Gå til innhold



Foto

X-Trail 2,2 Dci fusker - hjelp!


This topic has been archived. This means that you cannot reply to this topic.
6 replies to this topic

#1 Østerklev

Østerklev

    4x4-Høvding

  • Medlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 3360 Innlegg:

Posted 08 April 2009 - 06:43

Madammens offroader-wannabe, X-Trail 2002 mod, 2,2Dci 114 HK fusker. Så langt har to Nissanverksteder og 8000 kr. ikke hjulpet stort. Bilen mister plutselig effekten under akselerasjon. Dette kan variere, men etter en stund kommer effekten tilbake. Ingen feilkoder. Ved prøvekjøring med diagnoseutstyr ble det konstatert at railtrykket falt dramatisk. Første verksted mente feilen lå i railtrykksensoren, men dette virker ulogisk, da det jo er denne sensoren som forteller diag at trykket faller. Vil ikke bytte denne på mistanke, da en bare får kjøpt den som del av railen, ca. 10.000 kr. Skulle det ha vært feil på den, mener jeg den skulle ha vist for høyt trykk, slik at styringsennheten reduserte trykket på feil grunnlag.

Verksted to mente først det var trykkventilen i pumpa, men etter prøvekjøring foreslo de å bytte luftmengdemåler. Dette ble gjort uten resultat. De foreslo så at jeg skulle måle gasspotensiometeret, og dette ble gjort. Det var fall i kurven, så pedal med potmeter ble byttet, riktignok mot brukt, men feilen vedvarer. Nå er jeg tom for ideer, er det noen her som kjenner styringssystemet godt nok til å ha forslag til løsning?
Øyvind

-man kan ikke lese seg til praktisk erfaring

#2 Dieseldahl

Dieseldahl

    Nytt medlem

  • Medlem
  • Pip
  • 31 Innlegg:

Posted 08 April 2009 - 19:23

QUOTE(Østerklev @ 8 Apr 2009, 07:43) <{POST_SNAPBACK}>
Madammens offroader-wannabe, X-Trail 2002 mod, 2,2Dci 114 HK fusker. Så langt har to Nissanverksteder og 8000 kr. ikke hjulpet stort. Bilen mister plutselig effekten under akselerasjon. Dette kan variere, men etter en stund kommer effekten tilbake. Ingen feilkoder. Ved prøvekjøring med diagnoseutstyr ble det konstatert at railtrykket falt dramatisk. Første verksted mente feilen lå i railtrykksensoren, men dette virker ulogisk, da det jo er denne sensoren som forteller diag at trykket faller. Vil ikke bytte denne på mistanke, da en bare får kjøpt den som del av railen, ca. 10.000 kr. Skulle det ha vært feil på den, mener jeg den skulle ha vist for høyt trykk, slik at styringsennheten reduserte trykket på feil grunnlag.

Verksted to mente først det var trykkventilen i pumpa, men etter prøvekjøring foreslo de å bytte luftmengdemåler. Dette ble gjort uten resultat. De foreslo så at jeg skulle måle gasspotensiometeret, og dette ble gjort. Det var fall i kurven, så pedal med potmeter ble byttet, riktignok mot brukt, men feilen vedvarer. Nå er jeg tom for ideer, er det noen her som kjenner styringssystemet godt nok til å ha forslag til løsning?


prøv og bytt Dieselfilter wink.gif
Power is nothing without Quattro

#3 svk

svk

    offroad-wannabe

  • Medlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 3979 Innlegg:

Posted 08 April 2009 - 19:25

navara sliter vel med denne trykkføleren...er også et kjent problem på div tyske biler....prøv og få taki en brukt rail....
HAR LYSTPÅ SKIKKELIG 4X4 IGJEN....

#4 Østerklev

Østerklev

    4x4-Høvding

  • Medlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 3360 Innlegg:

Posted 08 April 2009 - 22:11

Takk for svar!

Dieselfilteret var det første som ble byttet.

Jeg kan fortsatt ikke forstå hvordan det kan være railtrykksensoren. Det er kun denne som kan fortelle diagnoseverktøyet at trykket er for lavt, og det er vel det samme signalet som går til styringsenheten. Dette burde jo medføre at styringsenheten gir beskjed om å øke trykket? Tenker jeg feil?
Øyvind

-man kan ikke lese seg til praktisk erfaring

#5 jonbern

jonbern

    Offroad-wannabe

  • Medlem
  • PipPip
  • 66 Innlegg:

Posted 10 April 2009 - 13:40

QUOTE(Østerklev @ 8 Apr 2009, 23:11) <{POST_SNAPBACK}>
Takk for svar!

Dieselfilteret var det første som ble byttet.

Jeg kan fortsatt ikke forstå hvordan det kan være railtrykksensoren. Det er kun denne som kan fortelle diagnoseverktøyet at trykket er for lavt, og det er vel det samme signalet som går til styringsenheten. Dette burde jo medføre at styringsenheten gir beskjed om å øke trykket? Tenker jeg feil?



Ring Flisundet motorsenter på flisa de har meget god peiling.


Mvh
Jon Øivind Berntsen
2002 G-400 CDI
2001 V-220 CDI
1998 V-230 TD
1998 BMW Z3(Ombygget)
IPB Image

#6 Østerklev

Østerklev

    4x4-Høvding

  • Medlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 3360 Innlegg:

Posted 14 April 2009 - 00:11

QUOTE(jonbern @ 10 Apr 2009, 13:40) <{POST_SNAPBACK}>
Ring Flisundet motorsenter på flisa de har meget god peiling.


Ringer Flissundet i morgen, men er fortsatt åpen for forslag!

Øyvind

-man kan ikke lese seg til praktisk erfaring

#7 Østerklev

Østerklev

    4x4-Høvding

  • Medlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 3360 Innlegg:

Posted 26 April 2009 - 10:53

Var på Flissundet mandag 20. april. Den dagen fusket den selvsagt ikke, for andre gang på ett år!!!

Gutten som så på bilen sjekket alt han kunne av funksjoner, gkk over ledningsnettet en gang til og prøvekjørte flere ganger med testutrustning uten å finne feil. Etter dette har bilen oppført seg eksemplarisk, så jeg begynner å tro at problemet har vært vakkel i en kontakt, og at runden på Flissundet var verdt pengene.

Dette verkstedet fikk jeg godt inntrykk av, og neste gang jeg ikke finner ut av elektronikkrelaterte feil er det nok dit jeg vil henvende meg.

Hele historien kostet meg ca. 11.000 kr. og et par arbeidsdager. Litt skremmende å ha en bil som merkeverkstedene ikke kan reparere.
Øyvind

-man kan ikke lese seg til praktisk erfaring