Gå til innhold



Foto
- - - - -

Montere turbo på -95 Hiace 4wd med 2L motor


This topic has been archived. This means that you cannot reply to this topic.
No replies to this topic

#1 roald

roald

    Nytt medlem

  • Medlem
  • Pip
  • 1 Innlegg:

Posted 05 April 2009 - 23:19

Montering av turbo på –95 mod Hiace 4wd.

Bilen har en diesel 2L motor med sine heftige 73hk, jeg mistenker at noen av de var på beite. Med et dreiemoment på 159Nm er det ikke så mye å dra varehenger, båthenger og hestehenger med vekter på ca 1,5t. Sønnen min leser mye forum og kom over turbo kit til Hiace, det var fra –96 og oppover fant jeg ut. Jeg satt i gang å snuse og fant ut at ekshaustmanifoil måtte jeg lage selv, resten ville være ganske kurant. Kom fort bort i dette forumet og en gammel annonse fra Vidar, han hadde en manifoil og downpipe fra Japan! Jeg var i gang, har fått veldig mye info fra Offroad.no, så derfor vil jeg lage en liten sak på prosjektet. Mye er jo veldig likt som på Hilux som dere vet, da vil det være lettere for andre å kikke litt her kanskje. Snakket med moderator Anders som mente jeg skulle legge dette inn i ”Garasje”, jeg vet ikke om det er riktig å linke store bilder eller thumbs, dette er det første jeg gjør her på forumet.


Det er to måter å fikse retur olja på, bore i blokka der det er en sort strek eller gå inn øverst i bunnpanna.


Jeg tappet olja, boret med et lite bor og et 18mm bor påsmurt fett. Brukte en fleksibel magnet for å få ut noen spon etterpå, skylte med litt whitesprit. Jeg hadde ikke tappet olja skulle jeg ha gjort det på nytt, med fett på boret og en magnet er det svært lite som går inn.


Tok et 19mm rør, dreide det 1cm på 18mm, så konisk ut til 19, avfettet og smurte på Aralditt, banket det inn. Jeg kappet og sveiset det for å få en bedre vinkel som passet til turboens oljeretur.


Den dyrbare manifoilen var dessverre skjev, Vidar kunne rette den, jeg sparte den turen og tok det med 9” vinkelsliper og ny kappskive, fikk det temmelig plant.


Eksosrøret fra downpipen treffer rett i et girstag, tok det av, varmet å bøyde det om et par ganger. Klarte å bøye feil vei, derfor litt krunsh.


La girstaget rett under det andre. Måtte kappe eksosanlegget, bøye det og sveise det sammen, gadd ikke bruke sand eller kjøpe bend, det ble litt buklete. Bør jeg lage et nytt anlegg med litt grovere rør, 2,5”? Kommer turbotrykket litt tidligere da, eller hjelper det kun for å høyne makstrykket?


Intercooler fra H1 med vifte til kr 500.- på Erik’s bildemontering.

Av denne grunn skal jeg ikke ha noe ånding i tillufta! Det var over en deciliter med olje som isolerer godt, renset hele greia med whitesprit.


Flyttet oljetrykksgiveren til bakre plassering, tok pluggen som satt der og boret opp, kappet en bit av oljerøret på turbo’n og sveiset det sammen. Fort gjort og billig.


Monterte det der giveren satt med et par myke klemmer fra TESS. Hullet til venstre er til vakumpumpa.


Her skal lufta fra turbo’n igjennom til IC. som skal plasseres i filterrommet.


CT20 turboen til kr 3750.- bestilte jeg en onsdag fra USA, mandagen ble den levert på døra! Den passet ikke helt til mitt oppsett med IC, måtte stille den om ganske mye, bare å fjerne tapper hvis det trengs. Wastegaten måtte bygges om, aktivatoren traff der dere ser, bøyde staget forsiktig noe, resten tok jeg ved å bruke vinkelsliperen for å få den nærmere, den blir samtidig låst fast.


Måtte sveise om beslaget som dere ser. Det ville bli nesten helt umulig å komme til klipset som forbinder aktivatorstaget og wastegaten senere, så jeg boret et 1,5mm hull og monterte en 1mm splint. Det funker helt topp når man må demontere for å justere trykket, nesten ikke noe trangt oppi der!


Prøvemontering. Jeg brukte 8mm oljetrykkslange og 20mm på retur fra TESS.


Jeg plukket ut alt av filter, har aldri sett maken, må jo være lagd for å kjøre i Sahara og Sibir samtidig! Det ble et kjemperom hvor IC’n passet ganske så bra etter noen justeringer. Turbo’n går rett på IC’n med den originale slangen fra H1. Har laget flenser av 8mm flattjern og slagloddet på 12mm gløda kobberrør til vannkjøling som jeg grenet meg innpå varmeapparatet med 13mm slanger. Det blir fort varm motor nå, det er egentlig en fordel mesteparten av året.


Fuget og poppet på en gummi i åpningen for fleksibilitetens og tetthetens skyld.


Jeg har laget to adskilte soner i rommet for IC’n, vifta får lufta der hvor luftinntaket var, blåser igjennom ic’n og går ut der nede som det er åpent. Ville ikke suge inn nedenifra for da blir bare IC’n full av dritt. Har satt på en ekstra aluskjerm under med kant ned slik at dritten ikke spruter fra hjulet og opp i kassa. Det fungerer helt topp så langt.


