Gå til innhold



Foto

Mulig defekt pakning i dieselpumpa på på min 2.8L gen2 paj. kaldkøring problem


This topic has been archived. This means that you cannot reply to this topic.
24 replies to this topic

#1 esc_cos

esc_cos

    Grand offroader

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 820 Innlegg:

Posted 15 March 2009 - 11:17

surfet over mye nettsider etter svar på mitt problem på pajen min,og veldig mange andre sine inne her.

som er: den starter alltid rett opp men den ved kaldstart stopper etter noen hundre meter. da er den helt jævlig å få igang igjen. å da ryker det mye.. men når jeg da får start på den igjen,og varme i motoren så maler den som en katt. og ikke noe prob. dette gjelder også ved start ved varm motor.ikke noe problemer. men står den mange timer og blir kald så er problemet der med en gang.
men hvis motoren får stå å gå seg varm ca 30 minutter før jeg begynner og kjøre ved KALD start er det ikke noen problemer.

jeg fant ei side fra england. og der fant jeg sikkert ett 30 talls tilfeller av AKKURAT de samme problemet som det er med min bil på bare noen minutter.. helt samme leksa som meg og flere her.
og løsningen på alles problem var 1 ting.
denne:
nne i dieselpumpa så sitter det en pakning/oring som ofte ryket.sykdom på disse bilene.stor sak i england ser det ut til værtfall.og hvis det skjer så vil dieselen bli trykket tilbake mot tanken tror jeg det var. å da fikk en disse symptomene som jeg har.
for å få fikset det må puma tas av og sendes til dieselverksted for overhaling.

her er webaddressa: http://www.plcuk.co.uk. og bruk søkefunksjonen og skriv: pump seal. da får en opp masse om dette temaet.

er det virkelig ingen her inne som har vært kjent med dette problemet?
dette virker itressangt og lovende smile.gif smile.gif smile.gif

Edited by esc_cos, 24 April 2009 - 21:39.


#2 esc_cos

esc_cos

    Grand offroader

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 820 Innlegg:

Posted 15 March 2009 - 13:03

utrag fra en side. om hva som skjer med pumpa






Injector Pump

The injector pump has several seals that can and will perish over the lifetime of a diesel engine. However alot of recent failures with diesel engines has been caused by the reduction of sulphur in diesel down to 500 ppm and based on articles that I've read, it is being considered by the fuel / oil companies to reduce it further down to 50ppm. This is were its a little grey for me in that I believe that once you have the seals replaced the seals will be fine on 500 ppm, the failure is caused by the change in fuel mix environment where seals have been conditioned to the higher sulphur levels, but when the sulphur was reduce (less lubrication) it cause them to fail.


My understanding after reading articles is that when the pump seals perish, even though the fuel with in the pump is under a fair amount of pressure, you may not get any tell tale signs of diesel leaking from the pump. So if you inspect the diesel pump and can see a diesel leaking (or if the seals are truely gone - pissing) out of the pump then chances are this could be your source of an air leak within the fuel system.

There is one more seal issue that should be noted here and that is the BIG seal where the pump drive gear bolt together to the engine) that can allow diesel to leak internally into sump / engine block and allow oil to leak into the pump, allow oil to be burn upon a cold start up after the engine has been allowed to stop / lay for a while. Obvious signs to look for is if your oil level increases significantly and or you start find oil within the fuel filter and possibly injectors, you may need to cut open your old fuel filter and check

#3 kaos

kaos

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 395 Innlegg:

Posted 15 March 2009 - 13:10

Har ikke dette problemet med min Pajero, men hadde akkurat samme symptomene med en MB 250 diesel jeg hadde. Startet for så å stoppe med en gang omtrent når den var kald. Måtte dra den på starteren lenge før den tente og røykla nabolaget. På min var det så enkelt som at det var et par smålekkasjer med diesel fra et par o-ringer fra dieselfilterhuset til slanger, samt fra en ventil på filterhuset. I tillegg var det litt svetting fra et par returslanger fra toppen/dysene. Diselen forsvant sakte tilbake til tanken pga dette. Det er derfor problemet oppstår når den er kald, fordi den har stått endel timer. Når den er varm og du skal i gang igjen har ikke dieselen rukket tilbake. Når jeg startet brukte motoren dieselen som var igjen i pumpa. Det er derfor den starter før den stopper igjen.

