Gå til innhold



Foto

liten billig pendlebil


This topic has been archived. This means that you cannot reply to this topic.
19 replies to this topic

#1 dibben

dibben

    Grand offroader

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 772 Innlegg:

Posted 28 March 2009 - 08:44

Jeg har en golf2 som pendlebil i dag.Betalte 4000 for den og går godt uten di store problemene.Men det er jo sånn at gamle biler har endel nykker...Div typer har endel kjente problemer...golfen er jo kjent for dårlige gassere.

Men når ny pendlebil skal velges,hva skal en ha??Jeg skal jobbe med plen og torvtak,og kommer ofte til å sette meg skitten i bilen,så noe ny bil er uaktuellt.Er mye kjekkere når en ikke trenger å være redd for om en får en liten bulk eller skrape.Dessuten fikser jeg det meste selv.

Golf får du jo billig,men er dyr i delene.Ruster...dieselutgaven er jo superbillig i drivstoffutgifter,men har mye motorproblemer.

Toyota er dyrere i innkjøp men billig i drift.Ruster..

Lada er jo billig i innkjøp,men har endel sære men kjente problemer.Ruster???

Opel vet jeg faktisk lite om.Alle biler ruster men opel har jo rekorden... smile.gif

Noen med erfaring og synspunkt??

Edited by dibben, 28 March 2009 - 08:46.

5 om dagen :)

Spar på vannet,drikk øl...
Meir turtall,je gass!

#2 Lundblad

Lundblad

    Grand offroader

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 624 Innlegg:

Posted 31 March 2009 - 12:53

QUOTE(dibben @ 28 Mar 2009, 09:44) <{POST_SNAPBACK}>
Jeg har en golf2 som pendlebil i dag.Betalte 4000 for den og går godt uten di store problemene.Men det er jo sånn at gamle biler har endel nykker...Div typer har endel kjente problemer...golfen er jo kjent for dårlige gassere.

Men når ny pendlebil skal velges,hva skal en ha??Jeg skal jobbe med plen og torvtak,og kommer ofte til å sette meg skitten i bilen,så noe ny bil er uaktuellt.Er mye kjekkere når en ikke trenger å være redd for om en får en liten bulk eller skrape.Dessuten fikser jeg det meste selv.

Golf får du jo billig,men er dyr i delene.Ruster...dieselutgaven er jo superbillig i drivstoffutgifter,men har mye motorproblemer.

Toyota er dyrere i innkjøp men billig i drift.Ruster..

Lada er jo billig i innkjøp,men har endel sære men kjente problemer.Ruster???

Opel vet jeg faktisk lite om.Alle biler ruster men opel har jo rekorden... smile.gif

Noen med erfaring og synspunkt??



Daihatsu Charade får du jo som 1.0, både bensin og diesel.

Hva med en Suzuki SJ? Disse finner du billig, er solide og du har samtidig mulighet til å leke deg i skogen wink.gif

#3 ShuDuck

ShuDuck

    x-mod og pirat...

  • Medlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 4142 Innlegg:

Posted 31 March 2009 - 12:59

Skoda Pickup D, går billig (0.44) og utrolig praktisk med plan.. Har en selv og det eneste er at de ruster i dempertårna bak og plateskjøter langs kanal. ellers er de så enkle som en bil kan bli
Skal selge min men det er bare pga. at jeg skal gå over til SJ med diesel
Shu`s Suzuki

zuks or nothing!


Medlem nr:3 Suzuki 4x4 Club Norway

#4 dibben

dibben

    Grand offroader

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 772 Innlegg:

Posted 31 March 2009 - 19:18

Flere som sier skoda pickup.Skal ikke ha bil enda,men det er alltid greit å høre andres erfaringer.
5 om dagen :)

Spar på vannet,drikk øl...
Meir turtall,je gass!

#5 chri-ha

chri-ha

    Chri-ha

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1499 Innlegg:

Posted 31 March 2009 - 19:47

skoda er jo vw.............



Fiat panda 4x4. Koster mellom 130 og 160 tusen spell ny biggrin.gif Trenger ikke være redd for riper heller for får du solgt den er du heldig uansett.
Men jeg synes den er dritkul
90 HiluxTurbo

Christian Halsa
480 22161

#6 svk

svk

    offroad-wannabe

  • Medlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 3980 Innlegg:

Posted 31 March 2009 - 19:51

QUOTE(chri-ha @ 31 Mar 2009, 20:47) <{POST_SNAPBACK}>
skoda er jo vw.............



