STARTPROBLEMER TAHOE 6,5 97MOD
#1
Posted 12 May 2009 - 13:16
Plages med at tahoen min ikke starter, når man akkurat har stoppet den. men hvis man da venter noen timer starter den som vanlig. Starter noen ganger når den er varm også.
Noen som har opplevd det samme, eller som kanskje vet feil?
#2
Posted 12 May 2009 - 13:29
Det er nok elektronikken til injeksjonspumpa (IP) di som jukser. Når løftepumpa som sitter i rammevangen din blir sliten så leverer den ikke så mye diesel som IP trenger og da blir elektronikken "stressa" og går varm. Denne sitter på IP og blir kjølt ned av dieselgjennomstrømming i IP og når mengden gjennom IP blir mindre så har man en ond sirkel igang.
Mange monterer Holley blue løftepumpe med ekstern regulator og modifiserer filtersystemet for bedre gjennomstrømning samt at de monterer FSD/PMD på egen kjøleribbe gjerne med en liten vifte.
#3
Posted 12 May 2009 - 17:22
Det er nok elektronikken til injeksjonspumpa (IP) di som jukser. Når løftepumpa som sitter i rammevangen din blir sliten så leverer den ikke så mye diesel som IP trenger og da blir elektronikken "stressa" og går varm. Denne sitter på IP og blir kjølt ned av dieselgjennomstrømming i IP og når mengden gjennom IP blir mindre så har man en ond sirkel igang.
Mange monterer Holley blue løftepumpe med ekstern regulator og modifiserer filtersystemet for bedre gjennomstrømning samt at de monterer FSD/PMD på egen kjøleribbe gjerne med en liten vifte.
Ok. Takk for det. Har ikke så mye greie på dette her, men testa fødepumpa å den fungerte helt greit.
Det står en powerbox i bilen å det er montert FSD.
Det her med å modifisere filtersystemet, ka går det ut på??
#4
Posted 12 May 2009 - 17:33
ellers så kan det være også at Injection pumpa er gåen.... lønner seg å få lest av en feilkode på bilen
mrk ikke alle feila setter MIL lampa i dashen
har motoren en tendes til å stoppe innimellom når du kjører men slik at den kan startes igjen?
kan seff være dieselfilteret som er tett eller fødepumpa som har kvelda, hører du noe som knurrer da du gløder?
modifisere filtersystemet er å modifisere filterhuset med en større ut nippel, den som sitter der er på 6mm etter mot er den på 10mm altså det slipper igjennom mere diesel inn til pumpa... men du må ta en liten mod på pumpa å... å det er der inn nippelen sitter.. den må du ta ut og borre opp de 4 hulla under den metallsilen og så sette i en større nippel er som sagt 6mm og det kaller jeg en strup av dieselen
Jeg har akkurat gjort dette nå pluss litt til, jeg har ikke bytta fødepumpa men den skjer nok snart
men du kan lese litt i den tråden i prioriterte tråden om motorproblemer på 6,5td så finner du nok endel info
men inne på v8dieseltech finner du detaljert beskrivelse av ombygge.. den heter operasjon dieselflow
Du sier du har en powerbox i bilen.. den bør du fjærne. er en grunn til at chiptrimming av disse motorene ikke anbefales
Edited by Biringen, 12 May 2009 - 20:27.
Svein
LA3CLA
-------------------------------------------------------------------------------------------
98mod 6,5TD Chevrolet Suburban K1500LS 4wd 8bolter. m/detroit true track diffrensial
DS4-5521 IP m/#9 motstand pluss cooler, operation dieselflow, fleetguard spin-on dieselfilter, Icom Ic-7000 HF/VHF/UHF radio, Icom ic-AH4 Antennetuner og 1,65m kort Springer antenne hvor antenne foten er modifisert til Longwire type, 5/8 ECO antenne på VHF
#5
Posted 12 May 2009 - 19:15
Ekteskapet er den eneste form for krig der man sover med fienden
I don't have any problems, only situations and solutions
#6
Posted 12 May 2009 - 19:18
Plages med at tahoen min ikke starter, når man akkurat har stoppet den. men hvis man da venter noen timer starter den som vanlig. Starter noen ganger når den er varm også.
