Gå til innhold



Foto
* * * * * 2 votes

Land rover series 3 109"


This topic has been archived. This means that you cannot reply to this topic.
95 replies to this topic

#1 jermundpr

jermundpr

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 146 Innlegg:

Posted 09 July 2009 - 13:57

29.mars 2008 kjøpte jeg en land rover series 3 109". Den ble fraktet på henger hjem, og prosjektet kunne starte. smile.gif


Motoren har blitt overhalt for noen år siden, og fungerer fint. Hadde mye tull i starten fordi tenninga gikk til jord, og forgasseren var søppel..


Kan nevne noe av det jeg har gjort på denne bilen: Ny hovedpumpe til bremsene, nye bremsebånd og bremsepumper i alle tromlene, Rustbehandlet og lakkert ramme, fikset vinsjen. fikset blinklys, bremselys, vindusviskere, nærlys, skiltlys, parklys. Byttet den gamle oljefilterbraketten med " spin on-filter". Byttet forgasser. Ny coil, fordeler, pluggledninger og plugger. Byttet starter og startrele. justert ventiler på motoren. satt på nye fjærer, dempere foringer og sjakler bak. Byttet alt av deler i venstre pokal. Nye hjullagre på 3 hjul. Nye simmringer der hjullagrene er byttet. Byttet noen bremserør. Nytt eksosanlegg. Byttet styrestag, endeledd og hjelpesnekke. Byttet radiator. Slipt ned, rustbehandlet, lakkert, og satt på takgrind. Rustbehandlet og lakkert alle dørene. lakkert alle skjermene innvendig.

Skiftet ett kryss.




Sveising i den "nye" torpedoveggen.










Sveiset litt i en dørramme, døra må alikevel byttes etterhvert.. wink.gif

Torpedoveggen som sitter på bilen er såpass rusta at den må byttes. Jeg har sveiset litt en en anne torpedovegg. Den skal snart lakkeres. biggrin.gif


Girkassa skal byttes, sammen med clutsj og lagre.






Bilen skal få ny bensintank. smile.gif




Noe mer husker jeg ikke i farta.. tongue.gif Bilen hadde stått stille uten skilter i 10 år da jeg kjøpte den. Nå er det ikke lenge før den skal på veien med prøveskilter for første gang på 10 år. biggrin.gif Da skal den bli sveiset litt i ramma. Så er alt klart for å bytte torpedovegg, girkasse og clutsj. smile.gif Håper det er noen som er interessert i å følge med i tråden. rolleyes.gif




#2 jermundpr

jermundpr

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 146 Innlegg:

Posted 09 July 2009 - 14:31

Bensintank er tatt ut nå. Skal kjøre bilen på veien med bensinslange nedi en kanne... tongue.gif
Utrolig hvor man kommer frem med denne bilen. biggrin.gif
Her var det jeg som ga meg, ikke bilen.. ohmy.gif


#3 jermundpr

jermundpr

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 146 Innlegg:

Posted 09 July 2009 - 15:23

Har koblet sammen 2 bensinslanger, og klint på med pakning på tube i skjøten. Til slutt ble det stivet av med strips. Nå står det bensin i slangen og i skjøten. Skal sjekke om noen timer, da bør det ikke være vått rundt skjøten. huh.gif

#4 Jeeps

Jeeps

    4x4-Høvding

  • Medlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 5440 Innlegg:

Posted 09 July 2009 - 16:07

Kjempeflott, gleder meg til fortsettelsen:)
Er lykkelig eigar av en bensinslukande Tahoe!

#5 jermundpr

jermundpr

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 146 Innlegg:

Posted 09 July 2009 - 16:48

Nå er spissing justert. biggrin.gif Bensinslangen holdt tett den. biggrin.gif mangler bare å sette rattet i rett possisjon. wink.gif Da er det opp til sveiser`n når vi skal kjøre en tur. huh.gif Jeg sveiset opp ett nytt jordingspunkt i ramma for batteri og vinsj, det fungerer perfekt. biggrin.gif Jeg sleit litt når allt det elektriske plutselig var dødt.... rolleyes.gif

Edited by jermundpr, 09 July 2009 - 16:50.


