Gå til innhold



Foto
* * * * * 2 votes

Land rover series 3 109"


This topic has been archived. This means that you cannot reply to this topic.
95 replies to this topic

#81 jermundpr

jermundpr

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 146 Innlegg:

Posted 17 October 2009 - 19:19

Bør vel kanskje beklage at jeg ikke har oppdatert i det siste.. whistle.gif Men har nok ikke vært savnet, det er jo mange andre mer interessante tråder her. cool.gif Her kommer noen bilder og forklaringer om livet videre fra 11.september:

Først av alt, ble torpedoveggen montert og festet skikkelig med nye bolter. smile.gif

Kløtsjen ble byttet, sammen med trykkplate, utløserlager, slavesylinder, rør og master sylinder. smile.gif Ny girkasse ble heist inn og knotet på plass.. rolleyes.gif


Så monterte jeg styresnekke, styrestag og alt som hører til styringa. Kløtsjen ble luftet, og bilen ble vinsjet ut av låven når været tillot det ( det var flere ganger ut og inn pga værendringer.. wink.gif ) Men til slutt var girkassetraversen sveiset på plass igjen. biggrin.gif Løftet inn dashbordet samtidig som jeg var ute, og koblet ledningene til tenning og startern. Hadde ikke gått siden slutten av juli, men startet på 1. draget! ohmy.gif


Videre ble en haug med småting montert, alle ledninger koblet sammen, førersete satt inn, bensintank koblet på, og nyoverhalt håndbrekk (ble plukket i småbiter og byttet alt som var dårlig) ble montert sammen med stagene sine (som alene tok 2 dager dry.gif ) , håndbrekket ble justert )strammet) og begge mellomakslingene ble montert på igjen smile.gif

I dag var det den store dagen, prøvetur på jordet med alle de nye komponentene. Var mest spent på girkasse og kløtsj. wink.gif Først hadde jeg problemer med å få start på motoren, virker som at den ikke ville tenne på bensina som kom.. huh.gif Prøvde først med startgass, emn det smalt bare, og motoren stoppet igjen. Tømte så litt bensin rett i innsuget, da startet den momentant uten choke og gikk som ei klokke. huh.gif Hadde ikke gjort noen justeringer siden forrige gang motoren ble startet.. huh.gif Fikk nå tilslutt kjørt ut på jordet, og det gikk veldig fint, GOD KLØTSJ! biggrin.gif
Men motoren gikk ikke alltid helt topp.. Hvis bilen begynnte å hoppe (kengurubensin.. rolleyes.gif ) begynnte den å fuske, akuratt som om den hoppet over en sylinder, eller mistet bensin ett øyeblikk. huh.gif Hva kan det ha vært?

Her er noen bilder far jordet:





Til slutt en film fra når jeg hadde rygget bilen inn på låven for å parkere smile.gif :


Det ble mye å skrive gitt. tongue.gif

#82 jermundpr

jermundpr

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 146 Innlegg:

Posted 18 October 2009 - 14:54

Måtte bytte alle kragemutrene på venstre side av torpedoveggen, så var det "bare" å løfte på døra med nye hengsler.. rolleyes.gif


Selvfølgelig hadde paddocks bare sendt med skruer nok til en dør... wink.gif Men en dør er da bedre enn ingen dør.. tongue.gif Må ta i litt for å få den igjen men... cool


Har lagt inn gulvet og girkassetunell for å få oversikt over hvordan delen mellom torpedoveggen og girkassetunellen skal se ut.. huh.gif


Det elektriske i bilen begynner å se bedre ut nå, måtte rydde opp litt.. wink.gif Har samlet sammen en del ledninger og teipet rundt dem, ser litt ryddigere ut da.. Har til og med ordnet selvparkering på vindusviskerne! cool


Frontrute og høyre framskjermen er montert på, begynner å se ut som bil igjen nå. smile.gif

Edited by jermundpr, 18 October 2009 - 14:55.


