EMPI forgasser
#1
Posted 16 May 2009 - 19:25
Bra, dårlig? Har en kompis med en 413 med en gåen forgasser, og funderer på å skifte til Calmini sin.
Noen som har et bedre forslag kanskje?
#2
Posted 16 May 2009 - 22:33
Bra, dårlig? Har en kompis med en 413 med en gåen forgasser, og funderer på å skifte til Calmini sin.
Noen som har et bedre forslag kanskje?
Ja, mye bedre. I stedet for å beale USD 399,- til Calmini kan du betale Roadless USD 325,- for nøyaktig samme forgasser.
Hvis du ringer bort til Roadless og ber dem pakke den i en litt mindre eske så sparer du en del frakt. Men du må be dem polstre skikkeløig og ikke bare legge alle delene løst i esken.
Om det var lovlig kunne du bedt han om å sende den som brukt del med verdi USD 95,- for det ville han gjort. Men det er ikke lov så jeg kan ikke anbefale deg å gjøre det selv om det ville gjort at du ikke måtte betalt moms, men fått forenklet tollbehandling.
Jeg har en slik på en av mine SJ. Kostet meg kr 4.900,- i bot på snittmåling i 80 sone og to hakk i førerkortet.
Det er en tro kopi av Weber bortsett fra choken som er hentet fra en gammel løsning på en Ford tror jeg. Min klarer faktisk å stå og humpe på 400 omdreininger og går virkelig godt. Og så blir det skikkelig rå lyd når du tråkker gassen i bunn på 4000 turn. Gleder meg til den lyden opp i en snorkel.
#3
Posted 17 May 2009 - 00:48
Hvis du ringer bort til Roadless og ber dem pakke den i en litt mindre eske så sparer du en del frakt. Men du må be dem polstre skikkeløig og ikke bare legge alle delene løst i esken.
Om det var lovlig kunne du bedt han om å sende den som brukt del med verdi USD 95,- for det ville han gjort. Men det er ikke lov så jeg kan ikke anbefale deg å gjøre det selv om det ville gjort at du ikke måtte betalt moms, men fått forenklet tollbehandling.
Jeg har en slik på en av mine SJ. Kostet meg kr 4.900,- i bot på snittmåling i 80 sone og to hakk i førerkortet.
Det er en tro kopi av Weber bortsett fra choken som er hentet fra en gammel løsning på en Ford tror jeg. Min klarer faktisk å stå og humpe på 400 omdreininger og går virkelig godt. Og så blir det skikkelig rå lyd når du tråkker gassen i bunn på 4000 turn. Gleder meg til den lyden opp i en snorkel.
Der var det jo fort noen kroner å spare!
Så du har merket brukbar mer effekt med andre ord, siden du klarer å pådra deg fartsbot i 80 sona?
Takk for tipset og RG forresten!
#4
Posted 17 May 2009 - 07:43
#5
Posted 17 May 2009 - 09:24
Jeg har vel kjørt rundt 200 mil etter at jeg satte på den forgasseren siden den SJ er bruksbilen min. Med 235/75-15dekk, 150 kg i lasterommet og tilhenger på over 500 kg drar den fremdeles over 80 km/t opp bakkene sør for Hellerudsletta på E6. Det er laang og bratt bakke som virkelig viser effekten i en motor.
Men om en kjører med full gass hele tiden slurper den myye bensin, virkelig mye. Om en derimot ligger og kjører på første trinnet går den i alle fall like rimelig som originalgasseren. Om en følger trafikken på E6, unntatt visse strekninger med 100 sone hvor trafikken går i 130, så kan en ligge på første trinnet hele tiden med forbruk under 0,8 l/mil
Motoren puster maksimalt med den forgasseren. To romslige porter og rett opp i et høyeffektfilter. Det er ikke mulig å få inn mer luft enn det uten å benytte ladetrykk. Skal en ha ut litt mer så blir det litt romsligere eksosmanifoil og 2" rør. Det er jo kun det effekt handler om, hvor mye luft får du inn i sylinderen for hver kompresjon. Det må være lett å "puste" inn og lett å puste ut samtidig som eksosen trenger litt motstand også.
Skal du ha mer enn hva den forgasseren gir må du sette en forgasser på hver sylinder, eller enda bedre MPFI. Ikke noe som er bedre enn inj.
Jeg angrer absolutt ikke på at jeg satte på den forgasseren for min del. Den gir tydelig mer effekt i motoren uten tvil. Jeg har ikke hatt behov for å montere noen trykkregulator på bensintilførselen, bare tut og kjør, monterte den ute på parkeringen til Biltema i Trondheim på en snau times tid.
Edited by Nöcke Gunnar, 17 May 2009 - 09:25.
#6
Posted 17 May 2009 - 17:10
Men om en kjører med full gass hele tiden slurper den myye bensin, virkelig mye. Om en derimot ligger og kjører på første trinnet går den i alle fall like rimelig som originalgasseren. Om en følger trafikken på E6, unntatt visse strekninger med 100 sone hvor trafikken går i 130, så kan en ligge på første trinnet hele tiden med forbruk under 0,8 l/mil
Motoren puster maksimalt med den forgasseren. To romslige porter og rett opp i et høyeffektfilter. Det er ikke mulig å få inn mer luft enn det uten å benytte ladetrykk. Skal en ha ut litt mer så blir det litt romsligere eksosmanifoil og 2" rør. Det er jo kun det effekt handler om, hvor mye luft får du inn i sylinderen for hver kompresjon. Det må være lett å "puste" inn og lett å puste ut samtidig som eksosen trenger litt motstand også.
