Gå til innhold



Foto

Kjøpt Jimny 99


This topic has been archived. This means that you cannot reply to this topic.
20 replies to this topic

#1 NASK

NASK

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 114 Innlegg:

Posted 01 May 2009 - 00:24

Hei
Jeg har nettopp kjøpt meg en suzuki jimny 99 modell. Bilen er har noen skønnhetsfeil men fungerer krute godt. Det ble denne bilen for jeg har inntrykk av at suzuki er okey kvalitet og at jeg fikk den til en rimelig penge. Det at den bruker 0,62 på bila fulllastet er heller ikke noe å sutre over når man skal på langtur. Jeg har ikke noe spesielt peiling på bil så kommer sikkert til å drite meg ut litt nå men uansett. Jeg har fattet interessen for offroad kjøring og ombygging av terreng biler. Har en del kompiser som holder på med dette og jeg bruker meste parten av tiden min i fjellet på ski eller jakt langt fra asfalterte veier så tenkte at dette kan være en god hobby. Jeg er allerede blitt litt hektet og har sotte å lest masse om alt mulig.

Det jeg lurte på er om noen her har noe erfaring med heving og dekkevalg til Jimny? Jeg vil helst ikke begynne å kutte noe og sette på skjerbreddere. Har sett at dimensjonen 215/75/15 brukes mye i australia men syns det virker litt lite ( http://car.finder.ph...LX_Manual_.html ). Hva er det meste man får plass til i julbuene på en orginal jimny? Har tenkt å heve bilen med ome sett 2" noe jeg fikk anbefalt hos norsk offroad teknikk. Noen som har noen andre forslag eller erfaring?
Jeg har fått tak i en vinj. Har tenkt å montere den på stålramma inne i motorommet forran radiatoren. God eller dårlig ide?
Har forresten mangellapp fra eu-kontroll. Foringene på bakakselen er slitte. Da fant de ut på verkstedet at man må bytte hele bærearmen siden foringene sitter fast på de. Stemmer dette finns det ikke non billiger løsning for disse koster 3400 per stykk. Eller finns det noe alternativ som er mer egnet for offroad kjøring. Den andre feilen er at bilen har for høy lamda verdi. Noen som hvet va dette kan skyldes eller må jeg ta bilen inn til feilsøking?


MVH
Andreas


#2 sven

sven

    4x4-Høvding

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 4833 Innlegg:

Posted 01 May 2009 - 01:29

Heisann, og gratulerer med kjøp av jimny.

Nå har du kjøpt en bil som er litt for ny for de fleste av oss her, men vi skal likevel hjelpe deg så godt vi kan...

Når det gjelder heving ville nok og jeg satsa på et OME, eller trailmastersett, disse fås med TUV papirer, DVS at du tar kontakt med biltilsynet, forklarer at du skal montere et tUV godkjent sett, og sjekker om du må søke, eller om det bare holder med å stikke innom.. Da får du hevesettet i vognkortet på bilen på lik linje med et senkesett på en veibil...

Det finnes et alternativ til for heving, nemlig bodylift. det er klosser man setter inn mellom karosseri og ramme, men så langt jeg vet finnes ikke noen av dem godkjent for jimny enda. men det kommer.

Når du hever bilen mener jeg at 225/75-15 kommer innom 5 % av rulleomkrets, og dermed ikke er stor nok til å måtte godkjennes, disse tilsvarer ca 29"

Når du har montert hjul og hevesett, så jekker du opp akselen side for side slik at du finner max innflex( hjulet så langt opp i hjulbuen som mulig) uten at det subber noen sted ved max sving begge veier, og om det er nødvendig gjør du om bumpstoppen slik at den stopper fjæringa der, mulig den er inne i fjæra.


Da skal ikke biltilsynet kunne ta deg på noe som helst, og du har en fin moderat hevet jimny uten å kappe i noe.

Angående vinsj bør du snakke med noen som har litt greie på dette, et feilmontert vinsjfeste kan faktisk dra bilen rammeskjev.. sørg alltid for at festet sitter godt i begge rammevanger!

angående foringene synes jeg det er rart om det ikke går å bytte foringer i de bærearmene du har... de pleier jo å være til å bytte...

Lambda har jeg ikke videre peiling på, men den forteller jo noe om hvor komplett forbrenningen er, så jeg ville nok prøvd med et nytt luftfilter og nye tennplugger... Det koster jo ikke allverden og er uansett ikke noen minus for bilen...

