Gå til innhold



Foto

Bytte toppakning?


This topic has been archived. This means that you cannot reply to this topic.
10 replies to this topic

#1 Johan H

Johan H

    Nytt medlem

  • Medlem
  • Pip
  • 49 Innlegg:

Posted 27 April 2009 - 20:50

Hei igjen alle.

Da har det altså dukket opp en ny Afrika-bil kandidat. Denne gangen en 1993 5-dørs paj 2,5 TDI. 180.000km og ukræsja (til en goooood pris)

Men under panseret er det altså så mye søl atte hjelp, og undersiden av motoren var innsausa i tørr sort "ojle". Prøvekjørte 10 min hardt i terreng, målte olje før og etter, ingen synlige lekasjer eller nivåforskjeller. Motoren kinner noen sekunder før den vil starte, men går pent og uten bilyder. Vi vurderer å kjøpe bilen og få motoren overgått, men lurer selvfølgelig på om vi er på vei ned i den berømte sekken hvor det befinner seg en prisrelatert katt.

Her er div bilder av motorrommet.







Oljesølet er mest på motorblokkens høyre side i underkant av topplokket (og det er da manifoldene som er der?). Selve topplokket er rent. Sto med hodet i motoren og revvet opp på høyt turtall, men så ingenting uvanlig (men jeg kan jo ingenting om Paj)

Ellers har bilen vært firmabil i en drenerings- og byggefirma, og kjørt i Spania. rammen fri for rust og ingenting som tyder på råkjøring bortsett fra en god bulk i undersiden av bensintanken (kremt).

Hva tyder symptomene på? Er det bare en lekk toppakning? Er det noe helt annet? Tatt i betraktning at vi gir veldig lite for den, er det verdt et kjøp? Meninger mottas med takk.

Og, btw, websidene våre er oppe og går! http://b2.copernica.no (stolt "far")

Utvendig;


Gen I 1990 2,5 TDI Team Copernica Adventures - Budapest Bamako 2010 - http://b2.copernica.no

#2 Kenneth32

Kenneth32

    Høvding Glade Vanvidd

  • Medlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 2342 Innlegg:

Posted 27 April 2009 - 21:54

Bilen både så og hørtes utifra det du sier grei ut den. Får du den grisebillig, så spiller jo ikke 10 lapper ekstra til en ny topp så veldig mye, vil jeg tru.

Men pass dere for fallgruvene. Dem finnes på alle biler, uansett hvor forsiktig man er.

Ønsker dere lykke til med et kuult prosjekt cool.gif
'88 lang Paj. 2.5 TD 31x10,5-15 Brøytebil.
'91 lang Patrol 2.8 TD 265/70-16 Min bil.
'93 Subaru Legacy 2 liter. Konebil.


Murphys lov: alt som kan gå galt, går garantert galt.

www.bruktbildeler.com
www.autodb.com
www.finn.no

#3 HardKåre

HardKåre

    Skogens kongle

  • Medlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 7424 Innlegg:

Posted 27 April 2009 - 22:38

Ofte er det ikke nok å bytte toppakning, du må bytte toppen også! Disse slår seg og sprekker for et godt ord hvis de blir varmkjørte...
If it ain't broken, you haven't been looking good enough!
HardKåres Pajeroer
HardKåres Amerikanere

#4 Kenneth32

Kenneth32

    Høvding Glade Vanvidd

  • Medlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 2342 Innlegg:

Posted 27 April 2009 - 23:07

Det var defor tallet ble 10 lapper fra mitt svar over her. Et slipesett koster deg under 2 lapper. Da har du alt du trenger til å bytte toppakningen, og div. andre pakninger som innsug og eksos.

Jeg gjorde en sånn hastverkrep. på min Pajero for 2-3 år siden, med å bare skifte pakningen. Det funka gull, og funker fortsatt gull, men i værste fall må du gjøre samme jobben på nytt, og da må du ut med penger til en topp + slipesettet til 2 lapper.

Kan ha flaks og toppen bare trenger å rettes. Det koster ikke mange hundre spenna å få planfresa den på f.eks. Bilextra....dem gjorde det på en Volvotopp for 200 spenn i 2000. Men trykktesting av topp på sylinderservice i Oslo fikk jeg beskjed om at ville koste ca. 4-5 lapper. Er toppen sprekt, så blir det 4-5 lapper for å finne ut at toppen kan du kaste, så 8 lapper til en ny, og 2 lapper til et slipesett. Da er du oppe i ca. 15 lapper.

Som du ser kan du ha flaks som meg, men det kan fort gå rett til hel**te også. Og her gjelder det å ta riktig valg. Mistenker du toppen for å ha ryki, så prut ned, så du har penger til å fikse. Dette skal jeg love deg at ikke er gratis ja.

Ønsker deg lykke til cool.gif
'88 lang Paj. 2.5 TD 31x10,5-15 Brøytebil.
'91 lang Patrol 2.8 TD 265/70-16 Min bil.
'93 Subaru Legacy 2 liter. Konebil.


Murphys lov: alt som kan gå galt, går garantert galt.

www.bruktbildeler.com
www.autodb.com
www.finn.no

#5 Johan H

Johan H

    Nytt medlem

  • Medlem
  • Pip
  • 49 Innlegg:

Posted 27 April 2009 - 23:52

Takksam.

