Gå til innhold



Foto

X-Trail som ryker ved pådrag..


This topic has been archived. This means that you cannot reply to this topic.
20 replies to this topic

#1 mollro

mollro

    Nytt medlem

  • Medlem
  • Pip
  • 24 Innlegg:

Posted 11 May 2009 - 19:30

Har en X-Trail som ryker sort ved pådrag og når bilen drar tungt.. 2,2 dci 2002mod.
Noen som har noe tips?

Edited by mollro, 11 May 2009 - 19:32.

Robert

#2 TVERFJELL

TVERFJELL

    Offroader

  • Supermedlem
  • PipPipPip
  • 221 Innlegg:

Posted 11 May 2009 - 23:50

QUOTE(mollro @ 11 May 2009, 20:30) <{POST_SNAPBACK}>
Har en X-Trail som ryker sort ved pådrag og når bilen drar tungt.. 2,2 dci 2002mod.
Noen som har noe tips?

Ingen tips men har sett det før å stussa litt over det.

gallery_12088_190_2772.jpg
Sjåen
D.Tverfjell

If you can't fuck it, screw it!


#3 safari2

safari2

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 133 Innlegg:

Posted 18 May 2009 - 14:27

Hei

Har en 08 Quashquai 1,5, den ryker nok litt den og når en gir fult pådrag.
Er ikke sikkert det er boe galt.
Er bilen chippet?
Har også en 00 Patrol som nok ryker ganske sort når den får full pott.

Sjekk luft filteret ditt i hvertfall.
Går bilen ellers normalt?
tab

#4 Lars'ern

Lars'ern

    Skogens Konge

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1450 Innlegg:

Posted 19 May 2009 - 00:00

Kjenn under på IC'n i forkant av motoren, er det mye olje der, så tyder det på lekasje. Noe som er rimelig vanlig på disse.
Sjekk også luftfilter
Lars'ern




Norges største trosamfunn er folk som har kjøpt ett VAG produkt å tror de har fått en bra bil
(sitat Volvo-Lars på http://volvoforum.no)

#5 mollro

mollro

    Nytt medlem

  • Medlem
  • Pip
  • 24 Innlegg:

Posted 19 May 2009 - 20:22

QUOTE(Lars'ern @ 19 May 2009, 00:00) <{POST_SNAPBACK}>
Kjenn under på IC'n i forkant av motoren, er det mye olje der, så tyder det på lekasje. Noe som er rimelig vanlig på disse.
Sjekk også luftfilter


Var litt olje-svetting der slangen er festet inn på IC`n men kan ikke finne noe hull i slangen. Har byttet slangeklemmer.
Kan det være lekasje i selve IC`n? Bilen har forresten veldig dårlig trekkraft.

Robert

#6 Terranoman

Terranoman

    Offroad-wannabe

  • Medlem
  • PipPip
  • 92 Innlegg:

Posted 19 May 2009 - 22:11

Mmm?, jeg har også en X trail(2006 mod 136 hk), som ryker når jeg "legger flat fjøl", men jeg tror det er normalt på min. Det er bare når jeg tyner den skikkelig, bruker alle de 136 hestene som jeg har. Men lurte litt ang den olje svettinga under IC`n?, for jeg har også en 2000 mod terrano, og den svetter olje under IC`n. Hva har det å si for effekt og draget?. Har aldri tenkt noe over dette før jeg leste dette forrige innlegget.

#7 Lars'ern

Lars'ern

    Skogens Konge

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1450 Innlegg:

Posted 19 May 2009 - 23:57

Det er selve IC'n som lekker, og dermed vil den dra dårligere enn den skal. Kan fikses midlertidig ved att du klemmer fast tankene på elementet igjen, men det beste er å bytte den. Vet det har vært kampanje på disse IC'ene, lurer på om de var nede i 1000lappen pr stk, men de er vist noe dyrere nå. Gjelder 2,2dci motoren.
Lars'ern




Norges største trosamfunn er folk som har kjøpt ett VAG produkt å tror de har fått en bra bil
(sitat Volvo-Lars på http://volvoforum.no)

#8 mollro

mollro

    Nytt medlem

  • Medlem
  • Pip
  • 24 Innlegg:

Posted 20 May 2009 - 20:29

QUOTE(Lars'ern @ 20 May 2009, 00:57) <{POST_SNAPBACK}>
Det er selve IC'n som lekker, og dermed vil den dra dårligere enn den skal. Kan fikses midlertidig ved att du klemmer fast tankene på elementet igjen, men det beste er å bytte den. Vet det har vært kampanje på disse IC'ene, lurer på om de var nede i 1000lappen pr stk, men de er vist noe dyrere nå. Gjelder 2,2dci motoren.

