Gå til innhold

Foto

Mellomaksel vibrasjon

This topic has been archived. This means that you cannot reply to this topic.
16 replies to this topic

#1 christiant

christiant

Offroad-wannabe

• Medlem
  • PipPip
  • 89 Innlegg:

Posted 29 June 2009 - 18:15

Finn en feil!

P1030760a.JPG

Jeg har en stund hatt små vibrasjoner i fordelerkassa på lav fart, egentlig kun når jeg akslererer. Merker det kun ved at girspaken til denne kassa vibrerer litt. Helt fin i høyere fart. De siste dagene har jeg hørt en liten klirre lyd når jeg kjører sakte. Hørtes litt ut som en kjetting som henger fast under bilen og klirrer i asfalten.

Jekka opp bilen i går kveld og roterte på fram hjulene....klirrelyd.
La meg under bilen og roterte på akslene....klirrelyd....fant så klirreren.

Løs mutter inne i knuten (eller hva man vil kalle det) på mellomakslingen fra automaten til fordelerkassa. Den nærmest automaten.

Har vært inne på WIS men finner ikke noe om demontering av denne akslingen. Har løsnet alle boltene i begge ender, men får den ikke ut. Er det slik at man må løsne på fordeler kassa for så å trekke den litt tilbake?

Noen som har gjort dette?

#2 Roar Sæther

Roar Sæther

El Presidente!

• Medlem
  • PipPipPipPipPip
  • 1515 Innlegg:

Posted 29 June 2009 - 18:28

Uten å ha skrudd på G med denne typen mellomaksler, så prøver jeg alikevel.

Du har jo mellomaksel med CV ledd, og ikke kryss. På biler med denne løsningen på drivakslene, lar det seg som regel gjøre, å skyve selve akselen frem å tilbake i selve leddet. Kanskje dette går litt tregt, og trenger litt kraft, men jeg mener det skal gå.

Men den må vel da være demontert i begge ender.

Beste forslaget jeg har. wink.gif
oops!?!

#3 christiant

christiant

Offroad-wannabe

• Medlem
  • PipPip
  • 89 Innlegg:

Posted 29 June 2009 - 18:34

Takk for forslaget, og det er prøvd. Går nesten, men mangler en cm ser det ut til. Har ikke prøvd med noe annet enn håndkraft. Den ligger inne i en slags kopp og jeg klarer å skyve den bakover kanskje 2 cm. Men det er ikke nok.

#4 christiant

christiant

Offroad-wannabe

• Medlem
  • PipPip
  • 89 Innlegg:

Posted 29 June 2009 - 19:15

Den gikk av. Måtte bare bruke litt mer håndmakt:)

Hvor mye slark skal det være i disse leddene? Merker at det klikker litt når man vrir de mot hverandre. Ser at den fremre mansjetten har løsnet og vil tro endel grease har kommet seg ut. Går det an å overhale disse eller er det like greit å handle nye dersom de er for slitne?
P1030763a.JPG
Hva koster noe sånt??

#5 Horch

Horch

Grand offroader

• Medlem
  • PipPipPipPip
  • 633 Innlegg:

Posted 29 June 2009 - 19:28

Feil 1: Dette er en 463 og ikke 460 slik som gammeldagse og tro rakryggede GW entusiaster har. doctor.gif
Feil 2: SÅ ren som bilen er kan den ikke ha vært off-road? rolleyes.gif
Feil 3: Er dette en bensiner kan du tas for å være en femtekollonist til Rudolf Diesel. biggrin.gif

Nei, det skal ikke være noen slakk, dessuten tror jeg det er olje i disse CV-leddene, som W123/W124.
Sjekk f.eks med Autotrio eller B.O.Steen om de selger kuler for overhaling/bytte, mener de solgte til W124 o.l. før.

Coolt med bilder!

Edited by Horch, 29 June 2009 - 19:40.

#6 Iver460

Iver460

4x4-Høvding

• Medlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 2473 Innlegg:

Posted 29 June 2009 - 20:35

Er temmelig sikker på at det er fett i disse leddene.

Det er ikke uvanlig at denne akslingen slites ut etter noen år. Du kan bytte leddene, men da må du balansere den opp på nytt.

