Gå til innhold



Foto

2.5 som koker og drikker kjøleveske


This topic has been archived. This means that you cannot reply to this topic.
24 replies to this topic

#1 Bjørn 123

Bjørn 123

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 100 Innlegg:

Posted 24 June 2009 - 12:57

For noen uker siden så gikk motoren varm og jeg har renset radiator, byttet termostat og kjøleveske og alt så helt fint ut.

Inntil i går da jeg måtte kjøre en 20-mils tur... Kjølevesken forsvinner mystisk!

De siste 10 milene, varmeanlegget på fullt guffe, vinduene nede og blikket frosset fast på temperaturmåleren og 10 liter vann i bagasjerommet.... Var helt utslitt.

Anyways, jeg mistenker at en eller flere topper har tatt kvelden.

Hadde regnet med at jeg skulle kunne se på eksosen at vannet eller dampen kommer ut der, men ingenting. Ser ingen lekkasjer hverken i motorrommet eller under bilen.

Motorteknikk skal ha 2500 per topp pluss moms, VM spesialisten i UK skal ha 180 pund per stykk.

Noen som har erfaring med dette? Kan jeg trykkteste selv eller må jeg på et verksted og betale skjorta?

Frust! Ferien begynner snart!

#2 Lars667

Lars667

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 309 Innlegg:

Posted 24 June 2009 - 13:57

QUOTE(Bjørn 123 @ 24 Jun 2009, 13:57) <{POST_SNAPBACK}>
For noen uker siden så gikk motoren varm og jeg har renset radiator, byttet termostat og kjøleveske og alt så helt fint ut.

Inntil i går da jeg måtte kjøre en 20-mils tur... Kjølevesken forsvinner mystisk!

De siste 10 milene, varmeanlegget på fullt guffe, vinduene nede og blikket frosset fast på temperaturmåleren og 10 liter vann i bagasjerommet.... Var helt utslitt.

Anyways, jeg mistenker at en eller flere topper har tatt kvelden.

Hadde regnet med at jeg skulle kunne se på eksosen at vannet eller dampen kommer ut der, men ingenting. Ser ingen lekkasjer hverken i motorrommet eller under bilen.

Motorteknikk skal ha 2500 per topp pluss moms, VM spesialisten i UK skal ha 180 pund per stykk.

Noen som har erfaring med dette? Kan jeg trykkteste selv eller må jeg på et verksted og betale skjorta?

Frust! Ferien begynner snart!


Vel, det er antageligvis toppene. På Jeep-verkstedene anbefaler de å skifte alle toppene uansett om det er bare én som har tatt kvelden, så det var nettopp det jeg gjorde da min bil viste samme symptomer tidligere i vår (1995 TD). Derfor droppet jeg å betale en ekstra tusenlapp eller to for trykktesting. Jeg fikk tak i topper i overkant av 13000 + frakt fra Sarpsborg Motor, som har bra pris. Da var alt inkludert: alle fire topper, nødvendige pakninger og bolter. Jeg fant ut at de kanskje 2 tusenlappene jeg hadde spart på å få det fra England ikke var verdt pes med frakt, mva-krangling og fjas (se link nedenfor for flere erfaringer med selger i UK).

Ta en titt på howtoen jeg laget på JCN: http://www.jeepclubn...pic,4138.0.html

Jobben er egentlig ikke så vanskelig, men det var et par muttere som var _jævlige_ å få av, rundt innsug og eksosmanifold. Man må nemlig løsne på alle mutrene før man kan ta av en av manifoldene.



#3 Lars667

Lars667

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 309 Innlegg:

Posted 24 June 2009 - 13:59

Vil bare legge til at jeg har begrenset erfaring, så ikke stol blindt på meg. Det _kan_ selvfølgelig være andre ting også, men jeg hadde mistenkt toppene. Det var ikke mye tvil hos verkstedet heller da jeg fortalte om mine symptomer.

