Gå til innhold



Foto

7,3 Diesel Navistar


This topic has been archived. This means that you cannot reply to this topic.
26 replies to this topic

#1 Bie

Bie

    Grand offroader

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 585 Innlegg:

Posted 26 May 2009 - 18:00

Hei

Kan noen gi meg en liten leksjon i 7,3 dieselens viderverdigheter?
Hvor langt går disse motorene?
Svakheter, hva slites, og når (km)?
Gode sider?
Forbruk?

mvh

B.


Sjølberging er alfa og omega.


#2 Pappa Wolf

Pappa Wolf

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 271 Innlegg:

Posted 26 May 2009 - 19:35

der sitter en Navistar under panseret på både min econoline, og min F-250
6.9 l i econolinen, hadde ikke været startet på 8 år, da jeg monterede nye batterier, og helte på frisk diesel.

etter nesten en times jobb, og megen om og men, fikk jeg liv i den. og etter 22 minutters tomgang, var lugten av gammel motor borte, og den vrkede frisk og freidig.
satte bilen til side, i vente av bedre mekkevær, og glemte den bort.
for et år siden var jeg ute hos den igen, og da skulle der bare litt extra power til batterierne, og den startede igen uten problemer

Min F-250, hadde ifølge den tidligere eier, ikke hatt de store problemer, foruten en defekt girkasse. men den hadde likevel ikke været startet på nogen år, da jeg fikk den.
jeg byttede igjen diesel, og batterier, og efter et par dager, med feilsøking, på djævelskabet (Les; Defekt Glødekontroller!)
Startede den, og den dag i dag, går den som aldrig før, og jeg har hverken byttet olje eller dieselfilter på den endda!

Har en stygg mistanke om at du faktisk må skyte disse motorene!

men som alle dieselmotore, så trenger de en del stell.
gjør det til vane, at give den servise for hver 5000 km, med oljebytte og div, filtre
gjør du det, holder de nesten evigt.

har en kompis i New york, som jobber for brannvesnet, og der har de en 6.9 navistar, som snart runder en mill. km
og den har bare fået vanlig servise, og tre sett med dyser og glødeplugger, samt een ny IP.

vær obs på at glødekontrolleren er dyr (2090,-) og at det kan være lurt at have et manuelt opsett til glødning, i reserve!

de er trekkvillige, og bråkete, som en diesel skal være, og de skremmer vettet av min nabo, når jeg starter dem op
tonsvis med moment, og jeg har vel egentlig ikke meget annet en lovord og skryt til de.

er garanteret nogen, som vet bedre! hehe men det er nå bare min mening

#3 Bie

Bie

    Grand offroader

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 585 Innlegg:

Posted 26 May 2009 - 22:44

Takk for utfyllende og godt svar. Er gearkassene et problem på dise bilene? HVa slags kasse er det, C6?

mvh

B:

Sjølberging er alfa og omega.


#4 Pappa Wolf

Pappa Wolf

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 271 Innlegg:

Posted 27 May 2009 - 06:24

det er 4eod på f-250, og fmx på econolinen

4eod, på min, er nyrenoveret, så den kan jeg ikke sige så mye om!

hakke fået kjørt så mye med den, siden bilen er under renovering.
men jeg hadde en fin lille testtur, og da girede den fast og fint!
spørg mig igen om nogen år! hehe

Fmx, har sittet i econolineren, i mange år, uten å være brugt
og da jeg kjørte med den, syntes jeg den var litegran treig til å reagere, men det kan jo bare være fordi den har stået i så lang tid!
en rens og fersk olje og filter, vil sikkert hjælpe

#5 aeomholt

aeomholt

    4x4-Høvding

  • Medlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 2490 Innlegg:

Posted 27 May 2009 - 14:52

E4OD er en meget sterk og holdbar kasse. Har kjørt min van med 7,3 (oppborret 6.9) og E4OD i flere år uten annet problem enn at jeg mistet hastighetssignalet til girkassa. Det går via speedometermodulen og etter jeg bytta denne så girte kassa like fint igjen.

