Gå til innhold



Foto

STARTPROBLEMER TAHOE 6,5 97MOD


This topic has been archived. This means that you cannot reply to this topic.
12 replies to this topic

#1 Tahoe Troms

Tahoe Troms

    Nytt medlem

  • Medlem
  • Pip
  • 6 Innlegg:

Posted 12 May 2009 - 13:16

Hei
Plages med at tahoen min ikke starter, når man akkurat har stoppet den. men hvis man da venter noen timer starter den som vanlig. Starter noen ganger når den er varm også.
Noen som har opplevd det samme, eller som kanskje vet feil?




#2 aeomholt

aeomholt

    4x4-Høvding

  • Medlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 2490 Innlegg:

Posted 12 May 2009 - 13:29

Søk litt etter FSD/PMD og Holley blue så tenker jeg du finner mye info smile.gif

Det er nok elektronikken til injeksjonspumpa (IP) di som jukser. Når løftepumpa som sitter i rammevangen din blir sliten så leverer den ikke så mye diesel som IP trenger og da blir elektronikken "stressa" og går varm. Denne sitter på IP og blir kjølt ned av dieselgjennomstrømming i IP og når mengden gjennom IP blir mindre så har man en ond sirkel igang.

Mange monterer Holley blue løftepumpe med ekstern regulator og modifiserer filtersystemet for bedre gjennomstrømning samt at de monterer FSD/PMD på egen kjøleribbe gjerne med en liten vifte.
Jo mer man lærer, jo mer skjønner man at man ikke kan.

#3 Tahoe Troms

Tahoe Troms

    Nytt medlem

  • Medlem
  • Pip
  • 6 Innlegg:

Posted 12 May 2009 - 17:22

QUOTE(aeomholt @ 12 May 2009, 14:29) <{POST_SNAPBACK}>
Søk litt etter FSD/PMD og Holley blue så tenker jeg du finner mye info smile.gif

Det er nok elektronikken til injeksjonspumpa (IP) di som jukser. Når løftepumpa som sitter i rammevangen din blir sliten så leverer den ikke så mye diesel som IP trenger og da blir elektronikken "stressa" og går varm. Denne sitter på IP og blir kjølt ned av dieselgjennomstrømming i IP og når mengden gjennom IP blir mindre så har man en ond sirkel igang.

Mange monterer Holley blue løftepumpe med ekstern regulator og modifiserer filtersystemet for bedre gjennomstrømning samt at de monterer FSD/PMD på egen kjøleribbe gjerne med en liten vifte.


Ok. Takk for det. Har ikke så mye greie på dette her, men testa fødepumpa å den fungerte helt greit.
Det står en powerbox i bilen å det er montert FSD.
Det her med å modifisere filtersystemet, ka går det ut på??


#4 KapteinMike

KapteinMike

    her er je

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 5929 Innlegg:

Posted 12 May 2009 - 17:33

Etter symptomene du beskriver gjetter jeg på defekt gløderele hvis du må kinne mye eller Pumpedrivern ja (FSD) skjekk også motstanden da du skal bytte
ellers så kan det være også at Injection pumpa er gåen.... lønner seg å få lest av en feilkode på bilen
mrk ikke alle feila setter MIL lampa i dashen

har motoren en tendes til å stoppe innimellom når du kjører men slik at den kan startes igjen?

kan seff være dieselfilteret som er tett eller fødepumpa som har kvelda, hører du noe som knurrer da du gløder?

modifisere filtersystemet er å modifisere filterhuset med en større ut nippel, den som sitter der er på 6mm etter mot er den på 10mm altså det slipper igjennom mere diesel inn til pumpa... men du må ta en liten mod på pumpa å... å det er der inn nippelen sitter.. den må du ta ut og borre opp de 4 hulla under den metallsilen og så sette i en større nippel er som sagt 6mm og det kaller jeg en strup av dieselen

Jeg har akkurat gjort dette nå pluss litt til, jeg har ikke bytta fødepumpa men den skjer nok snart

men du kan lese litt i den tråden i prioriterte tråden om motorproblemer på 6,5td så finner du nok endel info
men inne på v8dieseltech finner du detaljert beskrivelse av ombygge.. den heter operasjon dieselflow


Du sier du har en powerbox i bilen.. den bør du fjærne. er en grunn til at chiptrimming av disse motorene ikke anbefales

Edited by Biringen, 12 May 2009 - 20:27.

