Gå til innhold



Foto

Diesel lekkasje


This topic has been archived. This means that you cannot reply to this topic.
13 replies to this topic

#1 robbe

robbe

    Offroad-wannabe

  • Medlem
  • PipPip
  • 67 Innlegg:

Posted 24 March 2009 - 11:26

Hei,
Fikk konstatert en lekkasje i drivstofftank på min kjære pajero 2,5 tdi. I følge ett verksted, så var det noe fukt på en drivstoffslange. Dem sjekket ikke noe mer nøye enn det, da jeg bare hadde bedt om en generell tilstand på bilen.
Er det veldig pes å komme til for å se på tanken? Har ikke orket å krype under enda og vurderer å sette på verksted, men om jeg kan fikse dette selv så gjør jeg selvsagt det. Noen ideèr om hva en "ny" tank koster, samt hva en slik reprasjon kan komme på hos verksted?

Ble forøvrig ganske overasket over hvor bra bilen fortsatt var. er jo tross alt snakk om en 1992 modell med 322000 på telleren smile.gif

#2 palm

palm

    Offroad-wannabe

  • Medlem
  • PipPip
  • 57 Innlegg:

Posted 24 March 2009 - 12:22

QUOTE(robbe @ 24 Mar 2009, 11:26) <{POST_SNAPBACK}>
noe fukt på en drivstoffslange.

Er det bare bare en slange så er det greit og bytte
Krabbe in under bilen og sjekk dim og lengde på slangen og far på biltema eller mekonomen og kjøp slange og klemmer

#3 robbe

robbe

    Offroad-wannabe

  • Medlem
  • PipPip
  • 67 Innlegg:

Posted 24 March 2009 - 16:10

QUOTE(palm @ 24 Mar 2009, 12:22) <{POST_SNAPBACK}>
Er det bare bare en slange så er det greit og bytte
Krabbe in under bilen og sjekk dim og lengde på slangen og far på biltema eller mekonomen og kjøp slange og klemmer


Hmm, da har jeg vært under bilen og tørket vekk gammel dritt. renner noe diesel langs en av slangene som går fra tanken og videre framover bilen.
Noen som har peiling på dimensjon på denne? Det går to slanger fra tanken, den som "lekker" er den tynneste av dem. Håper det bare er dette, men kan ikke se diesel søl andre steder rundt om tanken.



#4 ErikB

ErikB

    Offroad-wannabe

  • Medlem
  • PipPip
  • 62 Innlegg:

Posted 24 March 2009 - 17:58

Er det som på l 200`n min så var det rusthull akkurat hvor slangen slutter, stussen min knakk av så jeg bare tråkka innpå en ny slange med klemme - var trangt oppi der...

Har du sprek kjerring og gammel bil, så har du noe å pusle med støtt.

#5 dibben

dibben

    Grand offroader

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 772 Innlegg:

Posted 24 March 2009 - 18:31

Det pleier å være verre enn det ser ut som.Med en gang du begynner å plukke i det,er det som kjeks.Smuldrer opp.Ta høyde for at du må skifte tank og slangene som er nermest.
5 om dagen :)

Spar på vannet,drikk øl...
Meir turtall,je gass!

#6 robbe

robbe

    Offroad-wannabe

  • Medlem
  • PipPip
  • 67 Innlegg:

Posted 30 March 2009 - 09:49

QUOTE(dibben @ 24 Mar 2009, 19:31) <{POST_SNAPBACK}>
Det pleier å være verre enn det ser ut som.Med en gang du begynner å plukke i det,er det som kjeks.Smuldrer opp.Ta høyde for at du må skifte tank og slangene som er nermest.


Da har jeg endelig fått sjekka dette litt mer nøye, lakk noe diesel fra en slange, fikk tak i noe uorginal slange, Mitsubishi skulle ha nærmere 600,- for drøye 20cm slange? Pris på slange jeg benyttet var 55,- for en meter. Dette er en drivstoff/oljeslange, så den burde vel tåle å ligge under bilen en stund, selv om den kanskje skulle vært kledd med noe utenpå selve slangen. Får følge litt med og se at det holder seg tett der smile.gif Grumf, var ikke bare slangen likevel. Piplet diesel fra nederst på røret også. Jaja, den delen skal i følge Mitsubishi koste noe slikt som 800,- Brukte noe tettemasse nå som skal tåle drivstoff, så får man se om det holder til det blir bedre vær å stå ute å flikke på slikt smile.gif

Edited by robbe, 30 March 2009 - 16:30.


#7 dibben

dibben

    Grand offroader

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 772 Innlegg:

Posted 30 March 2009 - 16:36

Kjøpte et tokomponent stoff på europris som jeg smurte på en dieseltank som var lekk.Fikk beskjed om at sveising var skumle greier,så droppa det biggrin.gif
Det stoffet funka som bare det.Men det blir mer midlertidig repp.Holder ikke så fælt lenge.
5 om dagen :)

Spar på vannet,drikk øl...
Meir turtall,je gass!

#8 pajeroskru

pajeroskru

    forskrudd

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1240 Innlegg:

Posted 01 April 2009 - 00:06

QUOTE(dibben @ 30 Mar 2009, 16:36) <{POST_SNAPBACK}>
Fikk beskjed om at sveising var skumle greier,så droppa det biggrin.gif


Jupp! Hiver du deg til å svise på en drivstofftank i full fart kan det hende du får deg en høylydt overraskelse. Det sikreste er å avfette den grundig innvendig, skylle og fylle den med vann. Dersom du ikke kan ha vann i den når du sveiser, må den luftes godt etter skylling. Dette kan gjøres ved at du har en blåsepistol liggende og blåse litt luft gjennom tanken over en tid.