Iogmed at 7.3 har tynnere sylindervegger enn 6.9 så er den noe mere utsatt for cavitering, men er ikke noe stort problem.

Meget sterk og god motor hvis man vedlikeholder den. Samme gjelder kassa.
Jo mer man lærer, jo mer skjønner man at man ikke kan.

#6 bucholzi

bucholzi

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 479 Innlegg:

Posted 27 May 2009 - 18:52

QUOTE(Bie @ 26 May 2009, 18:00) <{POST_SNAPBACK}>
Hei

Kan noen gi meg en liten leksjon i 7,3 dieselens viderverdigheter?
Hvor langt går disse motorene?
Svakheter, hva slites, og når (km)?
Gode sider?
Forbruk?

mvh

B.


Knall motor. Går og går ved normalt vedlikehold. Kan vel ikke sammenlignes med dieselene som har stått i chevy..

Dieselpumpa må påregnes å byttes ved rundt 250.000km, også kavitering som nevnt lenger opp. Ellers er det vel ingen spesielle svakheter. Trekker alt du lovlig kan henge bak bilen, men er ikke noen racer verken med eller uten last. Men tåler jo fint turbo, da. Oilburners.net er stedet for 7.3 IDI.

AOD-kassa er dårlig, men E4OD er grei. C6 er skuddsikker, men har ingen OD.

#7 Bie

Bie

    Grand offroader

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 585 Innlegg:

Posted 27 May 2009 - 19:39

Kavitering er ukjent for meg, i båtverden betyr det en propeller som spinner i luften, hva betyr det her?
Hvordan vet man hvilken kasse som står i bilen?
Hva koster dieselpumpen?

mvh

B.

Edited by Bie, 27 May 2009 - 19:40.

Sjølberging er alfa og omega.


#8 bucholzi

bucholzi

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 479 Innlegg:

Posted 27 May 2009 - 20:46

QUOTE(Bie @ 27 May 2009, 20:39) <{POST_SNAPBACK}>
Kavitering er ukjent for meg, i båtverden betyr det en propeller som spinner i luften, hva betyr det her?
Hvordan vet man hvilken kasse som står i bilen?
Hva koster dieselpumpen?

mvh

B.


http://www.oilburner...ationartic.html

Denne bør hjelpe deg med kassa:
http://www.ford-truc...ters_Guide.html

Pumpa bytter du når du får symptomer/problemer og kan godt funke fint i lang tid, men 250.000 regnes som normal levetid. Dyser slites også, som på alle dieselbiler, og blir vel oftere byttet/overhalt enn pumpa.
Eksempel (disse har godt rykte og god pris) http://www.pensacola...category_id=178

Det eneste som jeg har savnet på min (foruten turbo..) er elektrisk fødepumpe, så man slipper å tømme batteriene 4 ganger dersom du får luft inn i dieselsystemet (men det er ikke store greiene å ettermontere). Oljekjøleren er dyr, men er ikke et direkte svakt punkt. Men en dyr løsning.

Grei motor å skru på. Dysene og glødepluggene er lett tilgjengelig på toppen av motoren. Mekanisk innsprøytningspumpe, og generelt lite elektronikk som kan gå ad undas.

#9 Pappa Wolf

Pappa Wolf

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 271 Innlegg:

Posted 27 May 2009 - 20:58

den letteste måte å finne ut av hvilken kasse, du har i bilen, er å se på bunnpannen, å så søke på google,
etter ford transmission identification.
søk etter bilder, og da skulle du gjerne få op en jævlig masse bilder av girkasserne til ford.

Hvad angår Injectorpumpen, aner jeg ikke hvad de koster, men jeg trur ikke de er billige!
hvis det er føde pumpen, koster den små 800,- kroner, alt avhengigt av firma!

jeg vet heller ikke hvad kavitering er, men jeg kan forestille mig at det er diameteren på sylinderen, tykkelsen på sylindervæggen, og avstanden til neste sylinder! eller hvad??

