ja da var mitt problem med de typiske kaldstoppene til 2.8 motoren endelig løst.
at bilen stopper etter en kort avstand hvis den brukes utenom å la den stå å bli varm før en kjører.
som nevnt før så er det pakninger inne i pumpa som gjør dette.
det som skjer er at når bilen står ro over natten for eks så renner det diesel ned i motorn og den blander seg med oljen. og når da bilen starter opp så suger pumpa opp den dieseloljeblandingen. og da skjer jo det at olja blir tynn og lukter diesel. og så skjer det at dieselen blir forurensa av olja. så hele systemet blir oljebelagt.
dette er TYPISKE symptomer på disse pakning problemene i forbindelse med pumpa. vel og merke så behøver man ikke å merke dette med olje i dieselen og diesel i oljen med det samme,for dette kommer gradvis ettersom pakningene blir dårlige. så alt du behøver og merke av symptomer i starten er det at den stopper fort ved kladkjøring av bilen.
pakningene i min pumpe hadde blitt så dårlige at jeg fikk merke alt.
fått tak i brukt pumpe.tenkte skulle skrive litt om hvordan ting var og hvordan den ble skiftet
oljesystemet- sett det på oljen lenge at den er tynn og lukter diesel.tappet den av og hadde på ny olje og nytt filter
dieselsystemet- tok og tappet av det som var av diesel på tanken,å det var ikke pent syn. dieselen så faktisk ut som gammel spillolje. fylte på diesel på tanken og fikk renset den en 2-3 ganger. ble mye bedere da. byttet også dieselfilteret.det så heller ikke pent ut.
bytte pumpa var vel egentlig en grei sak,ble mye banning,er mange skruer på unnsiden som ikke er helt enige å vil ut.
gikk mye fortere å sette inn igjen den nye,da er viste om hvor de skjulte skruene og slik skulle.
denne jobben kan vel gjøres på en litt enklere måte,men da går det også lenger tid. jeg gikk for den kjappe men litt vanskeligere måte.
løsne servopumpen og oljepumpen.de sitter i samme skuer som holder pumpa
tok av vifta på radiatoren for å få se tenningesmerkene på reimhjulet.da samt reimene.
løsnet pumpa,sitter vel i 7-8 skruer kansje.
etter at jeg har fått den ut så er det å sette nedre reimhjulet på merket i forhold til tenninga. et ting og være obs på. disse motorene har et problem med at gummilaget som sitter i det nedre hjulet,som kan kan gjøre at merket på hjulet kan bli litt vridd. å da lønner det seg vel og også bruke gamle måten og sjekke om det tenninsmerke blir riktig. stål tråd ned i sylinder 1 gjennom glødeplugg. derav finne TDC. nå har jeg byttet det nedre hjulet for ikke lenge siden, mitt delte seg i to. så da satsa jeg på at merkene var riktige,noe som stemte.
så var det og få pumpa på plass igjen,dette var ikke bare bare nei.
pumpa har tenningsmerkene på ei tann på hulet og på siden av det igjen på selve pumpa står det t for turbo.
da er det å få satt pumpa på plass. og det å holde pumpa nedi der samt en skal vri den på plass uten at den flytter seg ut av merkene er ikke så lett. for det eneste en ser er ett hull som er akkurat like stort som hjule. men må bare fikle det til helt til det stemmer etter av hjulet på pumpa siter riktig med hjule fra kjede.dette hjulet ser en vel egentlig ikke.
jeg vil anbefale og gjøre det på den andre måte. litt mere jobb,men er mye lettere og få mont pumpa riktig.
må da fjerne hele frontdekselet på motoren og alt som sitter forran den.for da vil en jo se alt en trenger. og ikke bare det ene hulle på baksiden av front motordekselet pumpa skal inn i.
fylte full tank og ei kane med dieselrens,å da var min pajero blitt bil igjen.
ble litt om hvordan jobben var i allefall. er vel ikke så lett og skjønne alt heller,men bare ta kontakt.
så jeg vil anbefale alle her inne med de problemen jeg har hatt om å bytte pumpa.
har vel blitt en del som sliter med det samme. samt en veldig kjent sak i utlandet.
bilen ble som ny. drar skikkelig i veien nå.reine rakketen. går dobbelt så bra som før!
og ikke mer kaldkjørings problemer. og dieselforbruket gikk fra litt over 2 liter og og ned tl litt over 1 på mila
Edited by esc_cos, 25 April 2009 - 17:44.