#6 jermundpr

jermundpr

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 146 Innlegg:

Posted 09 July 2009 - 20:27

Å ta av rattet for å få riktig possisjon er veldig enkelt på seriebil. smile.gif
Først tar man av lokket i senter av rattet:


Da kommer man inn til dette:


Så skrur man ut den store mutteren på rattakslen:


Så er det bare å dra rattet av splinesene. smile.gif


Sett på rattet i midtpossisjon, og monter sammen igjen.


Her er dagens arbeidsplass


Det er god arbeidsplass inni bilen. biggrin.gif


Her er løsningen på bensinslangene. rolleyes.gif


For sikkerhets skyld skal jeg jekke opp ett og ett hjul for å kjenne etter slakk på hjullagre, og høre etter ulyder. smile.gif

#7 jermundpr

jermundpr

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 146 Innlegg:

Posted 10 July 2009 - 11:09

Nå har jeg jekket opp alle hjula for å høre og kjenne etter lyder og slakk. Det virket som at det stod bra til me`n. smile.gif


Har satt bilen til lading. Batteriet er så jæ##ig dårlig.. tongue.gif


Jeg har hatt problemer med at det lekker veldig mye av oljefilteret.. Nå skrudde jeg ut det gamle filteret. Det nye filteret fikk mye pakningsguffe på seg. smile.gif


Det ble montert igjen.


Etter å ha strammet ferdig filteret, stappet jeg pakningsguffe i skjøten mellom filter og brakett. smile.gif Hvis det skulle lekke nå, får man rett og slett ikke gjort noe med det.


Nå mangler jeg bare å feste bensinkanna inn i bilen, og rydde alt skrotet jeg har inni bilen.. whistle.gif

#8 jermundpr

jermundpr

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 146 Innlegg:

Posted 10 July 2009 - 13:12

Det ble ikke tett... tongue.gif Men nå så jeg hvor olja kom fra, nemlig der oljefilterbraketten er festet til blokka. smile.gif Det er egentlig en helt fin jobb å fikse den lekasjen. smile.gif Jeg husker nemlig en som slurva med å skrape vekk den gamle pakningen... whistle.gif

#9 jermundpr

jermundpr

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 146 Innlegg:

Posted 13 July 2009 - 20:25

Nå er pakningen på oljefilterbraketten byttet. Tok litt tid å rense opp rester fra en gammel pakning... rolleyes.gif Har rydda opp inni bilen også. Har fått "time" hos sveiser`n på torsdag. Gleder (og gruer) meg til turen. biggrin.gif

#10 jermundpr

jermundpr

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 146 Innlegg:

Posted 13 July 2009 - 21:54

Det ble faktisk tett! ohmy.gif

#11 jermundpr

jermundpr

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 146 Innlegg:

Posted 15 July 2009 - 11:57

Nå er det nesten klart. dribble.gif


#12 jermundpr

jermundpr

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 146 Innlegg:

Posted 15 July 2009 - 16:27

Nå er alt på lista utført. smile.gif Gleder meg til i morgen! rofl.gif

#13 def90

def90

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 218 Innlegg:

Posted 15 July 2009 - 19:05

QUOTE(jermundpr @ 15 Jul 2009, 17:27) <{POST_SNAPBACK}>
Nå er alt på lista utført. smile.gif Gleder meg til i morgen! rofl.gif


Ut og kjøre jermund laugh.gif blir bra nå ja smile.gif
http://4x4team.wordpress.com/
N.H.A....National Hangover Association
G bilen, 2,4D exmil-ex ISAF bil med tomhylser og ørkensand, nå med 300D motor
10-4 stuck in mud-pit, send assitance and a wrecker...over!