Byttet disse, og vips. Problemet løst. Kostet max en hundrelapp til sammen for slanger og o-ringer (og 1 100 for filterhusventilen...). Sjekk etter at alle slanger og simringer er tørre før du opererer pumpa. Det skal ikke fæle lekkasjen til for at dette problemet oppstår. Var bare litt svetting fra et par o-ringer for min del!

Edited by kaos, 15 March 2009 - 13:13.


#4 esc_cos

esc_cos

    Grand offroader

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 820 Innlegg:

Posted 15 March 2009 - 13:39

alt er godt over.nytt diselfilterhus.har å prøvd med "løse" slanger fra pumpe til tank.+++

men det kan virke som at hvis de pakningene i pumpa er gått,så er det ikke sikkert jeg får det problemet du nevner der med luft i systemet.selv om det er lettest å tro det. har tenkt den tanken lenge jeg å.til jeg fikk se hva det problemet kan gjøre.for jeg har montert en gjennomsiktig slage stubb på den slangen som går inn på filterhus. å da ser jeg jo om dt renner tilbake over natten. noe det IKKE GJØR.

for leser du siste avsnitt på dette så har jo ikke det med at det komer luft i sysyemet.men en indre feil i pumpa som syvende og sist gjør at når bilen har stått lenge så kommer det mye olje inn i sylinderne via pumpa ved oppstart.
har lest om veldig mange med dette problemet nå.
og så lenge de som har dette problemet må la bilen stå på tomgang opp mot en halvtime før de kan kjøre ved kaldstart problemfritt så begynner jeg å lure litt på pumpa ja. for det må jeg gjøre med min å.

nei,skal ikke være lett. får ringe snåsamannen å få han til å legge en helbredenehånd på pajen min kansje..hehe wink.gif

Injector Pump

The injector pump has several seals that can and will perish over the lifetime of a diesel engine. However alot of recent failures with diesel engines has been caused by the reduction of sulphur in diesel down to 500 ppm and based on articles that I've read, it is being considered by the fuel / oil companies to reduce it further down to 50ppm. This is were its a little grey for me in that I believe that once you have the seals replaced the seals will be fine on 500 ppm, the failure is caused by the change in fuel mix environment where seals have been conditioned to the higher sulphur levels, but when the sulphur was reduce (less lubrication) it cause them to fail.


My understanding after reading articles is that when the pump seals perish, even though the fuel with in the pump is under a fair amount of pressure, you may not get any tell tale signs of diesel leaking from the pump. So if you inspect the diesel pump and can see a diesel leaking (or if the seals are truely gone - pissing) out of the pump then chances are this could be your source of an air leak within the fuel system.

There is one more seal issue that should be noted here and that is the BIG seal where the pump drive gear bolt together to the engine) that can allow diesel to leak internally into sump / engine block and allow oil to leak into the pump, allow oil to be burn upon a cold start up after the engine has been allowed to stop / lay for a while. Obvious signs to look for is if your oil level increases significantly and or you start find oil within the fuel filter and possibly injectors, you may need to cut open your old fuel filter and check

Edited by esc_cos, 15 March 2009 - 13:48.


#5 gull-pilen

gull-pilen

    Offroad-wannabe

  • Medlem
  • PipPip
  • 84 Innlegg:

Posted 16 March 2009 - 16:22

Jeg hadde samme problemet på min forrige bil, en 2,8 96mod. Svigerfattern jobber hos motorforum og sjekka opp litt for meg og fikk samme beskjed om at det var en pakning eller ventil eller noe i dieselpumpa som blei slitt. Eneste løsning var ny pumpe fikk jeg beskjed om. Mulig det kan byttes ved overhaling.. Var visst en kar som hadde god greie på litt eldre pajero og dieselmotorer, men husker ikke navnet i farta. Kan sjekke det opp hvis det er aktuelt.