Skal du ha mer enn hva den forgasseren gir må du sette en forgasser på hver sylinder, eller enda bedre MPFI. Ikke noe som er bedre enn inj.
Jeg angrer absolutt ikke på at jeg satte på den forgasseren for min del. Den gir tydelig mer effekt i motoren uten tvil. Jeg har ikke hatt behov for å montere noen trykkregulator på bensintilførselen, bare tut og kjør, monterte den ute på parkeringen til Biltema i Trondheim på en snau times tid.
Høres jo utrolig bra ut at en kan montere en bedre forgasser, få mer effekt og sammtidig kan kjøre like økonomisk som orginalgasseren!
Siden du monterte den ute, regner jeg med den er så og si bolt on. Skal si det til kameraten min, regner med det blir ei bestilling.
Takk for utfyllende svar og kjek info.
God 17 mai folkens
#7
Posted 17 May 2009 - 20:46
Siden du monterte den ute, regner jeg med den er så og si bolt on. Skal si det til kameraten min, regner med det blir ei bestilling.
Takk for utfyllende svar og kjek info.
God 17 mai folkens
Det er bolt on. Bare skru fast via et dobbelt adapter. Så blindes de gamle tilkoblingene, tre på bensin slangen og så må choken kobles på.
#8
Posted 17 May 2009 - 21:50
Fantastisk!
#9
Posted 17 June 2009 - 21:52
hvor finner jeg roadless? er det dot com?
#10
Posted 18 June 2009 - 04:37
#11
Posted 18 June 2009 - 09:41
Funker denne på 410 også, eller er det bare dere med 413 som er så priviligert å kan bruke denne???
#12
Posted 18 June 2009 - 11:39
Har akkuratbegynt å sette sammen motoren min, og vurderer ny forgasser i samme slengen :-)
-Eystein-
#13
Posted 18 June 2009 - 22:02
#14
Posted 18 June 2009 - 22:51
Du trenger en G motor dvs G10 G13 eller G16 som har down draft mens det vanlige på 410 er F8 eller F10 (absolutt vanligst) og de har side draft forgasser og der kan du ikke bruke den.
Forgasseren er avhengig av å monteres liggende ovenpå et hull hvor luften suges ned i innsugsmanifoilen.
Din bil har mest sannsynlig en innsugsmanifoil hvor luften suges inn sideveis i innsuget og det er samme som på en motorsykkel. Det går an å bruke diverse mc forgassere på F motoren men da vil det ofte være behov for å bytte dyser.
Jeg vet at det vil vrenge seg litt hos folk som kan forgassere med det jeg sier nå men skal du bytte forgasser så finn en som er justert for en motor som suger omtrent like mye luft som motoren i bilen din. Rått sagt kan du prøve med en forgasser som har matet en fem-sekshundrekubikker motorsykkel hvor det er rundt 50 til 70 HK. Det kan godt hende det går bra. Men vær obs på at du ikke får så mager blanding at det brenner stemplene dine, får du tenningsbank så kutt ut med en gag og ikke kjør med det.
#15
Posted 18 June 2009 - 22:53
Har akkuratbegynt å sette sammen motoren min, og vurderer ny forgasser i samme slengen :-)
Har ikke kjørt med den i kulde men andre påstår at den ikke er utsatt for å fryse på samme måte som Aisin-forgasseren er. Vinteren vil vise. Jeg har ikke engang choke på min.
#16
Posted 18 June 2009 - 22:57
Om du bestiller den på Roadless og ber dem pakke den om til en mindre eske, men polstre skikkelig likevel og sette merkelapp med brukte deler verd USD 80 så blir det lite frakt og null avgift i mva og toll er det ikke påbildeler fra statene.
Det du f¨år kjøpt i Norge er en original Weber fra forgasserservice og den har original weber choke og koster rundt fem tusen pluss postfrakt i Norge. (den forgasseren fra roadless er en nøyaktig kopi bortsett fra choken som er en sak fra ford etter hva jeg skjønner)
#17
Posted 18 June 2009 - 23:04
greier den 1,6 motor?
Edited by Sectio, 18 June 2009 - 23:06.
#18
Posted 18 June 2009 - 23:16
greier den 1,6 motor?
Den er satt opp til 1,3 liter men vil sikkert fungere fint på en 1,6 om du dyser den om. Kanskje det funker uten dysing også men vær obs på feil.
Det er sett å få kjøpt slik at den passer på SJ sitt originale innsugssystem og filter. Da kan du bruke forvarmer og alt som står på SJ
Roadless har det adapteret også
Det er automat choke som er montert på men meget enkelt å koble den vekk og sette på manuell choke eller elektrisk choke eller hva du vil. Der passer chokene fra Weber
#19
Posted 18 June 2009 - 23:37
den gasseren er egentelig litt i største laget for 1300, så jeg vil tro den uten problem kan brukes på en 1600, på en 1300 går det ikke nok luft igjennom, så gasseren vil forstøve litt dårlig...
#20
Posted 18 June 2009 - 23:40