Noen som kan fortelle meg hva det røret som går fra eksosmanifoilen og over til luftfilteret er godt for?
Er turtelleren styrt med en vaier eller er den elektronisk? Den funker ikke i instrumentet
Gratulerer med garasje. Fint med bilder. Bilen ser bra ut den så det er en bil du sikkert kan ha glede av i mange år.
Den slangen som går fra eksosmanifoilen: Den er til å suge forvarmet luft inn i forgasseren om vinteren. Forgassere har en tendens til at de kan fryse ved kaldt vær. dvs helt fra 3-5 plussgrader og nedover. Det er et spjeld du slår over mellom kald og varm luft. Det er ikke skadelig å suge inn forvarmet luft om sommeren men det fører til at bilens trekker inn luft med litt større volum enn den kalde luften og det går ut over effekten (teoretisk). Når forgasseren fryser så går den først dårlig når du slipper opp gassen. Det går så lenge du kjører med mye pådrag men begynner du slippe opp gassen så stopper den. Så må du holde gassen i bånn hele tiden. Så fort du bare slipper gassen for å gire så stopper motoren, så fryser den dønn og da stopper motoren. Mens du står der og lurer på hva f.. har skjedd så vil varmen fra motoren varme opp forgasseren slik at etter noen minutter starter den som om ingen ting har skjedd, så kjører du et stykke og så begynner det igjen. Been there..
Ved å sette den over på forvarmet luft om vinteren slipper du det problemet.
Turtelleren er elektronisk og henter signalet sitt fra primærsiden på coilen. Uten å sjekket så lurer jeg på om ikke det er den brune ledningen på din modell. Men det er en ledning som går ut fra primærsiden på coilen.
Tror også du har stiftetenning og ikke elektronisk så om den jukser litt kan det være greit å sjekke både åpning og tilstand på stiften og sjekke at den lille kondensatoren på utsiden av fordelerhuset er godt festet med god kontakt.
Ut over det er det det vanlige med plugger, pluggkabler og tenningstidspunkt.
Fin bil, bare husk at om du setter på større dekk så blir det tyngre å dra rundt så vær litt beskjeden og ikke kast deg på for store dekk. 235/70-15 eller 225/75-15 er største lovlige dimensjon på den. Det er også dimensjoner den fint klarer å dra rundt.
Det første jeg ville gjort er å sette på manuelle frihjulsnav foran. Da kan du koble ut akslingene ute ved hjulet og ikke bare ved girkassa. Slik det er nå så drar du med deg akslingene foran hele tiden selv om du kjører i 2H. det lager ekstra støy/vibrasjon og drar ekstra drivstoff. Absolutt første endring jeg vil anbefale. Fås kjøpt brukt for en vettug penge enten via forumet eller fra et hoggeri og er lett å montere,
Edited by Nöcke Gunnar, 27 July 2009 - 21:10.