Gå til innhold



Foto

Min Subaru


This topic has been archived. This means that you cannot reply to this topic.
24 replies to this topic

#1 elmy

elmy

    Offroad-wannabe

  • Supermedlem
  • PipPip
  • 92 Innlegg:

Posted 25 June 2009 - 01:39

Jeg tenkte jeg skulle legge ut et par bilder av min forester. Ikke akkurat en hardcore 4wd men en super vinter bil.
Har bytta alle demperne med kyb gas dempere og king springs. Har også bytta den plastikk plata under med ei amatør lagd alu plate (bare 3mm)
Nå må jeg bare bli kvitt de dårlige sommer dekkene. De er lavere enn standard dim.
Har også byttet standard dynamoen på 75amp med en 110amp dynamo fra usa.
Det er smule forskjell å kjøre bilen med disse fjærene i forhold til de myke orginal fjærene og slitte støtdempere biggrin.gif

Edit:Antar mangel på bakkeklaring, lavgir og ordentlig diff sperre gjør at bilen egner seg dårlig for skikkelig offroading. Med rundt 20-22cm bakkeklaring og en svak lsd bak så er det begrenset hva man klarer.

DSC00769.jpg

http://www.offroad.n...um/post-a30516-




Attached Images

  • DSC00767.JPG

Edited by elmy, 26 August 2009 - 08:43.


#2 Initium

Initium

    Skogens Konge

  • Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1638 Innlegg:

Posted 25 June 2009 - 07:46

Jøss - King Springs, det har jeg aldri sett før.

Hvor handla du disse ? Ser at det også har til Legacy, jeg trenger nye fjører på doningen til kona...

Initium
Man behøver ikke være snekker for å se om en vegg er i lodd.....
Lost in Iceland.....

#3 elmy

elmy

    Offroad-wannabe

  • Supermedlem
  • PipPip
  • 92 Innlegg:

Posted 25 June 2009 - 21:12

Hei, jeg fikk en australsk kar til å kjøpe dem til meg å sende dem men jeg antar du kan bestille direkte fra denne siden http://www.wholesale...m.au/index.html da de er litt billigere enn å bestille direkte fra king springs.
Du treng bare å sende dem en mail om hva du vil ha. Meste parten av dem bruker paypal som betaling.
Trikset er ikke hva fjærene koster som er omtrent 150 AUD per par men frakta som er dyrere en et par fjærer.
Pluss moms når dem kommer til norge. Jeg betalte 150 AUD for 1 par fjærer til fronten, 290 AUD for kyb dempere og litt til for et par støvhetter.
Alt sendt i støtdemper eskene kom på rundt 400 AUD i frakt alene pluss 700kr betalt til posten. så alt i alt rundt 5000kr for 1 par fjærer med dempere og støvhetter.

Et par fjærer alene kostet meg totalt rundt 2000kr men da slapp tollen dem igjennom for en eller annen grunn jeg ikke vet om.
Fordelen er jo at jeg slapp å invistere i nye sls dempere bak til rundt 4-5000kr per stykk. Pluss at king springs fjærene gir et lite løft og er ikke så myk som orginal demperne.
Lykke til smile.gif

En ting til er at for en eller annen grunn så finnes det ingen camber justering bak på subaru bilene. Dette har jeg løst ved å kjøpe et par camber bolter fra usa til 30$
Fordelen var at jeg kjøpte dem med dynamoen min så jeg slapp å beskymre meg om frakta for boltene alene. Mulig den siden jeg limte inn har camber bolter. Du treng de som er spesifisert 14mm camber bolter. Ser ut til å være de samme boltene til alle subaruene omtrent.
Grunn til dette er at når jeg puttet på king springs på bilen så ble bilen høyere enn sls oppsettet ga så cambern ble da helt feil å hjulene ble stående mer sånn her \------/
PS: Du kan ikke bruke king springs med sls oppsett. Da må du bytte til gassdempere.

Edited by elmy, 25 June 2009 - 22:37.


#4 Initium

Initium

    Skogens Konge

  • Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1638 Innlegg:

Posted 27 June 2009 - 06:02

takker for svar; SLS oppsett sier meg ingenting, men finner vel utav det.

Ser også at King Springs kun har std fjører til min årsmodell av Legacy. Kan evt. bruke Outback fjører, må sjekke....

Initium

Man behøver ikke være snekker for å se om en vegg er i lodd.....
Lost in Iceland.....

