Gå til innhold



Foto

"skillevegg" bak setene, nødvendig?


This topic has been archived. This means that you cannot reply to this topic.
23 replies to this topic

#1 JonasE

JonasE

    Nytt medlem

  • Medlem
  • Pip
  • 45 Innlegg:

Posted 27 February 2009 - 13:57

Den metallplaten som er bak setene i min highroof, er den egentlig nødvendig å ha der?

#2 eysteinbjerke

eysteinbjerke

    Skogens Konge

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1220 Innlegg:

Posted 27 February 2009 - 21:19

Hvis bilen er registrert som varebil; ja!
Ellers; nei.
Skal sies at det ikke er så mange i Norge som vet at den må være der, så....

-Eystein-

#3 kRRistian

kRRistian

    Offroad-wannabe

  • Medlem
  • PipPip
  • 56 Innlegg:

Posted 27 February 2009 - 22:45

Med tanke på din egen sikkerhet så bør du ha den der hvis du har mye løse ting baki, slik som hammere doctor.gif
Har selv kresjet med bil og de utroligste ting løsnet og kom frem, fikk blant annet en 6x9" høytaler rett i bakhodet, og den var skrudd fast(!).
Tenk hva en hammer kan gjøre!

#4 JarleA

JarleA

    Grand offroader

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 557 Innlegg:

Posted 27 February 2009 - 22:55

Mener å huske noen her som har fått registrert bilen som 2 seters personbil. Da må den kunne fjernes
Jarle
Medlemsnr 151 Suzuki 4x4 Club Norway
Garasje: http://www.offroad.n...showtopic=75356

#5 eysteinbjerke

eysteinbjerke

    Skogens Konge

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1220 Innlegg:

Posted 27 February 2009 - 23:14

(Det er korrekt. Men den må jo da fremvises på BT, MED seter og sikkerhetsbelte...)
Edit: glem det første, jeg tenkte på 4-seter... tongue.gif

...og det å krasje med SJ er jo ikke, ehmmm, hvordan skal jeg si det? Er det mulig å få minus av NCAP?

Edited by eybjerke, 27 February 2009 - 23:16.


-Eystein-

#6 JonasE

JonasE

    Nytt medlem

  • Medlem
  • Pip
  • 45 Innlegg:

Posted 28 February 2009 - 12:29

QUOTE(kRRistian @ 27 Feb 2009, 22:45) <{POST_SNAPBACK}>
Med tanke på din egen sikkerhet så bør du ha den der hvis du har mye løse ting baki, slik som hammere doctor.gif
Har selv kresjet med bil og de utroligste ting løsnet og kom frem, fikk blant annet en 6x9" høytaler rett i bakhodet, og den var skrudd fast(!).
Tenk hva en hammer kan gjøre!




jeg har en stor og solid basskasse som er like brei som bilen, den vil jo virke som en slags skillevegg.. dessuten har jeg ikke så mange hammere med meg smile.gif pleier egentlig ikke å ha med så mye i bagasjen, annet enn en bag med klær en gang i blandt.

Hehe, morsomt med minuspoeng i Euro Ncap biggrin.gif

#7 sven

sven

    4x4-Høvding

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 4833 Innlegg:

Posted 28 February 2009 - 13:52

som en liten digresjon kan jeg sia t jeg har sett SJ både temelig rått frontsmelt, og en jeg hogde som var smelt i sida.. av e n lastebil....

den som ar frontsmelt var ikke så ille... kupeen relativt hel...

Den som var sidesmelt var truffet i høyre side... og førersetet var ødelagt og måtte tas ut med brekkjern...

tror ikke SJ er det værste man kan sitte i når det smeller..... ramma tar nok av mye, og deformerer nok og ganske lett..






#8 yakuza

yakuza

    Yakuza

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 4058 Innlegg:

Posted 28 February 2009 - 17:01

Så lenge en holder seg på rett kjøl er nok ikkje en SJ verre en andre biler frå samme tidsperiode. Suzuki var nok på denne tiden ikkje utprega sikre biler og solid ramme og drivverk til SJ er nok dens sterke kort. Går det fort nok går det til helvete uansett.