Fiat panda 4x4. Koster mellom 130 og 160 tusen spell ny biggrin.gif Trenger ikke være redd for riper heller for får du solgt den er du heldig uansett.
Men jeg synes den er dritkul


skoda pickup er 100%skoda untatt dieselmotoren...
HAR LYSTPÅ SKIKKELIG 4X4 IGJEN....

#7 Pajerosan

Pajerosan

    Skogens Konge

  • Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1462 Innlegg:

Posted 31 March 2009 - 22:09

Jeg har en 95 modell Peugeot 106 som jeg bruker til pendlebil.
Billig i drift med 1,1 liters motor.
Det er en jungel av billige uorginale deler å få tak i til disse bilene.
Lett å skru på selv.
Artige kjøreegenskaper.
Karrosseriet er galvanisert, så de er veldig bra mot rust.
Du får en lite brukt fra 15000-30000 kr.
Det er vanlig at man må bytte toppakning på denne motoren etter ca 100-150000km.
Men det er veldig enkelt. Jeg gjorde det hjemme i garasjen på noen kveldstimer.


#8 marting

marting

    Offroad-wannabe

  • Medlem
  • PipPip
  • 77 Innlegg:

Posted 05 April 2009 - 10:28

hehe... En meget erfaren og dyktig mekaniker sa til meg: "Nei nei.. måkji røre dessa, dei drøs i från einann" Altså de drysser fra hverandre.. han snakket om 80 og 90 talls franske småbiler...(som 205 og 309)

Jeg hadde prøvd og finne en eldre japse uten for mye rust... det dukker opp av og til.. Har hatt en 87 corolla 1,6 3 dørs.. en glimrende og sprek bil ! Kjempeutvalg av toyota og nissan for 5 til 15 lapper..

Edited by marting, 05 April 2009 - 10:29.


#9 ralph

ralph

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 389 Innlegg:

Posted 05 April 2009 - 15:47

Tidig nittitals mitsubishi lancer eller colt får jeg foreslå da. Bra biler med lite problemer å lavt forbruk. Lanceren får du jo også med 4x4 uten at det koster skjorta av den grunn.
Morgenstund har gull i munn, men bly i ræva!

#10 Pajerosan

Pajerosan

    Skogens Konge

  • Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1462 Innlegg:

Posted 05 April 2009 - 16:52

QUOTE
En meget erfaren og dyktig mekaniker sa til meg: "Nei nei.. måkji røre dessa, dei drøs i från einann" Altså de drysser fra hverandre.. han snakket om 80 og 90 talls franske småbiler...(som 205 og 309)


Hehehe! Er nok en meget fordomsfull herremann dette....
Franske biler har jo hatt et frynsete rykte i en del år, spesiellt på dyre biler med mange tekniske finurligheter.
Men 106'en er rett og slett en så enkel bil, at det er lite som kan skje med den.
Og skjer det, så er det som regel enkelt og billig å fikse hvis man kan skru selv.
Og når det gjelder rustbeskyttelse, så ligger den flere lysår forran 80-talls toyota.

#11 marting

marting

    Offroad-wannabe

  • Medlem
  • PipPip
  • 77 Innlegg:

Posted 09 April 2009 - 13:47

"Hehehe! Er nok en meget fordomsfull herremann dette...."

Ja..stemmer nok det biggrin.gif

106 er sikkert grei bil det.

Men fellesnevner for de bilene som har blitt foreslått er at de har veldig dårlig sikkerhet dry.gif Det er jo kanskje også noe å tenke på.. kanskje man ikke bør kjøpe de aller minste bilene.. Man får jo billige større og nyere biler også. Særlig hvis man ken leve med ett lavstatusmerke eller noe litt ukurrant fks. Huyndai, kia, rover og daewoo cool.gif

#12 Perkins

Perkins

    Nytt medlem

  • Medlem
  • Pip
  • 8 Innlegg:

Posted 10 April 2009 - 22:39

volvo 200 og 700 seriene kom med en diesel og turbodiesel. går billig, trygge og butte med, lett å få tak i deler. pluss at du kan sitte i motorrommet og skru sjøl=)

Edited by Perkins, 10 April 2009 - 22:39.

Arbesbil'n Mitsubishi L200 2,5D 4wd
Privat'n Volvo V70 2,4s



#13 dibben

dibben

    Grand offroader

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 772 Innlegg:

Posted 14 April 2009 - 20:56

Hatt endel volvo.Gode,trauste og slitesterke biler.ikke billige i drivstoff,men billige deler og lite deler som går i stykker
5 om dagen :)

Spar på vannet,drikk øl...
Meir turtall,je gass!