Hvordan vil en sprukket topp oppføre seg under kjøring? Alt virket normalt da vi rægga med den i dag. Og et evt bytte skal vi nok få ordnet, men kjipt om det skrur opp prisen vår så mye. Da kjøper jeg heller en frisk bil litt dyrere.

Men; for dem som har fått det med seg så bor jeg altså i Krakow, Polen. Her er livet godt og ting billig. Vi får bilen for 17.500 NOK, og en strøken brukt Paj delemotor koster ca fem tusen norske. Ergo kan kun toppen ikke koste oss så mye. Værre er det å finne en skikkelig mekaniker! Her er alle sertifisert av broren sin..
Gen I 1990 2,5 TDI Team Copernica Adventures - Budapest Bamako 2010 - http://b2.copernica.no

#6 L200 man

L200 man

    Grand offroader

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 561 Innlegg:

Posted 28 April 2009 - 01:58

Hmm... Det ser da ut til at du kan være heldig, sikker på at det ikke bare er toppdekselpakningen som lekker. Så veldig likt ut som på min, og der var det toppdekselpakningen.
Se på olja om det er vann i den, koker bilen lett ved hardpåkjenning osv er tegn på toppakningtull huh.gif

Suzuki'n min er tilsalgs......


#7 HardKåre

HardKåre

    Skogens kongle

  • Medlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 7424 Innlegg:

Posted 28 April 2009 - 08:40

For å bytte topp /evt bytte hele motoren er det plenti nok med fagbrev fra bror sin... wink.gif Kjempefine biler å skru på. Å bytte motor er gjort i løpet av 1,5dag, toppen tar du på 1/2...

Sjekk olja for vann, sjekk vannet for olje, se på eksosen på bilen. Ryker den mye blått eller hvitt tyder det på toppakning eller annet tull. Lite effekt, unormal arb.temp, (selv om arb.temp er et dårlig mål på Paj, da mange av disse motorene går kaldt... ) Sjekk om det bobler i radiatoren når motoren går, sjekk om den bruker olje eller vann.

EDIT: Enig i at det KAN se ut som om det bare er toppdekselpakninga... Det demonterer du med 2 skruer, rengjør, setter inn med pakningssement så er det tut å kjør etter 5min. Men det kan også være mer...

Må du bytte topp kan du kjøpe brukt fra L200, L300, Pajero->94, Hyundai H-1, H100 og Galloper. Kan også bruke 2,3topp men den er noe svakere, så spørs om jeg vil anbefale det på tur til Africa...

Edited by HardKåre, 28 April 2009 - 08:45.

If it ain't broken, you haven't been looking good enough!
HardKåres Pajeroer
HardKåres Amerikanere

#8 pajeroskru

pajeroskru

    forskrudd

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1240 Innlegg:

Posted 28 April 2009 - 17:01

Ut fra bildene tror jeg også at det er toppdekselpaknkngen som lekker. Det ligger også en halvmåne av gummi i bakkant av toppen. Denne bruker det også å ledkke rundt. Denne er løs når du tar av toppdekselet.

Motorbytte? Ikke for å skryte, men sist jeg og svigers skiftet motor i gen1 tok det nøyaktig 4 timer og to min fra vi åpnet panseret og til start. Dette inklusiv en kaffepause på 23 min. Da var det vel og merke 11. gang vi gjorde denne operasjonen. ;-) Det gikk ikke like fort første gang.
Deler til gen2 - 2,8 96 mod selges.

#9 HardKåre

HardKåre

    Skogens kongle

  • Medlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 7424 Innlegg:

Posted 28 April 2009 - 17:18

HEHEHEEEEEEEE å eg trudde eg va erfaren med 3 motorbytter på Gamla... showoff.gif
If it ain't broken, you haven't been looking good enough!
HardKåres Pajeroer
HardKåres Amerikanere

#10 pajeroskru

pajeroskru

    forskrudd

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1240 Innlegg:

Posted 28 April 2009 - 17:37

Du har litt å ta igjen ja. wink.gif Er ikke bare motorbytte, men også ut og inn med samme moter. Ligger noen dyrkjøpte erfaringer innimellom. Dreier seg om totalt fem motorer og to biler pluss demontering fra et par delebiler.
Deler til gen2 - 2,8 96 mod selges.

#11 Johan H

Johan H

    Nytt medlem

  • Medlem
  • Pip
  • 49 Innlegg:

Posted 04 May 2009 - 22:21

Vi kjøpte bilen!

Min kompanjong så på bilen igjen i dag etter å ha plukket opp tre mekanikere fra Mitubishi. De gikk over bilen og konstaterte røket pakning, men intakt lokk. Bilen har nok gått over 200.000, men ikke mye. Drivreim skal byttes, og clutchen er ligeså gåen. Takluka sitter fast, og bremsene holder noen år til. Selger gikk ned på pris med et par tusen, så fikk hele saken for 16.000 kr. Tror det er en kjempedeal!

Ser frem til litt jobbing og klargjøring til ekspedisjon! Kommer nok snart flere poster fra meg her inne nå. Takk til alle (Særlig Driving og HardKåre) for kontinuerig gode tilbakemeldinger og god hjelp.
Gen I 1990 2,5 TDI Team Copernica Adventures - Budapest Bamako 2010 - http://b2.copernica.no