Har nå sjekket IC`n men tror ikke der er noen lekasje.. Bilen mangler liksom "tuboeffekten" når man drar på.. Snakket med et nissan verksted i dag å de snakket om en vetil på resikulering av eksos (eller noe sånnt) som kunne henge seg.. Vet ikke hvor denne ventilen ligger.. Er det noen som vet det?
Robert

#9 Lars'ern

Lars'ern

    Skogens Konge

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1450 Innlegg:

Posted 20 May 2009 - 21:07

Hvis du ser under IC'n, bak til høyre, så er det en klump som sitter høyt på eksosmanifolden, men noen slanger og rør på seg. Det er den. Ventilen kan sette seg fast i sot. Du kan pørve å ta den opp, og se om den beveger seg, og rengjøre den for sot.

IC'n kan du enkelt trykkteste selv, dersom du har kompressor.
Ta den av, tett igjen ene røret med papir, sett inn blåsespissen i andre røret, og tett igjen med papir. Blås, men vær forsiktig, ikke for hardt. Du vil da høre om det er lekasje, eller om luften kun kommer ut i papiret.

Edited by Lars'ern, 20 May 2009 - 21:07.

Lars'ern




Norges største trosamfunn er folk som har kjøpt ett VAG produkt å tror de har fått en bra bil
(sitat Volvo-Lars på http://volvoforum.no)

#10 mollro

mollro

    Nytt medlem

  • Medlem
  • Pip
  • 24 Innlegg:

Posted 20 May 2009 - 22:43

QUOTE(Lars'ern @ 20 May 2009, 21:07) <{POST_SNAPBACK}>
Hvis du ser under IC'n, bak til høyre, så er det en klump som sitter høyt på eksosmanifolden, men noen slanger og rør på seg. Det er den. Ventilen kan sette seg fast i sot. Du kan pørve å ta den opp, og se om den beveger seg, og rengjøre den for sot.

IC'n kan du enkelt trykkteste selv, dersom du har kompressor.
Ta den av, tett igjen ene røret med papir, sett inn blåsespissen i andre røret, og tett igjen med papir. Blås, men vær forsiktig, ikke for hardt. Du vil da høre om det er lekasje, eller om luften kun kommer ut i papiret.

Skrudde av den sorte plastdelen(motoren) som sitter på toppen av ventilen. startet så bilen for å sjå om akslingen på motoren beveget seg ut eller inn men det gjorde den ikke.. skal den bevege inn eller ut når bilen går på tomgang? Selve ventilen virket ikke som den var fast. Har også prøvd å kjøre bilen med kontakten plugget i ventilen for så å ta den ut.. Det var ikke noe forskjell i effekten eller sort røyken på bilen...
Robert

#11 Lars'ern

Lars'ern

    Skogens Konge

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1450 Innlegg:

Posted 21 May 2009 - 23:15

Jeg vet ikke når den skal bevege seg. Det jeg tenkte på var selve ventilen, og den har du jo sjekket.

Var det mye olje i rørene til IC'n? Kan være turboen som er gåen også.
Hvis du skruver av røret inn på turboen, fra luftfilterboksen, kjenn på slakken her. Skal være litt slakk, men ikke mye. Kjenn på slakken inn/ut og sideveis/opp/ned. Se også på bladene om det er skade på de i ytterkant.
Lars'ern




Norges største trosamfunn er folk som har kjøpt ett VAG produkt å tror de har fått en bra bil
(sitat Volvo-Lars på http://volvoforum.no)

#12 mollro

mollro

    Nytt medlem

  • Medlem
  • Pip
  • 24 Innlegg:

Posted 22 May 2009 - 10:13

QUOTE(Lars'ern @ 22 May 2009, 00:15) <{POST_SNAPBACK}>
Jeg vet ikke når den skal bevege seg. Det jeg tenkte på var selve ventilen, og den har du jo sjekket.

Var det mye olje i rørene til IC'n? Kan være turboen som er gåen også.
Hvis du skruver av røret inn på turboen, fra luftfilterboksen, kjenn på slakken her. Skal være litt slakk, men ikke mye. Kjenn på slakken inn/ut og sideveis/opp/ned. Se også på bladene om det er skade på de i ytterkant.


Var litt olje i rørene ja.. får vel bestille meg en time på verksted.. Hørtes dyrt ut..
Er det bare montere ny turbo eller er det noe justering/innstillinger som må til?
Takker så langt for hjelpen smile.gif

Edited by mollro, 22 May 2009 - 17:30.

Robert

#13 tatatas

tatatas

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 284 Innlegg:

Posted 22 May 2009 - 18:13

Det er normalt med litt olje i IC'en siden turboakslingen flyter på olje vil den også skvette litt mot innsuget. Det skal selfølgelig ikke være veldig mye oljesøl her.