#4 jasswass

jasswass

    Grand hamster

  • Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1321 Innlegg:

Posted 24 June 2009 - 22:21

høres desverre kjent ut ja...trykktesting av toppene må man gjøre på verksted, og viktig at det gjøres med varme topper...(normal driftstemp...)
Hadde
98 Pajero 2,8 td, 2" ome og 32"
95 Cherokee 2,5 td 4" Trailmaster og 31"
92 Cherokee 4,0 HO 4" ome+bb og 31"
86 Cherokee 2,6 V6 prosjekt høvdingen
89 Terrano 3,0 V6, 32"

#5 Bjørn 123

Bjørn 123

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 100 Innlegg:

Posted 28 June 2009 - 23:41

Helgen gikk med til å bytte 1 topp! Den bakerste, som ventet.

Takk til Lars for bra writeup på jeepclubnorway med masse bilder og teknisk spekk, selv om den writeup er til XJ 95 og jeg har 96 med skråstilte tennplugger.

1. Demonterte vanntilførsel til toppene, og idet systemet mistet vakuum så så jeg at det rant vann fra toppakningen fra topp #3 (1 er front).
2. Startet opp varm motor og så med en gang at det boblet fra topp #4 (som jeg også mistenkte var synderen)
3. Demontere 3 skruer fra turbo mot eksosmanifoil.
4. Fjern plugger og dyser. Man trenger spesialverktøy for dyser, men en 28mm fastnøkkel går bra hvis man er forsiktig. Diameter er ca 27.8mm på dysene.
5. Demonter støtstenger og husk rekkefølgen
6. Demonter alle bolter mot blokka og husk rekkefølgen
7. Løft av topper med tilkoblet manifoil (så slipper man flere timers jobb med å få av de #%€&/( skruene bak manifoil
8. Rens topper, f.eks. i bensin og poler/skrap bort alt av crap for å få de så plane som overhodet mulig (vær utrolig forsiktig med dette). Husk å rense toppene og blokk med tynner slik at alt fett blir borte. Bruk trykkluft for å rense kanaler og lignende. Eller kjøpt trykkluft på boks... biltema hadde faktisk sluttet å føre trykkluft på boks...

Topp #4 hadde små "skuddsår" på undersiden, sikker forårsaket av vanndråper under høyt trykk. I tillegg var det ikke rene overflater på pakningene, noe som tyder p åvannlekkasje (en anelse rust).

Husk å rense blokka, samt polere bort smuss osv...

Punkt nr 9 glemte jeg helt, smør deg inn med solfaktor xxx, og ikke stå 12 timer i sola med bar overkropp når det er 30 grader ute og sola steiker.... Den rødfargen kan jeg godt være foruten...

Så er det bare å koble til alt.... og bruk GOD tid på å sjekke at alt er korrekt.


Ny topp fra motorteknikk kostet 2500 pluss moms, samt 750 for toppakning og 540 for "sllipesett". Slipesettet inneholdt selvfølgelig ikke alle pakninger, så det var greit å ha noe ekstra materiale for å lage egne pakninger.

Lurt med 3/8 skralle for å komme til alle skruer og mutre for eksosmanifoil og lignende.
Bananformede 12/13 mm fastnøkler er neste et must for å få av de 3 vanskeligste skruene innerst mot torpedoveggen
Og 28mm fastnøkkel for dysene.

Anyways, bilen humper og går igjen og kjøleveska holder seg fortsatt inne i systemet :-)

bjornw>

#6 Lars667

Lars667

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 309 Innlegg:

Posted 28 June 2009 - 23:57

Imponerende. Du tok den jobben vesentlig kjappere enn meg, må jeg si. Og dyrt ble det tydeligvis heller ikke. cool.gif

#7 Bie

Bie

    Grand offroader

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 585 Innlegg:

Posted 29 June 2009 - 11:10

Rett og slett genialt å løfte av topper med manifolder på. At ingen har tenkt på det før, i hvert fall ikke her.....:-)

Hvilke tre vanskelige skruer mot torpedo er det du snakker om?
Kjøpte du en hel toppakning, eller fire enkle, det er vel en viss forskjell i etterstrammingen her?
Og hva med topplokksboltene, brukte du de gamle om igjen?

mvh

B.

