Land rover series 3 109"
#81
Posted 17 October 2009 - 19:19
Først av alt, ble torpedoveggen montert og festet skikkelig med nye bolter.
Kløtsjen ble byttet, sammen med trykkplate, utløserlager, slavesylinder, rør og master sylinder. Ny girkasse ble heist inn og knotet på plass..
Så monterte jeg styresnekke, styrestag og alt som hører til styringa. Kløtsjen ble luftet, og bilen ble vinsjet ut av låven når været tillot det ( det var flere ganger ut og inn pga værendringer.. ) Men til slutt var girkassetraversen sveiset på plass igjen. Løftet inn dashbordet samtidig som jeg var ute, og koblet ledningene til tenning og startern. Hadde ikke gått siden slutten av juli, men startet på 1. draget!
Videre ble en haug med småting montert, alle ledninger koblet sammen, førersete satt inn, bensintank koblet på, og nyoverhalt håndbrekk (ble plukket i småbiter og byttet alt som var dårlig) ble montert sammen med stagene sine (som alene tok 2 dager ) , håndbrekket ble justert )strammet) og begge mellomakslingene ble montert på igjen
I dag var det den store dagen, prøvetur på jordet med alle de nye komponentene. Var mest spent på girkasse og kløtsj. Først hadde jeg problemer med å få start på motoren, virker som at den ikke ville tenne på bensina som kom.. Prøvde først med startgass, emn det smalt bare, og motoren stoppet igjen. Tømte så litt bensin rett i innsuget, da startet den momentant uten choke og gikk som ei klokke. Hadde ikke gjort noen justeringer siden forrige gang motoren ble startet.. Fikk nå tilslutt kjørt ut på jordet, og det gikk veldig fint, GOD KLØTSJ!
Men motoren gikk ikke alltid helt topp.. Hvis bilen begynnte å hoppe (kengurubensin.. ) begynnte den å fuske, akuratt som om den hoppet over en sylinder, eller mistet bensin ett øyeblikk. Hva kan det ha vært?
Her er noen bilder far jordet:
Til slutt en film fra når jeg hadde rygget bilen inn på låven for å parkere :
Det ble mye å skrive gitt.
#82
Posted 18 October 2009 - 14:54
Selvfølgelig hadde paddocks bare sendt med skruer nok til en dør... Men en dør er da bedre enn ingen dør.. Må ta i litt for å få den igjen men... cool
Har lagt inn gulvet og girkassetunell for å få oversikt over hvordan delen mellom torpedoveggen og girkassetunellen skal se ut..
Det elektriske i bilen begynner å se bedre ut nå, måtte rydde opp litt.. Har samlet sammen en del ledninger og teipet rundt dem, ser litt ryddigere ut da.. Har til og med ordnet selvparkering på vindusviskerne! cool
Frontrute og høyre framskjermen er montert på, begynner å se ut som bil igjen nå.
Edited by jermundpr, 18 October 2009 - 14:55.
#83
Posted 19 October 2009 - 19:37
#84
Posted 22 December 2009 - 17:28
#85
Posted 24 December 2009 - 02:06
#86
Posted 24 December 2009 - 08:37
ferdig montert karroseri, manglet bare panseret.
Har ordnet på lysa. er ikke helt ferdig her. Det er tydeligvis kontakt mellom fjernlys og nærlys, får begge samtidig når jeg setter på fjernlysa..
Her er en del av ombygginga på motoren. en 2-steg weber. Gleder meg skikkelig til å prøve denne.
Jeg prøvde å overhale den "gamle" forgasseren først. Her var det noe feil med akselerasjonspumpa, så det kom ingen sprut med bensin.. Selvfølgelig var ikke denne pumpa å oppdrive, så jeg måtte ha ny forgasser..
Jeg måtte ta av manifoldene for å få bygd om til weberen. Weberen er MYE større en den orginale zeniten. Innsuget har blitt utvidet innvendig og ett mellomstykke har blitt lagd. Men det er ikke jeg som har gjort det..
Det ble god plass når manifoldene var fjernet.
Mye nytt i det elektriske også. Ble lei av vrang tenningslås.. Koblet styrestrøm fra sikring til tenningslåsen. koblet så strøm videre fra låsen til bryterpanelet. det betyr at jeg kan stoppe motoren på to måter, enten med låsen, eller med tenningsbryteren.
Det er 3 engelske traktorer på låven.
bremseservoen måtte byttes. Jeg har hatt problemer med at bremsene etterhvert har bygd opp trykk. Svaret på det var at pumpestaget var altfor langt, og servoen var ikke til denne bilen..
nå har jeg bremser også da.
Skal bytte det fremre røret når jeg likevel har manifolden av.
reservestarteren har blitt ånet opp denne uka.
