Gå til innhold



Foto
- - - - -

Toros SJ410


This topic has been archived. This means that you cannot reply to this topic.
116 replies to this topic

#1 Toro81

Toro81

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 282 Innlegg:

Posted 27 July 2009 - 16:23

Har nettopp handla meg en liten 410 som jeg egentlig hadde tenkt å bare bruke til arbeidskjøring.
Bilen er nettopp godkjent for 2 nye år, så det var egentlig det som avgjorde at jeg handla nettopp denne.
Men etter å ha prøvd den litt så fant jeg ut at det var en artig liten sak som dro seg godt frem, så da blir det vel til at jeg kommer til å sette denne i sånn passe brukende stand. Hovedsaklig blir det å ta endel rust, og å få motoren til å gå skikkelig. Er endel rust i karrosseri, men ramme ser bra ut.
Motoren har nok noen dårlige ventiltetninger siden den bruker endel olje pluss at den ryker litt. Er litt antydning til olje i kjøleveske, men har fått noen gode tips av Gunnar her på forumet, så skal ta en skikkelig komp test av den etterpå.
I tillegg så går den litt ureint. Leste noe om at 410 motorene var veldig følsom på tenning og forgasser, så kan jo være at en tidligere eier har prøvd å justere litt og ikke fått det skikkelig til.

Noen bilder




Nydelig interiør, andre seter med bedre støtte må vel til. Legg merke til rattkula smile.gif


Motoren ser veldig uskrudd ut, mangler ikke en mutter som jeg kunne se.



Noen større dekk og skjermbreddere må vel også til etterhvert.


Kom gjerne med tips og forslag til hva jeg kan gjøre av utbedringer.

Edited by Toro81, 16 August 2009 - 11:45.


#2 Toro81

Toro81

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 282 Innlegg:

Posted 27 July 2009 - 19:00

Noen som kan fortelle meg hva det røret som går fra eksosmanifoilen og over til luftfilteret er godt for?
Er turtelleren styrt med en vaier eller er den elektronisk? Den funker ikke i instrumentet dry.gif

#3 Nöcke Gunnar

Nöcke Gunnar

    Forskrudd i skuffelse over myndighetene.

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 3691 Innlegg:

Posted 27 July 2009 - 21:04

QUOTE(Toro81 @ 27 Jul 2009, 20:00) <{POST_SNAPBACK}>
Noen som kan fortelle meg hva det røret som går fra eksosmanifoilen og over til luftfilteret er godt for?
Er turtelleren styrt med en vaier eller er den elektronisk? Den funker ikke i instrumentet dry.gif


Gratulerer med garasje. Fint med bilder. Bilen ser bra ut den så det er en bil du sikkert kan ha glede av i mange år.

Den slangen som går fra eksosmanifoilen: Den er til å suge forvarmet luft inn i forgasseren om vinteren. Forgassere har en tendens til at de kan fryse ved kaldt vær. dvs helt fra 3-5 plussgrader og nedover. Det er et spjeld du slår over mellom kald og varm luft. Det er ikke skadelig å suge inn forvarmet luft om sommeren men det fører til at bilens trekker inn luft med litt større volum enn den kalde luften og det går ut over effekten (teoretisk). Når forgasseren fryser så går den først dårlig når du slipper opp gassen. Det går så lenge du kjører med mye pådrag men begynner du slippe opp gassen så stopper den. Så må du holde gassen i bånn hele tiden. Så fort du bare slipper gassen for å gire så stopper motoren, så fryser den dønn og da stopper motoren. Mens du står der og lurer på hva f.. har skjedd så vil varmen fra motoren varme opp forgasseren slik at etter noen minutter starter den som om ingen ting har skjedd, så kjører du et stykke og så begynner det igjen. Been there..
Ved å sette den over på forvarmet luft om vinteren slipper du det problemet.

Turtelleren er elektronisk og henter signalet sitt fra primærsiden på coilen. Uten å sjekket så lurer jeg på om ikke det er den brune ledningen på din modell. Men det er en ledning som går ut fra primærsiden på coilen.

Tror også du har stiftetenning og ikke elektronisk så om den jukser litt kan det være greit å sjekke både åpning og tilstand på stiften og sjekke at den lille kondensatoren på utsiden av fordelerhuset er godt festet med god kontakt.
Ut over det er det det vanlige med plugger, pluggkabler og tenningstidspunkt.

Fin bil, bare husk at om du setter på større dekk så blir det tyngre å dra rundt så vær litt beskjeden og ikke kast deg på for store dekk. 235/70-15 eller 225/75-15 er største lovlige dimensjon på den. Det er også dimensjoner den fint klarer å dra rundt.