Edited by Bie, 29 June 2009 - 11:16.

Sjølberging er alfa og omega.


#8 Bjørn 123

Bjørn 123

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 100 Innlegg:

Posted 29 June 2009 - 13:47

QUOTE(Bie @ 29 Jun 2009, 12:10) <{POST_SNAPBACK}>
Rett og slett genialt å løfte av topper med manifolder på. At ingen har tenkt på det før, i hvert fall ikke her.....:-)

Hvilke tre vanskelige skruer mot torpedo er det du snakker om?
Kjøpte du en hel toppakning, eller fire enkle, det er vel en viss forskjell i etterstrammingen her?
Og hva med topplokksboltene, brukte du de gamle om igjen?

mvh

B.


Hehe, takker, var faktisk en Latvier som stakk hodet ut av vinduet og kom bort og hintet om dette... han har skrudd en del før viste det seg.. Får kjøpe ham ei flaske vodka :-)

Det er 3 skruer som går fra eksosmanifoil og ned til turbo. Den bakerste er vanskelig.
Og så er det to skruer på nederste rekke av manifoil mot torpedoveggen som er ugreie.
Kjøpte inn ett sett rimelige banaformede fastnøkler på biltema og en stor slangeklemme, det sparte meg for mange timer!

Jeg fikk en hel toppakning fra motorteknikk, men så at det var separate pakninger som var påmontert. Hadde jo vært enklere.
Slipesettet fra motorteknikk manglet faktisk ett sett med pakninger, så det er lurt å ha litt pakningsmateriell liggende.

Jeg gjenbrukte alle bolter. Renset skikkelig og så at det var litt slitt, men kunne brukes. Målte alle boltene mot hverandre og de var ca like lange, kanskje 1-1.5 mm forskjell på en av dem, så jeg kjørte på. Største grunnen var vel at motorteknikk på fredag 5 minutter før stengetid ikke kunne hoste opp nye..... :-)

Etterstrammet boltene slik:
Sentrale toppbolter
En runde 30Nm
En ekstra kontroll-runde med 30 Nm (er nødvendig)
En runde ca 75 grader.
Vente 20-30 minutter slik at boltene kjøles ned igjen
En runde til med ca 75 grader

Så en 30 Nm runde på ytre bolter
Siden boltene er såpass mindre, så kjørte jeg ikke på direkte med en 90 graders runde, men delte opp i to
45 graders stramming
Vente 20-30 minutter
45 grader til.

Voila - null lekkasje.....Men nå har jeg ikke vært ute på en lang tur ennå ... kryss fingrene.


#9 Bie

Bie

    Grand offroader

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 585 Innlegg:

Posted 29 June 2009 - 14:11

QUOTE(Bjørn 123 @ 29 Jun 2009, 13:47) <{POST_SNAPBACK}>
Hehe, takker, var faktisk en Latvier som stakk hodet ut av vinduet og kom bort og hintet om dette... han har skrudd en del før viste det seg.. Får kjøpe ham ei flaske vodka :-)

Det er 3 skruer som går fra eksosmanifoil og ned til turbo. Den bakerste er vanskelig.
Og så er det to skruer på nederste rekke av manifoil mot torpedoveggen som er ugreie.
Kjøpte inn ett sett rimelige banaformede fastnøkler på biltema og en stor slangeklemme, det sparte meg for mange timer!


De to skruene på nederste rekke, de tar du vel etter at toppene er fri fra blokken?
Det med slangeklemme er også greit å få en utdyping på.

mvh

B.

Sjølberging er alfa og omega.


#10 Bjørn 123

Bjørn 123

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 100 Innlegg:

Posted 07 July 2009 - 20:23

Del to....

Og bilen fortsetter med å bruke kjølevæske, eller nå er det jo kun vann igjen .... og at jeg har fått en morsom "fiselyd" når turboen kicker inn...