#5 elmy

elmy

    Offroad-wannabe

  • Supermedlem
  • PipPip
  • 92 Innlegg:

Posted 27 June 2009 - 16:53

QUOTE(Initium @ 27 Jun 2009, 07:02) <{POST_SNAPBACK}>
takker for svar; SLS oppsett sier meg ingenting, men finner vel utav det.

Ser også at King Springs kun har std fjører til min årsmodell av Legacy. Kan evt. bruke Outback fjører, må sjekke....

Initium


Ja hvis du bytter hele demper oppsettet så kan du nok bruke outback fjærer. Er ikke sikker om du kan sette på bare fjærene.
SLS = Self Leveling Suspension. I utgangsspunktet så er det demperne som da holder bilen oppe og ikke fjærene. De regulerer høyden ettersom hvor mye vekt det er baki. Poenget er å holde bilen plan istedenfor at den synker nedpå med vekt.

#6 elmy

elmy

    Offroad-wannabe

  • Supermedlem
  • PipPip
  • 92 Innlegg:

Posted 25 September 2009 - 00:30

Byttet sommerdekk på bilen med disse 215/65/16 General grabber at2 biggrin.gif
Skal få ordnet ei mer solid plate under motoren snart. Bytter ut den som står der med ei mer flat 5mm alu. plate

DSC00810.JPG

Edited by elmy, 25 September 2009 - 00:34.


#7 elmy

elmy

    Offroad-wannabe

  • Supermedlem
  • PipPip
  • 92 Innlegg:

Posted 25 September 2009 - 01:00

Det er ingen som trur at Subaruen er en hardcore 4wd trekker men det er da lov å få det til å se ut som en tongue.gif

#8 elmy

elmy

    Offroad-wannabe

  • Supermedlem
  • PipPip
  • 92 Innlegg:

Posted 25 September 2009 - 07:36

her er et til bilde i dag etter å ha blitt kjørt litt.

Attached Thumbnails

  • DSC00813.JPG

Edited by elmy, 25 September 2009 - 07:37.


#9 v60

v60

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 113 Innlegg:

Posted 25 September 2009 - 21:35

QUOTE(elmy @ 25 Sep 2009, 08:36) <{POST_SNAPBACK}>
her er et til bilde i dag etter å ha blitt kjørt litt.

Tøfft! Endelig noen som får forestern til å se ut som en offroader også! Kjører landcruiser nå, men savner legacyn litt.. Blir nok outback på oss neste gang! smile.gif Legg gjerne ut noen gode bilder av dekkoppsett mm. smile.gif

#10 elmy

elmy

    Offroad-wannabe

  • Supermedlem
  • PipPip
  • 92 Innlegg:

Posted 26 September 2009 - 03:30

QUOTE(v60 @ 25 Sep 2009, 22:35) <{POST_SNAPBACK}>
Tøfft! Endelig noen som får forestern til å se ut som en offroader også! Kjører landcruiser nå, men savner legacyn litt.. Blir nok outback på oss neste gang! smile.gif Legg gjerne ut noen gode bilder av dekkoppsett mm. smile.gif


Takker.
Bildene blir ikke super siden jeg bare har et mobil kamera men kan sikkert ta et nær bilde av dekkene. Veldig begrenset bilde plass på denne forum siden. Må finne på noe lurt der.

Fjærene fra king springs sammen med dekkene å snart ei bra plate under motoren pluss at den har et par store Piaa lykter i front gjør litt for offroad looken. smile.gif

Edited by elmy, 26 September 2009 - 03:33.


#11 elmy

elmy

    Offroad-wannabe

  • Supermedlem
  • PipPip
  • 92 Innlegg:

Posted 26 September 2009 - 03:37

Ah, Fikset plass problemet. Ble sånn helt plutselig super bruker tongue.gif

#12 elmy

elmy

    Offroad-wannabe

  • Supermedlem
  • PipPip
  • 92 Innlegg:

Posted 26 September 2009 - 03:41

Ei oppdatering for dempere til Subaru. Siden Kyb er tilgjengelig her i norge så er det kanskje verdt å sjekke om noen selger fjærene de har til Subaru. Dette er garantert billigere enn å kjøpe nye sls dempere fra Subaru Norge.
Man må jo også ha dempere fra kyb å da.
Dette er enklere enn å importere king springs.

Edited by elmy, 26 September 2009 - 03:41.