Det første jeg ville gjort er å sette på manuelle frihjulsnav foran. Da kan du koble ut akslingene ute ved hjulet og ikke bare ved girkassa. Slik det er nå så drar du med deg akslingene foran hele tiden selv om du kjører i 2H. det lager ekstra støy/vibrasjon og drar ekstra drivstoff. Absolutt første endring jeg vil anbefale. Fås kjøpt brukt for en vettug penge enten via forumet eller fra et hoggeri og er lett å montere,

Edited by Nöcke Gunnar, 27 July 2009 - 21:10.


#4 Lundblad

Lundblad

    Grand offroader

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 624 Innlegg:

Posted 27 July 2009 - 21:28

410 med bremsekraftforsterker og turteller i dashboardet? Huh..
Fin bil forresten smile.gif

#5 Nöcke Gunnar

Nöcke Gunnar

    Forskrudd i skuffelse over myndighetene.

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 3691 Innlegg:

Posted 27 July 2009 - 22:37

QUOTE(Lundblad @ 27 Jul 2009, 22:28) <{POST_SNAPBACK}>
410 med bremsekraftforsterker
Fin bil forresten smile.gif


Den har da ikke bremsekraftforsterker. Nopetinope

#6 sven

sven

    4x4-Høvding

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 4833 Innlegg:

Posted 28 July 2009 - 00:35

kan tillegge litt til det Gunnar sier her...

slangen er som gunnar sier til forvarming, og 410'en er ekstremt følsom på dette...

når det gjelder turtelleren så kom i utgangspunktet ikke 410 med det, men 413 instrumentpanelet er bolt on, og alt vil funke, untatt turtelleren... det du da trenger er en liten meter med brun ledning og et par kabelsko... oppe under dashbordet der kablene går igjennom torpedoveggen vil du finne en kabelsko med en helbrun ledning i, denne må du forlenge slik at den når fram til coilens minustilkobling

gåt den rufsete og jager litt ville jeg prøvd en ting til i tillegg til å sjekke tenning... det er å spraye startgass på begge sider av forgasseren der spjeldakselen går igjennom... de har en tendens til å bli litt slarkete der, og trekker da falskluft... en ny forgasser koster ca 3000 kr ny hos suzuki


#7 Annnte

Annnte

    Grand offroader

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 671 Innlegg:

Posted 28 July 2009 - 01:21

Hei, kul bil!! Artig å se at andre også tøffer rundt i 410, og ikke 413 laugh.gif
Får du motoren til å gå reint kommer du til å ha mye gøy i den bilen. Jeg hadde MYE problemer med min forige motor. Kjenner igjen mye av det du har skrevet. Etter å ha mekka på motoren hver fristund i ukevis endte det med at jeg gamblet og kjøpte "ny" brukt motor. Siden den gang har bilen fungert smertefritt. Grattis med bil cool.gif

Stian

Edited by Annnte, 28 July 2009 - 01:22.

Fis en bris...

#8 Toro81

Toro81

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 282 Innlegg:

Posted 28 July 2009 - 06:52

QUOTE(Nöcke Gunnar @ 27 Jul 2009, 22:04) <{POST_SNAPBACK}>
Gratulerer med garasje. Fint med bilder. Bilen ser bra ut den så det er en bil du sikkert kan ha glede av i mange år.

Den slangen som går fra eksosmanifoilen: Den er til å suge forvarmet luft inn i forgasseren om vinteren. Forgassere har en tendens til at de kan fryse ved kaldt vær. dvs helt fra 3-5 plussgrader og nedover. Det er et spjeld du slår over mellom kald og varm luft. Det er ikke skadelig å suge inn forvarmet luft om sommeren men det fører til at bilens trekker inn luft med litt større volum enn den kalde luften og det går ut over effekten (teoretisk). Når forgasseren fryser så går den først dårlig når du slipper opp gassen. Det går så lenge du kjører med mye pådrag men begynner du slippe opp gassen så stopper den. Så må du holde gassen i bånn hele tiden. Så fort du bare slipper gassen for å gire så stopper motoren, så fryser den dønn og da stopper motoren. Mens du står der og lurer på hva f.. har skjedd så vil varmen fra motoren varme opp forgasseren slik at etter noen minutter starter den som om ingen ting har skjedd, så kjører du et stykke og så begynner det igjen. Been there..
Ved å sette den over på forvarmet luft om vinteren slipper du det problemet.

