Gå til innhold



Foto

Kjøp av Jeep Cherokee


This topic has been archived. This means that you cannot reply to this topic.
47 replies to this topic

#1 foxracing

foxracing

    Offroad-wannabe

  • Medlem
  • PipPip
  • 74 Innlegg:

Posted 02 May 2009 - 13:29

Tenkte jeg skulle kjøpe meg en jeep cherokee 2.5 td opp til 2000 modell i 5 seter. Er det noen modeller man burde holde seg unna? med tanke på kjente feil. Bilen skal brukes til daglig og muligens få et par større hjul smile.gif "ps det må være ac i den!"

Edited by foxracing, 02 May 2009 - 13:35.


#2 Bie

Bie

    Grand offroader

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 585 Innlegg:

Posted 02 May 2009 - 14:36

Søk og du skal finne :-)
Finn en som har gått minst mulig, bytt støtstengene med en gang du får den. Sørg for olje og filter på motor hver 5000 km. Dette er heller ikke en bensinbil, kjør den med fornuft, pass på temperaturen, og la den gå på tomgang en liten stund før stopp, særlig hvis du har hardkjørt den noe. Følg disse rådene og du skal leve lenge i skogen :-)

mvh

B.

Sjølberging er alfa og omega.


#3 Rocker

Rocker

    Grand offroader

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 605 Innlegg:

Posted 02 May 2009 - 20:19

Kjøpsråd på Jeep Club Norway.
Mulig du må logge inn for å se dette, men det er verdt det smile.gif

XJ 1984-97
XJ 1997-01

#4 Lars667

Lars667

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 309 Innlegg:

Posted 02 May 2009 - 23:05

Enig med alle punkter her, selvfølgelig. I tillegg ville jeg ha frittet selger ut om bilen bruker vann av noe slag, og om det er fluktuerende temperatur i varmeapparat. Begge deler er symptomer på sprukne topper (eller gåen toppakning?), som er en gjenganger på disse bilene. Jeg er fersk med min '95 2.5TD, men har lært om sprukne topper "the hard way". Det er ikke en erfaring jeg vil gjøre om igjen, og skulle jeg kjøpt TD-utgaven igjen nå, så ville jeg vært mer påpasselig med å sjekke styrke på kjølevæske etc., og krevd enten oppdatert servicehefte eller kvitteringer på oljeskift osv. Ut fra det jeg har hørt, er det ikke noen sjeldenhet med en sprukken topp eller 3 (de har 4 separate) etter 150-200.000 km.

#5 foxracing

foxracing

    Offroad-wannabe

  • Medlem
  • PipPip
  • 74 Innlegg:

Posted 03 May 2009 - 19:39

Hadde ikke håpet at diesel utgaven skulle være så skjør. Noen som har en viss peiling på forbruk på diesel og bensin utgavene? By kjøring.. Sånn ca smile.gif

#6 Rocker

Rocker

    Grand offroader

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 605 Innlegg:

Posted 03 May 2009 - 20:12

Bykjøring ca 1,2-1,3.
Landevei ca 1,0
Spørs hvordan du kjører det smile.gif
Mye gassing/bremsing så går det litt....er jo rekke-sekser så....

Jeg hadde ALDRI, under NOEN OMSTENDIGHETER kjøpt Cherokee med diesel.
Snakker om slappe greie wink.gif

#7 Rocker

Rocker

    Grand offroader

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 605 Innlegg:

Posted 03 May 2009 - 20:13


Nå snakker jeg om min bil...med heving og 30" mud-dekk.
Er nok litt variasjoner her mtp vedlikehold og tennings-deler osv osv.......


Edited by Rocker, 03 May 2009 - 20:15.


