Jump to content



Photo
- - - - -

zon`s niva-garasje


This topic has been archived. This means that you cannot reply to this topic.
49 replies to this topic

#1 zon

zon

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 164 posts

Posted 16 May 2009 - 22:15

Nå har jeg endelig begynt på oppussingen av min gamle niva. Den har stått på låven hos foreldrene mine siden 2001 og ventet på å bli veteran.
Ivan er en -79 mod. som jeg kjøpte i -98 for 4000,- den kunne da mildt sagt betegnes som et vrak. da jeg kjøpte den hadde den blitt brukt som russebil!!
Det var den første bilen jeg kjøpte for egne penger (hadde en bil før den, men den arvet jeg etter min mor).
Ivan ble bare brukt i ca. tre år, men jeg bestemte meg for å aldri kvitte meg med den. Til tross for at det er den jævligste bilen jeg til dags dato har kjørt,
ble jeg faktisk glad i den smile.gif. Jeg tenkte vel at jeg kunne bruke den som skogsbil om ikke annet, men nå har jeg altså bestemt meg for å pusse den opp å bruke den til "hverdags" (jeg har arbeidsbil og dama har bil, så den kommer ikke til å gå så mye).
Som sagt var den et vrak da jeg kjøpte den. Ettersom den var blitt brukt som russebil, var den ikke noe pent syn. Har desverre ingen bilder fra den gang.
Den var rusten og malt med kost. Etter jeg fikk sveiset den værste rusten og rullemalt den blå (orginalt grønn), så den slik ut:

Og jeg var den stolte eier av min første 4x4.

Edited by zon, 17 April 2010 - 19:02.


#2 zon

zon

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 164 posts

Posted 16 May 2009 - 22:44

Dette var altså i -98. Siden da har bilen blitt brukt i ca. tre år (både på veien og i skogen) og stått ca. åtte år på låven. Jeg fant fort ut at dersom jeg skulle få den i noenlunde god stand så trengte jeg en donorbil, og fant denne:

Det er en -96 1,7i. den er langt ifra så fin som den ser ut på bildet, men den er ganske komplett smile.gif

Edited by zon, 17 April 2010 - 19:05.


#3 zon

zon

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 164 posts

Posted 18 May 2009 - 07:57

Jeg har en god del bilder jeg gjerne skulle lagt ut, men har desverre brukt opp mine 2mb smile.gif . Har skjønt at det går an å bruke photobucket,
men er ikke så veldig datakyndig, noen som har tips?

#4 Johnny (Moejoe)

Johnny (Moejoe)

    Mekk&Mødd

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 2005 posts

Posted 18 May 2009 - 14:38

Du kan f.eks bli supermedlem..... da får du tilgang på ca 200mb lagrings plass for bilder
---Moejoeland---

Så sa svigersen.....hvis du kan bygge en bil som går like godt til fjells og til skogs ...... og i myra med...... så skal du få henne og halve riket attpå.

Garasjen.....http://forum.h4k.no/...2951&highlight= _______Stunts.....http://www.youtube.c...ser/Moejoenorge
Photos and film: http://s570.photobuc...50/Moejoenorge/