#14 jermundpr

jermundpr

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 146 Innlegg:

Posted 15 July 2009 - 19:56

QUOTE(def90 @ 15 Jul 2009, 20:05) <{POST_SNAPBACK}>
Ut og kjøre jermund laugh.gif blir bra nå ja smile.gif


Gleder meg nå ja. biggrin.gif Har lagt inn brannslokningsapparat i bilen nå.. whistle.gif

#15 jermundpr

jermundpr

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 146 Innlegg:

Posted 16 July 2009 - 20:07

Nå er ramma sveiset. biggrin.gif Turen gikk greit. Eneste tullet var att ett eller annet gjorde at trykk bygde seg opp i bremsesystemet... shiftyninja.gif Etter å ha kjørt ett stykke subbet bremsene såpass at det bremset når jeg tro inn clutsjen i nedoverbakker... rolleyes2.gif Men vi kom frem. shifty.gif når bilen kom inn i verkstedet røyk det av alle felgene... whistle.gif Prøvde å fikse på det, men det hjalp ikke... Løsningen på vei hjem ble å løsne opp en lufteskrue, da ble bilen rask da! dribble.gif Alt i alt er jeg ganske fornøyd med å ha overlevd hele turen uten noe annet tull en bremser som henger på. rofl.gif

Inne i verkstedet


Sveiser`n.


Hjemme igjen. whistle.gif


MEGET fornøyd med resultatet av sveisingen. Nå er jeg kvitt alle hull i ramma. biggrin.gif


Nå mangler det bare å sprøyte inn linolje og sagkjedeolje inn i ramma + å lakkere og tectylere der det er sveiset og noen utriggere/fjærfester. smile.gif Kommer nok noen bilder fra kjøreturen etterhvert. cool.gif

Edited by jermundpr, 16 July 2009 - 20:09.


#16 jermundpr

jermundpr

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 146 Innlegg:

Posted 17 July 2009 - 13:27

Ett bilde fra i går. smile.gif


Har smurt inn bakerste delen av rammevangene med owatrol. smile.gif


Mens vi kappet av rammevangene begynnte det å ryke ut av høyre side... rolleyes.gif Ledningsnettet inni ramma tok fyr! ohmy.gif
Det var egentlig helt greit, da ble det mange nye ledninger på UTSIDEN av ramma. biggrin.gif Nå fungerer alle lysa bak. smile.gif
Her er de gamle ledningene som tok fyr... wink.gif


Har kappet litt i torpedoveggen, men sveiseapparatet måtte fikses.. rolleyes.gif Kom ikke lenger enn dette... noexpression.gif


Her er ett bilde av venstre rammevange, rett før videre kapping og sveising. whistle.gif


#17 Benteruden

Benteruden

    Offroader

  • Supermedlem
  • PipPipPip
  • 444 Innlegg:

Posted 17 July 2009 - 20:03

Bra att noe sattser på litt annet enn Toyota og Suzuki. Tøff bil du har fått deg!

#18 jermundpr

jermundpr

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 146 Innlegg:

Posted 18 July 2009 - 08:19

QUOTE(Benteruden @ 17 Jul 2009, 21:03) <{POST_SNAPBACK}>
Bra att noe sattser på litt annet enn Toyota og Suzuki. Tøff bil du har fått deg!



Drømte om jeep og landcruiser før. smile.gif Men de bilene er jo ikke så billige.. rolleyes.gif Kikket en stund på defender, før jeg fant ut at en eldre LR var tingen for meg. smile.gif Artige biler, selv om noen ting "oser" av engelsk kvalitet... tongue.gif

#19 jermundpr

jermundpr

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 146 Innlegg:

Posted 18 July 2009 - 10:20

Her er noen bilder fra veien. smile.gif














#20 jermundpr

jermundpr

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 146 Innlegg:

Posted 18 July 2009 - 20:14

Fylte opp bilen med alt fra pensler og verktøy, til kompressor og diverse rustbeskyttende midler. så kjørte jeg opp på låven.


Disse ble blandet sammen. smile.gif


Bærre lækkert. tongue.gif


Så ble det blåst inn bakerst i ramma. biggrin.gif Jeg sprutet/dusjet inn 1,5 liter av dette inni bakenden av ramma.


Her er det som trengs for å få bilen til å vare lenger. smile.gif


Har sauset inn bakerste delen av ramma på utsiden med owatrol




Her har jeg også vært med litt lurium for å beskytte ramma mot steinsprut rundt fjærfestene. smile.gif