Håper du fikk noen brukbare svar... som sagt jimny er litt nytt for oss enda:)




#3 Double Toy

Double Toy

    Sjef

  • Supermedlem
  • PipPipPipPip
  • 761 Innlegg:

Posted 01 May 2009 - 07:23

Gratulere med fin bil biggrin.gif

Her er en link til er jimny i sverige, som er ombygd en del, kanskje du finner no tips og triks der

http://www.4x4sweden...opic.php?t=1655
Supervitara har nå blitt Double Toy

Supervitara garasjen : http://www.offroad.n...showtopic=81865
Double Trouble garasjen : http://www.offroad.n...showtopic=93905
Kjellermann EsbenSJ's : http://www.offroad.n...sje-t88047.html

#4 NASK

NASK

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 114 Innlegg:

Posted 01 May 2009 - 12:03

Halo
Takk for svar. Det her skal bli bra!
Ble litt klokere. Skal prøve å bytte luftfilter og kanskje tennplugger så får vi se om det blir noe bedre. Har dere noen tips til internett sider med dekk og felg salg? Og har noen erfaringer med å dra til svergie å hente deler? Jeg bor i Narvik så har bare 1 time til grensa. Skal prøve å google litt å finne en forhandler i Kiruna.
Nån som har prøvd eller sett bilder av 32" på jimny. Har en kompis som har et par billige all terrain til salgs å tenkte jeg kunne skyte pigger i disse og bruke som vinter dekk. Må man da gire om girkassa for kortere utveksling eller nå sånt?

Lamda verdien er vel co2 nivået i eksosen. Tror bilen har en lamda sensor som justerer innsprøytingen av olje i forhold til benisin for å få riktig blanding. så blir det for lite olje og for mye bensin så blir det vel for høyt co2? Men bilen går ikke varm og virker ikke som den bruker noe serlig med olje heller (har kjørt den fra Bergen til Narvik) Kanskje bare denne sensorn har klikka..

Edited by NASK, 01 May 2009 - 12:14.


#5 sven

sven

    4x4-Høvding

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 4833 Innlegg:

Posted 01 May 2009 - 21:53

Olja har ikkeno med insprøytningen å gjøre.... den har kun tre egenskaper, smøre alle bevegelige deler i motoren, kjøle de bevegelige delene, og rense med seg sot og avleiringer som blir etter mange års bruk.

det lambdaen måler er hvor forbrent blandingen av bensin og luft er. får du for lite bensin har du en forbrenning som kan være skadelig for motoren, og det dannes endel gasser i avgassen, er blandingen for feit vil man ha for mye CO2 verdier.

32" kan du glemme, de er for store uten masse modifikasjoner.

Jeg synes du skal kjøpe deg et sett med 235/75-15 jeg og starte der, og er dette morro og du har lyst til å bygge videre kan du heller modde litt til etterhvert.


#6 vidar

vidar

    Vidar

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1917 Innlegg:

Posted 02 May 2009 - 06:28

Snakk med Ray på http://www.rhinorays.co.uk/

Er usikker på om at han har er TuV godkjent, men kan nok hjelpe med deler. Ellers er dette søket :

http://fahrzeugteile...286Q2ec0Q2em282

og dette :

http://shop.ebay.co....-All-Categories

denne var pen : http://shop.ebay.co....-All-Categories

og denne butikken :

http://www.kapsuzuki4x4.co.uk/
Vidar
Founder Suzuki 4x4 Norway

#7 Haslbeck

Haslbeck

    Offroader

  • Supermedlem
  • PipPipPip
  • 119 Innlegg:

Posted 03 May 2009 - 23:48

Du kan se her etter dekk og felger. www.4wheelparts.com
Har selv bestillt Radial SSR 29X11.50X15.0 m/ 15x8 Pro comp felger som jeg skal ha på 410`en min.

#8 NASK

NASK

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 114 Innlegg:

Posted 10 May 2009 - 22:09

Nå er emo 2" hevesett og nye bærearmer bestilt. Neste innkjøp er dekk. Jeg tror det blir mudd terrain dekk. Men er det mye forskjell på fks bf goodrich mudd terrain og bf goodrich all terrain? Tror dimmensjonen bli 235/75/15 . Fikk opplyst av norsk offroad teknikk at 250/75 var maksimal dimmensjon uten noe form for kutting i karroseriet og andre modifiseringen. Noen som har prøvd disse dekkene http://www.byttdekk....=129&item=32186 er dette et bedre helårs alternativ til bf goodrich mudd tarrain?
har sett litt på den sia http://www.4wheelparts.com . Hvordan bålt sirkel er det på suzuki jimny?

andreas

#9 sven

sven

    4x4-Høvding

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 4833 Innlegg:

Posted 11 May 2009 - 00:32

jimny har boltsirkel 5x5.5, eller 5x139.7


#10 Harald Th

Harald Th

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 362 Innlegg:

Posted 12 May 2009 - 11:43

Det finnes en ARB støtfanger med winsjfeste. Var en på SOT i fjor som kom fra Tyskland. Hevet, breddet? og med 235 dekk alt med TUV papirer.
Da burde det gå hær åsså
BF mud er ikke helårsdekk, kjører Aurora rt02 (mt mønster). Disse er mykere en BF. Fikk de seipet og har kjørt på vinteren i NordNorge med de.
Harald

Edited by Harald Th, 12 May 2009 - 11:47.

Harald Thoresen
Vitara SWB OME 30" 2"BL
Stårfastoverallt

#11 NASK

NASK

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 114 Innlegg:

Posted 13 May 2009 - 17:41

Hei. takk for svar gutter. Hva vil seipet si? Tror jeg går for mudd 235x75 blir sikkert bra. Har sett de der arb fangerne men det blir for mye penger nå. Har fått en vinsj av en kompis. Ukjent merke men er helt ny. Den skal kunne trekke 1300 kilo. vil det fungere, tror den i hovedsak er laget for firjulinger. Men med jimnyen på 1045 kilo og motor kraft burde det jo akkurat gå?