#83 jermundpr

jermundpr

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 146 Innlegg:

Posted 19 October 2009 - 19:37

Nå lider den av bensinmangel gitt.. sad.gif Virker som at bensinpumpa har problemer.. Den pumper mye mindre bensin enn den gjorde før.. wink.gif Motoren starter ikke før den får en dram, noe som vises på denne FILMEN Skal for sikkerhets skyld prøve å koble av slangen til bensintanken, og putte den nedi ei kanne med mat. smile.gif

#84 jermundpr

jermundpr

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 146 Innlegg:

Posted 22 December 2009 - 17:28

Har jobbet en del siden sist jeg skrev her.. smile.gif Har bygd om hele systemet for tenning osv. Nå er det elektrisk bensinpumpe her. cool.gif Ellers så har bilen fått på alle karroseridelene, fått ny bremseservo og pumpestag. Bremsene er luftet og det kjennes ut som at det fungerer bra. smile.gif Det har gått med mye tid på å vente på deler, lakkering av deler osv.. wink.gif Jobber nå med å bygge om motoren litt, skikkelig spent på hvordan motoren blir. Jeg skulle tørne rundt motoren på starteren i dag, bare for at motoren ikke skulle sette seg fast i en possisjon.. tongue.gif Det er såpass kaldt (og bilen har stått såpass lenge) at starteren hadde fryst fast.. ohmy.gif Bendixdrevet spratt ikke inn som det skulle. Varmet opp rundt starteren med varmepistol og slo en del med hammer en stund. Til slutt kom den til live igjen. cool.gif Men nå har jeg det vanlige problemet mitt om vinteren, nemlig ett batteri som ikke tåler kulde.. dry.gif Jeg kan legge ut noen bilder hvis det er interesse for det........

#85 mikke

mikke

    Offroad-wannabe

  • Medlem
  • PipPip
  • 61 Innlegg:

Posted 24 December 2009 - 02:06

pøs på med bilder. oen liker å titte på gamle serie biler. selv om man ikke kommenterer.du har gjort en kjempejobb på denne.

#86 jermundpr

jermundpr

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 146 Innlegg:

Posted 24 December 2009 - 08:37

hehe. Skulle legge ut bilder uansett, men glemte av det.. rolleyes.gif her kommer iallefall noen bilder.
ferdig montert karroseri, manglet bare panseret.


Har ordnet på lysa. er ikke helt ferdig her. Det er tydeligvis kontakt mellom fjernlys og nærlys, får begge samtidig når jeg setter på fjernlysa.. rolleyes.gif


Her er en del av ombygginga på motoren. en 2-steg weber. Gleder meg skikkelig til å prøve denne. biggrin.gif


Jeg prøvde å overhale den "gamle" forgasseren først. Her var det noe feil med akselerasjonspumpa, så det kom ingen sprut med bensin.. dry.gif Selvfølgelig var ikke denne pumpa å oppdrive, så jeg måtte ha ny forgasser.. smile.gif


Jeg måtte ta av manifoldene for å få bygd om til weberen. Weberen er MYE større en den orginale zeniten. Innsuget har blitt utvidet innvendig og ett mellomstykke har blitt lagd. Men det er ikke jeg som har gjort det.. tongue.gif


Det ble god plass når manifoldene var fjernet. tongue.gif


Mye nytt i det elektriske også. Ble lei av vrang tenningslås.. rolleyes.gif Koblet styrestrøm fra sikring til tenningslåsen. koblet så strøm videre fra låsen til bryterpanelet. smile.gif det betyr at jeg kan stoppe motoren på to måter, enten med låsen, eller med tenningsbryteren. smile.gif


Det er 3 engelske traktorer på låven. tongue.gif


bremseservoen måtte byttes. Jeg har hatt problemer med at bremsene etterhvert har bygd opp trykk. ohmy.gif Svaret på det var at pumpestaget var altfor langt, og servoen var ikke til denne bilen.. dry.gif


nå har jeg bremser også da. biggrin.gif


Skal bytte det fremre røret når jeg likevel har manifolden av. smile.gif


reservestarteren har blitt ånet opp denne uka.


Her var det mye møkk inni! Sprayet den to ganger med motorvask. Da kunne jeg speile fingra mine inni der. rolleyes.gif


jeg renset og smørte opp alle delene og monterte sammen. jaggu monterte jeg riktig også.. laugh.gif


jeg pusset ned starteren og hadde på grunning. Nå har den også blitt lakkert, med sølv metallic.. rolleyes.gif


Til slutt et bilde av en julepyntet land rover. smile.gif

Edited by jermundpr, 24 December 2009 - 08:39.


