Har en kamerat som byttet ut sin Frontera 2,8 TD (himmel for ei krøkke av en bil) til Terrano II 97 mod. Terranoen er utrolig komfortabel, og du verden som den bilen går. Slet nesten med å holde følge i akselerasjon med vår V50 1,8 med samme hk. På svensketur med campingvogn hadde den null problemer med farten, sjøl i sterke stigninger. Komfortabel er den og. Utseendemessig er den litt "rar". Høy og smal liksom. Stygg foran i grunn. Kompisen sin har doble runde lykter og kufanger med ekstralys. Litt store (men originale) skjermbreddere gjør susen, så hans er fin. Det dumme med dem er 4wd-systemet. Man kan sjalte inn 4WD i inntil 30 km/t, men må stoppe for å få det av. Kompisen er i hvertfall fornøyd så det holder med sin. Egentlig fine priser på de. En får sjusetere for 80 lapper som ikke ser ut som noe hogger'n ville drept for å få tak i... De er ganske fine inni forresten. Ser nyere ut der enn utenpå.
Har sjøl gammal røys av en Pajero II. 2,5 TD. Egentlig utrolig fornøyd til tross for krokan i kantene og tendenser til rust i ramma. Har gått 310 000 km, men motoren maler som en fornøyd katt etter et kvart drag på nøkkelen, uansett kulde og hvor lenge den har stått. Bemerkelsesverdig komfortabel. Genial 4WD. Super-select er greia. Sjalt inn og ut av 4wd i inntil 100 km/t. Sperre bak og sperre på senterdiff. Svært lite krøll med systemet i følge Mitsubishiverkstedet mitt. Et av de beste 4WD-systemene på eldre biler? Har aldri likt japseplastbiler, men denne liker jeg godt. En 2,8 fra 98 - 00 er sikkert en kongebil!
En annen kompis hadde en Landcruiser HDJ-avstørstetypen fra 95 (tror jeg) med 4,3 liter TD. Beist av en bil. Her får en solide greier! Og tøffere enn toget og. Her lukter det MANN! Solgte den da den var litt dyr å eie...
En skuddsikker greie er Gelandewagen. Tre sperrer. Klatrer opp ned i fjellveggene (ikke uten grunn at forsvaret fremdeles har noen, og har hatt dem siden 80-tallet). Solide saker, men kanskje ikke den råeste komforten på landevegen. De senere utgavene er nok bedre, men de har også en pris som overgår det meste om den har bakseter.
En onkel av meg, og en annen jeg kjenner har Cherokee 2,5 td. Tøffe å se på, men du verden for en traktor... Denne klarer jeg ikke å sitte i sjøl! Bråker, rister og humper. Direkte ukomfortabel synes jeg.
Kan for øvrig nevne at kona hadde en Landrover Freelander i fire år og 60 000 km. Ble advart mot at det var en drittbil, men på de årene hadde vi null ekstra kostnader utenom service. Tok seg utrolig bra frem. Dro løs en HiAce som hadde kjørt seg fast, i oppoverbakke i sørpesnø, så 4WD-systemet må da være bra nok da! Ulempen er at den er liten. I tillegg savnet jeg lavgir. Grei komfort. Tøff i trynet i forhold til "halvsmeltede" japsesuver som er støpt i samme, myke forma. Eller "homsejeeper" som en kompis kalte RAV4, CRV, Grand Vitara, mfl...
Mest for penga er kanskje Terrano II, Pajero II har bra 4wd og komfort, men ruster i ramma, Landcruiser har kvalitet, men høy pris, G-wagen er bra på det meste, unntatt pris.
Patrol har jeg ikke særlig kjennskap til, men ble advart for et par år siden mot dårlige kjøreegenskaper på landevei i forhold til Pajero og Landcruiser. Derfor så jeg ikke etter dem. Landcruiser ble for dyrt...
Edited by kaos, 29 July 2009 - 00:23.