#6 esc_cos

esc_cos

    Grand offroader

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 820 Innlegg:

Posted 16 March 2009 - 23:47

QUOTE(gull-pilen @ 16 Mar 2009, 16:22) <{POST_SNAPBACK}>
Jeg hadde samme problemet på min forrige bil, en 2,8 96mod. Svigerfattern jobber hos motorforum og sjekka opp litt for meg og fikk samme beskjed om at det var en pakning eller ventil eller noe i dieselpumpa som blei slitt. Eneste løsning var ny pumpe fikk jeg beskjed om. Mulig det kan byttes ved overhaling.. Var visst en kar som hadde god greie på litt eldre pajero og dieselmotorer, men husker ikke navnet i farta. Kan sjekke det opp hvis det er aktuelt.



akkurat ja.. det jeg tror jeg må på min å. var din akkurat like ens? stoppet med en gang du begynte å kjøre når den var kald?å røyk mye? men sto den på tomgang og gikk en stund så var det ikke noe problemer?
brukte den mye mere diesel enn normalt? brukte den mer olje enn normalt?og tenkte du over om olja ble tynnere enn normalt?

så du gjorde ikke noe med det du da,bare solgte bilen slik den var?

ja det hadde vært suverent det hvis du kunne funnet ut hva han heter.

ble mye spørsmål her,men takker så meget for hjelpen. smile.gif smile.gif litt greit og høre med andre før en begynner å skifte pumpa.

ja de pakningene kan skiftes ved overhaling,med det er svindyrt. så da blir det vel og få tak i ei brukt pumpe.

#7 gull-pilen

gull-pilen

    Offroad-wannabe

  • Medlem
  • PipPip
  • 84 Innlegg:

Posted 17 March 2009 - 12:10

QUOTE(esc_cos @ 16 Mar 2009, 23:47) <{POST_SNAPBACK}>
akkurat ja.. det jeg tror jeg må på min å. var din akkurat like ens? stoppet med en gang du begynte å kjøre når den var kald?å røyk mye? men sto den på tomgang og gikk en stund så var det ikke noe problemer?
brukte den mye mere diesel enn normalt? brukte den mer olje enn normalt?og tenkte du over om olja ble tynnere enn normalt?

så du gjorde ikke noe med det du da,bare solgte bilen slik den var?

ja det hadde vært suverent det hvis du kunne funnet ut hva han heter.

ble mye spørsmål her,men takker så meget for hjelpen. smile.gif smile.gif litt greit og høre med andre før en begynner å skifte pumpa.

ja de pakningene kan skiftes ved overhaling,med det er svindyrt. så da blir det vel og få tak i ei brukt pumpe.


min var sånn at den en gang imellom, når det var kaldt ute starta fint opp, men stoppa etter å ha kjørt noen meter. alt fra 5 til 500m. Kunne avverges ved bruk av webasto og var ikke noe problem når det var over +5grader. Det må sies at det skjedde langt fra hver gang, men var ikke driitkult å stå midt i veien og knegge på startern. Var ikke kjapp å få igang igjen.

Jeg la ikke merke til at den brukte mye diesel i det hele tatt og olja var grei den jeg tror kanskje ikke problemet var kommet så langt hos meg som i de tilfellene du beskriver fra england.

Jeg prøver å få tak i navnet på gubben, kommer f**n ikke på det..

#8 stianbf

stianbf

    Grand offroader

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 521 Innlegg:

Posted 17 March 2009 - 22:18

hmmm........mulig vi får en løysing på ditte problemet also. bruker din Esc_cos bil mer diesel nå når du har desse problema? målte min idag, hadde en tur/retur ørsta-oppdal, 52,5 mil. då brukte min 1.04l pr/mil. det var med vinterdekk og 265/70-15.....orginal dim. er det mykje eller normalt?