Turtelleren er elektronisk og henter signalet sitt fra primærsiden på coilen. Uten å sjekket så lurer jeg på om ikke det er den brune ledningen på din modell. Men det er en ledning som går ut fra primærsiden på coilen.

Tror også du har stiftetenning og ikke elektronisk så om den jukser litt kan det være greit å sjekke både åpning og tilstand på stiften og sjekke at den lille kondensatoren på utsiden av fordelerhuset er godt festet med god kontakt.
Ut over det er det det vanlige med plugger, pluggkabler og tenningstidspunkt.

Fin bil, bare husk at om du setter på større dekk så blir det tyngre å dra rundt så vær litt beskjeden og ikke kast deg på for store dekk. 235/70-15 eller 225/75-15 er største lovlige dimensjon på den. Det er også dimensjoner den fint klarer å dra rundt.

Det første jeg ville gjort er å sette på manuelle frihjulsnav foran. Da kan du koble ut akslingene ute ved hjulet og ikke bare ved girkassa. Slik det er nå så drar du med deg akslingene foran hele tiden selv om du kjører i 2H. det lager ekstra støy/vibrasjon og drar ekstra drivstoff. Absolutt første endring jeg vil anbefale. Fås kjøpt brukt for en vettug penge enten via forumet eller fra et hoggeri og er lett å montere,


Takk for det, da blei jeg litt klokere på det røret også. Virker jo som et greit patent med forvarming, men det blir jo spennende å prøve når det blir kaldere ute smile.gif

Ang frihjulsnav så må jeg leite litt her inne og se hvordan der fungerer.
Nå så knepper den endel når jeg legger full sving med firehjulstrekken på. Var en som sa at det var vanlig på disse bilene, men er det skadelig?

Edited by Toro81, 29 July 2009 - 21:43.


#9 Toro81

Toro81

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 282 Innlegg:

Posted 28 July 2009 - 06:59

QUOTE(sven @ 28 Jul 2009, 01:35) <{POST_SNAPBACK}>
kan tillegge litt til det Gunnar sier her...

slangen er som gunnar sier til forvarming, og 410'en er ekstremt følsom på dette...

når det gjelder turtelleren så kom i utgangspunktet ikke 410 med det, men 413 instrumentpanelet er bolt on, og alt vil funke, untatt turtelleren... det du da trenger er en liten meter med brun ledning og et par kabelsko... oppe under dashbordet der kablene går igjennom torpedoveggen vil du finne en kabelsko med en helbrun ledning i, denne må du forlenge slik at den når fram til coilens minustilkobling

gåt den rufsete og jager litt ville jeg prøvd en ting til i tillegg til å sjekke tenning... det er å spraye startgass på begge sider av forgasseren der spjeldakselen går igjennom... de har en tendens til å bli litt slarkete der, og trekker da falskluft... en ny forgasser koster ca 3000 kr ny hos suzuki


Ok, da har de kanskje bare ettermontert instrumentet og ikke fått kobla til turtelleren muligens, eller om det er dårlig kontakt.

Så hvis gasseren er slarkete så må den byttes?

Takk for masse gode tips, da har jeg jaggu litt å gjøre idag og biggrin.gif


#10 Toro81

Toro81

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 282 Innlegg:

Posted 28 July 2009 - 07:06

QUOTE(Annnte @ 28 Jul 2009, 02:21) <{POST_SNAPBACK}>
Hei, kul bil!! Artig å se at andre også tøffer rundt i 410, og ikke 413 laugh.gif
Får du motoren til å gå reint kommer du til å ha mye gøy i den bilen. Jeg hadde MYE problemer med min forige motor. Kjenner igjen mye av det du har skrevet. Etter å ha mekka på motoren hver fristund i ukevis endte det med at jeg gamblet og kjøpte "ny" brukt motor. Siden den gang har bilen fungert smertefritt. Grattis med bil cool.gif

Stian


Hehe takk for det.
Bilen er ikke noe glansbilde akkurat, og det var egentlig ganske tilfeldig at det ble akkurat den her.
Motoren er jo noe lat på veien, men har fått prøvd den litt med firehjulstrekken og blei ganske positivt overraska.
Angrer ikke et sekund på handelen, og diverse forbedringer blir nok gjort iløpet av tiden jeg har den.

Får håpe at jeg slipper å bytte motor, blir vel til en overhaling av den jeg har etterhvert.


#11 Nöcke Gunnar

Nöcke Gunnar

    Forskrudd i skuffelse over myndighetene.

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 3691 Innlegg:

Posted 28 July 2009 - 11:30

Det som er litt spennende er at det den siste tiden har vært nesten bare 410 til salgs. 410 og 510 (lange 413). Er antallet 413 nå så redusert at de er i ferd med å forsvinne litt fra markedet? Det kan faktisk se slik ut.

