Aluminium karosseri
Started by
McZuk
, Feb 17 2009 05:25
11 replies to this topic
#1
Posted 17 February 2009 - 05:25
I wanted to let the Samurai fans know that we just bought our first truck this weekend to be disassembled and used for the templates to produce the aluminum bodies and parts for the Samurai. It looks like production will be happening sooner rather than later
Dora @ aqualu
Aqualu industrie's har lagt alu karosseri til jeep og toyota i årevis so dette kan bli bra. Bare synd jeg allerede har kjøpt origionalt deler.
Dora @ aqualu
Aqualu industrie's har lagt alu karosseri til jeep og toyota i årevis so dette kan bli bra. Bare synd jeg allerede har kjøpt origionalt deler.
#2
Posted 17 February 2009 - 11:44
QUOTE(McZuk @ 17 Feb 2009, 05:25) <{POST_SNAPBACK}>
I wanted to let the Samurai fans know that we just bought our first truck this weekend to be disassembled and used for the templates to produce the aluminum bodies and parts for the Samurai. It looks like production will be happening sooner rather than later
Dora @ aqualu
Aqualu industrie's har lagt alu karosseri til jeep og toyota i årevis so dette kan bli bra. Bare synd jeg allerede har kjøpt origionalt deler.
Dora @ aqualu
Aqualu industrie's har lagt alu karosseri til jeep og toyota i årevis so dette kan bli bra. Bare synd jeg allerede har kjøpt origionalt deler.
Men da kommer ei balje på ca ca 35-40 tusen kroner.
Skal lure på hva den veier i forhold til originalebalja?
#3
Posted 17 February 2009 - 14:31
Egenvekt til stål er ca. 7.85kg pr dm3 og 2.75kg pr dm3 for alu.
Sidan alu er mjukare enn stål må en øke dimensjoner en smule for å oppnå samme stivheit, så alubalja veg nok neppe meir enn litt over halvparten av stålbalja.
eg syns at et av problema med både glasfiber og alukaross er mitt ønske om å ha mykje strørre hjulhus en originalt. mulig det er enklast å kappe ut av alubalja og poppe inn nytt kontra å støpe inn nytt på glasfiberkarossen? Surt å kappe istykker et nytt karosseri uansett kva det er laga av..
Sidan alu er mjukare enn stål må en øke dimensjoner en smule for å oppnå samme stivheit, så alubalja veg nok neppe meir enn litt over halvparten av stålbalja.
eg syns at et av problema med både glasfiber og alukaross er mitt ønske om å ha mykje strørre hjulhus en originalt. mulig det er enklast å kappe ut av alubalja og poppe inn nytt kontra å støpe inn nytt på glasfiberkarossen? Surt å kappe istykker et nytt karosseri uansett kva det er laga av..
Edited by yakuza, 17 February 2009 - 14:32.
Mellom Bakkar og Berg Aaffroad - terrengbil.com
Medlem nr.63 Suzuki 4x4 Klubb Norge
Har deaktivert PM, men send gjerne en epost
Medlem nr.63 Suzuki 4x4 Klubb Norge
Har deaktivert PM, men send gjerne en epost
#4
Posted 17 February 2009 - 16:16
QUOTE(yakuza @ 17 Feb 2009, 14:31) <{POST_SNAPBACK}>
Egenvekt til stål er ca. 7.85kg pr dm3 og 2.75kg pr dm3 for alu.
Sidan alu er mjukare enn stål må en øke dimensjoner en smule for å oppnå samme stivheit, så alubalja veg nok neppe meir enn litt over halvparten av stålbalja.
eg syns at et av problema med både glasfiber og alukaross er mitt ønske om å ha mykje strørre hjulhus en originalt. mulig det er enklast å kappe ut av alubalja og poppe inn nytt kontra å støpe inn nytt på glasfiberkarossen? Surt å kappe istykker et nytt karosseri uansett kva det er laga av..
Sidan alu er mjukare enn stål må en øke dimensjoner en smule for å oppnå samme stivheit, så alubalja veg nok neppe meir enn litt over halvparten av stålbalja.
eg syns at et av problema med både glasfiber og alukaross er mitt ønske om å ha mykje strørre hjulhus en originalt. mulig det er enklast å kappe ut av alubalja og poppe inn nytt kontra å støpe inn nytt på glasfiberkarossen? Surt å kappe istykker et nytt karosseri uansett kva det er laga av..
Ja det er ille å kappe i ei ny balje, men alu kan en jo sveise i og jeg synes det virker bedre å gjøre endringer i metall enn glassfiber, kanskje fordi jeg har null erfaring med glassfiber.
Men det med vekt er vesentlig for meg. Nesten som en besettelse etter hvert.
#5
Posted 17 February 2009 - 21:06
Tenk på hvilke muligheter vi får med tanke på motor utvalg, front montert vinsj og div dill dall som vi kan putte på foran og få godkjent, nå som det blir mindre vekt på framakselen
If it ain't broken, you haven't used it hard enough!
Medlem nr.213 Suzuki 4x4 Klubb Norge
Medlem nr.213 Suzuki 4x4 Klubb Norge
#6
Posted 18 February 2009 - 10:29
QUOTE(Nöcke Gunnar @ 17 Feb 2009, 11:44) <{POST_SNAPBACK}>
Men da kommer ei balje på ca ca 35-40 tusen kroner.
Skal lure på hva den veier i forhold til originalebalja?
Skal lure på hva den veier i forhold til originalebalja?