#87 jermundpr

jermundpr

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 146 Innlegg:

Posted 18 January 2010 - 10:17

Ny oppdatering. smile.gif
Fikk tilbake manifoldene med den nye forgasseren. Smørte på litt rusteter på eksosmanifolden.


Monterte den på bilen.


La opp ny bensinslange fra bensintanken til forgasseren.


Prøvestarting gikk så som så. Den startet men ville ikke gå så lenge av gangen.. Jeg hadde montert manifoldene med gammel pakning. Måtte bytte pakninga så gikk motoren greit en stund. wink.gif satte også inn gulv og passasjersetet.


Så kom jeg på at drivstoffet på bilen var litt tvilsomt. Fikk en tønen med bensin fra en som fylte feil på dieselbilen sin. Dette var på sommeren, sommerdiesel i 25-30 minus funker ikke... tongue.gif Måtte tømme ut alle de 80 litrene. mellow.gif


Bensinfilteret mitt tettet seg fort, ikke så rart kanskje? wink.gif


Måtte bytte tennpluggene. Motoren sota igjen pga for mye diesel i blandinga...




Prøvde å starte denne helgen. Startet momentant og gikk som ei klokke. smile.gif Bilen har stått siden juli, kjørte den ut uten problemer. biggrin.gif



Fikk en "ørliten" kortslutning i det elektriske når jeg skrudde på varmeapparatet.. rolleyes.gif Litt rart egentlig. Både lys og varmeapparatet stod på i flere timer på låven dagen før. huh.gif Lysbryteren rundt rattet tok fyr og smeltet. Men har fortsatt blinklys og nærlys. cool.gif


Godt å få kjørt skikkelig bil igjen. smile.gif




Så fikk jeg problemer med bensintilførselen. Alle koblinger er tette, og jeg har 60 liter på tanken. men pumpa klarer ikke å levere nok, det kommer for mye luft.. mad.gif Hold dere unna bensinpumper fra biltema! wink.gif Får ny pumpe, Huco, i dag. cool.gif
Sjekk denne filmen, og se hvor dårlig den er.. Bilen stoppet alltid brått etter ca ett minutt, dette er jo ikke helt bra med tanke på biltema`s rykte. ohmy.gif



#88 jermundpr

jermundpr

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 146 Innlegg:

Posted 18 January 2010 - 21:41

Ny bensinpumpe er nå montert. Har lekt meg i snøen i en halvtime nå. Går skikkelig bra med ny forgasser. biggrin.gif


#89 jermundpr

jermundpr

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 146 Innlegg:

Posted 19 January 2010 - 20:07

Bilen ville ikke starte i dag! ohmy.gif Virket som at den manglet gnist, tente ikke på startgass.. unsure.gif Sjekket gnist på en plugg. fikk ikke pluggen til å få gnist (hadde den nok ikke skikkelig jordet.. rolleyes.gif ). Justerte derfor stiften til 0,40 og prøvde på nytt.. Det funket heller ikke.. wink.gif Sjekket om det kom bensinsprut ut av gasser`n, det gjorde det ikke... blink.gif ristet litt i koblingene til bensinpumpa, og den begynnte å dure. blush Da startet bilen med en gang (13 minus). biggrin.gif Kjørte ett stykke og bilen stoppet igjen ute på jordet... rolleyes.gif Byttet kabelskoene med sukkerbit, og kjørte i en time. cool Her skal det ikke brukes kabelsko lenger, uansett tang får man ikke dette til å fungere skikkelig.. wink.gif
Bestemor trodde ikke på at bilen stod og gikk 10 meter unna.. jeg innsisterte, men hu nektet at den stod og gikk... unsure.gif Hu ble enig med meg når jeg rusa`n opp. tongue.gif




Jeg angrer ikke ett sekund på denne forgasseren. virker som at den er sterkere på tomgang enn noen av traktorene jeg har kjørt. ohmy.gif Ustoppelig kan man vel kalle det. biggrin.gif

#90 jermundpr

jermundpr

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 146 Innlegg:

Posted 21 January 2010 - 06:34

Kjøretur

Tomgangen er litt ujavn, men den stopper ikke. smile.gif Land rover tomgang

Edited by jermundpr, 21 January 2010 - 06:36.