Svein
LA3CLA
-------------------------------------------------------------------------------------------

98mod 6,5TD Chevrolet Suburban K1500LS 4wd 8bolter. m/detroit true track diffrensial
DS4-5521 IP m/#9 motstand pluss cooler, operation dieselflow, fleetguard spin-on dieselfilter, Icom Ic-7000 HF/VHF/UHF radio, Icom ic-AH4 Antennetuner og 1,65m kort Springer antenne hvor antenne foten er modifisert til Longwire type, 5/8 ECO antenne på VHF
 


#5 Prankster

Prankster

    Grand offroader

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 890 Innlegg:

Posted 12 May 2009 - 19:15

Kan også være startmotoren også.. Hadde problemer med det i vinter jeg også at den ikke starta så starte den plutselig litt senere.. Neste gang den ikke starter så ta en hammer og klask litt på startmotoren så fyrer den kanskje smile.gif.. Eller så er det kanskje som de andre gutta sier smile.gif
I am a Nobody. Nobody is Perfect. Therefore I am Perfect. :)
Ekteskapet er den eneste form for krig der man sover med fienden
I don't have any problems, only situations and solutions

#6 Spike

Spike

    Nytt medlem

  • Medlem
  • Pip
  • 3 Innlegg:

Posted 12 May 2009 - 19:18

QUOTE(Tahoe Troms @ 12 May 2009, 14:16) <{POST_SNAPBACK}>
Hei
Plages med at tahoen min ikke starter, når man akkurat har stoppet den. men hvis man da venter noen timer starter den som vanlig. Starter noen ganger når den er varm også.
Noen som har opplevd det samme, eller som kanskje vet feil?





sviver den greit når det står på tomgang?? må du kinne en del før den tenner??

#7 ChevyHoe

ChevyHoe

    4x4-Høvding

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 3938 Innlegg:

Posted 13 May 2009 - 07:34

Du har ikke sagt hvordan startproblemene utarter seg.

Kinner du, men det skjer ikkeno? Gløder bilen når du har dissa startproblemene?
Eller drar ikke motoren rundt i det hele tatt?

Kai

 

08 Tahoe

14 Tesla Model S

73 Camaro Z28 LT/RS ZZ383/700R4

 

"Livet er for kort til å kjøre kjedelige biler"

Sjekk ut garasjen min! Mye info om 6,5TD.
Nyttige forkortelser på motorpraten
V8 Dieseltech Forum


#8 Tahoe Troms

Tahoe Troms

    Nytt medlem

  • Medlem
  • Pip
  • 6 Innlegg:

Posted 13 May 2009 - 11:58

D er sånn at eg noen ganger kan file batteriet tomt uten at den starter, andre ganger starter den som normalt, motoren går greit rundt, det er liksom at den ikke tenner i det hele tatt, kommer så tilbake par timer etter på så starter den som et skudd. Ofte hjelper det at den får stå noen timer.
Den har aldri stoppa mens jeg har kjørt.

#9 aeomholt

aeomholt

    4x4-Høvding

  • Medlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 2490 Innlegg:

Posted 13 May 2009 - 12:53

QUOTE(Tahoe Troms @ 13 May 2009, 12:58) <{POST_SNAPBACK}>
D er sånn at eg noen ganger kan file batteriet tomt uten at den starter, andre ganger starter den som normalt, motoren går greit rundt, det er liksom at den ikke tenner i det hele tatt, kommer så tilbake par timer etter på så starter den som et skudd. Ofte hjelper det at den får stå noen timer.
Den har aldri stoppa mens jeg har kjørt.


Det var sånn jeg tolka det med litt lesing mellom linjene smile.gif
Jo mer man lærer, jo mer skjønner man at man ikke kan.