#10 RamDodge

RamDodge

    Bildåre

  • Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1239 Innlegg:

Posted 27 May 2009 - 21:59

Kavitering i blokka får en vel når det er veldig lite gods i sylinderveggen til å fordele varmen fra arbeidslaget til stempelet. Resultatet er små lokale "kokepunkt" i kjølekappa rundt sylinderene. Når vann koker så dannes det jo små luftbobler og dette sliter igjen på stålet, og etter noen år så slites det hull eller sylindern deformeres siden det er veldig lite gods igjen.
--
Hvit 2001.5 Dodge 2500 Cummins 4x4, kort hytte og langt plan. Alt utstyr + litt til :-)
Min Garasje

#11 bucholzi

bucholzi

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 479 Innlegg:

Posted 27 May 2009 - 22:27

QUOTE(Pappa Wolf @ 27 May 2009, 20:58) <{POST_SNAPBACK}>
den letteste måte å finne ut av hvilken kasse, du har i bilen, er å se på bunnpannen, å så søke på google,
etter ford transmission identification.
søk etter bilder, og da skulle du gjerne få op en jævlig masse bilder av girkasserne til ford.

Hvad angår Injectorpumpen, aner jeg ikke hvad de koster, men jeg trur ikke de er billige!
hvis det er føde pumpen, koster den små 800,- kroner, alt avhengigt av firma!

jeg vet heller ikke hvad kavitering er, men jeg kan forestille mig at det er diameteren på sylinderen, tykkelsen på sylindervæggen, og avstanden til neste sylinder! eller hvad??


http://www.crankshaf..._Identification

Som sagt får du innsprøytningspumpa til ca 300 dollar (og oppover selvfølgelig). Det burde du greie å få heim for under 3000 kr, og det er ikke ille.


#12 bucholzi

bucholzi

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 479 Innlegg:

Posted 27 May 2009 - 22:30

QUOTE(RamDodge @ 27 May 2009, 21:59) <{POST_SNAPBACK}>
Kavitering i blokka får en vel når det er veldig lite gods i sylinderveggen til å fordele varmen fra arbeidslaget til stempelet. Resultatet er små lokale "kokepunkt" i kjølekappa rundt sylinderene. Når vann koker så dannes det jo små luftbobler og dette sliter igjen på stålet, og etter noen år så slites det hull eller sylindern deformeres siden det er veldig lite gods igjen.


Kan godt hende at dette kan bidra, har bare ikke hørt dette nevnt for 7.3'en. Har bestandig sett det forklart slik som i artikkelen jeg linket til.

#13 RamDodge

RamDodge

    Bildåre

  • Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1239 Innlegg:

Posted 28 May 2009 - 00:05

QUOTE(bucholzi @ 27 May 2009, 22:30) <{POST_SNAPBACK}>
Kan godt hende at dette kan bidra, har bare ikke hørt dette nevnt for 7.3'en. Har bestandig sett det forklart slik som i artikkelen jeg linket til.

Jeg la ikke merke til den linken før du nevnte det nå, og etter å ha lest den artikkelen så synes jeg den teorien høres veldig merkelig ut egentlig. Jeg er langt fra noen ekspert på dette feltet, og påstår ikke at det jeg skrev over er 100% korrekt. Men når de begynner å skrive om vakuumbobler, hva i all verden er det? Er ikke det en selvmotsigelse? Skulle nok ha tatt fysikk på skolen skjønner jeg smile.gif
--
Hvit 2001.5 Dodge 2500 Cummins 4x4, kort hytte og langt plan. Alt utstyr + litt til :-)
Min Garasje

#14 Kenny_g

Kenny_g

    Grand offroader

  • Supermedlem
  • PipPipPipPip
  • 881 Innlegg:

Posted 28 May 2009 - 09:42

Dette ble i grunnen en meget interessant og opplysende tråd.

