Gå til innhold



Foto
* * * - - 2 votes

Suzuki XL-7


This topic has been archived. This means that you cannot reply to this topic.
27 replies to this topic

#1 heyjan

heyjan

    Nytt medlem

  • Medlem
  • Pip
  • 37 Innlegg:

Posted 15 June 2009 - 21:27

Hei, relativt ny innen offroadgrena.. ble smitta etter ett par runder i skogen (med bil altså...wink.gif) med en ivrigkar me navn Stian, bilkar hær på forumet.
Så nå har jeg altså gått til innkjøp av en orginal XL-7, etter å ha feilet 2-3 ganger på å få kjøpt en XL-7 artic trucksombygd. Div uflaks med at biler ble solgt dagen før vi ringte, og en eller annen "solgte" den i fylla over telefon ifølge han selv! blink.gif

Så var det bilen da.. Dette er en 07 mod, 2.0TD chippet. Ikke noe fartsmaskin, men trekker som fjell!
Det jeg har rukket å gjøre med den hittil er i hovedsak:
- montert stigtrinn, rør.
- diverse cromdetaljer
- skvettlapper
- nye lykter, bak.
- xenon fram. kjørelys, tåkelys og parklys + 1000m. på bøyle
- fått sotet vinduer helt fram
- nye, større men ikke store nok hjul
- fått bytte org.cdspiller ++
- div småtteri, blir jo aldri ferdig med slikt uansett.. smile.gif

Planen med tiden er nok å få hevet den, slik at større hjul kommer som en selvfølge;) Kanskje noen vet å oppdrive skjermbreddere, utenpåliggende eller noe?? vet artic har/hadde?! men de selger vel kun med montering, å hadde heller ikke planer om å kappe bilen i stykker så tidlig..smile.gif
Videre så er jeg på leting etter en panerbeskytter, bug-sheild, whatever:p ... finner ikke noe i norge, mens det jeg finner ellers vet jeg ikke helt om passer, da usa utgaven av xl-7 er en helt annen bil etter 06. Er uansett veldig lite å finne til XL-7, hvis det ikke er jeg som ikke leter bra nok da, tips?!

forum.jpg
forum1.jpg


Håper det dukker opp flere XL-7 hær med tiden smile.gif da det i lengden har blitt kjedlig å lese alt tull de diskuterer i statene på div suzki-forum whistle.gif

#2 JT

JT

    4x4-Høvding

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 2419 Innlegg:

Posted 15 June 2009 - 21:46

OME leverer fjærer og dempere til XL-7, 4x4 butikken skaffer sånt.
Skal du ut i skogen, vil jeg anbefale beskyttelse plate under fronten....diffen og bunnpanna ligger helt åpent til der.. huh.gif kjedelig å ødelegge de delene. Taubenreuther har litt sånt, det får du gjennom BG-nor.
Uansett, alt du gjør, må dokumenteres og vises her... biggrin.gif Har vært litt snakk om XL-7, men få har brukt de til offroad. De er nok litt for ny enda.... wink.gif
Lord.......
XL-7

#3 vidar

vidar

    Vidar

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1917 Innlegg:

Posted 15 June 2009 - 23:03

Så flott med en XL7 her, den var fin. Jeg flytter denne til prosjekter tråden, legg mer om bilen der. Vekommen skal du være, har du reg. deg som medlem?

Vidar smile.gif
Vidar
Founder Suzuki 4x4 Norway

#4 heyjan

heyjan

    Nytt medlem

  • Medlem
  • Pip
  • 37 Innlegg:

Posted 16 June 2009 - 14:49

QUOTE(JT @ 15 Jun 2009, 22:46) <{POST_SNAPBACK}>
OME leverer fjærer og dempere til XL-7, 4x4 butikken skaffer sånt.
Skal du ut i skogen, vil jeg anbefale beskyttelse plate under fronten....diffen og bunnpanna ligger helt åpent til der.. huh.gif kjedelig å ødelegge de delene. Taubenreuther har litt sånt, det får du gjennom BG-nor.
Uansett, alt du gjør, må dokumenteres og vises her... biggrin.gif Har vært litt snakk om XL-7, men få har brukt de til offroad. De er nok litt for ny enda.... wink.gif


Mener å ha lest i en annen post også anngående at man bør ha noe beskyttelse under bilen ja! Blir vel ikke noe overdrevent skogskjøring med det første, hadde tenkt å få tatt en rolig start på en åpenplass om vintern tenker jeg tongue.gif Taubenruther ja, må vel lete litt ikveld da!