#5 AMan

AMan

    Ikke spesiellt tungbedd

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 5729 posts

Posted 18 May 2009 - 15:22

QUOTE(zon @ 16 May 2009, 23:15) <{POST_SNAPBACK}>
Nå har jeg endelig begynt på oppussingen av min gamle niva. Den har stått på låven hos foreldrene mine siden 2001 og ventet på å bli veteran.
Ivan er en -79 mod. som jeg kjøpte i -98 for 4000,- den kunne da mildt sagt betegnes som et vrak. da jeg kjøpte den hadde den blitt brukt som russebil!!
Det var den første bilen jeg kjøpte for egne penger (hadde en bil før den, men den arvet jeg etter min mor).
Ivan ble bare brukt i ca. tre år, men jeg bestemte meg for å aldri kvitte meg med den. Til tross for at det er den jævligste bilen jeg til dags dato har kjørt,
ble jeg faktisk glad i den smile.gif. Jeg tenkte vel at jeg kunne bruke den som skogsbil om ikke annet, men nå har jeg altså bestemt meg for å pusse den opp å bruke den til "hverdags" (jeg har arbeidsbil og dama har bil, så den kommer ikke til å gå så mye).
Som sagt var den et vrak da jeg kjøpte den. Ettersom den var blitt brukt som russebil, var den ikke noe pent syn. Har desverre ingen bilder fra den gang.
Den var rusten og malt med kost. Etter jeg fikk sveiset den værste rusten og rullemalt den blå (orginalt grønn), så den slik ut:
[attachment=30198:img002.jpg] Og jeg var den stolte eier av min første 4x4.



Det kan bi en kjempefin bil!!! Ska du fløtt over 1.7i motoren???

Vess nivaen e den værste bilen du har kjørt noensinne, så må det føresten vær laaangt meire feil me den en bare rust. evt så har du kjørt veldig lite bila tongue.gif
Niva '97 "Fred Flintstones engine" 31" Steel Front Diff, "The French Mod" T-Case,BTR60/UAZ Autolocker, OME 50mm, Rancho RS5000, ZF Servo, More to come!
Grizzly 700EPs '08
It's a Jeep thing, that's why I drive a Niva!

#6 zon

zon

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 164 posts

Posted 18 May 2009 - 17:05

Alt skal flyttes over. Kun karosseriet som skal beholdes smile.gif Har faktisk plukket den helt i fra hverandre allerede, og sveiset rust.
Står nå med et tomt karosseri (bare taktrekket som ikke er fjernet), så nå er det snart bare å begynne å sette over deler.
Den gamle nivaen er faktisk den værste bilen jeg noengang har kjørt. På en god dag kunne jeg få presset den opp i mot 90 km/t,
men da burde jeg hatt nyrebelte og hørselvern smile.gif . Pluss at den brukte 1,6 liter på mila!
Noen bilder fra prosjektet:




Under bilen har jeg sprøytet to strøk med tokomponent epoxy-primer pluss et strøk med arcanol m/20%owatrol. Det burde holde rusta på avstand,
ihvertfall en liten stund smile.gif . Og ja, den blir sort.

#7 ShuDuck

ShuDuck

    x-mod og pirat...

  • Medlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 4142 posts

Posted 18 May 2009 - 18:42

imponerende og fint utført cool.gif riktig farge også

Shu`s Suzuki

zuks or nothing!


Medlem nr:3 Suzuki 4x4 Club Norway

#8 AMan

AMan

    Ikke spesiellt tungbedd

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 5729 posts

Posted 18 May 2009 - 23:37

Fikk du bare 90 km å bruka 1.6 så har du veldig feil justert gasser. Må du ha nyrebelte så har du ubalanse i drivlinja, å må juster senterkassa. (tar 20 minutta).

Så ut som en veldig gjennomført jobb du hold på me smile.gif

Kunne tenkt mæ en sånn årsmodell sjøl å satt dieslen min i smile.gif
Niva '97 "Fred Flintstones engine" 31" Steel Front Diff, "The French Mod" T-Case,BTR60/UAZ Autolocker, OME 50mm, Rancho RS5000, ZF Servo, More to come!
Grizzly 700EPs '08
It's a Jeep thing, that's why I drive a Niva!

