Gå til innhold



Foto

Hva bør byttes når man først har demontert?


This topic has been archived. This means that you cannot reply to this topic.
8 replies to this topic

#1 JonasE

JonasE

    Nytt medlem

  • Medlem
  • Pip
  • 45 Innlegg:

Posted 02 June 2009 - 10:03

Det ser ut som om jeg må bytte topp-pakning på min sj410 relativt kjapt, og lurer på hva annet jeg burde gjøre når jeg først har demontert motoren såpass?

-Har ny vannpumpe og pakning liggende klar, så den skal på. Den som sitter på motoren nå lekker og er ikke helt god, så det blir fint å få gjort.

-Registerreim? Jeg har ingen anelse om hvor gammel den er, men jeg har kjørt bilen 40k uten å bry meg om den. På tide å bytte?

-Pakninger til manifold inn/ut er sikkert like greit å bytte

-Ventiltetting? Har noe ventilklikking, og har lyst til å gå over hele toppen uansett. Siden det er bruksbilen min vil jeg ikke bruke for mye tid på det, men ta det viktigste og mest basic. Kan jeg legge toppen i et bad med et løsemiddelbasert middel for rengjøring?



Jeg syns å huske å ha sett en pakke med alle mulige pakninger til sj410 til salgs på nett, men husker ikke hvor. Er det noen som vet hva jeg mener? Hvis noen har en nettbutikk og anbefale, så er det hjertelig velkomment smile.gif
Hvor lang leveringstid og hvilket prisnivå må jeg regne med for dette?


#2 sven

sven

    4x4-Høvding

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 4833 Innlegg:

Posted 02 June 2009 - 16:16

mbb.dk har deler... handler du toppakningsett følger alt med av pakninger og ventiltetninger, i tillegg trenger du settet med regreim og strammer, dette må av uansett, så det er bedre å montere nytt når du uansett må gjøre jobben.

Jeg ville slipt toppen når den først er av så er du sikker på at det blir bra, disse toppene KAN være skjeve når de tas av... i tillegg ville jeg slipt ventiler(slipepasta og verktøy finnes f,eks på biltema)


#3 Roar Hovet

Roar Hovet

    Bygdetulling

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 5180 Innlegg:

Posted 02 June 2009 - 19:47

Du kan jo låne en 410 motor av meg sålenge da, så kan du ta deg god tid med å fikse den du har. Står ett par stykker utenfor garasjen min.
Tlf: 98883546

#4 JonasE

JonasE

    Nytt medlem

  • Medlem
  • Pip
  • 45 Innlegg:

Posted 04 June 2009 - 12:54

QUOTE(Roar Hovet @ 2 Jun 2009, 20:47) <{POST_SNAPBACK}>
Du kan jo låne en 410 motor av meg sålenge da, så kan du ta deg god tid med å fikse den du har. Står ett par stykker utenfor garasjen min.



du har ikke en 413-motor jeg kunne kjøpt av deg, da? smile.gif

#5 Roar Hovet

Roar Hovet

    Bygdetulling

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 5180 Innlegg:

Posted 04 June 2009 - 14:11

QUOTE(JonasE @ 4 Jun 2009, 12:54) <{POST_SNAPBACK}>
du har ikke en 413-motor jeg kunne kjøpt av deg, da? smile.gif


Nei, ikke sånn i farta. Men en 413 motor vil ikke passe rett i bilen din, du må bla bytte motorfester på ramma.
Tlf: 98883546

#6 Nöcke Gunnar

Nöcke Gunnar

    Forskrudd i skuffelse over myndighetene.

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 3691 Innlegg:

Posted 04 June 2009 - 15:13

QUOTE(Roar Hovet @ 4 Jun 2009, 15:11) <{POST_SNAPBACK}>
Nei, ikke sånn i farta. Men en 413 motor vil ikke passe rett i bilen din, du må bla bytte motorfester på ramma.


Og girkasse med fester.

#7 Roar Hovet

Roar Hovet

    Bygdetulling

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 5180 Innlegg:

Posted 04 June 2009 - 22:41

QUOTE(Nöcke Gunnar @ 4 Jun 2009, 15:13) <{POST_SNAPBACK}>
Og girkasse med fester.


Ja, girkassa også. Og festene på kassa. Men festet til girkassa på ramma er like som på en 413. Han har 85 mod 410 han Gunnar. 84 mod ramme har annnet feste.

Tlf: 98883546

#8 sven

sven

    4x4-Høvding

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 4833 Innlegg:

Posted 04 June 2009 - 23:38

QUOTE(Roar Hovet @ 4 Jun 2009, 23:41) <{POST_SNAPBACK}>
Ja, girkassa også. Og festene på kassa. Men festet til girkassa på ramma er like som på en 413. Han har 85 mod 410 han Gunnar. 84 mod ramme har annnet feste.


ikke helt like, men de passer festet....

jeg brukte det originale festet på 410'en og boltet 413 girkassa rett i det.... da flytter man hele motorpakka 3-4 cm lenger bakover i bilen.... Jeg fikk litt problemer med at jeg måtte løsne transferen for å få inn mellomakselen mellom gir og transfer..... det er og rett trangt mellom fordeler og torpedo, men er klaring


#9 JonasE

JonasE

    Nytt medlem

  • Medlem
  • Pip
  • 45 Innlegg:

Posted 14 June 2009 - 18:51

Har ikke hatt noen problemer med hvit eksos siden jeg skrev første innlegget, kommer bare til å kjøre så lenge det går, eller til jeg har fått handlet det jeg trenger. Kommer til å bytte vannpumpe, reg reim, og topp-pakning i slutten av juli.