Noen som har opplevd det samme, eller som kanskje vet feil?
sviver den greit når det står på tomgang?? må du kinne en del før den tenner??
#7
Posted 13 May 2009 - 07:34
Kinner du, men det skjer ikkeno? Gløder bilen når du har dissa startproblemene?
Eller drar ikke motoren rundt i det hele tatt?
Kai
08 Tahoe
14 Tesla Model S
73 Camaro Z28 LT/RS ZZ383/700R4
"Livet er for kort til å kjøre kjedelige biler"
Sjekk ut garasjen min! Mye info om 6,5TD.
Nyttige forkortelser på motorpraten
V8 Dieseltech Forum
#8
Posted 13 May 2009 - 11:58
Den har aldri stoppa mens jeg har kjørt.
#9
Posted 13 May 2009 - 12:53
Den har aldri stoppa mens jeg har kjørt.
Det var sånn jeg tolka det med litt lesing mellom linjene
#10
Posted 13 May 2009 - 14:07
sitter akkurat nå å leser i GM techmanualen min for C/K trucks 96+ (97)
engine cranks but do not run
i korte trekk
sjekk Kabler,, jording osv
sjekk for water in fuel.. drenere dieselfilter
sjekk dieselretur for evt blokkeringer
får dysene diesel.. løsne å skjekk alle en etter en
kople fra opiske sensoren på IP den runde blanke sylindern med en ledning på (starter den da?)
men hele dritten kommer på å bytte IP evt PCM Hjernen i bilen
hvor mange nøkkler henger på bilnøkkelen? kan være tennïngslåsen din også
og så 1000,- spørsmålet
Hvor bor du?
Svein
LA3CLA
-------------------------------------------------------------------------------------------
98mod 6,5TD Chevrolet Suburban K1500LS 4wd 8bolter. m/detroit true track diffrensial
DS4-5521 IP m/#9 motstand pluss cooler, operation dieselflow, fleetguard spin-on dieselfilter, Icom Ic-7000 HF/VHF/UHF radio, Icom ic-AH4 Antennetuner og 1,65m kort Springer antenne hvor antenne foten er modifisert til Longwire type, 5/8 ECO antenne på VHF
#11
Posted 14 May 2009 - 18:40
Den har aldri stoppa mens jeg har kjørt.
Kan likne på greia mi detta her, men har du lagt merke til om den gløder eller ikke når du har startproblemer??
Går fødepumpa når du skrur på tenninga (de gangene du ikke får starta)?
Kai
08 Tahoe
14 Tesla Model S
73 Camaro Z28 LT/RS ZZ383/700R4
"Livet er for kort til å kjøre kjedelige biler"
Sjekk ut garasjen min! Mye info om 6,5TD.
Nyttige forkortelser på motorpraten
V8 Dieseltech Forum
#12
Posted 27 May 2009 - 11:57
Går fødepumpa når du skrur på tenninga (de gangene du ikke får starta)?
Hei.
Ja mener at fødepumpa går når eg sett på tenninga, den gløder kun en liten stund de gangene den ikke starter. Er det nødvendig at den gløder så lenge når bilen er varm??
Så her om dagen at "vater in fuel" lyset kom på når eg svingte hardt, så drenerte da filteret, tenkte at alt var ok. Bilen starta igjen en gang selv om den var varm, men neste "varmstart" funka det ikke. Venta noen timer å da starta den som bare det.
#13
Posted 27 May 2009 - 12:36
Ja mener at fødepumpa går når eg sett på tenninga, den gløder kun en liten stund de gangene den ikke starter. Er det nødvendig at den gløder så lenge når bilen er varm??
Så her om dagen at "vater in fuel" lyset kom på når eg svingte hardt, så drenerte da filteret, tenkte at alt var ok. Bilen starta igjen en gang selv om den var varm, men neste "varmstart" funka det ikke. Venta noen timer å da starta den som bare det.
er fsd`n din det
http://www.finn.no/f...nnkode=17598664
er du kjapp så går bilen din til helgen
http://www.finn.no/f...nnkode=21237382
http://www.finn.no/f...nnkode=21237457
http://www.finn.no/f...nnkode=20860010
http://www.finn.no/f...nnkode=20348873
fsd supply