#14 Pajerosan

Pajerosan

    Skogens Konge

  • Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1462 Innlegg:

Posted 16 April 2009 - 18:36

QUOTE
106 er sikkert grei bil det.

Men fellesnevner for de bilene som har blitt foreslått er at de har veldig dårlig sikkerhet Det er jo kanskje også noe å tenke på.. kanskje man ikke bør kjøpe de aller minste bilene.. Man får jo billige større og nyere biler også. Særlig hvis man ken leve med ett lavstatusmerke eller noe litt ukurrant fks. Huyndai, kia, rover og daewoo


Sikkerhet er viktig å tenke på. Og 106'en min har jeg ikke lyst til å kollidere i for å si det sånn...
Derfor bruker jeg den kun til pendlebil til og fra jobb i 50, 60 og 70-soner hvor det ikke har skjedd ulykker i min tid.
Det er til slik kjøring den passer best.
Denne bilen hadde jeg ikke valgt om jeg måtte kjøre mye langt og traffikert.

#15 Øyvind Dotsetsveen

Øyvind Dotsetsveen

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 342 Innlegg:

Posted 01 September 2009 - 15:08

QUOTE(marting @ 9 Apr 2009, 14:47) <{POST_SNAPBACK}>
"Hehehe! Er nok en meget fordomsfull herremann dette...."

Ja..stemmer nok det biggrin.gif

106 er sikkert grei bil det.

Men fellesnevner for de bilene som har blitt foreslått er at de har veldig dårlig sikkerhet dry.gif Det er jo kanskje også noe å tenke på.. kanskje man ikke bør kjøpe de aller minste bilene.. Man får jo billige større og nyere biler også. Særlig hvis man ken leve med ett lavstatusmerke eller noe litt ukurrant fks. Huyndai, kia, rover og daewoo cool.gif

Jeg ville nok ha butta med en volvo 240 enn en eldre hyundai, kia, rover eller daewoo(eldre enn 2000) selv om de har airbag, ... Har sett noen slike som har butta og det var ikke noe pent syn... Fellesnevner for nesten alle disse er at A-stolpen knekker i toppen ved frontruta og rattet treffer seteryggen og knuser alt mellom... unsure.gif

Personlig kjører jeg en toyota carina e som er billig i drift(0.7l pr mil og billig å forsikre), selv om den er relativt dyr i innkjøp og heller ikke allverden å butte med. Camry derimot var en av de sikreste bilene(med unntak fra volvo rolleyes.gif ) på 90 tallet men er dyr både å kjøpe og dyr i drift(billigere enn volvo da tongue.gif .)

En bil som er billig i drift, sikker og ikke koster skjorta å kjøpe er jo Mercedes 190 2.0 D , det er ikke noen racerbil, men det går og går og går og går og går og går og går og går. Slitesterk og holdbar motor.

Edited by Øyvind Dotsetsveen, 01 September 2009 - 15:09.

If it ain't broken, you haven't used it hard enough!

Medlem nr.213 Suzuki 4x4 Klubb Norge

#16 dibben

dibben

    Grand offroader

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 772 Innlegg:

Posted 01 September 2009 - 19:31

Skal ikke ha stjernegris,uansett.Er imot disse,så er di ikke brukende på glatta heller....Golfen går enda den smile.gif
5 om dagen :)

Spar på vannet,drikk øl...
Meir turtall,je gass!

#17 Lars'ern

Lars'ern

    Skogens Konge

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1450 Innlegg:

Posted 02 September 2009 - 22:33

En gammel Toyota Corrolla KE70 er driftsikker og går billig. Bare pass den for rust, for den er glad i gamle Toyota'r happy.gif

Men selv om du ikke er så glad i franskmenn, noe som gjør att du tilhører en stor del av norges befolkning, så vil jeg anbefale deg å ta en titt på Citroen Berlingo. Grei pizza-racer med lite feil. Vil anbefale deg å se på diesel, da 1,4 bensin er mildt sagt kjedelig og dødt.
Lars'ern




Norges største trosamfunn er folk som har kjøpt ett VAG produkt å tror de har fått en bra bil
(sitat Volvo-Lars på http://volvoforum.no)

#18 kaos

kaos

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 395 Innlegg:

Posted 03 September 2009 - 18:59

Noen forslag:
Peugeot 306 1,9 td fra ca 98 og opp. Billig i drift og går bra. Komfortable. Airbager og ABS er standard. Se opp for el-feil. Ruster minimalt.
Citroen Xsara 1,9 td fra 98 og opp. Samme drivverk som 306, samme komfort. AC på mange. ABS og 4 airbager. BILLIG! Se opp for el-feil. Ruster minimalt.
Mitsubishi Colt fra 97 og opp. Driftssikre småtasser. 1,3 bensin. Billig å dure rundt i. Mitsubishi ruster, men er usikker på denne.
Mercedes 190 diesel. Dau som ei sjøldau ku, men går billig. Driftssikker som en stridsvogn. Komfort som mye større og dyrere biler. Finner du en med 2,5 diesel (90 - 95 hk) med automat får du en knall bil som rusler på ca 0,6.
Mercedes 250 20V diesel fra 94 til 95 (96 med stv). 113 hk. Går på ca 0,65 på normal kjøring, blandet. Mer komfort og driftssikkerhet finner du ikke for under 40 000,-. Disse runder en mill km med litt vedlikehold. Spør drosjeeiere verden rundt! Har både airbager og abs. Automat er vanligst. Mange har AC i tillegg til takluke og.
Litt nyere, men billig lell, og ikke minst uhyggelig mye for penga: Skoda Octavia tdi fra 97 - 99. 1,9 tdi, 90 hk, går på under 0,4 pr mil på langkjøring. Slå den... Klarte å bruke 0,39 i snitt på ferietur til vestlandet en gang. Plass, komfort, lavt forbruk og billig i innkjøp sammenlignet med alt annet i samme størrelse og alder. Rent VW-produkt, men bedre kvalitet (ble det sagt for ti år siden). Ruster så å si ikke.
Seat Toledo tdi er for så vidt et alternativ, billig, men regn med å beholde den til du dør. Å kjøpe Seat er som å kjøpe Aids. Du blir ikke kvitt det igjen... Tvilsom kvalitet, men denne billignende gjenstanden har masse til felles med VW.

VW og Audi koster mer enn de er verdt, men de går billig. Vær obs på at 110 hk tdi har problemer med reg reim. Vær nøye med å skifte til rett tid, helst før. Forstillinga på eldre A4 og Passat er et kapittel for seg. Resten er brukbart.

Onde tunger: OPEL = Obehandlat Plåt, Endast Lackerard (ruster...). FORD = Fiks Og Reparer Daglig

Edited by kaos, 03 September 2009 - 19:05.


#19 dibben

dibben

    Grand offroader

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 772 Innlegg:

Posted 04 September 2009 - 18:23

Hehe,en som har egne erfaringer??Masse bra å ta med seg her smile.gif
5 om dagen :)

Spar på vannet,drikk øl...
Meir turtall,je gass!

#20 Øyvind Dotsetsveen

Øyvind Dotsetsveen

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 342 Innlegg:

Posted 18 September 2009 - 23:55

QUOTE(kaos @ 3 Sep 2009, 19:59) <{POST_SNAPBACK}>
Skoda Octavia tdi fra 97 - 99. 1,9 tdi, 90 hk, går på under 0,4 pr mil på langkjøring. Slå den... Klarte å bruke 0,39 i snitt på ferietur til vestlandet en gang. Plass, komfort, lavt forbruk og billig i innkjøp sammenlignet med alt annet i samme størrelse og alder. Rent VW-produkt, men bedre kvalitet (ble det sagt for ti år siden). Ruster så å si ikke.
Seat Toledo tdi er for så vidt et alternativ, billig, men regn med å beholde den til du dør. Å kjøpe Seat er som å kjøpe Aids. Du blir ikke kvitt det igjen... Tvilsom kvalitet, men denne billignende gjenstanden har masse til felles med VW.

VW og Audi koster mer enn de er verdt, men de går billig. Vær obs på at 110 hk tdi har problemer med reg reim. Vær nøye med å skifte til rett tid, helst før. Forstillinga på eldre A4 og Passat er et kapittel for seg. Resten er brukbart.

Skoda Octavia er en bedre skrudd sammen golf 4, og er generelt bedre og billigere smile.gif Seat Toledo er en Golf 4 som knapt henger sammen, det eneste som virker er dieselmotorene i disse, samt 1.6 8v bensin tongue.gif
If it ain't broken, you haven't used it hard enough!

Medlem nr.213 Suzuki 4x4 Klubb Norge