IC’n sitter fuget, klemt og skummet fast, det svært lite forbindelse mellom de to sidene på den, noe som vil motvirke ”kortslutning”. Brukte alu plater til å dele av.


Her ser dere gjennomføringen for tillufta til IC’n, må kanskje følge med litt for å se om det flekser nok. Brukte 13mm vannslanger, monterte støttehylser innvendig i cutlex røra slik at de tåler slangeklemme.


Brukte noe siliconpakningsguffe som jeg punktet mellom to 1mm galv stålplater. Brukte skiver der hvor det skal skrus, klinte på en tilsvarende plate, da blir det ca 1,5mm luftspalte imellom som gjør at varmen fordeler seg ganske bra.


Det som ville være et problem var tilkobling til innsugsmanifoil, det finnes et originalt, men det er ikke lett å få tak i, dessuten ville det være for tilkobling uten IC. Med min løsning hvor IC’n står i luftfilterrommet er det bara å bruke det originale. Jeg renset den og tapet med isolerende tape fordi den går over motoren og er laget av aluminium.


Brukte varmereflekterende tape et par runder, plugget original retur av åndingen. Utluftingen av motoren har jeg fikset med et 12mm glødet kopperrør som ender nede ved girkassa et sted. Det har startet å dryppe olje der nå så jeg får vel ofre en gammel blikkboks som kan fylles opp. Den blir jo automatisk tømt ved passering av de fantastiske fartshumpene.


Min andre tappe, sveiset et 62mm stålrør som jeg la inni gummirøret, brukte silicon overgang til hver side. Tenkte ikke på at motoren kaster ganske mye på seg ved stopping, siliconslangene er veldig stive, IC’n løsna.


Her ser vi de hjemmelagde varmeskjolda, funker bra synes jeg.


Det var en som brukte en gul TESS slange som tålte ca 70 grader, da kan jeg bruke denne fra TESS som tåler 80 uten store problemer antar jeg? Den er ganske fleksibel, det er en sponavsugslange, passer jo for meg som er byggmester.


Har sett at en del mener originalt luftfilter er like greit som disse koniske, ville uansett suge før radiator. Jeg hang filteret med den runde boksen opp under bilen foran radiatoren. Har montert noen aluplater på kritiske slitasjesteder på slangen. Litt trangt forbi radiatoren.


Måtte bygge om litt her, brukte den originale gummi slangen som er veldig fleksibel, tok på alutape for å redusere strålevarmen. Resten skjønner dere. Funker helt toppers! Silicon er kjøpt på Thorshov (dyrt).


Oversiktsbilde, kjøpte turbopakningssett og manifoilpakning på Toyota, brukte pakningsguffe fordi det var en liten skjevhet igjen på manifoilen. Potta tett.


Trykkmåler fra Thorshov, jeg brukte lang tid på å finne ut hvor jeg kunne sette’n, det ble her, boret igjennom ”panseret” for slange og strøm. Funker greit nok.
Prosjektet har kostet ca 7 lapper og en ukes jobbing, kjøring etter deler og alt annet. Nå har jeg skrudd bil i over 30 år og er egentlig gått lei for flere år siden selv om jeg har et topp verksted, men dette var gøy!


Jeg har justert dieselskruen ca ¾ turn inn, det ble ganske bra, skal justere og teste litt mer. Trykket har jeg satt til 0,8 bar, resultatet: Helt rått!! og gåen klutch. Skal vel være litt over 100hk og ca 220 Nm tror jeg. Sønnen min skulle kjøre etter for å se hvordan det røyk, golfen hans holdt ikke følge opp bratte bakker! Så har jeg vært på en 40 mil tur med 1,5 tonn hengende etter, jeg sparte vel ikke så mye på gassen med det resultat at den brukte 1,8 l/mil. Kjørte noe med 4wd og koblet aldri ut frinavene. Synes det var litt vel mye, tar gjerne i mot meninger og råd for litt lavere forbruk. Men for en tur, trengte nesten ikke gire mer, kunne kjøre forbi andre biler med det lasset på slep i en hastighet jeg ikke setter på trykk! Det har blitt morsomt å kjøre den gamle kassa, det sier en del! På vanlig blandet kjøring bruker den snaut 1,1 l/mil, er det normalt?
Clutchen var nok kanskje litt sliten, bilen har gått 120 000km, med bånn gass på 3,4 og 5. gir opp en bakke slurer det umisskjennelig. Skulle vise typen til dattra mi hvordan den gikk, han kjører nemlig Hilux med 2L, da sluret det på 3.giret på en slette med bånn gass. Får kreke meg opp til Vidar og kjøpe svinghjul som har litt større clutchflate og som tåler litt mer.
Vil gjerne få lov til å takke for all hjelp jeg har fått ved å lese på Offroad.no forumet, og spesielt takke Vidar for all kunnskap han velvillig har delt!

Jeg ser at jeg kunne ha trengt litt mindre utveksling på diffene, jeg har visstnok 5.13:1, 4.56:1 hadde passet bedre, noen som skal ha store hjul og vil bytte?