#9 zon

zon

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 164 posts

Posted 19 May 2009 - 07:37

Ja, forgasseren var dårlig justert og det var kast i akslene. Det var ikke mye som var feilfritt på den bilen, men den var morsom å kjøre i skogen med smile.gif
Og på isen smile.gif
Jeg kjenner til metoden for å sentrere fordelingskassa, men denne hadde fått skikkelig juling i skogen og var rett og slett slått ut av posisjon.
Og gulvet var deformert ved festene.
Dette prosjektet er nok ikke "økonomisk forsvarlig", heller ikke med tanke på antall arbeidstimer. Men bilen har affeksjonsverdi for meg.
Og i og med at den er veteran, så blir den ganske billig eie. Jeg har jo aldri tenkt å selge den, så på lang sikt blir ikke regnestykket så ille.
Planen er jo at det skal bli en veteran med ganske "moderne" kjøreegenskaper, som kan brukes som hvilken som helst annen bil.
Jeg kommer til å gjøre det jeg kan for å holde kostnadene nede. Den trenger ikke bli strøken, men en grei bruksbil.
Og jeg skulle gjerne hatt turbo-dieselen din i karosseriet mitt smile.gif

Edited by zon, 19 May 2009 - 13:40.


#10 zon

zon

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 164 posts

Posted 20 May 2009 - 21:11

Rotet litt rundt på låven hos foreldrene mine i dag og fant noen godbiter:

Original brukermanual og verktøy smile.gif Har også original pumpe og sveiv en plass.
Verktøyet ser kjipt ut, men er av overraskende god kvalitet. Det er ikke mange bilfabrikanter som sender med dekkspaker og sveiv nå lenger. Dette er riktignok en gammel bil, men jeg tror lada gjorde det ihvertfall opp på nittitallet smile.gif .
Fikk forresten lagt et strøk lakk under bilen i dag, så da blir det understellsmasse i morgen.
Noen som vet hvordan jeg får bildene litt større? huh.gif Går forresten an å klikke på bildene, å se noen flere på photobucket (de fleste er nok uinterressante
for andre enn meg selv).
TANG: og jeg som trodde det var et skrujern?? smile.gif

#11 FM^Ketil

FM^Ketil

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 122 posts

Posted 21 May 2009 - 17:19

QUOTE(zon @ 20 May 2009, 22:11) <{POST_SNAPBACK}>
Rotet litt rundt på låven hos foreldrene mine i dag og fant noen godbiter:

Original brukermanual og verktøy smile.gif Har også original pumpe og sveiv en plass.
Verktøyet ser kjipt ut, men er av overraskende god kvalitet. Det er ikke mange bilfabrikanter som sender med dekkspaker og sveiv nå lenger. Dette er riktignok en gammel bil, men jeg tror lada gjorde det ihvertfall opp på nittitallet smile.gif .
Fikk forresten lagt et strøk lakk under bilen i dag, så da blir det understellsmasse i morgen.
Noen som vet hvordan jeg får bildene litt større? huh.gif Går forresten an å klikke på bildene, å se noen flere på photobucket (de fleste er nok uinterressante
for andre enn meg selv).
TANG: og jeg som trodde det var et skrujern?? smile.gif

Kult prosjekt, skulle gitt mye for å ha tid til noe slikt..........Når man blir seksogseksti.............

#12 zon

zon

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 164 posts

Posted 21 May 2009 - 19:15

Skulle gjerne hatt mer tid jeg og smile.gif . Må pusse opp huset utvendig i sommer, så det blir desverre en pause i prosjektet snart sad.gif .
Jeg hadde egentlig håpet å få bilen kjørbar før vinteren, men vet av erfaring at alt tar så mye lenger tid enn man først håper og tror smile.gif
Fikk sprøytet understellsmasse i dag, men synes det ble litt tynt så jeg kjøper mer og legger et lag til i morgen. Det gir jo lyddempende effekt,
så bra med litt tykkelse.
Det nærmer seg tiden for å putte inn motor. Den "nye" motoren har gått 90000km. Jeg kommer til å bytte pakninger, i og med at jeg har et komplett pakningssett liggende, det er egentlig til 1600-motoren, men jeg tror det meste er likt (topp-/ topplokk-/ bunnpakning, vannpumpe, eksos osv. ser i hvertfall
likt ut). Er det noe jeg bør passe på å kontrollere mens motoren er fri? Oljepumpa er vel vanskelig å komme til når motoren er på plass i bilen, jeg bør kanskje sjekke at den er bra? Andre ting? Vet at det er mange dyktige mekanikere her på forumet, en del av dere har nok også erfaring med ladamotoren.
Alle tips og råd er hjertlig velkomne. Ventiljustering, stramming av registerkjede o.l. tar jeg senere (med varm motor).