Jeg har, som mange andre, forventet dette men for egen del trodde jeg det ville gå rett over på Vitara. Det kan imidlertid se ut som om 410 kan få en liten oppblomstring frem til Vitara overtar grunnen. Da blir 410/413 "veteraner" i miljøet. LJ er det så få av at de er nesten ikke å regne med.

Men artig om det blir flere 410 som blir holdt relativt originale og ikke bygget om til en slik grad at de egentlig ikke er 410 lenger. Jarle sin bil er et fint eksempel på original bil og det kunne vært morsomt om vi kunne fått et lite miljø som holder bilene originale i kontrast til de som bygger totalt om. Sjøl har jeg vel satt en fot i her leir gjennom glassfiber 413 min på ene siden og LJ80 min på andre siden. Og begge deler er like fasinerende. Absolutt.


#12 banjin

banjin

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 105 Innlegg:

Posted 28 July 2009 - 11:56

413 kort er vel ikke i ferd med å forsvinne. er vel noen som sitter på de. jeg har 2 stk cab smile.gif) sjøl og en 510 og en 410 pick up stående i hagen som jeg har solgt smile.gif

#13 Annnte

Annnte

    Grand offroader

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 671 Innlegg:

Posted 28 July 2009 - 12:30

QUOTE(Nöcke Gunnar @ 28 Jul 2009, 12:30) <{POST_SNAPBACK}>
Men artig om det blir flere 410 som blir holdt relativt originale og ikke bygget om til en slik grad at de egentlig ikke er 410 lenger. Jarle sin bil er et fint eksempel på original bil og det kunne vært morsomt om vi kunne fått et lite miljø som holder bilene originale i kontrast til de som bygger totalt om. Sjøl har jeg vel satt en fot i her leir gjennom glassfiber 413 min på ene siden og LJ80 min på andre siden. Og begge deler er like fasinerende. Absolutt.


Min er 100% orginal... Det eneste jeg ønsker meg er litt større dekk. Har ikke tenkt å heve den. Ønsker også litt lys på taket og støtfangern.
Ikke helt enig i at 410 er så lat. Holder trafikken i alle hastigheter, og med litt planelgging kan man også kjøre forbi smile.gif

Jeg har også klikking forran når jeg legger helt over med 4hjulstrekken kobla inn. Det er vel drivknutene regner jeg med.
I helga skal jeg på offroadtreff med min orginale bil å endelig få prøvd den skikkelig smile.gif Blir gøy!!!

Stian
Fis en bris...

#14 sven

sven

    4x4-Høvding

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 4833 Innlegg:

Posted 28 July 2009 - 13:21

kneppingen er ikke farlig, men man risikerer å få toerfeil på EU om det blir oppdaga....

jeg har hatt 410'en min i over 7 år nå med tilhørende EU kontroller, og det har aldri blitt oppdaga. Men er påpasselig med å sette bilen i 2H hver gang, og med frihjulsnava i Free...


Ser at du lurer på dette med frihjulsnav.... Det er en investering jeg ikke har angra et sekund på... foringer og slik sliter litt mindre, bensinforbruket går ned litt, og ikke minst kan man få 2L om man trenger det i et knipetak..

disse trenger seff litt vedlikehold innimellom, men har du plukka på et ser du med en gang hvordan de virker....

regner med at om du vet hva en fastnøkkel og ei seegerringtang er monterer du frihjulsnav på bege sider i løpet av30 min, de koster vel fra 1500 kr og nedover:)


#15 Toro81

Toro81

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 282 Innlegg:

Posted 28 July 2009 - 14:07

QUOTE(Nöcke Gunnar @ 28 Jul 2009, 12:30) <{POST_SNAPBACK}>
Det som er litt spennende er at det den siste tiden har vært nesten bare 410 til salgs. 410 og 510 (lange 413). Er antallet 413 nå så redusert at de er i ferd med å forsvinne litt fra markedet? Det kan faktisk se slik ut.

Jeg har, som mange andre, forventet dette men for egen del trodde jeg det ville gå rett over på Vitara. Det kan imidlertid se ut som om 410 kan få en liten oppblomstring frem til Vitara overtar grunnen. Da blir 410/413 "veteraner" i miljøet. LJ er det så få av at de er nesten ikke å regne med.