#7 Horch

Horch

Grand offroader

• Medlem
  • PipPipPipPip
  • 633 Innlegg:

Posted 29 June 2009 - 22:33

Det finnes et eget rep-sett (463 410 01 28, ca € 200,-) til den midterste 463 akselen, du trenger to rep-sett!
Autotrio kan sikkert betille dette. Det er nok fett/grease som brukes, ja!

http://www.eurotruck...products_id=980

#8 christiant

christiant

Offroad-wannabe

• Medlem
  • PipPip
  • 89 Innlegg:

Posted 30 June 2009 - 10:33

QUOTE(Horch @ 29 Jun 2009, 20:28) <{POST_SNAPBACK}>
Feil 1: Dette er en 463 og ikke 460 slik som gammeldagse og tro rakryggede GW entusiaster har. doctor.gif

Hmm, dette er en 463 ja. Har en 460 stående på bukker i garasjen som jeg kanskje en gang i fremtiden (hvis tid og pågangsmot kommer) kanskje fikser ferdig. Endel rust som må kappes vekk og hull som må tettes. Kan også selges dersom noen er interesserte. Endel nye deler.

Feil 2: SÅ ren som bilen er kan den ikke ha vært off-road? rolleyes.gif

Blir kjørt litt, men ikke nok. Lite aktivitet på sørlandet virker det som. dry.gif

Feil 3: Er dette en bensiner kan du tas for å være en femtekollonist til Rudolf Diesel. biggrin.gif

Den gamle er 280 bensin, småtørst. Denne er en 82 mod ombygd til 97 mod 350 gd, litt billigere i bruk (hvis man ser på forbruket).

Nei, det skal ikke være noen slakk, dessuten tror jeg det er olje i disse CV-leddene, som W123/W124.
Sjekk f.eks med Autotrio eller B.O.Steen om de selger kuler for overhaling/bytte, mener de solgte til W124 o.l. før.

Coolt med bilder!

Var inne hos BOS i Kristiansand i dag tidlig. De mente at den lille slarken som var er helt ok. Bare pelle av mansjetten, rengjøre og fylle med fett. De ville bruke den blåe Mobilgrease XHP 222. Forøvrig den samme som er inne i knokkelhuset etter det jeg har forstått. Helt grei pris på den, så jeg kjøpte et par patroner slik at jeg kan etterfylle litt. Bestilte forøvrig også ny mutter som hadde skrudd seg av.

QUOTE(Iver460 @ 29 Jun 2009, 21:35) <{POST_SNAPBACK}>
Er temmelig sikker på at det er fett i disse leddene.

Det er ikke uvanlig at denne akslingen slites ut etter noen år. Du kan bytte leddene, men da må du balansere den opp på nytt.

Det som er litt rart er at denne akslingen ble overhalt for 3,5 år siden. huh.gif
Hvis man kjøper repp sett og bytter dette, hvor kan man da få balansert denne?

QUOTE(Horch @ 29 Jun 2009, 23:33) <{POST_SNAPBACK}>
Det finnes et eget rep-sett (463 410 01 28, ca € 200,-) til den midterste 463 akselen, du trenger to rep-sett!
Autotrio kan sikkert betille dette. Det er nok fett/grease som brukes, ja!

http://www.eurotruck...products_id=980

Har en kollega som er i Polen for tiden. Kan være det er billigere der rolleyes.gif

#9 christiant

christiant

Offroad-wannabe

• Medlem
  • PipPip
  • 89 Innlegg:

Posted 02 July 2009 - 10:22

Nå har jeg demontert cv?-leddet fra akslingen, gjort reint og lagt i nytt fett. I et hjernedødt øyeblikk så dro jeg av leddet uten å merke det i forholdt til plasseringen på akslingen.

Blir dette helt feil mtp avbalansering?

#10 Horch

Horch

Grand offroader

• Medlem
  • PipPipPipPip
  • 633 Innlegg:

Posted 02 July 2009 - 12:35

Dersom du allerede har slakk, hvorfor skulle det hjelpe å bytte fett?
Slitasje sees gjerne i forhold til km, ovehaling for 3,5 år siden sier ikke så mye, det viktige er å bruke riktig type grease...
Akselen er balansert som EN enhet, det optimale hadde vært om den kom riktig!

Edited by Horch, 02 July 2009 - 12:41.

#11 christiant

christiant

Offroad-wannabe

• Medlem
  • PipPip
  • 89 Innlegg:

Posted 02 July 2009 - 13:25

Jeg tok med akslingen til BOS som kjente på den og de mente at den var ok. Jeg bytta ut fettet fordi den ene mansjetten hadde hoppet ut av sporet og jeg var redd fettet som var inni der var skylt ut og at det var kommet drit inni.