#91 jermundpr

jermundpr

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 146 Innlegg:

Posted 25 January 2010 - 11:43

Har kjørt i flere dager nå. Men i går var plutselig alt dødt. Eneste som virker er hornet.. huh.gif Feilen kan bare ligge ett sted ( i teorien), så håper jeg får ordna det i dag. wink.gif

#92 jermundpr

jermundpr

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 146 Innlegg:

Posted 25 January 2010 - 19:20

Skrudde av ledningene på startreleet. Alt så bra ut helt til en ledning datt ned i kjeften min. rolleyes.gif En stykk ledning var røket... wink.gif Koblet på ledningen og skjøtet den sammen igjen med den andre ledninga som så mistenkelig lik styrestrøm til tenningslås. wink.gif
stokket om ledningene på tenningslåsen og fyrte opp vogna. cool Litt treg å vekke til live i 13 minus, men det var ikke så ille. smile.gif


høyre framhjul pleier å fryse fast. men det har pleid å løsne etter litt nøkking på kløtsjen.. rolleyes.gif I dag løsnet ikke hjulet. Kjørte 10 meter med låst framhjul og hjulspinn på 3 hjul.. laugh.gif


det ble mørkt...


måtte varme opp trommelen til glødepunktet med varmepistol før den løsnet.. blink.gif


ett tykt lag med is på bånda.. wink.gif


smeltet is og tørket vekk vann og møkk. Monterte sammen og kjørte en god tur i verdens triveligste kjøretøy. smile.gif


Det hjalp noe sinnsykt å tømme luft ut av dekka. har 15 PSI i dekka nå, kan sikkert ta ut mer til jordetreffet. smile.gif
snøen rekker nesten til støtfangeren, men bilen pusher på som ingenting. biggrin.gif

Edited by jermundpr, 25 January 2010 - 19:21.


#93 jermundpr

jermundpr

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 146 Innlegg:

Posted 01 February 2010 - 17:57

Har ikke gjort noe spesielt nå. Har egentlig bare kjørt og hatt det morro med bilen. smile.gif Her kommer noen bilder..






















Dette er bilder fra i dag. Den startet veldig lett selv i 24 minus. smile.gif








Har ingen spesielle planer om å jobbbe på bilen nå i kulda. Kommer nok bare til å kjøre mest, og fikse eventuelle problemer hvis det skjer noe som er viktig at fungerer. smile.gif

#94 jermundpr

jermundpr

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 146 Innlegg:

Posted 03 February 2010 - 13:19

Filmet en liten kjøretur i går kveld. Nå har spora snødd igjen. Blir sikkert morsomt å kjøre opp spor igjen. biggrin.gif
Kjøretur

#95 jermundpr

jermundpr

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 146 Innlegg:

Posted 04 February 2010 - 10:21

Det gikk ikke så bra å kjøre nytt spor i går kveld. Litt mye fart inn og bilen ville bare gå rett fram.. dry.gif Måtte bare ta fart å rygge så nære veien som jeg kunne komme. Og her stoppet det.. rolleyes.gif Lånte ett bilde, tatt av Endre Tolpinrud. smile.gif Snøen lå 20 cm over gulvet. tongue.gif


Bilder jeg tok. Funker ikke så bra i mørket med kameraet mitt. wink.gif






Fikk taua ut bilen. Satt ganske godt. rolleyes.gif




Kjørte til slutt en tur i skauen. biggrin.gif







#96 jermundpr

jermundpr

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 146 Innlegg:

Posted 28 February 2010 - 16:14

(nesten) bare kjøring her i gården. men det er ikke bare. biggrin.gif




Her kjører jeg opp snøhaugen hjemme se nøye etter når jeg komemr på toppen. kjørte framhjula over toppen.. rolleyes.gif

Tomgang Stopper ikke før jeg tar choken helt av. smile.gif beklager knirkinga. venstre framskjerm knirker litt når motoren går på så lavt turtall.. cool.gif