Gå til innhold



Foto

Er cluthen gåen..? Roky 2.0l


This topic has been archived. This means that you cannot reply to this topic.
2 replies to this topic

#1 Roky

Roky

    Nytt medlem

  • Medlem
  • Pip
  • 4 Innlegg:

Posted 15 February 2009 - 15:11

Hei.. Var ute å kjørte ein dag å det begynte å lukte svidd cluth Men tenkte ikkje så møkje over det. Men sså var det så vidt bilen gjekk fram.
Men så gjekk han ikkje fram i heile tatt. Å lukta fremdels svidd cluth. Sette denn i alle gira å ingenting sjedde. Men knurra litt når eg sette den i revers.
Då må vell cluthen ver gåen..? Passer cluth i fra 2,8td?

#2 Johnny (Moejoe)

Johnny (Moejoe)

    Mekk&Mødd

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 2005 Innlegg:

Posted 16 February 2009 - 08:49

Du kan gå ut fra at clutchen er gåen ja...... Vet ikke om 2.8 clutchen passer.
---Moejoeland---

Så sa svigersen.....hvis du kan bygge en bil som går like godt til fjells og til skogs ...... og i myra med...... så skal du få henne og halve riket attpå.

Garasjen.....http://forum.h4k.no/...2951&highlight= _______Stunts.....http://www.youtube.c...ser/Moejoenorge
Photos and film: http://s570.photobuc...50/Moejoenorge/

#3 Kenneth32

Kenneth32

    Høvding Glade Vanvidd

  • Medlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 2342 Innlegg:

Posted 16 February 2009 - 11:51

Her har du nok litt jobb foran deg ja. Ang. hva som passer, så aner jeg ikke, men ringer du et Daihatsu verksted, så får du jo svar på det i løpet av noen sekunder.

Nå veit ikke jeg hvordan dette er på Rocky, men på min Pajero brukte jeg 5.5 time på å skifte girkasse. Det blir jo akkurat samme jobben + at du må av og på med clutch og div. lager i tillegg. Husk sentreringsverktøy, og bytt lageret i svinghjulet, og trøstelageret som sitter på akselen til girkassa. Når du først har tatt av svinghjulet for å skifte lageret, og snu svinghjulet, så ville jeg bytta simringen på veiva, bak svinghjulet.

Jeg ville nemlig ha snudd svinghjulet 2 skruehull, så du slipper trøbbel med at starteren begynner å skrape da du skal starte. Dette anser jeg som forebyggende arbeid, siden du først må ut med hele dritten. For det er såpass mye jobb, at dette er ikke noe kuult å måtte ta igjen snart. Med normal kjøring, så holder jo clutchen 300k km eller mer. Derfor lønner det seg å ta alt som kan bli et problem før det er på tide å bytte clutch igjen.

Hvis det er som på Pajero, så er skruinga bare rett fram. Sørg for å ha flere forlengere til skralla, og ledd. Har du tilgang til kompressor og luftskralle, så sparer du enormt mye tid. Jeg brukte luftskralle(3/8 skralla til Biltema), men den er såpass svak(jeg har liten kompressor også, så da blir det en dårlig kombinasjon), at jeg måtte løsne alt med vanlig skralle først. Men da gikk resten så fint som pokker.

PS...kassa veier ganske mye, så når den skal opp igjen, så er det en fordel å være 2 stk. Har du sentrert clutchen skikkelig, så entrer kassa lett og fint, og da fester du den i 2 skruer øverst, som du skrur helt inn, mens kompisen holder kassa stødig. Etter det er det bare å la kassa henge, og du kan sende hjem kompisen hvis han har andre ting å gjøre. For det blir for trangt å ha 2 til å ligge under der å skru.

Ønsker deg lykke til biggrin.gif
'88 lang Paj. 2.5 TD 31x10,5-15 Brøytebil.
'91 lang Patrol 2.8 TD 265/70-16 Min bil.
'93 Subaru Legacy 2 liter. Konebil.


Murphys lov: alt som kan gå galt, går garantert galt.

www.bruktbildeler.com
www.autodb.com
www.finn.no