Nytt for dagen; har fått bestillt meg hvite sideblinklys, kommer vel til helga håper jeg! smile.gif

#5 Bilkar

Bilkar

    Skogens Konge

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1307 Innlegg:

Posted 16 June 2009 - 22:29

QUOTE(heyjan @ 16 Jun 2009, 15:49) <{POST_SNAPBACK}>
Mener å ha lest i en annen post også anngående at man bør ha noe beskyttelse under bilen ja! Blir vel ikke noe overdrevent skogskjøring med det første, hadde tenkt å få tatt en rolig start på en åpenplass om vintern tenker jeg tongue.gif Taubenruther ja, må vel lete litt ikveld da!

Nytt for dagen; har fått bestillt meg hvite sideblinklys, kommer vel til helga håper jeg! smile.gif


Stå på smile.gif Tåler vel litt offroad skal du se, var og testet Vidar`s 04mod landcruiser i grustaket i dag laugh.gif gikk bra det.. din tur neste tongue.gif
Offroad og DieselPower!
Stian Overland 92258329

#6 Scorp

Scorp

    Nytt medlem

  • Medlem
  • Pip
  • 14 Innlegg:

Posted 17 June 2009 - 16:52

Oi, du har fått gjort mye.!

Kjøpte -02 XL-7 2,6 twinncam i april, å har ikke fått gjort noenting med den enda...

Slikt som Kufanger'n, er den godkjent.?
Fant bare fangere uten godkjenning når jeg letet litt...

Link gjerne sider og steder du har handlet fra... biggrin.gif

Skal følge med deg.!

#7 heyjan

heyjan

    Nytt medlem

  • Medlem
  • Pip
  • 37 Innlegg:

Posted 17 June 2009 - 17:35

QUOTE(Scorp @ 17 Jun 2009, 17:52) <{POST_SNAPBACK}>
Oi, du har fått gjort mye.!

Kjøpte -02 XL-7 2,6 twinncam i april, å har ikke fått gjort noenting med den enda...

Slikt som Kufanger'n, er den godkjent.?
Fant bare fangere uten godkjenning når jeg letet litt...

Link gjerne sider og steder du har handlet fra... biggrin.gif

Skal følge med deg.!


Joda biggrin.gif ting må gå unna når bilen står å tar plass i garasjen hos bilkar. Alt som ikke har stjerne i fronten får ikke stå i ro mer enn 1 time igangen der i gården blink.gif

Kufanger`n er godkjent med TUV-papir og framvist, har papirene på det ifra biltilysnet, men har ikke rukket å sendt de inn for å få det i vognkortet. Men det har vært en regelendring fra 1.mai ifjor hvis jeg ikke husker helt feil, hvis ikke det var i år da.. Som gjør at du ikke får godkjent den typen jeg har lengre, så den eneste du får godkjent nå "slutter" på toppen av fangern og ikke ved panseret. dry.gif Hvem vet hvorfor?.. vel, vi bor jo i norge!

Fikk handlet en god del gjennom sjappa jeg handla bilen ifra, fikk en veldig god deal på det der! greit me kjentfolk rolleyes.gif
Ellers hadla jeg xenon på qxl.. men du har jo http://www.bgnor.com/ - det er ei grei side å starte på!
Det er ikke så veldig mye å finne om XL7 her på forumet enda, så jeg har måtte ty til ett amerikanskforum for diverse tips.. Kanskje dumt å linke til ett annet forum hær, så linken er i allefall ikke http://www.suzuki-fo...-2001-2006-xl-7 whistle.gif beklager admins, er kun for å hjelpe karen igang biggrin.gif


Håper du får hivd deg rundt å laget en post med din framgang også smile.gif å det er bare å spørre ivei, så skal jeg iallefall prøve å svare fornuftig!