#13 v60

v60

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 113 Innlegg:

Posted 26 September 2009 - 08:08

Du må iallefall ha en erstatning for sls hvis du skal bytte! Har sett mange eldre forestere som eierne bare har byttet til uoriginale dempere , og da blir de rimelig sigene bak!!! rolleyes.gif
Jobbet på delelageret hos en subaruforhandler i 4 år, så jeg er klar over at enkelte deler til subaru er dyrt, men samtidig så er slitedeler og servicedeler veldig billig igjen! Dessuten trenger en jo ikke så mye andre deler til en subaru! smile.gif Hva driver du med forresten? ser du har svart på innlegg 04.40 idag.. laugh.gif

#14 elmy

elmy

    Offroad-wannabe

  • Supermedlem
  • PipPip
  • 92 Innlegg:

Posted 26 September 2009 - 12:37

QUOTE(v60 @ 26 Sep 2009, 09:08) <{POST_SNAPBACK}>
Du må iallefall ha en erstatning for sls hvis du skal bytte! Har sett mange eldre forestere som eierne bare har byttet til uoriginale dempere , og da blir de rimelig sigene bak!!! rolleyes.gif
Jobbet på delelageret hos en subaruforhandler i 4 år, så jeg er klar over at enkelte deler til subaru er dyrt, men samtidig så er slitedeler og servicedeler veldig billig igjen! Dessuten trenger en jo ikke så mye andre deler til en subaru! smile.gif Hva driver du med forresten? ser du har svart på innlegg 04.40 idag.. laugh.gif


Det er det som er trikset. Hvis man bare bytter demperne bak med gass dempere så siger den ned siden fjærene er mye mykere enn det som er standard. I et sls oppsett så er det stortsett demperne som holder bilen oppe. Ikke fjærene. Det er derfor de siger sammen smile.gif
Ja, fine tidspunkt ikke sant tongue.gif
Kan hende fordi jeg er nattevakt (resepsjonist) smile.gif

Kjøp en gammel outback å bytt hele demper satsen med dempere, fjærer og topphatter fra en forester men kjøp kyb dempere og importer king springs (raised) og kjøp disse dekkene 215/65/16 til den. Woops så har du en heva outback smile.gif
Du må også kjøpe camber bolter til bakenden da så fremt du ikke liker å slite dekk fort tongue.gif

Edited by elmy, 26 September 2009 - 12:44.


#15 elmy

elmy

    Offroad-wannabe

  • Supermedlem
  • PipPip
  • 92 Innlegg:

Posted 27 September 2009 - 16:15

Demperne bak på bilen hindrer fort å sette på noe dekk større enn de jeg har på nå smile.gif

DSC00816.JPG

Mens foran er det litt mer plass selv om det ikke hjelper noe.
DSC00817.JPG

#16 elmy

elmy

    Offroad-wannabe

  • Supermedlem
  • PipPip
  • 92 Innlegg:

Posted 03 October 2009 - 01:42

Driver å ser på en kraftigere kompressor til å ha i bilen. Har sett endel på Viair sine. Liker de som har en duty cycle på 100% @ 100psi.
Trikset er at de koster da endel. de som er for fast montering trenger visst endel utstyr og den portable som er bra 450P koster rundt 300$ så kommer da frakt og moms i tilegg da blir det fort 2500kr.
Noen som har andre forslag til kompressor?
De som er beregnet for fast montering må vel påkostes endel men de er litt billigere å få tak i da jeg kan bestille overhalt versjon.
Hadde vært tøft å montere en sånn med ekstra tank. burde gå an å drive luft verktøy med den da laugh.gif


#17 shaze

shaze

    Nytt medlem

  • Medlem
  • Pip
  • 15 Innlegg:

Posted 07 October 2009 - 09:14

QUOTE(elmy @ 25 Jun 2009, 02:39) <{POST_SNAPBACK}>
Jeg tenkte jeg skulle legge ut et par bilder av min forester. Ikke akkurat en hardcore 4wd men en super vinter bil.
Har bytta alle demperne med kyb gas dempere og king springs. Har også bytta den plastikk plata under med ei amatør lagd alu plate (bare 3mm)
Nå må jeg bare bli kvitt de dårlige sommer dekkene. De er lavere enn standard dim.
Har også byttet standard dynamoen på 75amp med en 110amp dynamo fra usa.
Det er smule forskjell å kjøre bilen med disse fjærene i forhold til de myke orginal fjærene og slitte støtdempere biggrin.gif

Edit:Antar mangel på bakkeklaring, lavgir og ordentlig diff sperre gjør at bilen egner seg dårlig for skikkelig offroading. Med rundt 20-22cm bakkeklaring og en svak lsd bak så er det begrenset hva man klarer.