#9 esc_cos

esc_cos

    Grand offroader

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 820 Innlegg:

Posted 17 March 2009 - 23:10

QUOTE(gull-pilen @ 17 Mar 2009, 13:10) <{POST_SNAPBACK}>
min var sånn at den en gang imellom, når det var kaldt ute starta fint opp, men stoppa etter å ha kjørt noen meter. alt fra 5 til 500m. Kunne avverges ved bruk av webasto og var ikke noe problem når det var over +5grader. Det må sies at det skjedde langt fra hver gang, men var ikke driitkult å stå midt i veien og knegge på startern. Var ikke kjapp å få igang igjen.

Jeg la ikke merke til at den brukte mye diesel i det hele tatt og olja var grei den jeg tror kanskje ikke problemet var kommet så langt hos meg som i de tilfellene du beskriver fra england.

Jeg prøver å få tak i navnet på gubben, kommer f**n ikke på det..



skjønner.. neii da men kommer du på navnet så får du si fra..

nei kan nok tyde på da at din ikke hadde blitt så ille som min enda.
da blir det vel og få tak i ei pumpe på meg da.noen som har eller vet om noen som skal selges?

Edited by esc_cos, 17 March 2009 - 23:16.


#10 esc_cos

esc_cos

    Grand offroader

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 820 Innlegg:

Posted 17 March 2009 - 23:13

QUOTE(stianbf @ 17 Mar 2009, 23:18) <{POST_SNAPBACK}>
hmmm........mulig vi får en løysing på ditte problemet also. bruker din Esc_cos bil mer diesel nå når du har desse problema? målte min idag, hadde en tur/retur ørsta-oppdal, 52,5 mil. då brukte min 1.04l pr/mil. det var med vinterdekk og 265/70-15.....orginal dim. er det mykje eller normalt?



ja kan nok tyde på det. for dette er vist ett ganske stort problem i england værtfall.

nei det er ikke mye. pleier vel og ligge på det. min bruker over 1.5l på mila.
og så bruker den olje + at det er tydlig ta det kommer diesel i olja. den blir tynnere. hvordan er det på din bil?
og hvordan er problemet ditt egentlig?

#11 Qzac

Qzac

    Nytt medlem

  • Medlem
  • Pip
  • 23 Innlegg:

Posted 20 March 2009 - 11:06

[quote name='esc_cos' date='18 Mar 2009, 00:10' post='1507525']
skjønner.. neii da men kommer du på navnet så får du si fra..

nei kan nok tyde på da at din ikke hadde blitt så ille som min enda.
da blir det vel og få tak i ei pumpe på meg da.noen som har eller vet om noen som skal selges?

Du kan jo sjekke ut dette

Visit My Website


#12 gull-pilen

gull-pilen

    Offroad-wannabe

  • Medlem
  • PipPip
  • 84 Innlegg:

Posted 24 March 2009 - 20:02

QUOTE
Jeg prøver å få tak i navnet på gubben,


Motorforum har tidligere vært endel i kontakt med Steinkjer Elektro-Diesel når det gjelder blant annet dieselpumper. Evt. skal visstnok Nilsen Bil i Aurskog-Høland være dyktige på pajero. Veit ikke om du kommer noen vei, men lykke til!

Morten

#13 esc_cos

esc_cos

    Grand offroader

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 820 Innlegg:

Posted 24 April 2009 - 21:32

ja da var mitt problem med de typiske kaldstoppene til 2.8 motoren endelig løst.
at bilen stopper etter en kort avstand hvis den brukes utenom å la den stå å bli varm før en kjører.
som nevnt før så er det pakninger inne i pumpa som gjør dette.