Her var det mye møkk inni! Sprayet den to ganger med motorvask. Da kunne jeg speile fingra mine inni der.
jeg renset og smørte opp alle delene og monterte sammen. jaggu monterte jeg riktig også..
jeg pusset ned starteren og hadde på grunning. Nå har den også blitt lakkert, med sølv metallic..
Til slutt et bilde av en julepyntet land rover.
Edited by jermundpr, 24 December 2009 - 08:39.
#87
Posted 18 January 2010 - 10:17
Fikk tilbake manifoldene med den nye forgasseren. Smørte på litt rusteter på eksosmanifolden.
Monterte den på bilen.
La opp ny bensinslange fra bensintanken til forgasseren.
Prøvestarting gikk så som så. Den startet men ville ikke gå så lenge av gangen.. Jeg hadde montert manifoldene med gammel pakning. Måtte bytte pakninga så gikk motoren greit en stund. satte også inn gulv og passasjersetet.
Så kom jeg på at drivstoffet på bilen var litt tvilsomt. Fikk en tønen med bensin fra en som fylte feil på dieselbilen sin. Dette var på sommeren, sommerdiesel i 25-30 minus funker ikke... Måtte tømme ut alle de 80 litrene.
Bensinfilteret mitt tettet seg fort, ikke så rart kanskje?
Måtte bytte tennpluggene. Motoren sota igjen pga for mye diesel i blandinga...
Prøvde å starte denne helgen. Startet momentant og gikk som ei klokke. Bilen har stått siden juli, kjørte den ut uten problemer.
Fikk en "ørliten" kortslutning i det elektriske når jeg skrudde på varmeapparatet.. Litt rart egentlig. Både lys og varmeapparatet stod på i flere timer på låven dagen før. Lysbryteren rundt rattet tok fyr og smeltet. Men har fortsatt blinklys og nærlys.
Godt å få kjørt skikkelig bil igjen.
Så fikk jeg problemer med bensintilførselen. Alle koblinger er tette, og jeg har 60 liter på tanken. men pumpa klarer ikke å levere nok, det kommer for mye luft.. Hold dere unna bensinpumper fra biltema! Får ny pumpe, Huco, i dag.
Sjekk denne filmen, og se hvor dårlig den er.. Bilen stoppet alltid brått etter ca ett minutt, dette er jo ikke helt bra med tanke på biltema`s rykte.
#89
Posted 19 January 2010 - 20:07
Bestemor trodde ikke på at bilen stod og gikk 10 meter unna.. jeg innsisterte, men hu nektet at den stod og gikk... Hu ble enig med meg når jeg rusa`n opp.
Jeg angrer ikke ett sekund på denne forgasseren. virker som at den er sterkere på tomgang enn noen av traktorene jeg har kjørt. Ustoppelig kan man vel kalle det.
#90
Posted 21 January 2010 - 06:34
Tomgangen er litt ujavn, men den stopper ikke. Land rover tomgang
Edited by jermundpr, 21 January 2010 - 06:36.
#91
Posted 25 January 2010 - 11:43
#92
Posted 25 January 2010 - 19:20
stokket om ledningene på tenningslåsen og fyrte opp vogna. cool Litt treg å vekke til live i 13 minus, men det var ikke så ille.
høyre framhjul pleier å fryse fast. men det har pleid å løsne etter litt nøkking på kløtsjen.. I dag løsnet ikke hjulet. Kjørte 10 meter med låst framhjul og hjulspinn på 3 hjul..
det ble mørkt...
måtte varme opp trommelen til glødepunktet med varmepistol før den løsnet..
ett tykt lag med is på bånda..
smeltet is og tørket vekk vann og møkk. Monterte sammen og kjørte en god tur i verdens triveligste kjøretøy.
Det hjalp noe sinnsykt å tømme luft ut av dekka. har 15 PSI i dekka nå, kan sikkert ta ut mer til jordetreffet.
snøen rekker nesten til støtfangeren, men bilen pusher på som ingenting.
Edited by jermundpr, 25 January 2010 - 19:21.
#93
Posted 01 February 2010 - 17:57
Dette er bilder fra i dag. Den startet veldig lett selv i 24 minus.
Har ingen spesielle planer om å jobbbe på bilen nå i kulda. Kommer nok bare til å kjøre mest, og fikse eventuelle problemer hvis det skjer noe som er viktig at fungerer.
#95
Posted 04 February 2010 - 10:21
Bilder jeg tok. Funker ikke så bra i mørket med kameraet mitt.
Fikk taua ut bilen. Satt ganske godt.
Kjørte til slutt en tur i skauen.
#96
Posted 28 February 2010 - 16:14
Her kjører jeg opp snøhaugen hjemme se nøye etter når jeg komemr på toppen. kjørte framhjula over toppen..
Tomgang Stopper ikke før jeg tar choken helt av. beklager knirkinga. venstre framskjerm knirker litt når motoren går på så lavt turtall..