Hei.
Jeg er (mildt sagt) fascinert av Korando. Synes de er utrolig tøffe. Vurderer å kjøpe meg en for å bruke som firmabil. Jeg trenger mao ikke en bil som er rå offoroad, men det bør være et godt 4x4 system på den, da jeg bor i Tromsø og må kunne kjøre over alt, uansett årstid.
Har fått et inntrykk av at Korando er en skikkelig solid bil, men at deletilgang kan være vanskelig...
For å si det slik; alt av info dere kan bidra med - som kan gi meg det jeg trenger for å bestemme meg i den ene eller andre retningen - tas i mot med takk.
Jørn
Info om Korando (ny type)
Started by
JørnF
, Jul 20 2009 20:01
4 replies to this topic
#1
Posted 20 July 2009 - 20:01
#2
Posted 20 July 2009 - 20:45
QUOTE(JørnF @ 20 Jul 2009, 21:01) <{POST_SNAPBACK}>
Hei.
Jeg er (mildt sagt) fascinert av Korando. Synes de er utrolig tøffe. Vurderer å kjøpe meg en for å bruke som firmabil. Jeg trenger mao ikke en bil som er rå offoroad, men det bør være et godt 4x4 system på den, da jeg bor i Tromsø og må kunne kjøre over alt, uansett årstid.
Har fått et inntrykk av at Korando er en skikkelig solid bil, men at deletilgang kan være vanskelig...
For å si det slik; alt av info dere kan bidra med - som kan gi meg det jeg trenger for å bestemme meg i den ene eller andre retningen - tas i mot med takk.
Jørn
Jeg er (mildt sagt) fascinert av Korando. Synes de er utrolig tøffe. Vurderer å kjøpe meg en for å bruke som firmabil. Jeg trenger mao ikke en bil som er rå offoroad, men det bør være et godt 4x4 system på den, da jeg bor i Tromsø og må kunne kjøre over alt, uansett årstid.
Har fått et inntrykk av at Korando er en skikkelig solid bil, men at deletilgang kan være vanskelig...
For å si det slik; alt av info dere kan bidra med - som kan gi meg det jeg trenger for å bestemme meg i den ene eller andre retningen - tas i mot med takk.
Jørn
Hei Jørn.
Deletilgangen går stort sett gjennom meg - og jeg pleier da ikke å være vanskelig :-) Har det kun som hobby.
Ha ei hjemmeside med litt bilder av noen av delene http://www.korando.no
Det finnes gode Korandoer og dårlige Korandoer.
Det finnes dyre og det finnes billige.
Når man kjøper en slik vil man for det meste få et spesielt forhold til bilen sin, så du må selv vurdere om du er en som kan LIKE en bil.
Aller helst bør du kunne skru litt selv, og ville det.
De "gamle" jeepene er fra 1988 og frem til 1994- deretter kommer en "ny" modell.
Bilen er dønn solid, men siden man ikke kan kjøpe den ny- må det regnes med litt mekk pga. alder og slit.
Pass desuten på å drive vedlikehold, så slipper du å bedrive reparasjoner (som aldri passer hverken klokka eller lommeboka)
Løp og kjøp, så får du også prøvet Korandolivet.
Steinar Lyberg
Klikk her for å maile meg på st-lybe@online.no
Klikk her og besøk min hjemmeside KORANDO
Klikk her for å maile meg på st-lybe@online.no
Klikk her og besøk min hjemmeside KORANDO
#3
Posted 22 July 2009 - 14:40
QUOTE(Newton @ 20 Jul 2009, 21:45) <{POST_SNAPBACK}>
Hei Jørn.
Deletilgangen går stort sett gjennom meg - og jeg pleier da ikke å være vanskelig :-) Har det kun som hobby.
Ha ei hjemmeside med litt bilder av noen av delene http://www.korando.no
Det finnes gode Korandoer og dårlige Korandoer.
Det finnes dyre og det finnes billige.
Når man kjøper en slik vil man for det meste få et spesielt forhold til bilen sin, så du må selv vurdere om du er en som kan LIKE en bil.
Aller helst bør du kunne skru litt selv, og ville det.
De "gamle" jeepene er fra 1988 og frem til 1994- deretter kommer en "ny" modell.
Bilen er dønn solid, men siden man ikke kan kjøpe den ny- må det regnes med litt mekk pga. alder og slit.
Pass desuten på å drive vedlikehold, så slipper du å bedrive reparasjoner (som aldri passer hverken klokka eller lommeboka)
Løp og kjøp, så får du også prøvet Korandolivet.