DSC00769.jpg

http://www.offroad.n...um/post-a30516-


-----------------------

Jeg har hatt en Forester 98 i noen år nå, og det er faktisk en utrolig god bil
å ta seg frem med, og har kjøreegenskaper ulik andre 4wd synes jeg, noe
småpukk er det med Forester'n, men utrolig grei bil.

Satte på'n nye All-Terrain dekk ifjorsommer, og det gjorde susen..
Fylte hjulbuene max, fikk knapt en finger mellom foran på dekka,
og det tar sjelden borti, ubetydelig, spes når det hever look'n
såpass..

Gikk over til Jeep Grand Cherokee Laredo ZJ, og den er ikke sammenlignbar
i kjøreegenskaper, men den er noe for seg selv, god bil det og når man venner seg
på den typiske amerikanske bikkinga hehe

Subaru er ålreit.. Noe å legge seg merke ved, er at 98 modellene har en feil,
drivstoffsystemet, dvs hele opplegget, er for dårlig, slik at det ikke leverer helt
riktig mengde til enhver tid, dette ble rettet på i senere modeller, slik som den jeg hadde
skulle gå på Blyfri, men fant ut etterhvert at den gikk renere og penere på 98 oktan,
close to alle 98 modeller har litt smånapping, og litt lugging når man kjører, dette forsvinner
ved å unngå å bruke Blyfri...

Hadde mange verkstedtimer på den før vi fant det ut, og han på verkstedet sa han
hadde hatt flere med samme symptomer. Og de aller fleste gikk penere på annen bensin.
Merk. dette er kun for 98 mod. 2.0 bensin.



#18 shaze

shaze

    Nytt medlem

  • Medlem
  • Pip
  • 15 Innlegg:

Posted 07 October 2009 - 09:19

QUOTE(shaze @ 7 Oct 2009, 10:14) <{POST_SNAPBACK}>
-----------------------

Jeg har hatt en Forester 98 i noen år nå, og det er faktisk en utrolig god bil
å ta seg frem med, og har kjøreegenskaper ulik andre 4wd synes jeg, noe
småpukk er det med Forester'n, men utrolig grei bil.

Satte på'n nye All-Terrain dekk ifjorsommer, og det gjorde susen..
Fylte hjulbuene max, fikk knapt en finger mellom foran på dekka,
og det tar sjelden borti, ubetydelig, spes når det hever look'n
såpass..

Gikk over til Jeep Grand Cherokee Laredo ZJ, og den er ikke sammenlignbar
i kjøreegenskaper, men den er noe for seg selv, god bil det og når man venner seg
på den typiske amerikanske bikkinga hehe

Subaru er ålreit.. Noe å legge seg merke ved, er at 98 modellene har en feil,
drivstoffsystemet, dvs hele opplegget, er for dårlig, slik at det ikke leverer helt
riktig mengde til enhver tid, dette ble rettet på i senere modeller, slik som den jeg hadde
skulle gå på Blyfri, men fant ut etterhvert at den gikk renere og penere på 98 oktan,
close to alle 98 modeller har litt smånapping, og litt lugging når man kjører, dette forsvinner
ved å unngå å bruke Blyfri...

Hadde mange verkstedtimer på den før vi fant det ut, og han på verkstedet sa han
hadde hatt flere med samme symptomer. Og de aller fleste gikk penere på annen bensin.
Merk. dette er kun for 98 mod. 2.0 bensin.


----------------

Bilde

Attached Thumbnails

  • subaru_forester_bm.jpg


#19 elmy

elmy

    Offroad-wannabe

  • Supermedlem
  • PipPip
  • 92 Innlegg:

Posted 07 October 2009 - 09:32

Heisan, synd du hadde så mye problemer pga drivstoffet. Jeg bruker 95 uten problemer men nå has jeg et år nyere enn den du hadde.
General grabber at2 var generelt billig i forhold til andre dekk og det er de jeg bruker som sommerdekk nå. BF Goodrich ser bra ut også da smile.gif

#20 elmy

elmy

    Offroad-wannabe

  • Supermedlem
  • PipPip
  • 92 Innlegg:

Posted 20 October 2009 - 22:56

Fikk lagd ny plate til å ha under bilen. Fått montert den i dag å med litt modifikasjon sånn at den faktisk passet.
Her er noen bilder. Den er lagd av 5mm alluminium

DSC00825.JPG
DSC00826.JPG
DSC00827.JPG

Edited by elmy, 20 October 2009 - 22:57.