Kjørte heftig et par minutter og stoppet slik at jeg kunne se hvor vannet sprutet, og tydeligvis kom det mye vann ut av toppen på ekspansjonstanken. Så jeg kjøpte nytt lokk fra forhandler til svimlende 500 kroner! Og testet igjen.... Samme skjer. Og nå tror jeg at jeg må kjøpe ny ekspansjonstank. Tenker dette blir billig når lokket var såpass dyrt. Og jeg har ikke tid til å vente på en forsending fra utlandet....

Er det noen som har en slik tank liggende?

Gode nyheten er vel at nå kan jeg gå over til å bruke rød kjølevæske som ikke spiser opp aluminiumet i toppene mine så lett...

Så det som ser ut til å bli dyrt. Silikonslangene mellom intercooler og turbo ser ut til å ha fått seg en smekk. Tidligere eier har montert en motorvarmer (som ikke virker) og som er festet på en slik måte at slangen til turboen har gnagd seg mot denne over tid. En ny slik slange er utrolig dyrt, så jeg lurer på om man kan kappe slangen, montere inn ett metallrør (tror det er 2") og bruke slangeklemmer på hver side. Selvfølgelig er hullet midt i en bøy...

PS: De slangeklemmetengene jeg kjøpte på biltema funker ikke i det hele tatt på store kraftige klemmer, spesielt de som ligger rundt turboslangene.

bjornw>

#11 jasswass

jasswass

    Grand hamster

  • Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1321 Innlegg:

Posted 09 July 2009 - 10:34

QUOTE(Bjørn 123 @ 7 Jul 2009, 21:23) <{POST_SNAPBACK}>
Er det noen som har en slik tank liggende?
bjornw>


finn en på lokalt huggeri...
Hadde
98 Pajero 2,8 td, 2" ome og 32"
95 Cherokee 2,5 td 4" Trailmaster og 31"
92 Cherokee 4,0 HO 4" ome+bb og 31"
86 Cherokee 2,6 V6 prosjekt høvdingen
89 Terrano 3,0 V6, 32"

#12 Bjørn 123

Bjørn 123

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 100 Innlegg:

Posted 09 July 2009 - 16:32


Fikset ene slangen fra intercooler til turbo uten at det hjalp i det hele tatt.... Hmmm...

Tror jeg må demontere termostaten, kan hende den har fått seg en kick slik at den ikke lengre åpner seg og at det er det som skaper voldsomt trykk.. Merkelige greier at det blir slikt trykk i kjølesystemet. Renner vann ut og ned fra tanken ved skikkelig pådrag, selv med kald motor.

Noen som vet om ekspansjonstanken fra team cherokee passer en turbodiesel? Eller er det en universal-greie for alle XJ'er fra 1991-2000 de har til salgs?

bjornw>

#13 AMan

AMan

    Ikke spesiellt tungbedd

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 5729 Innlegg:

Posted 10 July 2009 - 06:32

QUOTE(Bjørn 123 @ 9 Jul 2009, 16:32) <{POST_SNAPBACK}>
Fikset ene slangen fra intercooler til turbo uten at det hjalp i det hele tatt.... Hmmm...

Tror jeg må demontere termostaten, kan hende den har fått seg en kick slik at den ikke lengre åpner seg og at det er det som skaper voldsomt trykk.. Merkelige greier at det blir slikt trykk i kjølesystemet. Renner vann ut og ned fra tanken ved skikkelig pådrag, selv med kald motor.

Noen som vet om ekspansjonstanken fra team cherokee passer en turbodiesel? Eller er det en universal-greie for alle XJ'er fra 1991-2000 de har til salgs?

bjornw>



Fortsatte din å blås ut kjøleveske etter at du bytta toppa??

Æ har en Jeep Grand Cherokee me 3.1 liter, samme motor bare me en ekstra sylinder. Å min blås ut vann i fra ekspansjonstanken ( eller tanken som står etter ekspansjonstanken) Dette skjer litt vilkårlig alt etter humør ser det ut tell. Det lekk alltid, men varier veldig på kor mye det lekk.