Jeg vet ikke hva slags fett som har vært brukt før, men jeg har fylt de opp med Mobilgrease. Satser på at det holder en stund. Må bare finne noe på sørlandet som kan avbalansere nå da...

#12 jorgenbg

jorgenbg

Offroader

• Medlem
  • PipPipPip
  • 471 Innlegg:

Posted 02 July 2009 - 17:21

Jeg også stiller meg litt undrende til hva nytt fett kan gjøre med vibrasjon.

Har selv samme problem som deg.
Jørgen

07 Nissan Navara KingCab
07 Suzuki KingQuad 700

#13 Horch

Horch

Grand offroader

• Medlem
  • PipPipPipPip
  • 633 Innlegg:

Posted 02 July 2009 - 23:59

Mobil-grease..XHP-222 tåler litt høyere temperatur og er noe trykkforsterket, tror den har under 3% molybdendisulfid.
Det er ikke mye bevegelse i dette CV-leddet, men er det feil grease er du "ute å kjøre". Jeg ville sjekket nøyere!

Cluet er at det vanligvis er spesialgrease for CV-ledd, slik som linken til service-kit viser.
Det må minst stå ekplisitt at greasen er laget for CV-ledd! CV-grease inneholder mye molybdendisulfid, + endel andre additiver for trykk og skjærspenning. Kjøp helst GKN sin spesialgrease for CV-ledd eller finn riktige spesifikasjoner, omså fra MB.

Jo, ny grease kan hjelpe noe på vibrasjon o.l., bevegelsene blir jevnere, mindre varme osv. Smøring kan tom. hjelpe på U-ledd på mellomaksler.

Edited by Horch, 03 July 2009 - 01:19.

#14 christiant

christiant

Offroad-wannabe

• Medlem
  • PipPip
  • 89 Innlegg:

Posted 03 July 2009 - 07:42

Det var dette fettet en på BOS anbefalte. Men jeg skal sjekke dette nærmere.

Når det gjelder vibrasjonen så tror jeg ikke det er slitasjen i selve leddet som har skapt det, men derimot mutteren som har skrudd seg av akslingen på automaten slik at den delen ("koppen" som er vist på et av bildene) som mellomakslingen har vært skrudd på har kunnet bevege seg litt. Men det kan jo være en kombinasjon.

#15 Horch

Horch

Grand offroader

• Medlem
  • PipPipPipPip
  • 633 Innlegg:

Posted 03 July 2009 - 10:28

Snakket du f.eks med noen på kontoret hos Bertel O. Steen, selv ikke bilmekanikere hos Mercedes kjenner Geländewagen.
Det finnes visstnok en XHP 222 Special med mer MoS2, kanskje den er bedre, men den er fortsatt kun anbefalt til U-ledd, ikke CV-ledd!
Uansett, det er ikke uten grunn alle CV-ledd leveres med egen grease, også service kit'et til din bil. VTP, Autotrio,, Mercedes, Torshov Bilrek.,
Bil-Xtra og alle velassorterte video, frisør og tobakksforretninger selger grease til CV-ledd!

Bare for å gni dette mere inn, uten å bli teknisk, så har grease for CV-ledd lavtemperatur egenskaper, den beskytter og reagerer ikke med gummi-
mansjetter, den har spesielle additiver for vedheft, dvs den vil ikke presses bort av spesielle G-krefter eller friksjon, MoS2 gir den lav friksjon som
igjen gir lav temperatur og den har trykk og skjæregenskaper, men IKKE motstår ikke høye dynamisk krefter som grease til hjullager.

#16 asmo

asmo

Grand offroader

• Medlem
  • PipPipPipPip
  • 598 Innlegg:

Posted 03 July 2009 - 10:54

QUOTE(Horch @ 3 Jul 2009, 11:28) <{POST_SNAPBACK}>
...dvs den vil ikke presses bort av spesielle G-krefter...

Virkelige G-krefter på en G-klasse? smile.gif eller tenker du på G-klasse-krefter wink.gif

#17 Horch

Horch

Grand offroader

• Medlem
  • PipPipPipPip
  • 633 Innlegg:

Posted 03 July 2009 - 11:29

QUOTE(asmo @ 3 Jul 2009, 00:54) <{POST_SNAPBACK}>
Virkelige G-krefter på en G-klasse? smile.gif eller tenker du på G-klasse-krefter wink.gif

biggrin.gif liten "g" er vel riktig, ja. Helt presist er det sentripitalkraften som kan rense et ledd med feil grease.