Fjerner du veggen kan du få trøbbel på PKK/EU dersom kontrolløren er en pirk.
Mellom Bakkar og Berg Aaffroad - terrengbil.com
Medlem nr.63 Suzuki 4x4 Klubb Norge

Har deaktivert PM, men send gjerne en epost :)

#9 ShuDuck

ShuDuck

    x-mod og pirat...

  • Medlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 4142 Innlegg:

Posted 28 February 2009 - 18:39

har sett en del bilder av kræsja suzukier, rundkast på rundkast på highwayen, ramla av hengere, smellt i 80 rett i telefonstolpe.. og de fleste er overraskende hele. Husker jeg så en santana diesel på tv for lenge siden der et eldre ektapar ble skadet, der hadde møtene bli kommet over pasneret og tatt med seg frontruta. På wildest policevideos eller hva det nå heter er det en samurai som snurrer og moser bakluka i vignetten

og for å være litt on-topic, ja det er riktig at veggen må være der. hadde min hos BT der de påpekte at veggen mangla, så jeg registrerte den som 4-seter, det var enklere

Edited by ShuDuck, 28 February 2009 - 18:40.

Shu`s Suzuki

zuks or nothing!


Medlem nr:3 Suzuki 4x4 Club Norway

#10 JonasE

JonasE

    Nytt medlem

  • Medlem
  • Pip
  • 45 Innlegg:

Posted 28 February 2009 - 19:34

QUOTE(ShuDuck @ 28 Feb 2009, 19:39) <{POST_SNAPBACK}>
har sett en del bilder av kræsja suzukier, rundkast på rundkast på highwayen, ramla av hengere, smellt i 80 rett i telefonstolpe.. og de fleste er overraskende hele. Husker jeg så en santana diesel på tv for lenge siden der et eldre ektapar ble skadet, der hadde møtene bli kommet over pasneret og tatt med seg frontruta. På wildest policevideos eller hva det nå heter er det en samurai som snurrer og moser bakluka i vignetten

og for å være litt on-topic, ja det er riktig at veggen må være der. hadde min hos BT der de påpekte at veggen mangla, så jeg registrerte den som 4-seter, det var enklere




At bilen ser hel ut etter en kollisjon er ikke nødvendigvis så bra, da smile.gif uten deformasjonsoner går gjerne hele smellen utover kroppen til de(n) i bilen, tross alt.. Det hender jeg ser elg når jeg er ute å kjører, og har tenkt litt på hvordan det ville blitt om man traff en stor okse. den ville vel ikke kommet inn frontruta, men hele taket og kahytten ville kanskje ha blitt klemt ned og bakover? uhyggelig tanke uansett!

får man vridninger osv i karosseriet uten denne plata? skulle ikke tro det siden man har ramme, men kjedelig om vinduene sprekker og bakdøra setter seg fast smile.gif

#11 JarleA

JarleA

    Grand offroader

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 557 Innlegg:

Posted 28 February 2009 - 19:47

Den veggen er jo et norsk fenomen. De ble montert i Norge for å tilfredstille varebilreglene på det blide 80 tallet!
Jarle
Medlemsnr 151 Suzuki 4x4 Club Norway
Garasje: http://www.offroad.n...showtopic=75356

#12 yakuza

yakuza

    Yakuza

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 4058 Innlegg:

Posted 28 February 2009 - 20:47

Varebilreglane på midten av 80-talet ga mange nokså spesielle smutthull. Rett før regelen om statskassa vart innført sto det masse folk i skogen på svensk side av svinesund og demonterte bakluka på porscher som etter ombygginga vart tatt inn som pickup i norge..
Ellers er det heilt rett dette med deformasjoner. Har sjøl sett en strøken Amazon som hadde vore med i dødsulykke tidligere der dei inni døde mot dashen (uten setebelter). etter kresjen vart skjermer og panser ++ bytta og bilen kom på veien igjen.
Mellom Bakkar og Berg Aaffroad - terrengbil.com
Medlem nr.63 Suzuki 4x4 Klubb Norge

Har deaktivert PM, men send gjerne en epost :)

#13 banjin

banjin

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 105 Innlegg:

Posted 02 March 2009 - 21:53

i henhold til dette er det vel opphevet beskyttelsesvegg i godsrom. og strengt tatt så kan vel ikke 413 regnes som varebil selv om de har vært registrert som det med grønneskilt som min har vært. vet ikke om jeg når eg regge min igjen om det blir hvite elelr grønne skilt. men det finner jeg ut da. og jeg kommer til å prøve å regge den uten den veggen og heller vise til den lovteksten.og strengt tatt er det da ikke plass til en palle plass der i bak i den. blir vel for smal med hjulbrønner i veien.

http://www.lovdata.n...4-0918-015.html

#14 Annnte

Annnte

    Grand offroader

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 671 Innlegg:

Posted 03 March 2009 - 07:33

QUOTE(banjin @ 2 Mar 2009, 21:53) <{POST_SNAPBACK}>


Hmm...står at loven er opphevet mellow.gif Betyr det at det bare er å nappe ut veggen? Av praktisk betydning har den ingenting å si da den bare er 30 cm høy. Hadde skjønt det om den hadde gått helt opp til taket - men det gjør den altså ikke. Dessuten er min registrert som varebil med hvite skilter. Hva kommer det av tro?? Registrert i slutten av 1985

Stian
Fis en bris...

#15 suzuki-sj

suzuki-sj

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 101 Innlegg:

Posted 03 March 2009 - 14:48

QUOTE(JonasE @ 27 Feb 2009, 13:57) <{POST_SNAPBACK}>
Den metallplaten som er bak setene i min highroof, er den egentlig nødvendig å ha der?


Hei! Har selv en 410 High roof. Der sitter en Loyds metall plate bak setene, med den er bare ca 50cm høy. Bilen er registrert som personbil. Mens 413 jeg har er faktisk 4 seter, tro det eller ei. Så tror ingen plages om du tar av plata å setter den i garagen. Det du ikke veit, har du ikke vondt av!

Mer gass løser alle problemer..


#16 Per Yngve Berg

Per Yngve Berg

    Skogens Konge

  • Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1662 Innlegg:

Posted 03 March 2009 - 18:16

QUOTE(Annnte @ 3 Mar 2009, 07:33) <{POST_SNAPBACK}>
Dessuten er min registrert som varebil med hvite skilter. Hva kommer det av tro?? Registrert i slutten av 1985

Grønne skilter kom ikke før i 1987.

97 TJ 2,5L, Warn 8000i 31x10.50

#17 JarleA

JarleA

    Grand offroader

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 557 Innlegg:

Posted 03 March 2009 - 18:33

Mener de kom i siste halvdel av -86
Jarle
Medlemsnr 151 Suzuki 4x4 Club Norway
Garasje: http://www.offroad.n...showtopic=75356

#18 JonasE

JonasE

    Nytt medlem

  • Medlem
  • Pip
  • 45 Innlegg:

Posted 04 March 2009 - 12:47

Tenker den plata skal få lov til å stå i kjelleren fra nå av wink.gif

Kan man skyve setene lengre bak uten denne platen? virker som om de stopper i den når man justerer dem så langt bak som mulig. kompisen min på 1.96 får jo ikke plass i passasjersetet biggrin.gif

#19 Annnte

Annnte

    Grand offroader

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 671 Innlegg:

Posted 04 March 2009 - 13:06

QUOTE(JonasE @ 4 Mar 2009, 12:47) <{POST_SNAPBACK}>
Kan man skyve setene lengre bak uten denne platen? virker som om de stopper i den når man justerer dem så langt bak som mulig. kompisen min på 1.96 får jo ikke plass i passasjersetet biggrin.gif


Hmm...jeg kan bare justere fører setet dry.gif Men så har jeg bare en 410. Kan det være derfor? Om det finnes justerbare seter i 413 skal jeg skitfte mine ut. Alle mine "lange" venner sliter i suzukien...
Fis en bris...

#20 yakuza

yakuza

    Yakuza

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 4058 Innlegg:

Posted 04 March 2009 - 14:31

Kun førersete som sete kan justeres i lengderetning. justering av passasjersete kom ikkje før på sammy.


Mellom Bakkar og Berg Aaffroad - terrengbil.com
Medlem nr.63 Suzuki 4x4 Klubb Norge

Har deaktivert PM, men send gjerne en epost :)