#8 Bie

Bie

    Grand offroader

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 585 Innlegg:

Posted 03 May 2009 - 21:45

QUOTE(Rocker @ 3 May 2009, 20:12) <{POST_SNAPBACK}>
Bykjøring ca 1,2-1,3.
Landevei ca 1,0

Jeg hadde ALDRI, under NOEN OMSTENDIGHETER kjøpt Cherokee med diesel.
Snakker om slappe greie wink.gif


Og jeg har aldri under noen omstendighet trodd noen på at rekkesekser bensin bruker så lite!

Og VM-dieselen er alt annet enn slapp.
Skjør er den heller ikke, men alt for mange kjører en diesel som om det skulle være bensin, slurver med oljeskift og behandler bilen som man behandler døren hjemme. Vi ser jo også at moderne dieseler nærmer seg mer og mer en bensinmotor i karakteristikk, sikkert flere grunner til dette, men en av dem er nok at en litt eldre diesel blir for ukomfortabel å kjøre og vedlikeholde for folk flest.

Støtstenger derimot, er servicedel på denne motoren.

mvh

B.

Sjølberging er alfa og omega.


#9 Rocker

Rocker

    Grand offroader

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 605 Innlegg:

Posted 03 May 2009 - 22:00

QUOTE(Bie @ 3 May 2009, 22:45) <{POST_SNAPBACK}>
Og jeg har aldri under noen omstendighet trodd noen på at rekkesekser bensin bruker så lite!

mvh

B.


huh.gif
Litt drøyt å uttale seg slik Bie.
Mener du at jeg ikke kan regne, at målern på Shell er feil, eller at jeg rett og slett.......lyver? blink.gif

wink.gif

#10 Rocker

Rocker

    Grand offroader

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 605 Innlegg:

Posted 03 May 2009 - 22:01

QUOTE(Bie @ 3 May 2009, 22:45) <{POST_SNAPBACK}>
Og jeg har aldri under noen omstendighet trodd noen på at rekkesekser bensin bruker så lite!

mvh

B.



Du får komme med noen tall du da, som du mener er riktig wink.gif

Edited by Rocker, 03 May 2009 - 22:41.


#11 Ambu

Ambu

    Offroad-wannabe

  • Medlem
  • PipPip
  • 57 Innlegg:

Posted 04 May 2009 - 08:16

QUOTE(Bie @ 3 May 2009, 21:45) <{POST_SNAPBACK}>
Og jeg har aldri under noen omstendighet trodd noen på at rekkesekser bensin bruker så lite!


Jeg har kjørt en 4.0 HO fra 100 000 til 300 000 km. Forbruket er svært avhengig av kjørestil. Ved 250 000 km kunne jeg gjerne kjøre den på 1.0 l/mil ved langkjøring og 1.3 l/mil ved by/blandet. Normalt brukte jeg 1.1/1.4 l/mil.

på Wj'n, med 4.7 V8 bensin, bruker jeg det samme. Faktisk har jeg vært nede i 0.9 på tur med på åtter'n.

Erfaringen min, er at bensinmodellene bruker nøyaktig det samme som dieslene - hvis du vil - men det er fort gjort å bruke mer på bensinbilene. Men så er jo det et direkte resultat av flere hestekrefter...

Når en tar hensyn til komfor - er Jeep med diesel før 2002 helt uaktuell for meg...

A.
AAA

#12 Bie

Bie

    Grand offroader

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 585 Innlegg:

Posted 04 May 2009 - 12:12

At en bil er uaktuell, er en ærlig sak. Å omtale en bil i negative synsevendiger, er noe annet, og bør unngås. Selvsagt er en diesel-Cherokee anderledes å kjøre enn en bensinutgave. Men slapp er den ikke, hvis man sammenlikner med andre dieseler i tilsvarende biler, snarere er vel VM'en en av de raskeste i sin kategori, og ikke minst den med høyest dreiemoment.

MItt dieselforbruk varerer mellom 0.65 og 1.1. PÅ langkjøring i 80-90 ligger den jevnt på 0,75. Dette er uansett 0,25 lavere enn det beste anslag fra bensinutgaven på langkjøring, og det samme gjelder bykjøring (forskjeller altså). Derfor blir påstanden om at diesel og bensin har samme forbruk tøysete.