det som skjer er at når bilen står ro over natten for eks så renner det diesel ned i motorn og den blander seg med oljen. og når da bilen starter opp så suger pumpa opp den dieseloljeblandingen. og da skjer jo det at olja blir tynn og lukter diesel. og så skjer det at dieselen blir forurensa av olja. så hele systemet blir oljebelagt.
dette er TYPISKE symptomer på disse pakning problemene i forbindelse med pumpa. vel og merke så behøver man ikke å merke dette med olje i dieselen og diesel i oljen med det samme,for dette kommer gradvis ettersom pakningene blir dårlige. så alt du behøver og merke av symptomer i starten er det at den stopper fort ved kladkjøring av bilen.

pakningene i min pumpe hadde blitt så dårlige at jeg fikk merke alt.
fått tak i brukt pumpe.tenkte skulle skrive litt om hvordan ting var og hvordan den ble skiftet


oljesystemet- sett det på oljen lenge at den er tynn og lukter diesel.tappet den av og hadde på ny olje og nytt filter

dieselsystemet- tok og tappet av det som var av diesel på tanken,å det var ikke pent syn. dieselen så faktisk ut som gammel spillolje. fylte på diesel på tanken og fikk renset den en 2-3 ganger. ble mye bedere da. byttet også dieselfilteret.det så heller ikke pent ut.

bytte pumpa var vel egentlig en grei sak,ble mye banning,er mange skruer på unnsiden som ikke er helt enige å vil ut.
gikk mye fortere å sette inn igjen den nye,da er viste om hvor de skjulte skruene og slik skulle.


denne jobben kan vel gjøres på en litt enklere måte,men da går det også lenger tid. jeg gikk for den kjappe men litt vanskeligere måte.

løsne servopumpen og oljepumpen.de sitter i samme skuer som holder pumpa
tok av vifta på radiatoren for å få se tenningesmerkene på reimhjulet.da samt reimene.
løsnet pumpa,sitter vel i 7-8 skruer kansje.
etter at jeg har fått den ut så er det å sette nedre reimhjulet på merket i forhold til tenninga. et ting og være obs på. disse motorene har et problem med at gummilaget som sitter i det nedre hjulet,som kan kan gjøre at merket på hjulet kan bli litt vridd. å da lønner det seg vel og også bruke gamle måten og sjekke om det tenninsmerke blir riktig. stål tråd ned i sylinder 1 gjennom glødeplugg. derav finne TDC. nå har jeg byttet det nedre hjulet for ikke lenge siden, mitt delte seg i to. så da satsa jeg på at merkene var riktige,noe som stemte.

så var det og få pumpa på plass igjen,dette var ikke bare bare nei.

pumpa har tenningsmerkene på ei tann på hulet og på siden av det igjen på selve pumpa står det t for turbo.
da er det å få satt pumpa på plass. og det å holde pumpa nedi der samt en skal vri den på plass uten at den flytter seg ut av merkene er ikke så lett. for det eneste en ser er ett hull som er akkurat like stort som hjule. men må bare fikle det til helt til det stemmer etter av hjulet på pumpa siter riktig med hjule fra kjede.dette hjulet ser en vel egentlig ikke.

jeg vil anbefale og gjøre det på den andre måte. litt mere jobb,men er mye lettere og få mont pumpa riktig.
må da fjerne hele frontdekselet på motoren og alt som sitter forran den.for da vil en jo se alt en trenger. og ikke bare det ene hulle på baksiden av front motordekselet pumpa skal inn i.

fylte full tank og ei kane med dieselrens,å da var min pajero blitt bil igjen. biggrin.gif biggrin.gif biggrin.gif
ble litt om hvordan jobben var i allefall. er vel ikke så lett og skjønne alt heller,men bare ta kontakt.




så jeg vil anbefale alle her inne med de problemen jeg har hatt om å bytte pumpa.
har vel blitt en del som sliter med det samme. samt en veldig kjent sak i utlandet.

bilen ble som ny. drar skikkelig i veien nå.reine rakketen. går dobbelt så bra som før!
og ikke mer kaldkjørings problemer. og dieselforbruket gikk fra litt over 2 liter og og ned tl litt over 1 på mila

Edited by esc_cos, 25 April 2009 - 17:44.