Har jo hadd planer om å dra av toppene før å få dem trøkktesta. Men det kan jo vær nåkka anna som e feil også.
Niva '97 "Fred Flintstones engine" 31" Steel Front Diff, "The French Mod" T-Case,BTR60/UAZ Autolocker, OME 50mm, Rancho RS5000, ZF Servo, More to come!
Grizzly 700EPs '08
It's a Jeep thing, that's why I drive a Niva!

#14 Johnny (Moejoe)

Johnny (Moejoe)

    Mekk&Mødd

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 2005 Innlegg:

Posted 10 July 2009 - 07:35

Uten at jeg har vesentlig erfaring med disse motorene....... så er det så godt som alltid topp-pakning eller toppene som lekker når motoren kvitter seg med kjølevann.
Det er eksostrykk i kjølevannet som gjør at ekspangsjonstanken tømmer seg. Det nytter ikke med ny tank eller nytt lokk.
Ta en kompresjonstest og finn ut hvilken sylinder som lekker. kompresjonstestmåler fås på biltema/autoparts eller lignende og kan gjøres enkelt hjemme i hagen...... med høy solfaktor så man slipper rødfargen wink.gif smile.gif
---Moejoeland---

Så sa svigersen.....hvis du kan bygge en bil som går like godt til fjells og til skogs ...... og i myra med...... så skal du få henne og halve riket attpå.

Garasjen.....http://forum.h4k.no/...2951&highlight= _______Stunts.....http://www.youtube.c...ser/Moejoenorge
Photos and film: http://s570.photobuc...50/Moejoenorge/

#15 jeep xj

jeep xj

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 205 Innlegg:

Posted 10 July 2009 - 12:40

Må si meg enig i den ja.

I og med at du skriver det skjer også ved kald motor så er det nok ikke termostat eller ekspansjonstanken som er problemet, symptomene stemmer overens med det at det kommer trykk i systemet som er høyere enn normalt noe som i alle tilfeller jeg har opplevd kommer av defekt topp(er) eller pakning. og du skriver at det kommer ut ved skikkelig pådrag så er det et veldig sikkert tegn, og hvis det i tilegg bobler i tanken på tomgang så har du et garantert problem med topp.

Få motoren trykktestet og finn ut hvilken topp det gjelder.

#16 AMan

AMan

    Ikke spesiellt tungbedd

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 5729 Innlegg:

Posted 10 July 2009 - 19:32

QUOTE(Johnny (Moejoe) @ 10 Jul 2009, 08:35) <{POST_SNAPBACK}>
Uten at jeg har vesentlig erfaring med disse motorene....... så er det så godt som alltid topp-pakning eller toppene som lekker når motoren kvitter seg med kjølevann.
Det er eksostrykk i kjølevannet som gjør at ekspangsjonstanken tømmer seg. Det nytter ikke med ny tank eller nytt lokk.
Ta en kompresjonstest og finn ut hvilken sylinder som lekker. kompresjonstestmåler fås på biltema/autoparts eller lignende og kan gjøres enkelt hjemme i hagen...... med høy solfaktor så man slipper rødfargen ;) smile.gif



Fullstendig klar over det, å e da æ trur e fei. Men har læst meire en en plass at folk har bytta alle toppa å toppakninga å så lekk det fortsatt..
Niva '97 "Fred Flintstones engine" 31" Steel Front Diff, "The French Mod" T-Case,BTR60/UAZ Autolocker, OME 50mm, Rancho RS5000, ZF Servo, More to come!
Grizzly 700EPs '08
It's a Jeep thing, that's why I drive a Niva!

#17 Hjulenissen

Hjulenissen

    Nytt medlem

  • Medlem
  • Pip
  • 48 Innlegg:

Posted 10 July 2009 - 20:42

Dette lukter (fremdeles)sprekk i en eller flere topper. Hva kan ellers lage trykk i kjølesystemet i en kald motor?