Slik jeg leser "vakumbobler", forstår jeg det som bobler skapt av vakumet pga av den konstante bevegelsen i sylinderveggene som det er beskrevet i teorien til Oilburners.


Googler man vakumbobler, ser at man det er et ofte brukt begrep forøvrig.

#15 Bie

Bie

    Grand offroader

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 585 Innlegg:

Posted 28 May 2009 - 14:26

Enig, det ble bra dette her. Årsaken til mitt innledningsspørsmål er jo selvsagt at jeg vurderer en slik bil, og da undres man jo på om man får et brukandes kjøretøy i hus, eller om man kjøper seg utgifter ut over vanlig slitasje og vedlikehold.

mvh

B.

Sjølberging er alfa og omega.


#16 bucholzi

bucholzi

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 479 Innlegg:

Posted 28 May 2009 - 14:41

QUOTE(RamDodge @ 28 May 2009, 00:05) <{POST_SNAPBACK}>
Jeg la ikke merke til den linken før du nevnte det nå, og etter å ha lest den artikkelen så synes jeg den teorien høres veldig merkelig ut egentlig. Jeg er langt fra noen ekspert på dette feltet, og påstår ikke at det jeg skrev over er 100% korrekt. Men når de begynner å skrive om vakuumbobler, hva i all verden er det? Er ikke det en selvmotsigelse? Skulle nok ha tatt fysikk på skolen skjønner jeg smile.gif


Det er vel egentlig ikke vakuum-bobler, trur jeg, men bobler med et lavere trykk enn vannet rundt. Men dette er strengt tatt ikke en vitenskapelig artikkel, så litt rot med begrepene får vi tåle. Står ganske mye om kavitasjon på nettet, f.eks. http://en.wikipedia....wiki/Cavitation

Essensen er vel at sylinderveggene ekspanderer og trykker vannet bort. Når veggene går tilbake så skjer det fortere enn vannet greier å reagere og det dannes gassbobler på sylinderveggene. Ettersom vannet strømmer tilbake presser boblene sammen og imploderer. Dette tærer på sylinderveggene og du ender opp med hull til slutt.



#17 bucholzi

bucholzi

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 479 Innlegg:

Posted 28 May 2009 - 14:44

QUOTE(Bie @ 28 May 2009, 14:26) <{POST_SNAPBACK}>
Enig, det ble bra dette her. Årsaken til mitt innledningsspørsmål er jo selvsagt at jeg vurderer en slik bil, og da undres man jo på om man får et brukandes kjøretøy i hus, eller om man kjøper seg utgifter ut over vanlig slitasje og vedlikehold.

mvh

B.


Motoren er ihvertfall ikke et argument imot smile.gif

Hva slags bil er det du vurderer?

#18 Kenny_g

Kenny_g

    Grand offroader

  • Supermedlem
  • PipPipPipPip
  • 881 Innlegg:

Posted 28 May 2009 - 15:34

QUOTE(bucholzi @ 28 May 2009, 14:44) <{POST_SNAPBACK}>
Motoren er ihvertfall ikke et argument imot smile.gif


Den skriver jeg under på.

#19 Bie

Bie

    Grand offroader

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 585 Innlegg:

Posted 28 May 2009 - 18:04

Det er en som ligger på Finn. Men den står litt langt unna....
Noen som bor i nærheten av Vestfold her, så jeg kunne fått prøvet en slik bil?
Har kjørt både gammel Ford F100, Chevrolet og Dodge RAM PU, men ikke F250...

mvh

B.

Sjølberging er alfa og omega.


#20 Pappa Wolf

Pappa Wolf

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 271 Innlegg:

Posted 28 May 2009 - 18:34

min er ikke kjørbar, i øyeblikket, men du kan da gjerne komme å kigge på den, om du vil!

Har kaffe jeg! biggrin.gif biggrin.gif biggrin.gif

OG SANNPAPIR! hehe