#14 Torsja

Torsja

    Nytt medlem

  • Medlem
  • Pip
  • 18 Innlegg:

Posted 26 April 2011 - 20:01

QUOTE(esc_cos @ 24 Apr 2009, 21:32) <{POST_SNAPBACK}>
ja da var mitt problem med de typiske kaldstoppene til 2.8 motoren endelig løst.
så jeg vil anbefale alle her inne med de problemen jeg har hatt om å bytte pumpa.
har vel blitt en del som sliter med det samme. samt en veldig kjent sak i utlandet.



Hei, jeg sliter nå med samme problemet på min 99 Pajero 2.8L som dere beskriver. Den stopper ikke hver dag men ofte. Og den går helt fint etter å ha fått snurra starteren litt resten av dagen. Har prøvd å rengjøre tank og alle slanger og dyser/dieselpumpe hos ett proff firma til rundt 6500,- uten at det gjorde noe særlig annet en at jeg er sikker på at det ikke var problemet med vann, smuss osv. Så det ser ut til at jeg nå snart bør få byttet pumpa etter kun ca. 300000km cool.gif


SØRSMÅL: Dere som har byttet dieselpumpe, HVOR fikk dere tak i en slik og hvor mye kostet den?
En ny til 40-50k hos Mitsubishi er ikke akuratt aktuelt synes jeg.

Mvh.
Torsja
Hilsen
Torsja

#15 Kjetil_Nylund

Kjetil_Nylund

    Skogens Konge

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1534 Innlegg:

Posted 26 April 2011 - 21:15

QUOTE(Torsja @ 26 Apr 2011, 21:01) <{POST_SNAPBACK}>
Hei, jeg sliter nå med samme problemet på min 99 Pajero 2.8L som dere beskriver. Den stopper ikke hver dag men ofte. Og den går helt fint etter å ha fått snurra starteren litt resten av dagen. Har prøvd å rengjøre tank og alle slanger og dyser/dieselpumpe hos ett proff firma til rundt 6500,- uten at det gjorde noe særlig annet en at jeg er sikker på at det ikke var problemet med vann, smuss osv. Så det ser ut til at jeg nå snart bør få byttet pumpa etter kun ca. 300000km cool.gif


SØRSMÅL: Dere som har byttet dieselpumpe, HVOR fikk dere tak i en slik og hvor mye kostet den?
En ny til 40-50k hos Mitsubishi er ikke akuratt aktuelt synes jeg.

Mvh.
Torsja

kan gi ett tips hvis du kan sende pumpa. er en kar i sverige som overhaler og trimmer dieselpumper, skal ha normale priser også smile.gif
+46 070-375 41 26 anders eller +46 070-207 79 96 Tomas
de holder til i nord sverige (kalix for de som er kjent)

var en artikkel om han i bilsport for ett par år siden, hadde trimmet en w124 mercedes 300tdt.

#16 Torsja

Torsja

    Nytt medlem

  • Medlem
  • Pip
  • 18 Innlegg:

Posted 30 April 2011 - 18:41

QUOTE(esc_cos @ 24 Apr 2009, 21:32) <{POST_SNAPBACK}>
ja da var mitt problem med de typiske kaldstoppene til 2.8 motoren endelig løst.
at bilen stopper etter en kort avstand hvis den brukes utenom å la den stå å bli varm før en kjører.
som nevnt før så er det pakninger inne i pumpa som gjør dette.

det som skjer er at når bilen står ro over natten for eks så renner det diesel ned i motorn og den blander seg med oljen. og når da bilen starter opp så suger pumpa opp den dieseloljeblandingen. og da skjer jo det at olja blir tynn og lukter diesel. og så skjer det at dieselen blir forurensa av olja. så hele systemet blir oljebelagt.
dette er TYPISKE symptomer på disse pakning problemene i forbindelse med pumpa. vel og merke så behøver man ikke å merke dette med olje i dieselen og diesel i oljen med det samme,for dette kommer gradvis ettersom pakningene blir dårlige. så alt du behøver og merke av symptomer i starten er det at den stopper fort ved kladkjøring av bilen.