Jeg så i en tråd at ved å løsne kjøleregisteret som ligger over alle toppene, kunne man se hvilken topp som lakk eksos inn i kjølevannet. Anbefaler at du søker litt på forumet etter det, for om mulig å unngå å trykkteste alle toppene på verksted.

Jeg har hatt av toppene mine to ganger, første gang pga gåen ventilløfter, andre gang som følge av sprekk i en topp, som ble skiftet.

Begge gangene har jeg skiftet pakning, 2.gang skiftet jeg også bolter. BEgge gangene har det holdt tett.

Jeg ønsker deg lykke til, italia-oljekaminene er stort sett pålitelige, mellom støtstang og topp skifter.

Nissefar (med lang sommerferie)



#18 Bjørn 123

Bjørn 123

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 100 Innlegg:

Posted 14 July 2009 - 15:34

Nå har jeg demontert topper og levert disse til oslo cylinderservice for trykktesting! Synes forresten at det var ganske mye overflaterust på blokka enkelte plasser. Håper dette er pga en sprukken topp og ikke andre ting... Skal kjøpe nye bolter denne gangen og etterstramme. Var utrolig lett å få av boltene nå, selv om jeg skrudde de skikkelig hardt til ihht boka.

Ikke lett å få tak i et verksted i disse sommerlukkingstider.

Og det haster! Til helgen skal jeg flytte ut av kåken og stashe alt inn på et lager, og på tirsdag reiser jeg til USA ett år...

Strøken Grand Cherokee 2001-2002 modell i Houston, TX, ligger på $6000, helt vanvittig :-)

Edited by Bjørn 123, 14 July 2009 - 15:36.


#19 AMan

AMan

    Ikke spesiellt tungbedd

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 5729 Innlegg:

Posted 16 July 2009 - 01:29

QUOTE(Bjørn 123 @ 14 Jul 2009, 15:34) <{POST_SNAPBACK}>
Nå har jeg demontert topper og levert disse til oslo cylinderservice for trykktesting! Synes forresten at det var ganske mye overflaterust på blokka enkelte plasser. Håper dette er pga en sprukken topp og ikke andre ting... Skal kjøpe nye bolter denne gangen og etterstramme. Var utrolig lett å få av boltene nå, selv om jeg skrudde de skikkelig hardt til ihht boka.

Ikke lett å få tak i et verksted i disse sommerlukkingstider.

Og det haster! Til helgen skal jeg flytte ut av kåken og stashe alt inn på et lager, og på tirsdag reiser jeg til USA ett år...

Strøken Grand Cherokee 2001-2002 modell i Houston, TX, ligger på $6000, helt vanvittig :-)



Ka du måtte ut me før trykktestinga??
Niva '97 "Fred Flintstones engine" 31" Steel Front Diff, "The French Mod" T-Case,BTR60/UAZ Autolocker, OME 50mm, Rancho RS5000, ZF Servo, More to come!
Grizzly 700EPs '08
It's a Jeep thing, that's why I drive a Niva!

#20 Bjørn 123

Bjørn 123

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 100 Innlegg:

Posted 16 July 2009 - 11:19

På oslo cylinderservice koster det for trykktesting; 550,- pluss moms per topp.

Og det var IKKE sprekk i noen av de tre resterende toppene.

Forklaringen ifølge "ekspertene" der borte, var at jeg måtte skifte til nye bolter. Han anbefalte på det sterkeste å skifte disse strkkboltene hver gang man gjør en slik jobb. I tillegg mente han at jeg måtte bruke 4 separate toppakninger og ikke en stor en (slik jeg hadde kjøpt på motorteknikk).

3900,- kroner rett ut av vinduet for trykktesting, nye bolter, pakninger og slipesett.

I går rakk jeg å montere topper og manifoiler, nå skal jeg ned i garasjen på jobben (som nå er på ca 30 grader!) og svette et par timer til, så får vi se

bjornw>

Edited by Bjørn 123, 16 July 2009 - 11:20.