Oppdaget forøvrig at jeg har samme problemet på min bil. Det lekker fra slangen på returen inn på tanken. Heldigvis er rørstussen på tanken tørr. Lekker såpass at det blir bytting en av de nermeste dagene.

Deler til gen2 - 2,8 96 mod selges.

#9 robbe

robbe

    Offroad-wannabe

  • Medlem
  • PipPip
  • 67 Innlegg:

Posted 03 April 2009 - 15:09

QUOTE(pajeroskru @ 1 Apr 2009, 01:06) <{POST_SNAPBACK}>
Jupp! Hiver du deg til å svise på en drivstofftank i full fart kan det hende du får deg en høylydt overraskelse. Det sikreste er å avfette den grundig innvendig, skylle og fylle den med vann. Dersom du ikke kan ha vann i den når du sveiser, må den luftes godt etter skylling. Dette kan gjøres ved at du har en blåsepistol liggende og blåse litt luft gjennom tanken over en tid.

Oppdaget forøvrig at jeg har samme problemet på min bil. Det lekker fra slangen på returen inn på tanken. Heldigvis er rørstussen på tanken tørr. Lekker såpass at det blir bytting en av de nermeste dagene.


Hummf, er det ikke herlig, deilige dieseldråper som drypper under bilen smile.gif Jeg må nok desverre bytte delen med rørstussen på da min var såpass morken at det kom noen dråper diesel mens bilen stod og gikk. Ble midlertidig fikset med tettemasse. Delen koster jo bare i underkant av 900,- så den blir nok byttet, ganske enkel jobb ettersom jeg fant ut at man kunne gjøre dette fra bagasjerommet, bare å løsne ett deksel festet med en 5-6 skruer.


#10 pajeroskru

pajeroskru

    forskrudd

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1240 Innlegg:

Posted 03 April 2009 - 22:21

QUOTE(robbe @ 3 Apr 2009, 15:09) <{POST_SNAPBACK}>
Hummf, er det ikke herlig, deilige dieseldråper som drypper under bilen smile.gif Jeg må nok desverre bytte delen med rørstussen på da min var såpass morken at det kom noen dråper diesel mens bilen stod og gikk. Ble midlertidig fikset med tettemasse. Delen koster jo bare i underkant av 900,- så den blir nok byttet, ganske enkel jobb ettersom jeg fant ut at man kunne gjøre dette fra bagasjerommet, bare å løsne ett deksel festet med en 5-6 skruer.


Lar seg gjøre og lodde nye slangestusser på flenslokket på tanken, men ikke med tinnlodd. Byttet slangen på min bil i går. Var lekkasje på returrøret fra pumpa. Viste seg at røret var rustet halvveis av, akkurat i kanten av slangen. Heldigvis var røret på tanken intakt. Måtte kappe gort en bit av røret, og brule en lengre slange. Tror det blir rørbytte etter hvert.
Deler til gen2 - 2,8 96 mod selges.

#11 robbe

robbe

    Offroad-wannabe

  • Medlem
  • PipPip
  • 67 Innlegg:

Posted 24 April 2009 - 08:15

Hmm, nå er jeg litt lei av hele dette dieseltullet.
Har bestemt meg for å bytte dette ordentlig. Er det mye pes å bytte denne delen? Vet ikke hva den heter, men det er den saken hvor det er 2 rørstusser som går inn i tanken. ser det er en "haug" med skruer rundt dette lokket.
Er dette grei skuring å gjøre selv, eller best å sette bort på verksted? Kan jo skru endel selv, men orker rett og slett ikke mer tull med diesel nå. Hvor anbefaler dere å kjøpe diesel slanger. Mitsubishi skulle jo ha betalt i gull for disse 2 små slangene.

#12 ErikB

ErikB

    Offroad-wannabe

  • Medlem
  • PipPip
  • 62 Innlegg:

Posted 24 April 2009 - 15:22

Den saken med 2 rørstusser heter tankarmatur og er vel ikke værre å skifte enn det en ser fra utsida ( rust på bolter etc.)
Slanger kjøpes hvorsomhelst- unntatt mitsubishi sjappa- TESS MEKONOMEN BILEXTRA FELLESKJØPET
Har du sprek kjerring og gammel bil, så har du noe å pusle med støtt.

#13 esc_cos

esc_cos

    Grand offroader

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 820 Innlegg:

Posted 24 April 2009 - 19:46

på gen 2 bila så er det en luke bak i bilen under gulvteppe som kan skrus opp.kommer rett til på denne delen da

#14 robbe

robbe

    Offroad-wannabe

  • Medlem
  • PipPip
  • 67 Innlegg:

Posted 24 April 2009 - 20:10

Takk igjen for svarene. Har funnet denne luken. Forsøkte med slange fra Biltema først, da var det fortsatt lekkasje på tankarmaturet(takk for navnet forresten) Lekk i den enden av slangen jeg måtte kutte for å få riktig lengde. Trodde først det var pga det var slange fra biltema at det ikke fungerte, men ble ikke noe bedre av slangen fra Torshov. Blir nok ikke aktuellt å kjøpe denne delen hos Mitsubishi(over 500 kr ohmy.gif ) Kan kanskje hende det fortsatt er lekk pga rust på røret til armaturet? har i grunn bare avfettet og vasket dette. Smurt på noe 2 komponent kitt nede, da det var lekk der også når jeg begynnte med dette. Det er ikke lekkasje der lenger. Får vel kanskje bare brette opp arma og få byttet dette ordentlig tenker jeg smile.gif