg Warner S363

#4 alt e mulig

alt e mulig

    Nytt medlem

  • Medlem
  • Pip
  • 30 Innlegg:

Posted 15 February 2009 - 08:02

det er jo ikke rart at gamel 3,3 har mye el problem,det er jo bare å koble pumpe og en dings her og der så starter den med en gang,det er faktisk et lett problem å fikse dei håndpumper det er å ta en telf til et diselverksted å bestile en håndpumpe til d40 d60 som noen vet det er det volvo.filter orgi har mange slite med skruen i bunn og den kan dryppe disel og falsk luft,og har vore borti at den på noen har den løsna og det er jo ikke lett å finne deler til filter når man står langt fan i skogen eller er på tur.og om man er i gang bør man se på pinjong filter i hånpmpa,har kjørt pat i mange år og kjøre fra 60 til 100000 i året med dei og aldri plages med håndpumpe,et ord SERVIC HJELPER,og det hjelper å ta nye slanger fra tank til filter ofte er det kjemisk små hull pga rust og det skaper mye problem


#5 tutti

tutti

    Grand offroader

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 645 Innlegg:

Posted 15 February 2009 - 14:13

Jeg har tilgang på en vannskiller med klar glass på som jeg kan montere før filteret, er det å anbefale?
Den har tappingsplugg i bånn og varslingsmuligheter når den er full av vann.


På huggeriet fant jeg en pumpe på en pat som fungerte. jeg koblet av slangen og frigjorde pumpen til klar for pumping og den pumpet som bare det.
Ja om det knip onn, så har jeg den på handen.

Edited by tutti, 15 February 2009 - 14:19.

GF
Hvorfor går da, når man kan kjøre Skoda.