pakningene i min pumpe hadde blitt så dårlige at jeg fikk merke alt.
fått tak i brukt pumpe.tenkte skulle skrive litt om hvordan ting var og hvordan den ble skiftet


oljesystemet- sett det på oljen lenge at den er tynn og lukter diesel.tappet den av og hadde på ny olje og nytt filter

dieselsystemet- tok og tappet av det som var av diesel på tanken,å det var ikke pent syn. dieselen så faktisk ut som gammel spillolje. fylte på diesel på tanken og fikk renset den en 2-3 ganger. ble mye bedere da. byttet også dieselfilteret.det så heller ikke pent ut.

bytte pumpa var vel egentlig en grei sak,ble mye banning,er mange skruer på unnsiden som ikke er helt enige å vil ut.
gikk mye fortere å sette inn igjen den nye,da er viste om hvor de skjulte skruene og slik skulle.


denne jobben kan vel gjøres på en litt enklere måte,men da går det også lenger tid. jeg gikk for den kjappe men litt vanskeligere måte.

løsne servopumpen og oljepumpen.de sitter i samme skuer som holder pumpa
tok av vifta på radiatoren for å få se tenningesmerkene på reimhjulet.da samt reimene.
løsnet pumpa,sitter vel i 7-8 skruer kansje.
etter at jeg har fått den ut så er det å sette nedre reimhjulet på merket i forhold til tenninga. et ting og være obs på. disse motorene har et problem med at gummilaget som sitter i det nedre hjulet,som kan kan gjøre at merket på hjulet kan bli litt vridd. å da lønner det seg vel og også bruke gamle måten og sjekke om det tenninsmerke blir riktig. stål tråd ned i sylinder 1 gjennom glødeplugg. derav finne TDC. nå har jeg byttet det nedre hjulet for ikke lenge siden, mitt delte seg i to. så da satsa jeg på at merkene var riktige,noe som stemte.

så var det og få pumpa på plass igjen,dette var ikke bare bare nei.

pumpa har tenningsmerkene på ei tann på hulet og på siden av det igjen på selve pumpa står det t for turbo.
da er det å få satt pumpa på plass. og det å holde pumpa nedi der samt en skal vri den på plass uten at den flytter seg ut av merkene er ikke så lett. for det eneste en ser er ett hull som er akkurat like stort som hjule. men må bare fikle det til helt til det stemmer etter av hjulet på pumpa siter riktig med hjule fra kjede.dette hjulet ser en vel egentlig ikke.

jeg vil anbefale og gjøre det på den andre måte. litt mere jobb,men er mye lettere og få mont pumpa riktig.
må da fjerne hele frontdekselet på motoren og alt som sitter forran den.for da vil en jo se alt en trenger. og ikke bare det ene hulle på baksiden av front motordekselet pumpa skal inn i.

fylte full tank og ei kane med dieselrens,å da var min pajero blitt bil igjen. biggrin.gif biggrin.gif biggrin.gif
ble litt om hvordan jobben var i allefall. er vel ikke så lett og skjønne alt heller,men bare ta kontakt.




så jeg vil anbefale alle her inne med de problemen jeg har hatt om å bytte pumpa.
har vel blitt en del som sliter med det samme. samt en veldig kjent sak i utlandet.

bilen ble som ny. drar skikkelig i veien nå.reine rakketen. går dobbelt så bra som før!
og ikke mer kaldkjørings problemer. og dieselforbruket gikk fra litt over 2 liter og og ned tl litt over 1 på mila




Hei, jeg lurte på om du kunne hjelpe litt til på denne beskrivelsen din? Sliter med å skjønne hvor mye jeg egntlig må skru av for å få løs pumpa.