#8 heyjan

heyjan

    Nytt medlem

  • Medlem
  • Pip
  • 37 Innlegg:

Posted 17 June 2009 - 17:39

QUOTE(Bilkar @ 16 Jun 2009, 23:29) <{POST_SNAPBACK}>
Stå på smile.gif Tåler vel litt offroad skal du se, var og testet Vidar`s 04mod landcruiser i grustaket i dag laugh.gif gikk bra det.. din tur neste tongue.gif


beer.gif
hehe, du får ta dæ ett par dram å bli plaga te du bli så sur at du starte motorsaga å rydde litt vei da først laugh.gif det har vel aldri skjedd tru æ tongue.gif


#9 sykepleiern

sykepleiern

    Nytt medlem

  • Medlem
  • Pip
  • 2 Innlegg:

Posted 23 June 2009 - 21:22

Hallo.
Jeg har en 02 xl-7 V6 som jeg driver å "pynter opp".
Jeg kjøpte hevesett, fjærer og dempere (OME) fra www.rocky-road.com i statene. Det løfta vel 2 " om jeg ikke husker feil. Deretter har jeg satt på 30mm spacere, og 255/65 - 16 på de orginale felgene. Det stikker en liten anelse utenfor - så jeg har funnet meg en snill eu-kontrolør. Alt funker fint, men jeg måtte frem med blekktangen og spise litt av innerskjermene forran da det subba ved fult rattutslag. Med denne dekk-dimmen forsvinner all misvisning på speedometeret - slik at det som står på speedoen er det du kjører i - ingen nåde. Jeg bruker stort sett gps og sjekker farten der.
Ellers har jeg montert en tak rigg fra Thule med lys både fremover og bakover.
Denne siden har litt av hvert www.4x4at.com, jeg skal ha meg en gangster cap - det tøffer alltid opp synes jeg.
Innvendig har jeg modifisert girstanga litt - jeg synes offroadere med manuell kasse skal ha laange girspaker med litt sjarmerende slark - men det er meg da. Formsydde setetrekk fra HTS og egen produsert midtarmlene, da de orginale armlenene er altfor korte og pinglete. Bagasjerommet er viet bikkja :-)

Jeg skal prøve å få tak i et "åpent" luftfilter da dette gir bedre pust og lyd, så hvis noen har noen gode råd tar jeg imot med takk ... !?
Bilder kommer i løpet av en dag eller to
Preben

#10 heyjan

heyjan

    Nytt medlem

  • Medlem
  • Pip
  • 37 Innlegg:

Posted 24 June 2009 - 21:27

QUOTE(sykepleiern @ 23 Jun 2009, 22:22) <{POST_SNAPBACK}>
Hallo.
Jeg har en 02 xl-7 V6 som jeg driver å "pynter opp".
Jeg kjøpte hevesett, fjærer og dempere (OME) fra www.rocky-road.com i statene. Det løfta vel 2 " om jeg ikke husker feil. Deretter har jeg satt på 30mm spacere, og 255/65 - 16 på de orginale felgene. Det stikker en liten anelse utenfor - så jeg har funnet meg en snill eu-kontrolør. Alt funker fint, men jeg måtte frem med blekktangen og spise litt av innerskjermene forran da det subba ved fult rattutslag. Med denne dekk-dimmen forsvinner all misvisning på speedometeret - slik at det som står på speedoen er det du kjører i - ingen nåde. Jeg bruker stort sett gps og sjekker farten der.
Ellers har jeg montert en tak rigg fra Thule med lys både fremover og bakover.
Denne siden har litt av hvert www.4x4at.com, jeg skal ha meg en gangster cap - det tøffer alltid opp synes jeg.
Innvendig har jeg modifisert girstanga litt - jeg synes offroadere med manuell kasse skal ha laange girspaker med litt sjarmerende slark - men det er meg da. Formsydde setetrekk fra HTS og egen produsert midtarmlene, da de orginale armlenene er altfor korte og pinglete. Bagasjerommet er viet bikkja :-)

Jeg skal prøve å få tak i et "åpent" luftfilter da dette gir bedre pust og lyd, så hvis noen har noen gode råd tar jeg imot med takk ... !?
Bilder kommer i løpet av en dag eller to
Preben



Hei, høres ut som du har fått gjort det meste jeg håper på få lurt meg selv til å gjøre tongue.gif venter spent på å få se bilder, både utvendig og innvendig (midtarmlenet hørtes iallefall spennende ut biggrin.gif ) blir nok større hjul etterhvert her også da ser jeg wink.gif

Takk for tipset, skal se litt rundt på siden hva det er å finne for noe lurt:)

#11 heyjan

heyjan

    Nytt medlem

  • Medlem
  • Pip
  • 37 Innlegg:

Posted 02 July 2009 - 21:35

Noen som vet hvor "offroad.no"-streamern er å oppdriver? wink.gif Mulig å få taki det gjennom offroad.no? eller må man bestille seg slikt selv hos bildekorfirma?!