Jeg påstår ikke at du ljuger Rocker, men har selv hatt bensinutgaven av Cherokee, og den ble solgt ene og alene på grunn av forbruk. På vinterstid med 4x4 var den opp mot to liter, på vanlig småkjøring gikk den på 1,5, og det minste jeg klarte å pine den ned i var 1,1 på langkjøring, og da snakker vi opptil flere råtne egg under gasspedalen. Motoren på denne bilen hadde gått relativt lite, var i god form og alle kontroller viste at alt var i orden. I flere forbrukstråder her på forumet viser det seg at forbruket på bensinutgaven varierer fra 0,9 til 2,5 ltr/m. Din bil Rocker tror jeg er i særklasse hva forbruk angår, og hva som gjør at din er så beskjeden i forbruk burde analyseres og resultatet legges ut her på forumet.

Siden jeg har erfaring med forbruk ved eget regnestykke, blir jeg meget skeptisk til påstander om at disse bensinbilene bruker ned mot 0,9/1,2. Det er også et faktum at mange oppgir lavere forbruk enn det som er tilfelle, særlig gjelder dette biler med motorer som er større og kraftigere enn gjennomsnittet.

Rocker, når det gjelder det du kaller en "drøy uttalelse" fra min side, var dette kun svar på tiltale i din egen negative omtale av Cherokee med diesel. Jeg har en slik bil og kjenner at negativ omtale av daglig kjøretøy i eget forum er noe jeg helst vil slippe.

Det finnes en rekke andre fora hvor man forsøker å overgå hverandre i banaliteter og negativitet, samt synsing i hytt og vær (uten sammenlikning for lvrig, Rocker), og tenker at det å unngå slikt her er en god ting å søke etter. Så kan man si at jeg kanskje burde i så måte valgt en annen uttrykksform, men jeg kunne ikke dy meg. Dessuten vet jeg jo at debattantene i denne tråden er positive bidragsytere i mange spørsmål, med god kunnskap om dette og hint, derfor antok jeg at et lite sleivspark var noe en kunne tåle, hvilket jeg fortsatt er sikker på :-)

Men at bensinutgaven drar fletta av dieselen i lyskryss, rår det ingen tvil om!

mvh

B.

Sjølberging er alfa og omega.


#13 Rocker

Rocker

    Grand offroader

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 605 Innlegg:

Posted 04 May 2009 - 13:02

Hei å hallo smile.gif

Nå var det vell egentlig ikke andre diesel-biler jeg sammenliknet med men diesel vs bensin i Cherokee, og at dieselen er slapp i forhold til bensin-utgaven er vell ikke noe å debattere.
Jeg har kjørt begge deler, og holder fast ved mitt synspunkt.

Når det gjelder forbruk er det vell uenighet ang forbruk pga vekt/hk-forholdet og manuel vs automat-kasse, og på vintertid bruker man 4x4 kun når det er nødvendig...ikke hele tiden hvis man kan unngå det.
Man har jo også noe som jeg er flittig bruker av, som heter cruise-control.
Da trenger man ikke ha råtne egg liggende å trille nede ved beina heller wink.gif

Når det gjelder forbruket på min bil må jeg understreke at jeg skriver CA.....
Jeg har aldri kjørt bilen helt tom, men har vært nede ved CA 6 liter iflg teller på Shell.
jeg ser også at "Ambu" opererer med ca samme tall som meg.
Tilfeldig....kanskje.