Angående EGR ventilen ville jeg forsøkt å blokkere dette systemet. På Y61 Patrol er det vanlig at EGR systemet blokkeres etter en viss tid siden den har en tendens til å lage trøbbel.
Aner ikke hvordan motorrommet ser ut på Xtrail, men jeg går ut ifra at det kanskje finnes skjøter i EGR rørene som kan blokkeres med en blikkplate. Kan være verdt å sjekke muligheter for dette.

#14 mollro

mollro

    Nytt medlem

  • Medlem
  • Pip
  • 24 Innlegg:

Posted 22 May 2009 - 20:13

QUOTE(tatatas @ 22 May 2009, 19:13) <{POST_SNAPBACK}>
Det er normalt med litt olje i IC'en siden turboakslingen flyter på olje vil den også skvette litt mot innsuget. Det skal selfølgelig ikke være veldig mye oljesøl her.

Angående EGR ventilen ville jeg forsøkt å blokkere dette systemet. På Y61 Patrol er det vanlig at EGR systemet blokkeres etter en viss tid siden den har en tendens til å lage trøbbel.
Aner ikke hvordan motorrommet ser ut på Xtrail, men jeg går ut ifra at det kanskje finnes skjøter i EGR rørene som kan blokkeres med en blikkplate. Kan være verdt å sjekke muligheter for dette.

Har skrudd av alle rør å slanger fra luftfilterboxen til innsuget på motor å der er litt olje hele veien.. ser ut som oljen kommer fra en slange som går ut fra toppdekselet på motor å inn på slangen som går fra luftfilterboxen til turbo. Det er vel vetilasjonen på motor?
Sjekket også turboakslingen for slakke uten å finne det..

Robert

#15 Lars'ern

Lars'ern

    Skogens Konge

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1450 Innlegg:

Posted 22 May 2009 - 23:33

Hmm

For att en dieselbil skal ryke svart, så må det enten være for lite luft, eller for mye diesel. Eller feil på tenning

For lite luft:
- Tett luftfilter
- Deff turbo
- Lekasje etter turbo

For mye diesel
- Trimboks, anbefales IKKE på disse motorene
- Feil på en eller annen sensor
- For høyt dieseltrykk pga feil på trykkregulatoren på galleriet
- Lekasje i dyser

Kan egentlig ikke komme på noe mere jeg. Det jeg har vært borti av feil på 2,2dci motoren er: turbo, IC, galleri, kjede med kjedestrammer og kjedeføringer.
Her også hørt om noen dyser som har blitt byttet

Og ja, det kommer litt olje fra ventilasjonen på motoren.

Edited by Lars'ern, 22 May 2009 - 23:35.

Lars'ern




Norges største trosamfunn er folk som har kjøpt ett VAG produkt å tror de har fått en bra bil
(sitat Volvo-Lars på http://volvoforum.no)

#16 tatatas

tatatas

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 284 Innlegg:

Posted 23 May 2009 - 07:35

Når Lars'ern nevner sensor slår det meg om du har sjekket luftmassesensoren som sikkert sitter et sted etter luftfilteret før ventilasjonen fra motoren.

Hvis denne er tilsmusset vil den gi feil verdier til hjernen som igjen gir feil forbrenning.

Vær forsiktig hvis du rengjør denne, er skjøre greier!

#17 mollro

mollro

    Nytt medlem

  • Medlem
  • Pip
  • 24 Innlegg:

Posted 25 May 2009 - 18:12

QUOTE(tatatas @ 23 May 2009, 08:35) <{POST_SNAPBACK}>
Når Lars'ern nevner sensor slår det meg om du har sjekket luftmassesensoren som sikkert sitter et sted etter luftfilteret før ventilasjonen fra motoren.

Hvis denne er tilsmusset vil den gi feil verdier til hjernen som igjen gir feil forbrenning.

Vær forsiktig hvis du rengjør denne, er skjøre greier!

Det funket.. Gjorde ren luftmassesensoren med wurth uni-rens og bilen går mye bedre, men den har litt sort røyk enda..

Robert

#18 tatatas

tatatas

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 284 Innlegg:

Posted 25 May 2009 - 20:09

Bra det ordnet seg!

#19 tatatas

tatatas

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 284 Innlegg:

Posted 25 May 2009 - 20:10

Bra det ordnet seg!

#20 mollro

mollro

    Nytt medlem

  • Medlem
  • Pip
  • 24 Innlegg:

Posted 25 May 2009 - 20:35

QUOTE(tatatas @ 25 May 2009, 21:10) <{POST_SNAPBACK}>
Bra det ordnet seg!

Takk for alle gode råd smile.gif
Robert