#12 Nöcke Gunnar

Nöcke Gunnar

    Forskrudd i skuffelse over myndighetene.

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 3691 Innlegg:

Posted 03 July 2009 - 14:15

QUOTE(heyjan @ 2 Jul 2009, 22:35) <{POST_SNAPBACK}>
Noen som vet hvor "offroad.no"-streamern er å oppdriver? wink.gif Mulig å få taki det gjennom offroad.no? eller må man bestille seg slikt selv hos bildekorfirma?!


Send et PM til Svein54 her på suzuki. Han kan i alle fall lage et til deg for han driver med dette. Han lager også alle originale merkene du finner på suzuki som blir ødelagt i forbindelse med lakkering og rustpussing.

Ellers får du vel offroad-teksten fra forumet her også.



#13 roger

roger

    Nytt medlem

  • Medlem
  • Pip
  • 5 Innlegg:

Posted 04 July 2009 - 08:15

Hei. Jeg har en xl7 2005 modell 2,0 hdi. Har kjøpt chip til den, men ikke funnet kontakten den skal koples til på enda. Noen som vet og kan forklare?

#14 heyjan

heyjan

    Nytt medlem

  • Medlem
  • Pip
  • 37 Innlegg:

Posted 05 July 2009 - 22:10

QUOTE(roger @ 4 Jul 2009, 09:15) <{POST_SNAPBACK}>
Hei. Jeg har en xl7 2005 modell 2,0 hdi. Har kjøpt chip til den, men ikke funnet kontakten den skal koples til på enda. Noen som vet og kan forklare?


hallo biggrin.gif
Er en kabel som er plugget inn i nerkant av motorn på høyreside (når du står å ser ned i motorrommet), vanskelig å se, så beste er nok å føle seg fram.. Denne skal du plugge i "t-stykket" på chippen, så plugger du kontakten fra "t-stykket" inn i motoren, slik at det blir ei sløyfe via chippen!

Vanskelig å forklare, men si ifra hvis det er noe som du ikke får til å stemme. Så skal jeg prøve å forklare på nytt smile.gif

Edited by heyjan, 05 July 2009 - 22:10.


#15 roger

roger

    Nytt medlem

  • Medlem
  • Pip
  • 5 Innlegg:

Posted 06 July 2009 - 21:37

Med hjelp av bilkyndig nabo og en telefon til en Suzuki ekspert fant jeg kontakten. En treleder med rød kontakt som står under commonrailrøret ca midt på. Løsnet på ekpansjonstanken for å komme til, og vips; bilen er ikke til å kjenne igjen. Dette anbefales!!!

#16 heyjan

heyjan

    Nytt medlem

  • Medlem
  • Pip
  • 37 Innlegg:

Posted 08 July 2009 - 15:10

QUOTE(roger @ 6 Jul 2009, 22:37) <{POST_SNAPBACK}>
Med hjelp av bilkyndig nabo og en telefon til en Suzuki ekspert fant jeg kontakten. En treleder med rød kontakt som står under commonrailrøret ca midt på. Løsnet på ekpansjonstanken for å komme til, og vips; bilen er ikke til å kjenne igjen. Dette anbefales!!!


Det hørtes riktig ut ja smile.gif
Tok nettopp ut chippen jeg, å merker forskjell ja kan du si!

Må nok kjøre ett par månder uten chip, da Statens-gutter driver å finansierer "rulla" de nettopp har gått til innkjøp av.. Stopper alt av litt "oppordnet"biler å mer til, å når de kjører ivei på benken så tar de 1000kr per hest gitt + straffe gebyr oppå der + avskiltning! thumbsdown.gif .. men greit for meg, hvis de ønsker at jeg skal bruke mer drivstoff for så å forurense mer så blink.gif

Værste tilfellet jeg har hørt om hær i Trondheim til nå, er en stakkar som tok seg opp lån på ca. 220 000, kjøpte en chippa volvo, ble stoppa.. fikk så ca. 230 000 i bot oppå der da! Dermed har han nok "økt verdien" på volvo`n sin helt greit vil jeg tro unsure.gif

#17 heyjan

heyjan

    Nytt medlem

  • Medlem
  • Pip
  • 37 Innlegg:

Posted 14 July 2009 - 19:46

Liten oppdatering på status i min garasje rolleyes.gif

- Pristilbud på OME hevesett er mottat å blir bestillt så snart status på nettbanken blir sjekket huh.gif
- Pristilbud på panserbeskytter er også mottat .... osv tongue.gif
- nye, større dekk kommer som en selvfølge etter heving!!


få gjort unna denne uka nå, så er det ferie .. å håper alt er på plass i løpet av de 3 ukene biggrin.gif bilkar er tvangs booket cool.gif

#18 southflyer

southflyer

    Nytt medlem

  • Medlem
  • Pip
  • 7 Innlegg:

Posted 23 July 2009 - 16:53

QUOTE(heyjan @ 5 Jul 2009, 23:10) <{POST_SNAPBACK}>
hallo biggrin.gif
Er en kabel som er plugget inn i nerkant av motorn på høyreside (når du står å ser ned i motorrommet), vanskelig å se, så beste er nok å føle seg fram.. Denne skal du plugge i "t-stykket" på chippen, så plugger du kontakten fra "t-stykket" inn i motoren, slik at det blir ei sløyfe via chippen!

Vanskelig å forklare, men si ifra hvis det er noe som du ikke får til å stemme. Så skal jeg prøve å forklare på nytt smile.gif



Takker for tipset, skal chippe i næmeste fremtid.

#19 southflyer

southflyer

    Nytt medlem

  • Medlem
  • Pip
  • 7 Innlegg:

Posted 23 July 2009 - 16:58

QUOTE(southflyer @ 23 Jul 2009, 17:53) <{POST_SNAPBACK}>
Takker for tipset, skal chippe i næmeste fremtid.



Mens jeg er på siden vil jeg fortelle at jeg har en xl-7 2006 modell. Den er døpt gråtass pga av fargen wink.gif) Den er rimelig dau med 109HK.....
Har stigetrinn og ekstralys ellers er den OEM.
Blir brukt til frakt av kano i inn og utmark.
Har før hatt Subaru, Pajero og Vitara V6.

Kan noen fortelle meg hvorfor de midterste baklysa nærmest er til pynt ? Fikk kun tåkelys frem i dem, nil bremselys eller annet.
Skal det være slik at det er kun de lysa nede som skal virke ? Hvorfor ?

Tore.

#20 Nöcke Gunnar

Nöcke Gunnar

    Forskrudd i skuffelse over myndighetene.

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 3691 Innlegg:

Posted 23 July 2009 - 17:59

QUOTE(heyjan @ 8 Jul 2009, 16:10) <{POST_SNAPBACK}>
Det hørtes riktig ut ja smile.gif
Tok nettopp ut chippen jeg, å merker forskjell ja kan du si!

Må nok kjøre ett par månder uten chip, da Statens-gutter driver å finansierer "rulla" de nettopp har gått til innkjøp av.. Stopper alt av litt "oppordnet"biler å mer til, å når de kjører ivei på benken så tar de 1000kr per hest gitt + straffe gebyr oppå der + avskiltning! thumbsdown.gif .. men greit for meg, hvis de ønsker at jeg skal bruke mer drivstoff for så å forurense mer så blink.gif

Værste tilfellet jeg har hørt om hær i Trondheim til nå, er en stakkar som tok seg opp lån på ca. 220 000, kjøpte en chippa volvo, ble stoppa.. fikk så ca. 230 000 i bot oppå der da! Dermed har han nok "økt verdien" på volvo`n sin helt greit vil jeg tro unsure.gif


Da er det greit med gammal bil for min SJ er så gammel at det ikke lenger er avgift på effektsøkning. Jeg kan trimme så mye jeg vil uten at de kan gjøre annet enn å kreve at det skal settes tilbake i original stand.

Må ha vært gjort mer en chipping for å få bot på 230 lapper. Det er tross alt ganske begrenset hvor mye effekten kan økes gjennom chipping. Når en blir tatt på den måten og får bot så mener jeg en må sette bilen tilbake til original stand også.
Skal en drive og fiple og skru må en ha en bryter under rattet som kobler ut chippen og slår over på original motorstyring. Det er utrolig enkelt på de aller fleste chippinger og på datasprut er det utrolig enkelt. Det er bare å legge opp en vanlig av/på bryter så skifter det mellom tilsvarende originalt og sint.