Det er da ikke SÅÅÅ mye mer en glassfiberkarosseri da......
________________________________________________________________________________
_______
Bjarne Bergum - Tlf 9012 3748 - Samurai 1,9td - Dieseldyret's hjemmeside
Medlem 135 i Suzuki 4x4 Club Norway
_______
Bjarne Bergum - Tlf 9012 3748 - Samurai 1,9td - Dieseldyret's hjemmeside
Medlem 135 i Suzuki 4x4 Club Norway
#7
Posted 18 February 2009 - 12:09
Veide forskjermene fra Weiss de veide 2,3 kg, hver. Stålet lå på 5-6 kg hver. Har ikke fått frontstykket eller vindusramma enda. Bodylift mer hjulhus
Vidar
Founder Suzuki 4x4 Norway
Founder Suzuki 4x4 Norway
#8
Posted 18 February 2009 - 14:06
Mellom Bakkar og Berg Aaffroad - terrengbil.com
Medlem nr.63 Suzuki 4x4 Klubb Norge
Har deaktivert PM, men send gjerne en epost
Medlem nr.63 Suzuki 4x4 Klubb Norge
Har deaktivert PM, men send gjerne en epost
#9
Posted 18 February 2009 - 16:41
mer bodylift= mer plass i hjulhusa...
men fra spøk til alvor... hvordan blir det meed godkjenning på et slikt karosseri...
Weiss sitt er jo TUV OK, hvordan blir det med dette?
og ikke minst... mindre sjanse for at et glassfiberkaross tærer opp.... ALU irrer jo vekk i kontakt med salt. og jeg ser for meg at det er mye lettere å rette opp en skade i et glassfiberkarosseri enn i at alukarosseri... Audi måtte jo sende flere av bilene med alukaross til sverige for oppretting i begynnelsen... et ikke hvordan dette er nå.
Nei få stempla ut et karosseri i 0,5 mm syrefast stål så handler jeg iallefall... er ikke fare for at det ikke varer lengre da, selv om syrefast heller ikke er veldig begeistret for salt..
Lurer forresten på hva et tintopkarosseri fra indonesia koster... der selges jo flwere av 410 variantene nye enda.
men fra spøk til alvor... hvordan blir det meed godkjenning på et slikt karosseri...
Weiss sitt er jo TUV OK, hvordan blir det med dette?
og ikke minst... mindre sjanse for at et glassfiberkaross tærer opp.... ALU irrer jo vekk i kontakt med salt. og jeg ser for meg at det er mye lettere å rette opp en skade i et glassfiberkarosseri enn i at alukarosseri... Audi måtte jo sende flere av bilene med alukaross til sverige for oppretting i begynnelsen... et ikke hvordan dette er nå.
Nei få stempla ut et karosseri i 0,5 mm syrefast stål så handler jeg iallefall... er ikke fare for at det ikke varer lengre da, selv om syrefast heller ikke er veldig begeistret for salt..
Lurer forresten på hva et tintopkarosseri fra indonesia koster... der selges jo flwere av 410 variantene nye enda.
#10
Posted 19 February 2009 - 08:47
QUOTE(sven @ 18 Feb 2009, 16:41) <{POST_SNAPBACK}>
mer bodylift= mer plass i hjulhusa...
ikkje nok..
foran svinger hjula (dhu!) så der er det torpedoveggen, hjulbuen/skjermkanten foran, under/bak hovedlykta, hjulbuen/skjermkanten bak, dørken i bakkant av hjulhuset bak +++
alt må vekk. Minst mulig heving, mest mulig hjul og plass til mest mulig flex..
Weiss kunne visst gjere endringar på si balje etter spes. ønsker. Og å kappe opp og støpe inn nytt her og der er igrunn ingen problemer heller.
Edited by yakuza, 19 February 2009 - 08:51.
Mellom Bakkar og Berg Aaffroad - terrengbil.com
Medlem nr.63 Suzuki 4x4 Klubb Norge
Har deaktivert PM, men send gjerne en epost
Medlem nr.63 Suzuki 4x4 Klubb Norge
Har deaktivert PM, men send gjerne en epost
#11
Posted 07 April 2009 - 21:57
hei,
hvor kan man få tak i et slikt karosseri? event i stål eller glassfiber.?
og priser? er det mulig og få tak i?
hvor kan man få tak i et slikt karosseri? event i stål eller glassfiber.?
og priser? er det mulig og få tak i?
Suzuki Sj 413 85mod cab
#12
Posted 07 April 2009 - 22:09
QUOTE(Sectio @ 7 Apr 2009, 22:57) <{POST_SNAPBACK}>
hei,
hvor kan man få tak i et slikt karosseri? event i stål eller glassfiber.?
og priser? er det mulig og få tak i?
hvor kan man få tak i et slikt karosseri? event i stål eller glassfiber.?
og priser? er det mulig og få tak i?
Glassfiber kan du kjøpe her www.weiss-design.de og du finner også ei prisløiste på samme sted. Husk at dette er kun cab kort som produseres. Pluss LJ. Frakten på disse blir temmelig stygg og så mva må du også huske.
Skal du bestille komplett og få det sendt til Norge vil det nok bli over 40 tusen vil jeg tippe. Alternativ er å kjøre ned til Tyskland og hente
Når det gjelder stål er det vel bare original balje som gjelder og hvorvidt det kan bestilles vet jeg ikke. Kanskje fra Santana fabrikken i Spania, eller så kommer det til å bli produsert aluminium i Canada. Men her blir prisen høy og transporten enda værre.