(1) Er det kunn dette feste til pumpa som må løsnes og er det flere bolter under som må løsnes?
(2) Er det hele plata som pumpa sitter på? Og dermed servopumpe må av også (4) pluss vinkel braketten som støtter pumpe delen (3)
Må boltene på pumpa (5) løsnes også?





Hilsen
Torsja

#17 Torsja

Torsja

    Nytt medlem

  • Medlem
  • Pip
  • 18 Innlegg:

Posted 01 May 2011 - 00:45

Jeg fant en kjempe bra instruksjon på hvordan man tar av pumpa med veldig bra bilder og beskrivelse på det engelske Mitsubishi forumet.
Følg denne linken, mulig man må registrere seg for å se den, men det er det hvert eventuell all mulig spam som måtte komme. wink.gif

The Mitsubishi Pajero Owners Club tema: http://www.pocuk.com...1091343#1091343



-
Torsja
Hilsen
Torsja

#18 Navara01

Navara01

    Pajero 2,8Tdi

  • Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1117 Innlegg:

Posted 01 May 2011 - 11:18

Er ikke dette pumpa dere trenger? Kan kjøpes på milneroffroad.com til en langt hyggeligere pris enn i Norge.
Nummer tre ovenfra på denne siden kan dere lese litt mer om den.


Offroad-bilder og filmer her

#19 Torsja

Torsja

    Nytt medlem

  • Medlem
  • Pip
  • 18 Innlegg:

Posted 23 May 2011 - 20:22

QUOTE(Torsja @ 1 May 2011, 00:45) <{POST_SNAPBACK}>
Jeg fant en kjempe bra instruksjon på hvordan man tar av pumpa med veldig bra bilder og beskrivelse på det engelske Mitsubishi forumet.
Følg denne linken, mulig man må registrere seg for å se den, men det er det hvert eventuell all mulig spam som måtte komme. wink.gif

The Mitsubishi Pajero Owners Club tema: http://www.pocuk.com...1091343#1091343



-
Torsja



Kan nå medele at pumpa fungerer fint igjen etter 14dagers test. Fulgte bruksanvisningen på pucuk forumet for ut og inn montering av pumpa. Sendte så pumpa til www.Dieselgrossisten.no som byttet pakninger i pumpa og reparerte en skade i huset på den for rundt ett par lapper. Ny skulle de ha ca. 12-13tusen for som sikkert er greit nok hvis hele pumpa er for sliten.


Det som trengte og som sikkert var smart å ta av for å komme til var:
1. batteri
2. intercooler
3. vifte ( for å se tennings merke, kanskje ikke så viktig, men.... )
4. Ventildeksel for å se merket på kamdrevet
5. Glødeplugger for å lettere dreie motor og å sjekke TDC
6. olje og servopumpe for å komme til de tre boltene som holder pumpa i front og for å merke tennene for lettere å montere pumpa igjen på riktig tenner. (1 for olje og 1 for servo.) Dette var lurt fant jeg ut fordi drevet på pumpa fjærer tilbake slik at det er vanskelig å treffe riktig tenner igjen.

Brukte vel én kveld på å ta ut pumpa systematisk og én kveld på å sette den inn igjen. Litt kløning bare med drevet som spratt tilbake heletiden for å få den på riktig tann.
Hilsen
Torsja

#20 Torsja

Torsja

    Nytt medlem

  • Medlem
  • Pip
  • 18 Innlegg:

Posted 26 July 2011 - 15:52

QUOTE(Navara01 @ 1 May 2011, 11:18) <{POST_SNAPBACK}>
Er ikke dette pumpa dere trenger? Kan kjøpes på milneroffroad.com til en langt hyggeligere pris enn i Norge.
Nummer tre ovenfra på denne siden kan dere lese litt mer om den.





Hei, har noen bestillt noe fra dem noen gang? http://www.milneroffroad.com
Er de greie å ha med å gjøre for pakker til Norge?

Ser de har mye andre rimelige deler der også.

Torsja
Hilsen
Torsja