Det du mener er et sleivspark fra din side, tror jeg faktisk er din ærlige og oppriktige mening om forbruk på bilene våre.
Du mener det er tull og fjas de tallene som blir oppgitt, og er overbevist om at diesel er kjipere på forbruk.
Det er jo helt i orden det Bie hug.gif

Og til slutt MÅ jeg bare si....at 4-literen drar forhuden av diesel-utgaven uansett, lyskryss eller ikke iiam.gif

BTW: Lurer på om trådstarter får noe ut av denne kveruleringa vår her


#14 Bie

Bie

    Grand offroader

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 585 Innlegg:

Posted 04 May 2009 - 13:24

Et lite muntert basketak kan det komme mye fornuft ut av. Tror nok trådstarter blir klokere. Tro du meg, jeg skulle gjerne hatt bensinutgaven, ikke minst fordi den har fulltime og råere lyd, men som sagt, dyrt å kjøre, vanligvis.

En kompis kjøpte nettopp en XJ HO, og ringte meg spesifikt fordi han trodde det var noe galt med bilen. Forbruk på 1,6 ved bykjøring. Jeg måtte da nevne at det nok var vanlig, men at jeg hadde hørt historier om om noe annet....................

mvh

B.

Sjølberging er alfa og omega.


#15 Rocker

Rocker

    Grand offroader

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 605 Innlegg:

Posted 04 May 2009 - 13:39

smile.gif

Joda, har hørt skrekk-historier jeg også, men tror det kommer av mange forskjellige forutsetninger.
Vedlikehold og tennings-deler mm er jo nevnt allerede, men kjøremønster er jo vell så viktig her.
Jeg mener og tror at disse rekkesekserne(forsåvidt alle rekke-6ère) er veldig sensitiv på rykk og napp-kjøring?
hadde en gang i tiden en Opel commodore2,5 som hadde rekke-sekser og forgasser....fy flate for et forbruk sier jeg bare....fjærlett fot var visst hemmeligheten ble jeg fortalt, men jeg hadde dårlig tid...alltid...på den tida rolleyes.gif


#16 foxracing

foxracing

    Offroad-wannabe

  • Medlem
  • PipPip
  • 74 Innlegg:

Posted 04 May 2009 - 13:47

Jo da, jeg blir klokere smile.gif Har selv kjørt Grand Cherokee 4,7 V8 og er kjent med høyt forbruk spesielt ved tung fot. kjører nå en 2006 Rav4 diesel som er relativ sprek og god å kjøre, og har et diesel forbruk som ligger på 0,7-0,8 på blandet. Men tenkte å selge denne å kjøpre en Cherokee da blir jeg kvitt litt billån, å da kanskje høyere forbruk kan forsvares! Ser utvalget av brukte cherokeer på finn er overbelastet med diesel utgaver og lite bensin fra 97-00. Men vet fortsatt ikke hva jeg skal velge, er ikke særlig glad i å skru alt for mye på motor og er dritt lei biler som har kjøle problemer. (dårlig erfaringer fra en peugot). Men er kjempe glad for all info og inspill, bare fortsett cool.gif

#17 Rocker

Rocker

    Grand offroader

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 605 Innlegg:

Posted 04 May 2009 - 14:01

Holder på med en hjemme side nå, så dukan jo ta deg en titt der hvisu vil...masse stoff og linker om Cherokee og mere kommer smile.gif
Link i signaturen min wink.gif

#18 foxracing

foxracing

    Offroad-wannabe

  • Medlem
  • PipPip
  • 74 Innlegg:

Posted 04 May 2009 - 14:27

Ser ut som en Jeep jeg kunne tenkt meg ja biggrin.gif

#19 Rocker

Rocker

    Grand offroader

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 605 Innlegg:

Posted 04 May 2009 - 14:34

Takk for det smile.gif

Hvor mange kr.hadde du tenkt å bruke på Cherokee da, sånn ca?
Står jo en veldig fin rød en på finn, med gassdrift montert.....

Edited by Rocker, 04 May 2009 - 14:36.


#20 foxracing

foxracing

    Offroad-wannabe

  • Medlem
  • PipPip
  • 74 Innlegg:

Posted 04 May 2009 - 14:42

Veldig pen. Men med den gas tanken blir det liten plass igjen til hunden dry.gif . Hadde kanskje tenkt å stoppe på 100.000,- Men vi får se rolleyes.gif