Deletilgangen går stort sett gjennom meg - og jeg pleier da ikke å være vanskelig :-) Har det kun som hobby.
Ha ei hjemmeside med litt bilder av noen av delene http://www.korando.no
Det finnes gode Korandoer og dårlige Korandoer.
Det finnes dyre og det finnes billige.
Når man kjøper en slik vil man for det meste få et spesielt forhold til bilen sin, så du må selv vurdere om du er en som kan LIKE en bil.
Aller helst bør du kunne skru litt selv, og ville det.
De "gamle" jeepene er fra 1988 og frem til 1994- deretter kommer en "ny" modell.
Bilen er dønn solid, men siden man ikke kan kjøpe den ny- må det regnes med litt mekk pga. alder og slit.
Pass desuten på å drive vedlikehold, så slipper du å bedrive reparasjoner (som aldri passer hverken klokka eller lommeboka)
Løp og kjøp, så får du også prøvet Korandolivet.
Hei.
Takk for svar.
Ok. Da forstår jeg det som at dersom bilen har en ok servicehistorikk og jeg ellers tar godt vare på den så bør Korando være et relativt fornuftig brukt-kjøp?
Mekke kan jeg IKKE, men finner ut av ting etterhvert. (godt med sånne forum som dette ) Ser på en 98'mod, og er historikk ok regner jeg med jeg slår til.
#4
Posted 28 July 2009 - 10:01
QUOTE(JørnF @ 22 Jul 2009, 15:40) <{POST_SNAPBACK}>
Hei.
Takk for svar.
Ok. Da forstår jeg det som at dersom bilen har en ok servicehistorikk og jeg ellers tar godt vare på den så bør Korando være et relativt fornuftig brukt-kjøp?
Mekke kan jeg IKKE, men finner ut av ting etterhvert. (godt med sånne forum som dette ) Ser på en 98'mod, og er historikk ok regner jeg med jeg slår til.
Takk for svar.
Ok. Da forstår jeg det som at dersom bilen har en ok servicehistorikk og jeg ellers tar godt vare på den så bør Korando være et relativt fornuftig brukt-kjøp?
Mekke kan jeg IKKE, men finner ut av ting etterhvert. (godt med sånne forum som dette ) Ser på en 98'mod, og er historikk ok regner jeg med jeg slår til.
Kort innpå.
-98 modell er adskillig lettere å skaffe deler til. Dette er det DAF Norge som står for og kan kjøpes gjennom alle forhandlere.
Det finnes 2,3 bensin og 2,9 turbodiesel utgaver. Tror jeg hadde gått for den sistnevnte- gjerne med automat.
Ser av "til salgs" listene at 2,3bensin har motorproblemer. De øvrige problemene er stort sett girkassene.
Det er litt av disse delene på lageret mitt også, men ikke mye (Panser, ei dør, noen speil ++)
Steinar Lyberg
Klikk her for å maile meg på st-lybe@online.no
Klikk her og besøk min hjemmeside KORANDO
Klikk her for å maile meg på st-lybe@online.no
Klikk her og besøk min hjemmeside KORANDO
#5
Posted 30 August 2009 - 23:17
QUOTE(Newton @ 28 Jul 2009, 11:01) <{POST_SNAPBACK}>
Kort innpå.
-98 modell er adskillig lettere å skaffe deler til. Dette er det DAF Norge som står for og kan kjøpes gjennom alle forhandlere.
Det finnes 2,3 bensin og 2,9 turbodiesel utgaver. Tror jeg hadde gått for den sistnevnte- gjerne med automat.
Ser av "til salgs" listene at 2,3bensin har motorproblemer. De øvrige problemene er stort sett girkassene.
Det er litt av disse delene på lageret mitt også, men ikke mye (Panser, ei dør, noen speil ++)
-98 modell er adskillig lettere å skaffe deler til. Dette er det DAF Norge som står for og kan kjøpes gjennom alle forhandlere.
Det finnes 2,3 bensin og 2,9 turbodiesel utgaver. Tror jeg hadde gått for den sistnevnte- gjerne med automat.
Ser av "til salgs" listene at 2,3bensin har motorproblemer. De øvrige problemene er stort sett girkassene.
Det er litt av disse delene på lageret mitt også, men ikke mye (Panser, ei dør, noen speil ++)
Ok.
Ser på en 2.3 diesel. Hvordan er mulighetene for å sette i større motor? 2.3'en er ikke akkurat en rakett. Men jeg må si jeg likte prøvekjøringen. Digg bil. Virker utrolig solid.