Men artig om det blir flere 410 som blir holdt relativt originale og ikke bygget om til en slik grad at de egentlig ikke er 410 lenger. Jarle sin bil er et fint eksempel på original bil og det kunne vært morsomt om vi kunne fått et lite miljø som holder bilene originale i kontrast til de som bygger totalt om. Sjøl har jeg vel satt en fot i her leir gjennom glassfiber 413 min på ene siden og LJ80 min på andre siden. Og begge deler er like fasinerende. Absolutt.


Det blir nok ikke store endringene med denne heller, men som Annte sier så har jeg også lyst på litt større dekk, pluss at jeg tror det kommer inn noen andre seter med litt bedre støtte.

Ja jeg så i tråden din at dere hadde hente noen glassfiberdeler. Er det komplett karosseri? Hvor mye ble kostnaden på det? (Hvis du vil svare på det da smile.gif )


#16 Toro81

Toro81

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 282 Innlegg:

Posted 28 July 2009 - 14:13

QUOTE(sven @ 28 Jul 2009, 14:21) <{POST_SNAPBACK}>
kneppingen er ikke farlig, men man risikerer å få toerfeil på EU om det blir oppdaga....

jeg har hatt 410'en min i over 7 år nå med tilhørende EU kontroller, og det har aldri blitt oppdaga. Men er påpasselig med å sette bilen i 2H hver gang, og med frihjulsnava i Free...


Ser at du lurer på dette med frihjulsnav.... Det er en investering jeg ikke har angra et sekund på... foringer og slik sliter litt mindre, bensinforbruket går ned litt, og ikke minst kan man få 2L om man trenger det i et knipetak..

disse trenger seff litt vedlikehold innimellom, men har du plukka på et ser du med en gang hvordan de virker....

regner med at om du vet hva en fastnøkkel og ei seegerringtang er monterer du frihjulsnav på bege sider i løpet av30 min, de koster vel fra 1500 kr og nedover:)



Joda, kjenner til begge to, hehe smile.gif
Har skrudd mye bil oppigjennom, men mest BMW, så Suzuki biler er helt nytt for meg. (Bruksbilen min ses såvidt på bilde nr 2).
Da er det kjekt med forum som dette, har jo lært masse nytt på bare 2 dager av flere behjelpelige folk her inne smile.gif
Frihjulsnav blir garantert investert i.

#17 Nöcke Gunnar

Nöcke Gunnar

    Forskrudd i skuffelse over myndighetene.

  • Supermedlem
  • PipPipPipPipPipPip
  • 3691 Innlegg:

Posted 28 July 2009 - 14:28



Glassfiberkarosset finner du på http://www.weiss-des...hnik/index.html og der ligger det også prisliste. Jeg vet ikke hva det har kommet på sånn eksakt for jeg har ikke regnet på det, men vi fikk brukbare rabatter og hentet selv i Tyskland på en måte som ble særdeles gunstig. Kostet oss bare snaue 70 liter diesel og 50 euro i hotel for Svein og meg.

Herr Weiss både skriver, leser og snakker brukbart engelsk og han sender til Norge. Løp og kjøp. Shop til you drop.

#18 Toro81

Toro81

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 282 Innlegg:

Posted 28 July 2009 - 14:28

Jeg fikk tatt en komp test istad siden jeg er i tvil på om toppakningen er gåen eller ikke.
Den viste:
8,5 på syl nr 1.
7,5 på nr 2.
8 på nr 3.
8 på nr 4.

Når jeg tok ut kompmåleren fra syl nr 3 så den slik ut, antydning til vannperler


Bilde av pluggene, nr 1 fra venstre:


Noe tjukk guffe i toppen av radiatoren


Spylerveskekannen var helt rein før jeg tappet kjøleveske fra radiatoren oppi.


Hva tror dere? Kan jeg bare belage meg på å måtte bytte topp-pakning?
Syns det er litt mye olje i veska selv om komptesten ikke viste alt for store forskjeller...

Edited by Toro81, 28 July 2009 - 15:42.


#19 Toro81

Toro81

    Offroader

  • Medlem
  • PipPipPip
  • 282 Innlegg:

Posted 28 July 2009 - 14:31

Noe positivt er hvertfall at jeg fikk turtelleren til å virke biggrin.gif
Det var en brun ledning under dasjen som jeg kobla til minusen på coilen som dere sa smile.gif


Edited by Toro81, 28 July 2009 - 14:34.


#20 Annnte

Annnte

    Grand offroader

  • Medlem
  • PipPipPipPip
  • 671 Innlegg:

Posted 28 July 2009 - 15:58


Ahhh...kuuult med turteller. Skal investere i nye instrumenter ser jeg ja...

Edited by Annnte, 28 July 2009 - 15:59.

Fis en bris...