#12 NASK

NASK

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 114 Innlegg:

Posted 13 May 2009 - 17:46

Skulle kanskje lagt ut noen bilder av prosessen. Får se hva jeg får til..

#13 Atlen

Atlen

    Offroad-wannabe

  • Medlem
  • PipPip
  • 53 Innlegg:

Posted 13 May 2009 - 20:17

Her finn du test av dekk:

http://www.offroader...ud_Terrains.htm

Eg kjøpte meg nettopp dekk hos byttdekk.com og sist eg var inne og kika hadde dei BFG Mud-Terrain billigare enn både Maxxis-dekka du linka til og til BFG AT, men fann ikkje MT no i 235/75/15.
Eg bestilte mine dekk i påska, men har kika litt innom der etter det for å sjekke status på bestillinga, men no var heimesida deira oppdatert sia sist eg var inne.
Du kan sende en mail og høyre om dei fortsatt kan få tak i BFG MT i 235/75/15.

#14 sven

sven

    4x4-Høvding

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 4833 Innlegg:

Posted 14 May 2009 - 00:04

til en jimny er egentelig er 1300 kg vinsj alrfor liten(vel og merke om bilen skal brukes skikkelig i terrenget...)anbefalt er 2-2,5x bilens vekt, mentil å hjelpe seg over med, og som litt redskap burde denvære midt i blinken.... ikke blir den så tung heller...

for ikke å snakke om at vinsj i trynet faktisk ser drittøft ut... cool.gif




#15 NASK

NASK

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 114 Innlegg:

Posted 28 May 2009 - 10:01

Det ble bf goodrich mudd!:) Og driver å skal få på ome nå. Noen som har peiling hva registerreim er på tysk? Viser seg at den forje eieren har skrevet feil i kjøpskontrakten. Der står det at reg reima var bytta på 180.000 mens i service heftet står det ved 140.000!!!!! Fan e drit irritert, kjerringa tar ikke telefon, har ringt tusen gang å lagt igjenn beskjeda sms osv. Nån som vet om æ har nå lov av nå slag på mi sie og om det e nån æ kan prate med for å få hjelp til å konntakte ho. Bilen har forresten gådd 234.000 km . E det sånn at man MÅ bytte ver 100.000 eller e det sånn circa?



#16 sven

sven

    4x4-Høvding

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 4833 Innlegg:

Posted 28 May 2009 - 16:13

hver 100000 eller 5 år.... reima er av gummi og er ferskvare...

er du usikker får du bytta den... koster vel 2-3 lapper tenker jeg.... billigere enn om den ryker og slår sammen(er ikke sikker på om jimny gjør det), og uansett billigere enn irritasjonen om den ryker meds du har det travelt... Dersom du ikke gjør jobben selv da, da koster vel reima 3-400 kr


#17 NASK

NASK

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 114 Innlegg:

Posted 29 May 2009 - 13:26

Takk for alle svar. det har vært svert hjelpsomt. Hadde bestilt dekk men fikk beskjed i dag at de ikke kunne levere bf goodrich i den størrelsen lenger. fritt hos leverandøren eller nå sånt tull. Litt frustrert nu etter feilsøking på for høyavgass i dag. sjekk http://www.offroad.n...yv-t103195.html

OME settet ble jævlig bra, ganske stor forskjell fra stock dempere og fjærer (si fra hvis det er noen som trenger de orginale). her er et dårlig bilde av bilen etter heving men uten dekk.

Attached Thumbnails

  • FILE0414.jpg


#18 NASK

NASK

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 114 Innlegg:

Posted 29 May 2009 - 13:42

Noen som vet om jeg får 235 på de orginale stålgelgene? btw:P

#19 sven

sven

    4x4-Høvding

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 4833 Innlegg:

Posted 29 May 2009 - 14:49

om de originale stålfelgene er 5.5x15 så gjør du det....

Jimnyen ser MYE mer riktig ut med hevesettet:) blir liksom litt mer suzuki...


#20 NASK

NASK

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 114 Innlegg:

Posted 29 May 2009 - 17:58

QUOTE(sven @ 29 May 2009, 15:49) <{POST_SNAPBACK}>
om de originale stålfelgene er 5.5x15 så gjør du det....

Jimnyen ser MYE mer riktig ut med hevesettet:) blir liksom litt mer suzuki...


biggrin.gif enig.


Den her har 235/75/15 på orginal felg. Så det går vel. Men den er hevet 60mm og 20 på karrosseriet. Er redd for at 235 vil ta i når jeg svinger som det står rundt om kring på forskjellige forumer. Har heller ingen andre dekk en de som står på bilen så må jo ha et par for å få bilen eu-godkjent også. Hvis det noen gang skjer rolleyes.gif ohmy.gif tongue.gif

Attached Thumbnails

  • 60mm_suspention_lift_og_20mmbody.jpg