#13 FM^Ketil

FM^Ketil

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 122 posts

Posted 21 May 2009 - 19:23

QUOTE(zon @ 21 May 2009, 20:15) <{POST_SNAPBACK}>
Skulle gjerne hatt mer tid jeg og smile.gif . Må pusse opp huset utvendig i sommer, så det blir desverre en pause i prosjektet snart sad.gif .
Jeg hadde egentlig håpet å få bilen kjørbar før vinteren, men vet av erfaring at alt tar så mye lenger tid enn man først håper og tror smile.gif
Fikk sprøytet understellsmasse i dag, men synes det ble litt tynt så jeg kjøper mer og legger et lag til i morgen. Det gir jo lyddempende effekt,
så bra med litt tykkelse.
Det nærmer seg tiden for å putte inn motor. Den "nye" motoren har gått 90000km. Jeg kommer til å bytte pakninger, i og med at jeg har et komplett pakningssett liggende, det er egentlig til 1600-motoren, men jeg tror det meste er likt (topp-/ topplokk-/ bunnpakning, vannpumpe, eksos osv. ser i hvertfall
likt ut). Er det noe jeg bør passe på å kontrollere mens motoren er fri? Oljepumpa er vel vanskelig å komme til når motoren er på plass i bilen, jeg bør kanskje sjekke at den er bra? Andre ting? Vet at det er mange dyktige mekanikere her på forumet, en del av dere har nok også erfaring med ladamotoren.
Alle tips og råd er hjertlig velkomne. Ventiljustering, stramming av registerkjede o.l. tar jeg senere (med varm motor).

Eneste jeg vet er at alle slanger fra innsugsmanifoilen må være helt tette, men det er ikke noe problem å fikse med montert motor. Jeg slet med å finne ut mitt tomgangsproblem i flere månder, også viste det seg at den sugde falsk luft gjennom vakumslangen til bremsekraftforsterkeren.

Det ble mye avansert feilsøking pga en bagatell rolleyes.gif

Lykke til!

Ketil


#14 zon

zon

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 164 posts

Posted 21 May 2009 - 21:02

Kjekt å vite. Da skal jeg passe på det smile.gif .

#15 zon

zon

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 164 posts

Posted 30 May 2009 - 19:32

Litt oppdatering på hva som har skjedd med bilen siden sist. Bakakselen er malt og har fått nye bremsesko og bremserør. Bremsesylindrene har fått en lett overhaling. Ellers var hjullagrene ok og demperne var ganske nye, så de har bare fått et strøk grunning og lakk. Understellsmassen har tørket såpass at det går an å jobbe under der (har vel stått en ukes tid). Nå blir det intens jobbing på Ladan i to dager til, så blir det nok en pause for å jobbe litt på huset. Kommer til å pusle litt med bilen innimellom, men det kommer til å gå mye saktere framover sad.gif .

#16 zon

zon

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 164 posts

Posted 06 June 2009 - 18:35

Har nå fått ut motoren av donorbilen og fått tatt en titt på tilstanden. Har byttet noen pakninger og sjekket oljepumpa.
Og så har den fått et strøk med motorlakk. Clutchen viste seg dessuten være nesten ny, noe jeg hadde sterk mistanke om ettersom jeg fant en tom
clutch-eske i bagasjerommet og en kvittering på ny clutch, frontrute og dynamo i hanskerommet da jeg kjøpte bilen smile.gif .