#10 KapteinMike

KapteinMike

    her er je

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 5929 Innlegg:

Posted 13 May 2009 - 14:07

regner med du har prøvd å tvangskjøre fødepumpa.. når du ikke har fått start

sitter akkurat nå å leser i GM techmanualen min for C/K trucks 96+ (97)

engine cranks but do not run
i korte trekk
sjekk Kabler,, jording osv
sjekk for water in fuel.. drenere dieselfilter
sjekk dieselretur for evt blokkeringer
får dysene diesel.. løsne å skjekk alle en etter en
kople fra opiske sensoren på IP den runde blanke sylindern med en ledning på (starter den da?)
men hele dritten kommer på å bytte IP evt PCM Hjernen i bilen

hvor mange nøkkler henger på bilnøkkelen? kan være tennïngslåsen din også

og så 1000,- spørsmålet
Hvor bor du?

Svein
LA3CLA
-------------------------------------------------------------------------------------------

98mod 6,5TD Chevrolet Suburban K1500LS 4wd 8bolter. m/detroit true track diffrensial
DS4-5521 IP m/#9 motstand pluss cooler, operation dieselflow, fleetguard spin-on dieselfilter, Icom Ic-7000 HF/VHF/UHF radio, Icom ic-AH4 Antennetuner og 1,65m kort Springer antenne hvor antenne foten er modifisert til Longwire type, 5/8 ECO antenne på VHF
 


#11 ChevyHoe

ChevyHoe

    4x4-Høvding

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 3938 Innlegg:

Posted 14 May 2009 - 18:40

QUOTE(Tahoe Troms @ 13 May 2009, 12:58) <{POST_SNAPBACK}>
D er sånn at eg noen ganger kan file batteriet tomt uten at den starter, andre ganger starter den som normalt, motoren går greit rundt, det er liksom at den ikke tenner i det hele tatt, kommer så tilbake par timer etter på så starter den som et skudd. Ofte hjelper det at den får stå noen timer.
Den har aldri stoppa mens jeg har kjørt.



Kan likne på greia mi detta her, men har du lagt merke til om den gløder eller ikke når du har startproblemer??
Går fødepumpa når du skrur på tenninga (de gangene du ikke får starta)?

Kai

 

08 Tahoe

14 Tesla Model S

73 Camaro Z28 LT/RS ZZ383/700R4

 

"Livet er for kort til å kjøre kjedelige biler"

Sjekk ut garasjen min! Mye info om 6,5TD.
Nyttige forkortelser på motorpraten
V8 Dieseltech Forum


#12 Tahoe Troms

Tahoe Troms

    Nytt medlem

  • Medlem
  • Pip
  • 6 Innlegg:

Posted 27 May 2009 - 11:57

QUOTE(ChevyHoe @ 14 May 2009, 19:40) <{POST_SNAPBACK}>
Kan likne på greia mi detta her, men har du lagt merke til om den gløder eller ikke når du har startproblemer??
Går fødepumpa når du skrur på tenninga (de gangene du ikke får starta)?


Hei.
Ja mener at fødepumpa går når eg sett på tenninga, den gløder kun en liten stund de gangene den ikke starter. Er det nødvendig at den gløder så lenge når bilen er varm??
Så her om dagen at "vater in fuel" lyset kom på når eg svingte hardt, så drenerte da filteret, tenkte at alt var ok. Bilen starta igjen en gang selv om den var varm, men neste "varmstart" funka det ikke. Venta noen timer å da starta den som bare det.



#13 chevydödaren

chevydödaren

    Skogens Konge

  • Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1750 Innlegg:

Posted 27 May 2009 - 12:36

QUOTE(Tahoe Troms @ 27 May 2009, 12:57) <{POST_SNAPBACK}>
Hei.
Ja mener at fødepumpa går når eg sett på tenninga, den gløder kun en liten stund de gangene den ikke starter. Er det nødvendig at den gløder så lenge når bilen er varm??
Så her om dagen at "vater in fuel" lyset kom på når eg svingte hardt, så drenerte da filteret, tenkte at alt var ok. Bilen starta igjen en gang selv om den var varm, men neste "varmstart" funka det ikke. Venta noen timer å da starta den som bare det.

er fsd`n din det
http://www.finn.no/f...nnkode=17598664

er du kjapp så går bilen din til helgen