Oljepumpa hadde ikke tegn til slitasje i det hele tatt. Den var som ny rett og slett smile.gif .





Glemte visst å ta bilde av motoren etter at den var malt. Får gjøre det neste gang smile.gif .


#17 zon

zon

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 164 posts

Posted 12 June 2009 - 10:50

Da er jeg ferdig med forstillinga:


og har satt både den og motoren på plass i bilen. Det var fort gjort, men likevel et stort skritt smile.gif .


har også fått noen deler jeg har ventet på: Hjullager til begge forhjul, bærekuler og hovedbremsesylinder.


Har en kamerat som jobber i SKANSKA. De er akkurat ferdig med ei bru i forbindelse med nye E-18.
Nå er brua malt, og de hadde litt malingsprodukter til overs som skulle kastes. Jeg var så heldig å få
ca. 20 liter antirust-primer, 10-15 liter hardcoat-maling og 60 liter tynner. Det kommer godt med for en som pusser opp på lavbudsjett smile.gif .
Jeg er også overbevist om at slike produkter som er ment for industrien, er av langt bedre kvalitet enn det man får i en malingsforretning.
.

Edited by zon, 13 June 2009 - 18:50.


#18 zon

zon

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 164 posts

Posted 17 June 2009 - 21:10

Nå har jeg fått byttet hjullager på forhjula. Passet samtidig på å montere smørenipler på lagerhusene, slik at jeg kan presse inn fett fra innsiden,
så blir det vanskligere for søle og dritt å trenge inn.


Rim på lageret. De har ligget i fryseren siden jeg kjøpte de. Og lagerhusene fikk ligge noen timer i sola, så monteringa gikk knirkefritt smile.gif .


Ettersom originalfestene til gearkasse og fordelingskasse er veldig svake for en terrengbil, har jeg laget en "krybbe" til fordelingskassa (med feste
for gearkasse). Den gir beskyttelse for fordelingskasse og eksos. Den kan også gi feste for evt. skliplater. Samtidig håper jeg at det vil senke
støynivået inni bilen ettersom kassene ikke lenger er skrudd fast direkte i gulvet.



#19 AMan

AMan

    Ikke spesiellt tungbedd

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 5729 posts

Posted 17 June 2009 - 21:36

QUOTE(zon @ 17 Jun 2009, 22:10) <{POST_SNAPBACK}>
Nå har jeg fått byttet hjullager på forhjula. Passet samtidig på å montere smørenipler på lagerhusene, slik at jeg kan presse inn fett fra innsiden,
så blir det vanskligere for søle og dritt å trenge inn.


Rim på lageret. De har ligget i fryseren siden jeg kjøpte de. Og lagerhusene fikk ligge noen timer i sola, så monteringa gikk knirkefritt smile.gif .


Ettersom originalfestene til gearkasse og fordelingskasse er veldig svake for en terrengbil, har jeg laget en "krybbe" til fordelingskassa (med feste
for gearkasse). Den gir beskyttelse for fordelingskasse og eksos. Den kan også gi feste for evt. skliplater. Samtidig håper jeg at det vil senke
støynivået inni bilen ettersom kassene ikke lenger er skrudd fast direkte i gulvet.




Det her va et bra støkke arbeid!!! biggrin.gif

Du kan ikke lag ei arbeidstegning me eksakte mål å materialvalg å legg ut??
Niva '97 "Fred Flintstones engine" 31" Steel Front Diff, "The French Mod" T-Case,BTR60/UAZ Autolocker, OME 50mm, Rancho RS5000, ZF Servo, More to come!
Grizzly 700EPs '08
It's a Jeep thing, that's why I drive a Niva!

#20 zon

zon

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 164 posts

Posted 17 June 2009 - 22:17

Jeg kan prøve, men har ikke laget noe sånt på pc før. Jeg har bare en kladd som jeg knapt skjønner sjøl smile.gif .